יום שני, 14 בדצמבר 2015

לוח המודעות החרדי: הרבי חזר; נפטרים; נופלים; 'הצלה'; נדל"ן

א. הרבי חזר, ובגדול

המודעה הזו הודבקה בשבוע שעבר ב'בית משיח', הלא הוא ביתו של הרבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל/שליט"א, שמשכנו כבוד באיסטרן פארקוויי 770, אשר בשכונת קראון הייטס שבברוקלין.

יותר מעשרים שנים לאחר מותו (1994), המשיח שליט"א עדיין מקבל קהל ומחלק דמי חנוכה, לפחות בהזיותיהם של מאמיניו, השבתאים החדשים.

לא ידוע אם בסופו של דבר התאפשרה כניסת נשים לאולם למטה, או שהן נאלצו להסתפק בהשתתפות מרחוק בעזרת הנשים.


ב. היכונו לעשרה בטבת

הנה עוד פרנסה של יהודים.

האברכים של כולל 'אוצרות חיים' יזכירו בפירוט את שם הנפטר (כמה מפורט יכול להיות שם של נפטר?), כולל תקיעה בשופר, וכל זה יעלה לכם 52 ש"ח בלבד (אבל לכל שם, ואין כפל מבצעים).

ניסיתי להבין מאיפה לקחו את מספר הקסם 52 ולא עלה בידי (זה לא מתחלק לא בח"י ולא בז"ל).

צילום: גלעד מלצר

ג. מסדר הנופלים

האם מדובר בציניות מקוממת, או שמא סתם בחוסר מוּדעוּת קיצוני? אתם תחליטו.

צילום: ישראל מידד

'נופלים', 'הולכים בשבי'... זהו ה'ניו-ספיק' החרדי למשתמטים.

חוקרי לשון הפשקווילים ישימו לב מן הסתם גם לצירוף המפתיע 'עורו אחים עורו!'.

ובכן, לא מדובר בפסוק מהתנ"ך או מהמדרש, אלא בציטוט של מילות שיר ציוני, שמלווה את 'שלטון הרשע' כבר עשרות שנים, הלא הוא 'הבה נגילה'...

הָבָה נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה / הָבָה נְרַנְּנָה / עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ

והנה עוד אחד מאותה סדרה:

צילום: ישראל מידד

ד. פינת הילד החרדי

אם שאלתם את עצמכם מי הם גיבורי תרבות של הילד החרדי המעודכן (חוץ משמשון הגיבור, אסתר המלכה ויהודה המקבי, ובניכוי רבנים, ראשי ישיבות ו'גדויילים'), הנה התשובה הצבעונית.

אלה הם חברי ארגוני ה'הצלה' למיניהם, הנוהגים באמבולנסים או דוהרים על אופנועים ומגיעים במהירות שיא לזירות פיגוע או לתאונות דרכים, מעניקים טיפול ראשוני לפצועים, מפנים לבתי חולים, ובמקרים רבים גם נאלצים לעסוק במתים עצמם.

אנשי 'הצלה' מאפשרים לילדים חרדים להתגאות בקצת אקשן, 'באישור רבנים ואנשי חינוך'.

קבלו את אלבום הצלה המגניב, 'האלבום היחיד שמחלק פרסים'.

צילום: ליאור פרי

ה. בועת הנדל"ן

ולסיום, אם יש לכם קצת כסף בצד להשקעה בנדל"ן. הנה הזדמנות בלתי רגילה להשקעה באנגליה.

צילום: יונתן ק.

27 תגובות:

  1. The Rebbe lived in Crown Heights not Williamsburg

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה לשאלה למה דוקא 52? ובכן זה בסודי סודות לאחר שתתבול במקוה 7 פעמים ותשים ידך תחת ירכה, הרי זה כי 52 בגימטריה פעמיים השם הנורא יהוה (שהם 26) פעמיים זה ממש חזק. אז קודם לך למקוה.
      באשר לפורוט בשנות, הכוונה לדייק ולומר כל השמות הפרטיים בלי שגיאות בן שמות ההורים אבא ואמא כנ"ל כגון: משה אהרן פנחס בן יקותיאל יששכר נפתלי. (2 שינים ביששכר אחרת עבדת לחינם)

      מחק
    2. זה כולל מע"מ?

