יום רביעי, 26 בספטמבר 2018

סיפורי מכוניות: שמחת תורה, אומן אקספרס, מלכוּת ומיזוג, מפונק וארור

א. תנו כבוד לתורה

בכניסה לבאר שבע, ובלי קשר לחג שמחת תורה, צילם לא מכבר יפתח מזור רכב ייעודי ומפואר להכנסת ספר תורה, מקושט ומאובזר במערכת רמקולים אימתנית. הרכב כל כך מפואר עד שה'נגרר' לא נכנס למסגרת של התמונה.

אני תוהה כמה רכבים כאלה מפוזרים בארץ (אני עצמי רואה בירושלים, מפעם לפעם, רכב כזה או דומה לו), והאם יש לבעליו פרנסה לכל ימות השנה.

ובאמת, מה אפשר לעשות עם האוטו הזה בסתם יום של חול כשאין טקס הכנסת ספר תורה? עורכים קניות בסוּפֶּר? נוסעים לפיקניק עם הילדים?

צילומים: יפתח מזור (לחיצה על התמונות תגדיל אותן)

ב. מאוקראינה לישראל ובחזרה

אם יש מילה באוקראינית שכל ישראלי שמטייל שם מכיר, זו המילה 'פָּאיֶיכָלֶה' שפירושה סע, צא לדרך...

שעל כן מה מוזר היה לראות ברחוב הנביאים בירושלים רכב הסעות מהודר שמתגדר בשם זה. חשד שלי: חסידי ברסלב הם שייבאו את השֵׁם.

צילומים: הלל אסף

ועל בסיס ההדדיות אני יכול לדווח לכם כי בסיור שהדרכתי באוקראינה בקיץ האחרון עמד לרשותנו אוטובוס מופלא של חברת 'אוּמָן אקספרס', שנמצאת בבעלות יהודית-חסידית. את האוטובוס נהגו שני אוקראינים חביבים וכשרים, דור עשירי לחמי"ל ימ"ש.


צילומים: דוד אסף

ג. המלך ואני

ועוד שילוט על מכוניות, ועוד קצת ברסלב.

המלך הזה  ישראל דב אודסר בעל 'הפתק'  כבר מת מזמן. אבל אם אתם מתעקשים להחזיר את המלכוּת לישראל, אז שככה יהיה...

צילום: איתמר לויתן

ד. מיזוג גלויות

פרס הבלוג לחידוד לשון מקסים מוענק לקיבוצניקים ממשמר השרון!

צילום: גדעון נח

ה. מפונק

אני  לא הצלחתי להבין מה כתוב כאן...

צילום: צביקי תמרי

ו. רכב ארור

צילום: צבי פיש

לא מדובר בשגיאת כתיב ולא בקללה קדמונית, אלא במעשה לצון שבו חתך מאן דהוא (אפשר להניח שלא מדובר בבעל המשאית) את האות הסופית ך והפך אותה ל-ר.



11 תגובות:

  1. פאיכלא היא חברת תיור גדולה ומבוססת באוקראינה, למעשה היא מקבילה לאומן אקספרס, השתמשתי בשירותים שלהם בשנים האחרונות כמה פעמים. מניח שיש להם גם סניף בארץ לאחרונה.
    https://poyechali.com

    השבמחק
  2. בקנטון האיטלקי טיצ'ינו היה נהג מונית בשם אוטו פגר שזו היתה כתובת המרשתת שלו (לפחות ב2015):
    http://www.ticino.ch/en/commons/details/Taxi-Pegger-Otto/1771.html
    מאחר שכתובת זו כבר אינה בתוקף אני מניח שפגר הנ"ל זכה לשרותי אוטו פגר אחר שהובילו למנוחת עולמים.

