יום חמישי, 28 במרץ 2024

בורא מיני מזונות: מלפפונים וספונג'ה, הודו ופלאפל, תנופה ועצירות

א. מלפפונים חמוצים מאוד

המדור הזה נועד להצחיק, אבל התמונה שפרסם היום יואל רפל בעמוד הפייסבוק שלו לא הצחיקה אותי בכלל. ההיפך הוא הנכון, היא גרמה לי צביטה בלב ועוגמת נפש. 

אני בטוח שהאפס שהדביק על קופסת השימורים את 'שירת הסטיקר' המגעילה הזו בכלל לא יודע איפה נמצאת קבוצת יבנה על המפה. אבל אם קבוצת יבנה, המקום הנהדר ושוחר הצדק והשלום שבו למדתי וחייתי בשנות התיכון שלי, היא בעיני מי שזה לא יהיה ביטוי לאפרטהייד של הציונות, אז אנחנו באמת נמצאים במקום רע... 

כתב יואל: 

שלח לי חברי משה נסטלבאום: משפחה ישראלית נכנסה לסופרמרקט בווירג׳יניה, ביקשה לקנות מלפפונים חמוצים מתוצרת מפעל ׳שימורי קבוצת יבנה׳. על הקופסה מצאו מדבקה עליה רשום באנגלית ׳מחרימים סחורה ישראלית המזוהמת בציונות ובאפרטהייד׳.  
אני לא יודע מהי המשמעות הכלכלית, אני כן יודע שתופעה כזו לא הייתה מעולם בארצות הברית, והיא מעוררת דאגה ומחשבות נוגות. אני אמשיך לקנות רק מתוצרת נוף מולדתי, קבוצת יבנה, ואעשה כל שאפשר שגם אחרים יעשו כמוני.

ב. ספונג'ה בטעם ענבים

נחזור לחיים האמיתיים, אצלנו.

אני מודה שהייתי בטוח שמדובר בבדיחה לפורים, אבל יצחק מוגזח התעקש שהדבר ההזוי הזה אמיתי ושהוא בעצמו צילם.

המשקה המופלא צולם בחנות התבלינים 'שאדי' בכרכור. מתברר שמדובר בווריאציה על הגזוז של פעם.

מי הוא זוארץ הטורבלסי? אין לי מושג...

צילום: יצחק מוגזח

ג. הודו להשם כי טוב

צילום: אבנר הולצמן

משחק מילים משעשע, ואף נועז, יש בשווארמיה הזאת בקרית אונו. 

ולמי שלא בעניינים, שווארמה עושים בדרך כלל מבשר תרנגולי הודו...


ד. פלאפל בעל שם 

ועוד משחקי מילים: לפלאפלייה הזו (רחוב חזון איש, בני ברק) יש סלוגן מבריק שמתכתב עם הפסוק 'טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב' (קהלת, ז 1).

ואכן, טוב שֵׁם, כלומר מוניטין, מִשֶּׁמֶן...

צילום: גונן זיק

ה. חזה התנופה

ומחזון לחזה. 

האטליז הזה (רחוב מנחם דניאל, רמלה), ראוי לאזכור לא רק בשל השם המקורי, אלא משום שזהו אחד האטליזים הבודדים בארץ שזוכה להכשר של העדה הקראית בישראל.

השם לקוח כמובן מן הפסוק המדבר על כך שאת קורבן השְׁלָמִים שהונף בבית המקדש יש לתת במתנה לכהני הבית: 'כִּי אֶת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה לָקַחְתִּי מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵיהֶם וָאֶתֵּן אֹתָם לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן וּלְבָנָיו לְחָק עוֹלָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל' (ויקרא, ז 34)

אם אני לא טועה, החוק (המטופש) קובע כי רק לרבנות הראשית שמורה הזכות להשתמש במילה 'כשר'. מעניין מה יש להם להגיד על הפרת חוק בוטה זו...

צילום: הלל אסף

ו. בדוק ומנוסה

צולם בשוק של עכו.

צילום: איתמר לויתן

19 תגובות:

  1. נהדר (פרט למדבקה כמובן)

    השבמחק
  2. אכן, בשנת 2011 קנסה הרבנות את האטליז הקראי הנ"ל בטענה שעבר על החוק בכך שטען שהוא כשר. העניין הגיע לבית המשפט והשופט ביטל את הקנס וקבע שהאטליז רשאי לפרסם את עצמו ככשר בהשגחת היהדות הקראית.

