כתב וצילם ברוך גיאן
בניין ימק"א, שברחוב המלך דוד 26 בירושלים (מול 'מלון המלך דוד' המפורסם), הוא מן היפים והאהובים שבבנייני העיר. הוא נבנה במשך שבע שנים ונחנך ב-21 אפריל 1933. מתכנן הבניין היה ארתור לומיס הרמון – אדריכל אמריקני שהתפרסם בכך שהיה בין מתכנני בניין האמפייר סטייט בילדינג בניו-יורק – והמוטיבים הרבים ש'צוטטו' בחלקי הבניין השונים הופכים אותו למעין 'דרשה אדריכלית'.
משני צדיו של הבניין בנויות שתי כיפות
מרשימות שמקרות את בריכת השחייה מכאן ואולם הקונצרטים מכאן, וביניהן מגדל המתנוסס לגובה של כחמישים מטרים וגם הוא מסתיים בכיפה.
בחזית, מעל הכניסה, נקבעה עבודתו הנפלאה של זאב רבן, שבמרכזה מלאך ענקי ברוח חזונו של ישעיהו: 'שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד' (ישעיהו, ו 2). מעל המלאך בולטת מרפסת ובחזיתה מגולף באבן פעמון.
בחזית, מעל הכניסה, נקבעה עבודתו הנפלאה של זאב רבן, שבמרכזה מלאך ענקי ברוח חזונו של ישעיהו: 'שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד' (ישעיהו, ו 2). מעל המלאך בולטת מרפסת ובחזיתה מגולף באבן פעמון.
השבוע, ערב חג המולד, חלפתי ליד ימק"א (כך מכנים הירושלמים את הבניין) ומראש המגדל הפתיעה אותי מוסיקת פעמונים
ערבה לאוזן. נכנסתי פנימה ובלובי כבר עמד מוכן עץ אשוח חגיגי ומקושט.
אך אני הלכתי שבי בעקבות המוסיקה. פקידי הקבלה לא אפשרו לי לעלות למעלה לבדי (השמועה אומרת שמפחדים ממתאבדים), וכך מצאתי תייר אמריקני שהסכים להתלוות אליי. המעלית הביאה אותנו לקומת הפעמונים, אך שם לא מצאנו דבר. הלכנו בעקבות הצלילים, ירדנו קומה וליד הדלת המתנו עד סיומו של הפרק המוסיקלי. נקישותי בדלת נענו על ידי אִינָה, שאותה זכרתי כנגנית עוגב בכנסיית סנט ג'ורג' שבדרך שכם. אינה קיבלה את פנינו בשמחה ואף ניגנה לכבודנו כמה קטעי מוסיקה מוכרים. לכבוד חג החנוכה, וברוח האחווה הימק"אית, אף ניגנה משהו 'משלנו'...'ירושלים של זהב'.
אך אני הלכתי שבי בעקבות המוסיקה. פקידי הקבלה לא אפשרו לי לעלות למעלה לבדי (השמועה אומרת שמפחדים ממתאבדים), וכך מצאתי תייר אמריקני שהסכים להתלוות אליי. המעלית הביאה אותנו לקומת הפעמונים, אך שם לא מצאנו דבר. הלכנו בעקבות הצלילים, ירדנו קומה וליד הדלת המתנו עד סיומו של הפרק המוסיקלי. נקישותי בדלת נענו על ידי אִינָה, שאותה זכרתי כנגנית עוגב בכנסיית סנט ג'ורג' שבדרך שכם. אינה קיבלה את פנינו בשמחה ואף ניגנה לכבודנו כמה קטעי מוסיקה מוכרים. לכבוד חג החנוכה, וברוח האחווה הימק"אית, אף ניגנה משהו 'משלנו'...'ירושלים של זהב'.
נזכרתי כי לפני שבע שנים צילמתי באותו חדר אמן הולנדי שהתארח בפסטיבל מוסיקה שנערך בימק"א. אז גיליתי לראשונה את קסמה של מוסיקת הפעמונים.
אבל עכשיו שמתי לב לא רק לצלילים העדינים אלא גם לקושי הפיזי הכרוך בלחיצה על המקשים, הן בידיים הן ברגליים.