    השבמחק
  3. אפרופו שינוי 'ארוך' ל'ארור':
    בילדותנו היה מקובל לשנות את מודעות הפרסום לסרטי הקולנוע. הדרך הקלה והמהירה היתה באמצעות ניקוד. כך הפך 'המלט' למערבון 'הִמָלֵט' ו'טרזן בניו-יורק' לסרט המדע הבדיוני 'טרזן בָּנָיו יוֹרֵק'. אחדים הקדישו זמן לחיתוך והדבקה. כך הפכו 'חיילי הספר' ל'חיים הסַפָּר' (דמות מיתולוגית בקרית-חיים של אז).
    בטוחני שהדבר היה נהוג במקומות רבים. הקוראים מוזמנים לשלוח את המיטב לבלוג ואולי אפשר יהיה למלא בזה פוסט שלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא התכוון שמי שלא חי בצורה מפונקת/מתפנקת אינו ראוי להיקרא חי

      מחק
  4. מי שנתקע מאחורי סמיטריילר בכביש חד מסלולי, יבין מדוע זהו רכב ארור...

    השבמחק
  5. אני מרימה את הכפפה של גרימי ומעלה מעשה בשלט שניצב בכניסה לשכונת ילדותי.
    היה זה שלט פרסום לסוכן ביטוח שחי ופעל בקרבנו. נוסח השלט המקורי היה כדלקמן:

    אהרן פלץ
    סוכן ביטוח
    ביטוח נגד:
    אש
    פריצה
    גניבה
    וכו'
    וכו'
    וכו' שאר בישין.

    הפוטנציאל של השלט לא נסתר מעיני קונדסי השכונה, ועד מהרה זכה השלט לנוסח הבא:

    אהרן פלוץ
    סוכן ביטוח
    ביטוח נגד:
    אשה
    פרוצה
    גנובה
    וכו'
    וכו'

    השבמחק
  6. המילה פיכאלה היא ברוסית.

    היא נשמעחת עם A אחרי פ' אך נכתבת עם O.

    לפי הכלל: התנועה O שאינה מואמת נשמעת A..

    מקור לשגיאות כתיב אצל כותבי רוסית, בעיקר תלמידים..

    השבמחק
  7. רכב הכנסת ספר תורה יש כמה וכמה. חלק מן הרכבים רגילים, ומרכיבים עליהם גגון ברזל ותוספות,לרגל חגיגות, וביום יום הם רכב רגיל. אחרים מעוטרים לכל אורך הרכב ועומדים בחניון.
    בדרך כלל רכב כזה בא בעסקת חבילה, כולל חופה, עששיות, שילוט, תקליטנות ועוד. מחיר חבילה כזו אינו זול, ולכן מספיק מספר ארועים קטן כדי להרוויח, והרכב בין ובין יכול לנוח בחניון.

    השבמחק
  8. הרעיון וסגנון העיצוב לרכבי שמחת-תורה (וגם המוזיקה הבוקעת מהם והטיפוף בצעדי-מחול של עשרות מאמינים המקיפים אותם תוך כדי נסיעתם האיטית ברחבי שכונות שונות) נלקח מהילולות ותהלוכות של עובדי-אלילים הינדיים, שם מכוניות מעוטרות ועתירות-רמקולים כאלה נפוצות מאד.

    יצא לנו פעם לחזות בתהלוכה של רכב שמחת-תורה ססגוני כזה בשכונת בית-אליעזר בחדרה, זמן לא רב לאחר טיולנו בהודו, ודומני שאף חלק מן המנגינות והתלבושות היו חיקוי מודע של אותם מצעדים דתיים הודיים.

    יתכן שחב"דניקים או ברסלבים ששהו בתת-היבשת ההודית התרשמו מן האפשרויות הגלומות בפולחן עכו"ם מרהיב-עין וסוחף זה ויישמו אותן בטקסים "יהודיים" באה"ק.

    השבמחק
  9. המילה פהייכלה כ בסגול ל בצרי היא גם בשאר השפות הסלאביות כפולנית וכרוסית ויש המבטאים אותה פהייכל י בצרי כ בפתח.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.