יום שני, 23 ביולי 2012

היו זמנים: שלישיית גשר הירקון

מימין לשמאל: יהורם גאון, בני אמדורסקי ואריק איינשטיין (צילום: פריץ כהן)

קשה להאמין שהשתמרו דברים כאלה, אבל עובדה.

לוּ רק המציאו את האינטרנט ואת היו-טיוב בשביל דברים כאלה  דיינו.

כמו 'התרנגולים', 'שלישיית גשר הירקון' היתה חבורת הזמר הטובה ביותר שפעלה אי-פעם בישראל. זו לפחות דעתי. השלישייה הוקמה בשנת 1965, ובהרכבה הראשון השתתפו יהורם גאון, אריק איינשטיין ובני אמדורסקי. ב-1966 פרש יהורם גאון והוחלף על ידי ישראל גוריון. הצירוף המופלא של קולותיהם עם שירים ולחנים נהדרים ויפהפיים היה מיוחד במינו. ובלי הגזמה אפשר לקבוע כי לא היה עד אז, וכנראה גם לא יהיה אחריהם, משהו שאפילו התקרב לזה. 

לאחר שתי תכניות כל אחד מן השלושה (או הארבעה) הלך לדרכו, והם מעולם לא חזרו והופיעו יחד. אבל השירים נשארו ויישארו והפכו לחלק מהקלסיקה הישראלית.

אך מי יכול היה לשער שאחרי כחמישים שנה נוכל לשוב ולראות אותם, לא רק לשמוע?

הנה כאן סרטון מרגש ונדיר ביותר משנת 1965 של הופעה בפני קהל בשירה של נעמי שמר (מילים ולחן)  'סרנדה'.



וכאן קליפ בצבע, עוד יותר נדיר, של שלישיית המופלאים לשיר 'איזה יום יפה' (מילים: חיים חפר). זו הייתה פרסומת לחברת 'תדיראן'...



וכאן 'איזה יום יפה' במלואו. איכות הצילום (בשחור-לבן) לא כל כך טובה, אבל איכות הביצוע... חבל על הזמן.



וכאן מתוך הופעה במועדון 'אולימפיה' בפריס, 1965, בשיר 'אל תכעסי זה לא אסון':



אחד השירים היפים ביותר של השלישייה, אולי מן היפים ביותר בתולדות הזמר העברי, הוא 'לילה בחוף אכזיב', שכתבה והלחינה נעמי שמר. לא רבים יודעים או זוכרים שהשיר נכתב לסרט הישראלי הנשכח 'דליה והמלחים'.


את הקומדיה הזו ביים מנחם גולן בשנת 1964, והעלילה מספרת על דליה דקלמן, נוסעת סמויה ויפהפייה, בת ליורדים מקנדה שרוצה לשוב לישראל. המלחים  בימים ההם עוד היו מי שטיפחו ציפיות לספנוּת עברית ולימאים יהודים  מנסים למצוא חן בעיניה של דליה היפה.

בסרטון הזה שרים המלחים (אריק איינשטיין, בני אמדורסקי ויהורם גאון), ופה ושם מציצים שחקנים נוספים  בומבה צור, גדעון זינגר ושרגא פרידמן. אריק איינשטיין מגלם את תפקידו של המלח הלל גורן, המכונה 'גורנישט', אבל דליה מעדיפה את עודד תאומי על פניו...


למיטב ידיעתי, 'דליה והמלחים' היה הסרט הישראלי הראשון שבו ראו בחורה ערומה, אבל לשם כך היו צריכים לייבא מצרפת את השחקנית ורוניק ונדל...

ורוניק ונדל ('דליה דקלמן')

הסרט לא זכה להצלחה גדולה, אבל השיר 'לילה בחוף אכזיב' שולב באותה שנה גם בתכניתה הראשונה של השלישייה  'אהבה ראשונה' (1964) וכל הפך למוכר ואהוב.


לא מכבר העלה יהורם גאון לערוץ היו-טיוב שלו הקלטת רדיו נדירה מהופעה של השלישייה. מנחה התכנית הוא השדרן הוותיק יצחק שמעוני, ובתחילת השידור הוא מזמין את חברי 'רביעיית יפו', שמלווים בנגינתם את הלהקה, ומבקש מהקהל להתאזר בסבלנות עד שהמנגנים 'יחממו את האמפליפיירים'...

וכשהאמליפיירים התחממו שרו חברי השלישייה את:
  • אל תעברי לבד ילדה ברחוב
  • צריף ישן 
  • אם רק תבואי בחמש 
  • אהבת פועלי הבניין 
  • איילת אהבים 
  • ויימלט קין 
  • איזה יום יפה 
  • סרנדה 
  • וכשיבוא שלום
הנה זה כאן, חצי שעה של קורת רוח:



2 תגובות:

  1. שליישית גשר הירקון נהגו לפתוח את המופע שלהם במילים הבאות:

    בני: "שלום, אני בני".

    יהורם: "שלום, אני גאון".

    אריק : "שלום, ואני איינשטיין".

    השבמחק
  2. תודה על הפוסט.

    בסרט "דליה והמלחים" מופיע גם שייקה אופיר כמלח ישראלי מרוקאי.

    הוא מלמד את כל שאר המלחים הלכות דרך בחיזור אחר בחורה דוברת צרפתית: יש לגשת אליה בעדינות, לדבר על יופיו של הירח והים. וכך, אחד אחר השני ניגשים אליה המלחים לשיחה בארבע עיניים על הירח והים. על האחרון שבשורה, עודד תאומי החנון, היא כבר שואגת מרוב תסכול.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.