'הנגינה אינה כה קשה, אם אתה מיומן במלאכתך', השיבה אינה לשאלתי, והצביעה על שורה מחולקת לשניים במחברת התווים שלפניה – שורה אחת לידיים והשנייה לרגליים.
הפעמונים וכלי ההקשה שלהם הובאו לימק"א זמן מה לאחר היווסדו. על כְּלִי ההקשה, העשוי מתכת ועץ, מופיע שמו של המפעל, וכן כתובת המזכירה את המלך ג'ורג' החמישי שמת ב-1936. כלי זה, כפי שהזכיר לנו חגי אגמון-שניר, נקרא קריון (Carillon).
מעל כלי ההקשה שבו ניגנה אינה נמתחו חוטי מתכת אל הפעמונים שבקומה למעלה. עליתי לקומת הפעמונים ושם אטמתי את אוזניי והקשבתי למוסיקה, תוך שאני מביט בענבלים המקישים בפעמונים.
קומת הפעמונים מרשימה במיוחד. יש בירושלים לא מעט מגדלי פעמונים – בכנסיית הקבר ובכנסיית הגואל הלותרנית שבעיר העתיקה, באוגוסטה ויקטוריה שעל הר הזיתים ובעוד מקומות – אבל פעמוני ימק"א מתייחדים בכך, שלצד הפעמונים הגדולים יש עשרות פעמונים קטנים, ובהתאם לכך הצלילים המופקים מהם עשירים במיוחד. כדאי לשים לב גם לכותרות העמודים של חלונות המגדל בקומה זו: כולן גולפו בצורת פעמונים חינניים.
ירדתי מן המגדל
הרם, הרמתי את עיני לחזית הבניין וקראתי בערבית: 'לא אלאה אללא אללה', שפירושו 'אין אלוה מבלעדי
אללה' (כתובת שמתאימה גם לערבים נוצרים, שכן מוחמד אינו נזכר בה). באותו קו נחקקו גם בעברית דברי הפסוק התנ"כי: 'ה' אלוהינו ה' אחד'. ככלות הכל, בני כל הדתות מאמינים באותו אל.
על לוח הקרמיקה שבחצר הכניסה קראתי את דברי התקווה שהביע הלורד אדמונד אלנבי בטקס חנוכת הבניין, באפריל 1933:
מקום זה – השלום שורר בו.
יריבות מדינית ודתית תישכח,
אחדות בין עמים תטופח ותפותח.
יצאתי
אופטימי.
נפלא, כרגיל. מאחר ואתה יוצא אופטימי, מצרך חסר בימים אלו,וגם בימים אחרים, אולי נלך בעקבותיך בסיורך בירושלים, אנא הודע מראש.
השבמחקתודה אהרון.אשמח .כרגע אני עושה סיורים לקבוצות מאורגנות.אם יש לך כזו אתם מוזמנים
מחקבאירופה, הם נפוצים, אבל נדמה לי שמטורקיה עד סעודיה, כלי הנגינה הזה שנקרא Carillon נמצא רק בימקא בירושלים. את זה שמעתי מאחד ממנהלי ימקא בירושלים פעם.
השבמחקhttp://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F
תודה חגי על התגובה המחכימה.נחמד לחוות מוסיקת פעמונים,אם זה מהולנדי ואם זה מישראלית.נראה לי שיש ענין גובר בתחום,וימקא ירושלים עורכים קונצרטים
מחקרשומה מקסימה ואופטימית !!
השבמחקברוך, רשימה נאה ומעניינת.
השבמחקתיקון קטן:
ירדתי מן המגדל הרם, הרמתי את עיני לחזית הבניין וקראתי בערבית: 'לא אלא אללה לא', שפירושו 'אין אלוה מבלעדי אללה' (כתובת שמתאימה גם לערבים נוצרים, שכן מוחמד אינו נזכר בה).
> התעתוק הנכון מערבית: "לא אלאה אללא אללה" (בערבית: لا إله إلّا اللّه).
תודה אורי. תיקנתי.
מחקנפלאות מצלמתך, ברוך גיאן, הם שם דבר בעיקר במחוזות ירושלים!
השבמחקיש לי ידיד ילדות ונעורים בחיפה, ("ילד" מהכיתה בבית ספר),שניגן אי פעם בעוגב. מיד אני שולחת לו את רשימתך!
