יום חמישי, 11 ביולי 2024

ארץ הקודש: צחוק בצד, שמור וזכור, מיטה יהודית, צרור החיים, אשפה

א. תצחקו על מישהו אחר

צילום: טובה הרצל

בחוגים מסוימים יש מחסור חריף בחוש הומור, אבל יש המון כסף לפזר על פרסומות ילדותיות-וולגריות.


ב. שמור וזכור בדיבור אחד

צילום: איתמר לויתן

חזית בית הכנסת אליהו הנביא ברחוב התקווה 63 (רחוב שחוצה את שכונת התקווה בתל אביב) מתהדרת בכרזת ענק:

זכור את יום השבת  לקדשו

וכדי שלא יהיה ספק במקורו הקדוש של הציווי הובא בסוגריים גם מראה מקום: שמות, כ, ח.

נתעלם מהמקף המיותר לחלוטין, שכמובן גם איננו במקור (בספר התורה אין מקפים ואין בכלל סימני פיסוק), נתעלם גם מן הניקוד השגוי של 'לְקַדְּשׁוֹ', ונסתפק בציון העובדה שמראה המקום פשוט אינו נכון.

אומנם הציווי 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ' נמצא בספר שמות פרק כ' (חלק מעשרת הדיברות), אבל בפסוק ז' ולא ח'.


ג. מיטה כהלכה

חברת אלינה מתמחה ב'פתרונות שינה למגזר הדתי'... 

האם לדתיים יש בעיות שינה שאין לחילוניים? יש ויש!

שומרי מצוות שמחמירים בהלכות נידה מכירים את המושג 'מיטה יהודית', מיטה זוגית הניתנת לפיצול בימי עונתה של בת הזוג.

חברת 'אלינה' מציעה לחובבים ולמקפידים מיטה כזאת (וכמובן גם מזרנים), שמשלבת, שימו לב, 'נוחות ומסורת', או 'מסורת וחדשנות', לא פחות. טהרת המשפחה עם נוחות אורתופדית, בלה-בלה-בלה. העיקר לא להיתקע ברווח שבין שתי המיטות המופרדות...

 וכל זה מגיע ממי שבאמת 'מכירים את הצרכים האמיתיים של המגזר הדתי בישראל', והם מבטיחים לכם 'חווית שינה יהודית'!

מיטה שהיא גם 'יהודית' (במובן ההלכתי) וגם 'דמוקרטית' (כל אחד מקבל מזרון משלו).

אלינה

תודה לאביעד הכהן


ד. עדכונים בזמן אמת

צילום: טובה הרצל

כל אחד וערוצי המידע החביבים עליו.


ה. מעשה בשלושה פחים


התמונה הזו צולמה ברחוב מאה שערים פינת חבקוק בירושלים. הכיתוב על שלושה פחי הזבל המוטמנים (למנוע את שריפתם בידי מפגינים נלהבים מדי) מסמן את שלושת האוייבים הגדולים ביותר של תושבי השכונה הקנאים: 
  • 'ציונים' (לא צריך להסביר)
  • 'פאה', כלומר הפאות הנכריות שמצווה מדאורייתא לשרוף ולאבד (מכוון נגד 'הליטאים' וחסידי חב"ד) 
  • 'אייפון' (שם גנרי לטלפונים חכמים ולשאר פגעי האינטרנט).

איזה כיף להיות חרדי...


ו. פינת הפשקוויל: לא לזוז זיז

הנושא מספר אחד שמעסיק את העולם החרדי הוא כמובן גזירת הגיוס הממשמשת ובאה. 

הנה המיטב (צילם אבי בלדי):

ואת אלה (עוד מימי חג הפורים) צילם דותן גורן:

26 תגובות:

  1. לגבי 'זכור את יום השבת' - בדקתי עתה במקראות גדולות הכתר, לפי כתר ארם צובה, שם מופיע הטקסט דוקא בפסוק ח, כנראה יש חלוקות פסוקים שונות.. הניקוד מוטעה, כנראה מושפע מהופעות שונות של המילה עם קמץ, אולי.. הכנסת הפיסוק (כמו מקף) היא ודאי אנכרוניסטית, אבל יש לה על מה להישען שכן סימני המסורה, הטעמים, מחולקים כידוע לטעמים מחברים ומפסיקים, ויש לזה תקדים לפיסוק המודרני, בברכה אבי לויתן

    השבמחק
    תשובות
    1. וכן בקורן

      מחק
    2. קורן, ככל הזכור לי, הולך לפי כת"י לנינגרד..

      מחק
    3. לקָדשו (LEKODSHO) הוא טעות נפוצה מאד בהגיית הפסוק, בהשפעה (השגויה) של המילה קֹדֶשׁ. אפשר להזדעזע כל שבת בקידושים קהילתיים, בעיקר ע"י אחינו יוצאי ארצות המערב (=ארה"ב). זה ד"א הקמץ הקטן היחיד שרובם הוגים כהלכתו, בניגוד ל-בגָבהי מרומים, עָזי וזמרת יה, ועוד ועוד, הנהגים כקמץ רחב. וכנ"ל 'לעָלם ולעָלמי עָלמיא'.

