לתחרות בחירת כותרת הספר הגרועה ביותר לשנת 2015 (פעם כבר כתבתי כאן על כותרות ביזאריות של ספרים) אני מתכבד להגיש את הספר 'משפחת מעשיהו'. אני בטוח שהכותרת הזו תזכה באחד המקומות הראשונים.
אתמול ביקרתי ב'היכל מנחם', חנות הספרים של חסידי חב"ד, שממוקמת ברחוב ישעיהו בירושלים, והופתעתי לגלות על המדפים את ספר הילדים הנפלא הזה, שראה אור בשנה שעברה: משפחת מעשיהו: ספורים משלחן השבת המשפחתי, הממחישים שיחה שבועית עם הוראה למעשה.
הספר, ברוח ישראל סבא וברוח ערכי החסידות התמימה, מיועד לילדים ומנוקד כדבעי, אבל איך נאמר זאת בעדינות? נדמה לי שהמחבר (לוי יצחק מנדלזון) והמו"ל (ארגון 'הפנסאים', כפר חב"ד) לא ניחנו ולוּ בקמצוץ של אירוניה או מוּדעוּת עצמית.
אני מניח שיושבי האגף התורני בבית סוהר מעשיהו, בעבר (אריה דרעי ושלמה בן נזרי שכבר יצאו), בהווה (משה קצב), ובעתיד (אריה דרעי כבר אמרנו?) יימצאו עניין רב בספר.
אכן משפחה שכזאת...
נכבדי, מה לך כי התגוללת על 'משפחת מעשיהו'?
השבמחקלעובדה שמישהו קרא לבית סוהר ע"ש מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן-שַׁלֻּם, שֹׁמֵר הַסַּף של בית המקדש (ירמיהו לה, ד) - אין ולא צריך להיות קשר למסורת ה'מעשיות' - סיפורי חסידים, מוסר, נסים ונפלאות וכו', שבוודאי הספר הנ"ל מלא בהם כרימון.
יש להניח שקוראיו הטבעיים של הספר הזה כלל לא מוּדעים לקיומו של בית האסורים הארצי הזה, 'מעשיהו', שממוקם בין לוד לרמלה, וטוב שכך.
לא מעשיהו אלא מעשה יה הוא . שכן ,רק השוכן במרומים דואג תמיד למניין יהודים , שם במחלקה התורנית . ואם צריך הוא מחזיר ( לא בתשובה ) , גם זכאים לשעבר ומועלים ( באמון ) בהווה . ואנחנו בכסילותנו , מרשים ליוצאי מחלקה נבחרת זו , לשוב לממשלה וגם לקבוע את אורחות חיינו . הוא אכן זכאי , הזכאי המתמיד , לטיול יומי ולשיחת טלפון אחת , וביום השבת ..... פסוליה .
מחקשם הספר מוסבר בכותרת המשנה, ...עם הוראה למעשה. כלומר מה טוב לעשות -מצוות עשה.
השבמחקהשם מעשיהו מתכתב גם עם עם השמות בבלוג מאתמול -בערל ושמערל, שמערל הוא ניק של שמריהו. וזה מתקשר מידית לכמה וכמה איזכורים לצמד המילים "ושמרתם ועשיתם. [ויקרא, דברים, נחמיה ואולי בעוד מקומות.]
אם כך כותרת הספר משלבת 'מעשיות' עם 'עשייה' - היא אפילו עוד יותר מוצלחת ממה שנראה תחילה.
השבמחקיופי שהבאת תמונת שער משעשעת של ספר שמצאת באקראי.
השבמחקאבל איך זה שיש לך מיד גם תמונה של הכניסה לכלא מעשיהו? האם נסעת לשם במיוחד לצורך הצילום, או שאתה שומר תמונה כזאת תמיד באמתחתך למקרה של צורך דחוף? אתמהה
יש תמונות באינטרנט, אין צורך לנסוע
מחקגב' נווה,
מחקאמנם את רמלאית במקור, אך באשמורת אחרונה אפשר לראות באופק את הדרים.
וגם הגברת הנכבדה קשורה ל"מעשיהו" שכן באותו קומפלקס שוכנת לה לבטח גם "נווה תרצה".
מחקהייתי מכין תמונה של השר אך זה יותר מדי עבודה...