המעלית הראשונה בארץ היתה בבניין אימק"א, כמובן. הייתי פיצפונת, ביקרנו את סבתא בשכונת מקור ברוך בירושלים, ובין נפלאות ירושלים היה גם המגדל הזה. נכנסתי עם ההורים למעלית, ואיזה פחד!! היה שלג קל בירושלים באותו יום, ומן המגדל נראתה העיר כמו באגדות. זמן רב לא הבנתי איך זה קוראים לבניין ומבטאים את האותיות y.m.c.a, וגם אימק"א? מה הקשר? ואיך כל זה מתקשר לנוצרים? הכי מוזרה היתה האות c של y.m.c.a שנעשית ק בעברית!
יופי של רשימה, אני מגיעה אליה באיחור קל, ושמחה בה מאוד!
כרמלה ,ההתלהבות שלך וזכרונות העבר מאירים כל רשימה.שבת שלום
מחקYMCA = Young Man Christian Association
השבמחקחשוב להזכיר את פרופ' גבי שפלר, פעמונר בתחביבו, שמידי פעם, כולל לקראת חג המולד, מנגן בפעמוני YMCA
השבמחקבני אם אתה מכיר אולי תעביר לו הרשימה.אשמח אם ירצה לספר מעט.שבת שלום
מחקמה בענין הבטחתך מלפני שבועות אחדים "לטפל" במפגע של הסתרת הנוף במרפסת התצפית של טיילת שירובר הקרובה לארמון הנציב?
השבמחקהעם מחכה - ועיניו כלות.
אנונימי שלח לי מייל עם שמך.אפנה את התלונה למי שצריך.אתה יכול לעשות זאת באופן ישיר במוקד 106.
השבמחקהכתובת בעברית: ה' אלהיןו [כך נראה לי חקוק!!] ה' אחד, גם היא כנראה נחקקה כאן במשמעות נוצרית!
השבמחקהם דורשים ומפרשים מקרא זה כאילו מורה על השילוש ...!
ידועים דברי הרמב"ם שהביא זאת כדוגמה לחוסר האפשרות לומר דברים ברורים ומפורשים
שאינם ניתניפ לפירושים מעוותים.
והלא מקרא זה זועק את האמונה ביחוד ה'שהוא אחד ואין בלתו,
והנה מעוותים ומשחיתים גם מקרא ברור זה כאילו מדבר בשלוש רשויות ...!
צר לי אבל תגובתך מעידה על אי הבנה עמוקה של תורת השילוש הקדוש.
מחקהכנסיה הנוצרית גורסת שהאל אחד הוא ולו שלושה טבעים או מופעים ("היפוסטאסייס" ביוונית), האב, הבן ורוח הקודש. שלושה שהם אחד. הדבר אולי קשה שכן על פי האמונה הנוצרית מדובר במסתורין וצדיק באמונתו יחיה, אך הרי הקב"ה הוא כל יכול שנאמר:" היבצר מה' דבר?"
תודה על הכתבה והצילומים היפים של ברוך גיאן. עד כמה שידוע לי, קיימות שלוש מערכות פעמונים כאלה בעולם: בימק"א, ירושלים, בכנסיית Riverside בניו יורק ובכנסיית Rockefeller Chapel באוניברסיטת שיקאגו. שלושתם נתרמו ע"י משפחת רוקפלר. קיימות כמובן מערכות פעמונים אחרות בכנסיות שונות.
השבמחקאכן, מערכת הפעמונים שבכנסיית רוקפלר באוני' שיקגו מפיצה פלאותיה כל יום על הקמפוס השקט והמהורהר. בסופי שבוע מתאספים מאזינים ומזדמנים על הדשא סביב הכנסיה, וכך לצלילי פעמוניה המופלאים פגשה יפה אשתי המנוחה את מי שעתידה להיות חברתה פרופ' רבקה השמשוני (המנוחה ג"כ)
מחקאחרי 67 הגיעה מהעיר המזרחית הארמנית גב' מרי אוהנסיאן, ובשנת 74 לערך למדתי אצלה לנגן בפעמונים קטעים של באך לאנה מגדלנה וכדומה. בימי 'החגים' אני ניגנתי בבקרים שירי חנוכה ובערבים היא נגנה שירי חג המולד. ניתן רק להצטער שבימינו עומס התנועה ברח' דוד המלך אינו מאפשר ליהנות מהצלילים "הרועפים" מלמעלה. איני יודע מה הקשר המשפחתי בין מרי לדוד אוהנסיאן אמן הקרמיקה הארמנית.