      מחק
  2. אם כבר אז נוצרים חדשים יותר משבתאים...
    52 פעמיים מספר הוי"ה (26) מספר מקובל אצל המקובלים

    השבמחק
  3. יישר כח.
    כמה הערות:
    1. לגבי 'יחידות הכללית', יש לציין שזה קומץ שאפילו המשיחיסטין נגעלים מהם, והגבאים נלחמים בהם ולכן לא מתאפשרת כניסת נשים, הם פשוט מניחים מיקרופון באיזה פינה ועוברים לפניו כעשרים איש - זה דבר שלא ניתן למנוע, כי המיקרופון לא פעיל, וכשניסו למנוע מהם, הם פשוט הגיעו בשעות אחרות ופתאום הניחו המיקרופון.

    2. לגבי 52, זה גימטריה בן, וזה פעמיים שם הוי׳, וכן גימטריה אליהו, הספרדים משתמשים בזה הרבה מאד בעליות לתורה, מקובל לתרום כמניין בן - היינו 52.

    3. אינני חושב ש'עורו אחים עורו' מגיע מהשיר, זה מגיע להם מאיפה שהגיע לשיר... זה משפט שמכריזים בהפגנות מחאה באופן טבעי.

    השבמחק
  4. תודה על שנכללתי במקבץ. חשבתי שתציין של"עורו אחים" יש צליל ספרדי דווקא.

    השבמחק
  5. שאלה להעורך שליט"א - מה הן "ניידות הצ'ופים" המסתובבות ברחובות ומחלקות אלבומים?

    השבמחק
    תשובות
    1. ומי הוא "יהודה המקבי" גיבור חדש או שקשור ליהודה המכבי מחג החנוכה??

      מחק
    2. יהודה נקרא, כנראה, 'מקבי' - משום שראשו היה בצורת מקבת - ולא מכבי. ראשי התיבות (מי כמוך באלים ה') הם אגדה מאוחרת.

      ומה זה צ'ופים? אין לי מושג.

      מחק
    3. חיפשתי ושאלתי את מכרי החרדים, והרמתי ידיים. צ'ופים יוק!

      מחק
    4. גם הפתרון שהכינוי קשור למילה "מקבת" הוא אגדה, או לפחות תירוץ, מאוחר. באמת אין לנו שום מושג מהו המשמעות המקורית של הכינוי Μακκαβαῖος, כמו שאין בידינו לפרש את משמעות כינויי אחיו (יוחנן המכונה Γαδδι, שמעון המכונה Θασσι, אלעזר המכונה Αυαραν, יונתן המכונה Απφους). ואין אף אחד שיודע מה הכתיב העברי של השמות הללו, חוץ (אולי) מΓαδδι, שמסתמא נכתב "גדי".

      מחק
    5. מכל מקום, הכתיב העברי המסורתי, כבר מימי יוסיפון (שמשם נכנס הכינוי לתועדה היהודית) היה תמיד בכ"ף, ובדרך כלל בשתי יודי"ן -- מַכְבַּיי, על פי הצורה הלטינית Macchabaeus. רק לפעמים, במחזורים רומניוטיים, מוצאים את הכתיב בקו"ף. בימינו נוהגים שני הכתיבים.

      מחק
    6. דובי גולדפלםיום שבת, 19 דצמבר, 2015

      פרופסור דוד פלוסר הציע פתרון מקורי ויצירתי לשם מקבי. כיון שהשם מקבי הגיע אלינו בתעתיק יווני, מציע פלוסר שהכינוי היה בעצם יהודה המצביא. אלא שבתעתיק הלועזי ה-צ' הפכה ל- C שנקראה לפעמים ק' (קיקרו) ולפעמים צ (ציצרו). ההסטוריונים הציעו מקבת והדרשנים הציעו מכבי. פלוסר הציע רעיון חדש ולטעמי לא פחות מתקבל על הדעת.

      מחק
    7. וזה מזכיר כמובן את יו"ר הכנסת הראשון שפרינצק, שמחה נגד הביטוי "ציצרו" ואז קם אחד מחברי הכנסת דאז ואמר : זה כמו שיגידו את שימך "שפרינקאק" במקום "שפרינצאק"

      מחק
    8. 'אחד מחברי הכנסת דאז' היה מנחם בגין. כך לפחות מקובלני.