השבמחקודודתי מלכה אומרת לי שיחשבו היטב כל מיני צדיקות וצדיקים בעיני עצמם לפני שהם צוחקים /מלעיגים / מתנכרים או מתפלאים על כך שמישהו מזכיר בתי סוהר ועוד בלצון ובשמחה שכן לפעמים יש ב"תפיסה" , אנשים שבכלל לא פשעו ולא חטאו אלא שערמומיים מהם הצליחו לדחוק אותם למאסר.שכן כולנו - טיפה סרוחה ולכן אחלריתנו רימה ותולעה!
השבמחקהרכבה של "משפחת מעשיהו" ע"פ הציור קצת מוזר-יש סבא, יש אבא(?!) ויש ילדים-שתי ילדות ושני ילדים שנראה כי גילם שווה. אוי ואבוי. עשו רביעיה או היכן ההסבר? -- ספר זה יזכה לתפוצה גדולה אם משרד החינוך יירתם למשימה ויכריז על הספר כספר אסור בקריאה או בלימוד בבתי הספר וכבר היו דברים מעולם.
מחקמדרש תמונה. המגבעות הן חב"דיות, האשה בחזית, אך טיפה מאחור ועומדת ליד אביה, שהרי לא תעמוד ליד חותנה, ולא ליד בעלה שבצד שמאל וכנראה מסיבה ידועה. הילדים מוצגים בצורה שוויונית, בת ליד בן. שני הילדים הגדולים בלורית קטנה בראשם ואפילו בסימני שביל. בעל האשה, אב לחמישה, אוי וי הוא מגולח. רמז שאינו חבדניק גמור, ואולי אפילו ליטאי לשעבר. השם "מעשיהו" יכול לרמוז גם לפעיל החבדי הידוע שנכנס עתה לכלא אחרי עיסקת טיעון ופמפלט חרטה ובקשת סליחה. כנראה שהמו"ל התכוון לרמוז שהספר טוב לכל פלגי המגזר. ועוד, אפשר שרצה לרמוז למשמעות "מעשי ה'". ואם הקטנצ'יק יושב על הרצפה כי עשה צרכיו, תמוה ששם הספר אינו מעשיקקו, כבדיחה הידועה על הפגישה הראשונה בין בתקה וקליקקו.
מחקלדעתי, הבחור הלא מגולח הוא הבן הגדול שטרם התחתן. הבעל והאשה עומדים זה ליד זו, וזה שהבעל נראה מבוגר יותר מרעייתו, אין זה אלא שהתורה ולימודה התישו את כוחו, ועל כן הסתפק רק בחמישה ילדים ולא עוד.
מחקהאשה חובשת פאה נוכרית, כדת חב"ד.והכיפות השחורות של הילדים מעידות שאין הם שייכים לפלג המשיחי, שאם לא כן היו מעטרים אותן בכתובת 'יאמו"ר מלה"מ לע"ו', כידוע למי שיודע.
כאשר שם של משפחה בכותר הספר זהה לשם של בית כלא, שביחוד לאחרונה מרבים לכתוב עליו ועל אוכלוסייתו רמת הדרג - זה בהחלט מהווה קוריוז משעשע. הסופר וההוצאה כנראה לא נתנו את דעתם לאסוציאציות שכותר הספר עלול לעורר.
השבמחקהקוראים לא מודעים לשם בית הכלא? למה? הקוראים לא חיים במדינה? הם לא מוטרדים מהשחיתות שפשטה בחלונות הגבוהים? או שמא הם רק מוטרדים מההשתייכות הפוליטית/דתית/עדתית של תושבי "מעשיהו"...
פריצעס - בעוונותינו הרבים מראים ילד שומר מצוות אך בלי ארבע כנפות. מה יהייה? לאן התדרדרנו. היושב במרומים יושב על כסאו ואומר "געוואלד" ובני ישראל משתעשעים בכל מיני מעשיות מעשיהו?---אבוי לנו ואבוי לנשמותיהם הרכות של ילדי ישראל, ומאחר וכוח הידות יגבר על מעשי הגויים הבה נאמר בנשימה אחת --- " שמע ישראל וגו'"
מחקחחח לצון חמדו להם הציויינים הרשעים שנטלו שמו של מעשיהו שומר הסף של בית המקדש והלעיגוהו וקראוהו ל"ע בשמו של בית התפיסה... בורים ועמי ארצות קמו עלינו לבזות קודשינו... זעקי ארץ וגו'
השבמחק