השבמחקלמגיבה למעלה, הנוקטת בשיטה הידועה, אם אתה לא חושב כמוני, זה מתוך 'אי הבנה עמוקה', בעוד שבסך הכול היא מציגה תעמולה נוצרית! טוב לי להיות בחברת הרמב"ם, ולנקוט בפסק ההלכה שלו שה'נוצרים הם עובדי עבודה זרה'!
השבמחקתגובתי באה רק להעמיד את הקוראים, שלא יתמוגגו כל כך מהאהבה ומהסובלנות הנוצרית שכביכול מופגנת ע"י חקיקת הפסוק מקריאת שמע (בשיבוש ...!), ומה שהם מבטאים הוא, כלשון הבדיחה היהודית, 'בוא נתפשר ושיהיה כבר כמו שאני אומר'!
עצם העובדה ששגית שגיאה כל כך בסיסית ולא עמדת על כך ש Cyril הוא שם של מגיב ולא מגיבה, מעידה על מידת הדיוק והעומק שלל שמשתקפת גם במגננה הכושלת שלך על תגובתך שלעיל. נודף ממנה חוסר כבוד קטנוני לדת אחרת (נס נעשה לנו שלא צירפת לדבריך יריקה עסיסית כמעשה סוג מסוים של גוברין יהודאין) , ולעומתיות שלא מצליחה לחפות על בורות שערוותה נגלתה בשער בת רבים .
מחקהבדיחה, במחילה , על חשבונך בלבד.
איני יודע מי אתה/את, ולאור תגובתך הגסה גם לא איכפת לי, מעבר לבורות שהפגנת, הנני משער שאינך יודע מיהו הרמב"ם, ומה אמר או כתב, בסך הכול אתה נראה לי פשוט מיסיונר נוצרי ומטיף עיוור וטיפש.
מחקתודה לך שהוכחת שוב את דברי וטוב עשית שבחרת להתחבא מאחורי אנונימיות . תיטיב גם לעשות אם תלמד מדברי הרמב״ם שאת שמו אתה נושא לשווא וזו לשונו :״ שהוא בעל חמה אומרים לו להנהיג עצמו שאם הוכה וקולל לא ירגיש כלל וילך בדרך זו זמן מרובה עד שיתעקר החמה מלבו ואם היה גבה לב ינהיג עצמו בבזיון הרבה וישב למטה מן הכל וילבש בלויי סחבות המבזות את לובשיהם וכיוצא בדברים אלו עד שיעקור גובה הלב ממנו ויחזור לדרך האמצעית שהוא דרך הטובה ולכשיחזור לדרך האמצעית ילך בה כל ימיו״ (משנה תורה, ספר המדע, הלכות דעה , פרק ב׳, הלכה ב׳)
השבמחקזה שאתה יודע לפרוץ לבלוג ולחשוף אנונימיות אינה מוכיחה אלא שאתה גם בריון גס רוח, בור וע"ה, לא רק שאתה נושא את הרמב"ם לשווא אלא גם מטמא אותו בפיך, ובבורותך אינך יודע אפילו לכתוב את שם ספרו כהלכה (כנראה שגוגל לא עזר לך לסלק את סימני בורותך).
השבמחקלהבא נא לדעת כי איני חפץ בשום שיח ושיג אתך ועם שכמותך.
האמת כואבת לא כן? זה הוא פשר הבריחה המבישה המלווה בגידופים, נאצות חסרות שחר ושאר מיני "מי שברך". תופעה מוכרת אצל דומיך כשידם על התחתונה. אין ספק שידעת שעדיף לך להשאר אנונימי כי מן הסתם אין זו הפעם הראשונה שיצאת מויכוח וידיך על ראשך ואשר לבורות: ההבלים שגיבבת אודות הדוגמה הנוצרית מעידים בעליל שרק במומך פסלת.
מחק