      מחק
    4. אכן בדר'כ מופיעה תנועת O, קודש, קודשיהם, כנראה השפיע גם פה.. לעומת לקדש או לקדשו, מקור נטוי, בניין פיעל, צריך להופיע פתח (כפי שמאפיין את הבניין

      מחק
    5. הנה עוד גרסה שבה "זכור את יום השבת" מופיע בפסוק ח: https://tanach.us/Tanach.xml?Ex20:1-20:26

      מחק
    6. שלום לדוד שי איש הויקיפדיה :),,
      דומני שבראשית אשכנז נעשתה איזושהי האחדה של נוסחי המקרא, אנשים הבחינו בנוסחים השונים ונעשתה איזושהי האחדה וזה התגלגל לדפוסים ונתן לנו את התחושה של נוסח 'אחיד', עם זאת כתבי היד שנותרו, ושהתגלו, מעידים על מסורות שונות (גם בתוך המסורת הטברנית..). אני מניח שפה זה קשור לאיך אתה מחלק את הדיברות - לא יהיה לך אלוהים אחרים, לא תשתחווה להם ולא תעבדם - האם צריך לחלק את הדיבר הזה או לא, וזה משפיע על זכור את יום השבת, האם יהיה פסוק 7 או 8... לפי כתבי היד הקלאסיים שהוזכרו, ארם צובא ולנינגרג, הפסוק הוא 8, כלומר הם עושים חלוקה פנימית גדולה יותר בעשרת הדיברות, מה שנוסח הדפוסים הרגיל נמנע מלעשות - נקודה למחשבה...🤔
      *בכל מקרה הוצאות דפוס מכובדות כיום, כמו קורן שהוזכרו, מביאות גם שינויי נוסח לפחות בין מסורת בן אשר ומסורת בן נפתלי (מתוך המסורת הטברנית), שלא לומר הוצאות מדעיות המביאות השוואות למגילות ים המלח ואף לנוסח השומרוני ,, ולשומע ינעם ...

      מחק
    7. יצא לי לשמוע "לקדשו" עם קמץ קטן דווקא אצל יוצאי צפון אפריקה צרפתיים.
      דוד (אח יוצא ארה"ב)

      מחק
    8. ומזמור ידוע של ר' ברוך ממגנצא -
      'זכור את יום השבת לקדשו
      קרנו כי גבהה נזר על ראשו
      אז גם יתן האדם לנפשו
      עונג וגם שמחה
      בהם למשחה...'

      מחק
  2. ברור שעדיף להם שאנחנו ניהרג מאשר שהם יתגייסו :(

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל הם יכולים גם וגם - גם להתגייס וגם ליהרג. אז למה לבחור ב'ליהרג ולא להתגייס'?

      מחק
  3. לגבי המיטה היהודת, מזכיר את חידודו של ביאליק על שוטה אחד שנכנס לחופה, וקרא עליו זה התרנגול יילך למיטה...

    השבמחק
    תשובות
    1. מן הסתם ביאליק ריפרר לדברי הגמרא (ברכות כב עוד א) בטעם שתיקנו טבילה במקוה למי שראה קרי [או באיזה חלום רטוב או ביחסי מין] "שלא יהו תלמידי חכמים מצויים אצל נשותיהם כתרנגולים".

      מחק
  4. העצוב ביותר בפשקוילים הוא השימוש בביטוי "נמנו וגמרו" על ידי כל מיני פוסקי הלכות השתמטות. זוהי מחוה הפוכה ל"נמנו וגמרו בעלית בית נתזה בלוד... יהרג ובל יעבור: עבודת כוכבים, גילוי עריות ושפיכות דמים" שהרי ה"הלכות" החרדיות החדשות מבטלות את הצו היהודי העקרוני שמאחורי שפיכות דמים: לא תעמוד על דם רעך.

    השבמחק
  5. O sancta simplicitas!

    מידה גדושה ממנה נדרשת כדי לשייך את שלושת פרשי האפוקליפסה "ציונים, פאה, אייפון" בעסקת חבילה ועוד לתושבי מאה שערים...
    מדובר למעשה בשלושה זרמים בעלי נקודות השקה די מעטות.
    כל העניין הוא בקבוצה ידועה של בעלי תשובה מזן מסויים שמרכזם נמצא בסמיכות גיאוגרפית למאה שערים, שמנסים לרתום את הכל ביחיד כדי ליצור מכנה משותף של הסכמה להם.

    Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!

    השבמחק
  6. מיטה נפרדת, פתרון מעולה לנוחרים...

    השבמחק
    תשובות
    1. לזה הפתרון חדר שינה נפרד

      מחק
  7. איפון אהער איפון אהין.
    פעם בלויה של אחד מראש סטמר, צילמתי לפני שהקהל הגיע, את המודעות. ניגש אלי בחור צעיר והציע לי בחביבות: לא כדאי לך לצלם, האנשים כאן לא אוהבים איפון❗️
    הסברתי לו שאיפון זה אותיות ניאוף, ואני מחזיק גלקסי.😉😀

    השבמחק
    תשובות
    1. אצל החרדים זה נקרא טלפון כשר

      מחק
  8. לגבי המודעה על האוטובוס זה חלק מקמפיין נגד פאות נוכריות, מצרף כתבה על מישהו שלקח את זה רחוק מדי https://jerusalem24-7news.co.il/%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%A6%D7%94-%D7%9C%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A4%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%93/

    השבמחק
  9. "עדכונים בזמן אמת" על מועדי הלוויות.
    ושמא יש לגרוס "זמן המת"

    השבמחק
    תשובות
    1. נמניתי וגמרתי: זמן עולם האמת.

      מחק
  10. השוס הגדול והמיוחד במיטות היהודיות הוא - הן לא חורקות, וד"ל.

    השבמחק
  11. במקום בו שורפים פלאפונים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.