      מחק
    9. צ'ופ זה בלורית
      ניידת צ'ופים זו ניידת של בעלי בלוריות

      ;-)

      מחק
  6. Regarding the number 52, note that it equals twice the number 26, which is the numerical equivalent of the Shem hameforash. In Psalm 92, for example, after the superscription, there are 52 words before the phrase ואתה מרום לעולם אדוני and 52 words after the phrase. Professor Israel Knohl of the Hebrew University (and the Hartman institute, where I had the honor of studying with him) has written a book called השם about the significance of Such numbers in tanakh

    השבמחק
  7. 1) אם כבר שיר ציוני, אז אני חשבתי על "חושו אחים חושו"
    2) את פשר המספר 52 כבר פתרו לך, אבל אם הפתרון עדיין אינו מניח את דעתך אז תחת המודעה של המקובלים ישנה מודעה של מורה פרטי למתמטיקה...

    השבמחק
  8. 52 = פעמיים 26 [=שם הויה]. אבל למה פעמיים אינני יודע. אולי מפני שבי"ג מידות של רחמים כתוב ה' ה'.
    52 נהוג לתרום לרוצים שייוולד להם בן או המודים על לידת בנם או המתפללים לרפואת בנם. ויש הכופלים תרומתם על בסיס ב"ן. אבל מעולם לא שמעתי שמישהו תרם כמניין בת!

    השבמחק
  9. אבישי ליוביץ׳יום שישי, 18 דצמבר, 2015

    היות שאחת ממתנות החתונה שליהיתה המחאה ע"ס 52 לירות אני יודע שהמעניק כוון לפסוק "וה׳ ברך את אברהם בכל", ו"בכל" עולה מנין 52

    השבמחק
    תשובות
    1. ר' צומקל זצוקלל"היום ראשון, 20 דצמבר, 2015

      הזדמנות פז -- ל א להח מיץ!!!!!!
      חשבון הבנק שלי פתוח לכל דיכפין : לא צריך להכניס שמות וכל המרבה הרי זה משובח. אינני מבקש אפילו שיכתבו כתובת אבל אני מוכן ומזומן להסתכל מידי יום ביומו להסתכל בחשבון הבנק שלי כמה כסף נכנס. להזכירכם שבטוב ליבי אני מוכן לברך כל מי שתורם לי נ"ב שקלים (זה יכול להיות גם בדרכמות, מארקים, יורו ו/או דאלרים ). כאמור - פרוצדורה פשוטה - להכניס כסף לחשבוני. זה ב"בנק לאומי לישראל" (הם מיומנים מאד בהסתרת כספים מאימת מס ההכנסה האמריקאי).
      ב"ה ובס"ד אני מברך כל מי שמתפתה לשים כסף בחשבוני. תפנו לכספר של סניף הבנק הקרוב אליכם ותגידו שזה בשביל המצווה והוא כבר יידע במה המדובר (כמו שנאמר במקורותינו - פראיירים לא מתים- רק מתחלפים) ובאתי על החתום ---סגנו של המשיח מברוקלין 770 ר' צומקל.

      מחק
  10. בעקבות הערתו של משה שפרבר שלא שמע על תרומה כמנין בת, יש לומר שנוהגים ע"פ הדרשה הידועה שלאברהם אבינו הייתה בת ו'בכל' שמה, ולכן כשתורמים כמנין ב"ן זה גם כמנין ב"ת=בכל.

    השבמחק
  11. הנה פירוש מהמאה ה13 ל"מכבי": "יש מפר' יהוד' מכבאי שהיה גדול ורחב מרבים וכדמתרג' מכה גדולה מאד מחא מכביתא לחדא לחדא, וכשהיה הולך למלחמה היה סימן שלו מכבי בלא א', מי כמוך באלים ה'." וראו לכאן הע' 13-12 של המהדיר [ערוגת הבושם, מהד' אורבך, כרך ב, עמ' 240]

    השבמחק
  12. 52 בגימטריה זה בן. אם אדם לא מבצע את חובותיו כבן הוא יכול להיהפך באותה גימטריה ל בהמה או כלב.

    השבמחק
  13. שמות בפירוט - יזכירו בפה כל אחד ואחד מהשמות שברשימה ולא רק יתפללו באופן כללי על כל הנפטרים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.