    השבמחק
  3. פסק הדין שהזכרת איננו "טכני" ואיננו עוסק רק בשאלה הפורמלית של המילה כשר. הוא סוקר את תולדות הסכסוך בין היהדות הרבנית ליהדות הקראית, בצורה מרחיבת לב ונפש, לחובבי הסטוריה. הפואנטה היא, שהשופט כלל איננוניהודי...

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה יש להשיג פסק דין הזה?

      מחק
    2. מצורף קישור לתיאור המקרה. בתוכו יש קישור לפסק הדין המלא. https://www.karaite.org.il/news/kasher-ramla-final

      מחק
  4. באשר לחזה ולשוק - בדיחה יהודית המספרת על אד"ם הכהן שהייה במסיבה לאה בחורה עם גלאי (מחשוף) גדול ויפה. נאנח ואמר שחבל שבית המקדש חרב שאחרת על כן, ככהן, היה מקבל את החזה והשוק של אותה בחורה.

    השבמחק
  5. בעניין חזה התנופה יש דרויאנוב מפורש בספר הבדיחה והחדוד (1804):

    אד"ם הכהן הוזמן לנשף-ריקודים. בא אל הנשף, ישב והסתכל באשה יפה, חשופה חזה ושוק, ונאנח.
    אמרו לו:
    רבי אברהם-בּר, על מה אתה נאנח?
    נאנח הוא שנית והשיב:
    על חורבן בית-המקדש אני נאנח.
    אמרו לו:
    רבי אברהם-בּר, מה עניינו של חורבן בית-המקדש לנשף זה?
    החזיר המשורר הכוהן:
    אילו בית-המקדש קיים, הייתי אני זוכה בחזה ושוק…

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הציטוט המדוייק מאלתר דרוינוב

      מחק
  6. ה"משלשל" אכן משלשל, אלו הם זרעי סֶנָה, כּסְיָה מדברית
    https://www.infomed.co.il/drugs/senna/

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה תהיתי מהו הצמח המוזר שבתמונה

      מחק
  7. אורי רוזנברגיום שישי, 29 מרץ, 2024

    אם מתעמקים ברשימת המרכיבים (פאר תעשיית הכימיה) של משקה ה"ענבים" אפשר להבין מדוע אפשר לעשות איתו ספונג'ה, אם כי קיים חשש שיפגע במרקם אריחי הרצפה...

    השבמחק
  8. מאיתור קל במרשתת עולה שמשקה ה"ספונג'ה" המדובר מיוצר ע"י יהודי בשם זוארץ, טריפולטאי מנתניה המייצר גם משקאות נוספים מתוצרת בית כמו ערק.

    השבמחק
  9. היתה לנו מרצָה באוניברסיטה שזכתה לכינוי "שוק התרומה וחזה התנופה"

    השבמחק
  10. מי עוד מופתע ,לאחר ה-7 באוקטובר, שכל מדינת ישראל "מהמדבר ועד הנהר" היא בעיני הפלסטינאצים ותומכיהם מ"המערב הנאור", התנחלות בלתי חוקית בה אנו מחילים אפרטהייד על האוכלוסיה המקומית המקורית (קרי המוסלמים באשר הם)? על קבוצת יבנה היא לא שמעו ולא טרחו לקרוא במרשתת? על המדבר והנהר ובכלל על כל המאבק הערבי בכל ניסיון יהודי להתיישב כאן מני אז ועד עולם !

    השבמחק
    תשובות
    1. מה עניינו של הקשקוש הזה?

      מחק
    2. פתור את הבעיה שלך עם הפלשתינאים בצורה רציונלית, לא תצטרך לדבר על נאצים, למיניהם

      מחק
  11. אגב "טוב שם משמן" במקורו אינו שמן לבישול מכל סוג שהוא, כי אם "שמן הטוב" = בושם המדיף ריח נעים. לאמר: אדם המזלף על עצמו בושם / אפטר שייב וכד', מותיר זכרון נעים, המתנדף כעבור זמן לא רב. ולעומתו מי שזכה למוניטין בשל מידותיו הטובות/ מעשי החסד שלו / חכמתו / כתביו, ייזכר עוד שנים רבות אחר לכתו עד ש"בשכבר הימים הכל נשכח", וגם הוא יישכח.

    השבמחק
  12. פגש אותי פעם מכר בהלויה של אחותו, ושאל אותי מה אתה עושה כאן❓️ כי הוא ידע שהיינו קולגות עד לפני הרבה מאוד שנים. אז עניתי "שם טוב הולך רחוק גם בזמן"❗️

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.