יום שני, 5 בדצמבר 2016

באוהלי צדיקים וצדיקות

א. הטיסה השנתית חוזרת!

מהרו והזמינו!

איל אלכסנדר שלח לי את המודעה הזו, שהתפרסמה באתר של ערוץ 7, ותהה מיהו 'הצדיק הראשון משטפנשט' ולמה הוא קבור בעיר יאס, כאשר כל דרדק יודע שהצדיק הקדוש משטפנשט קבור בבית העלמין של נחלת יצחק.


הבה נעשה סדר בשושלת ואז נוכל לקנות כרטיס לרומניה. צריך להזדרז כי הטיסה היא בשבוע הבא!

הצדיק 'הראשון' של שושלת חסידית קצרת-ימים זו היה מנחם נחום פרידמן, בנו של רבי ישראל מרוז'ין. הוא מת בשנת 1868 ואכן מנוחתו כבוד בעיר יאס. בנו, שירש את כסאו, אברהם מתתיהו פרידמן, מת בשנת 1933, נקבר בעיירה הרומנית שטפנשט, ובכך תמה לגווע שושלת זו. בשנת 1969 הועלו ארצה עצמותיו של הבן ('הצדיק השני') ונקברו בנחלת יצחק, ומני אז חזרה חסידות שטפנשט לפרוח, ללא רבי וללא חסידים, אך עם הרבה פולקלור ואווירה...

בעבר התייחסתי כבר לפולקלור זה במדור 'פרנסות של יהודים' (היין הקדוש של שטפנשט).

ב. על הנסים

צילום: ישראל ויינגולד

רוח הפמיניזם והשוויון המגדרי חודרת אט אט גם למבצרים המבוצרים של הצדיקים. אם עד כה היו לנו רק צדיקים בעלי נס, הנה קיבלנו לאחרונה גם צדיקות בעלות נסים. אמנם היא לא בדיוק 'צדיקה', אלא יותר 'צדקנית' (כמובן שמנסחי הכרוז אינם ערים לשינוי המשמעות שעבר המונח 'צדקן' או 'צדקנית', ולמטען השלילי שיש לו בעברית המודרנית), אבל העיקר הוא שהיא 'אשת פלאות' וסביב פועלה המבורך אפשר לנסות ולקושש כמה גרושים. וכך הוקם מפעל חדש בתעשיית 'השנור הקדוש', שמתבססת על 'משמרות תהלים על ציונה 24 שעות ביממה' ועל סיפורי נסים ונפלאות, שהיו או שלא היו.

מי היא אפוא 'בעלת הניסים' הזו, שעל מצבת קברה כתוב כי הייתה 'מלומדת בניסים ופועלת ישועות', ויום ההילולה שלה צוין זה לא מכבר?

מדובר במרת שרה לאה פיש, שקבורה בהר הזיתים בירושלים. אגב, נסיונה העשיר של המנוחה בנסים לא סייע למקום מנוחתה. קברה הקדוש נהרס בשנים האחרונות פעם אחר פעם, אבל לא על ידי אנטישמים ערבים, אלא על ידי אחב"י, אנשי חברה קדישא (לפחות, כך טוענים בני משפחת הצדקנית).


על המצבה עצמה לא כתוב מתי נפטרה, אבל בכתבה שהתפרסמה באתר כיכר השבת לפני שנה צוין כי היא מתה לפני עשרים שנה.

ג. אל תחמיצו את עת הרצון! 

ה'סופר-מוּן' כמעט מאחורינו (האירוע הבא יהיה בשבוע הבא, ב-14 בדצמבר), אבל תופעה אסטרונומית זו, שמתרחשת אחת לכמה עשרות שנים, היא כאין וכאפס לעומת האירוע הקוסמי שמתרגש עלינו ביום שישי הקרוב, 9 בדצמבר, שהוא גם  תאמינו או לא  ט' בכסלו.

וזה קורה רק פעם ב-28 שנים. כלומר, עד הפעם הבאה הרמאים האלה של 'קופת העיר', יצטרכו להמציא שטיקים חדשים ולהמשיך לעבוד על כל התמימים בעיניים.


ד. הקוויטל והיחידות

את ההזדמנות הזו כבר החמצנו – זה היה לפני ראש השנה האחרון – אבל ברצות הק-ל היא עוד תחזור על עצמה.

אם רציתם הוכחה גמורה לתהליך האורתודוקסיזציה, שבו 'ליטאים' (להזכירכם, יורשי ה'מתנגדים'!) מאמצים את מנהגי החסידים, שבהם נלחמו עד חורמה במאה ה-18 – תבוא מודעה זו, שצולמה לפני כמה חודשים ברחוב ירושלים בבני ברק, ותוכיח.

צילום: חיים לוי

הרב חיים קנייבסקי הוא מאחרוני ה'גדולים' של הציבור הליטאי, והנה הוא מתואר כאן כצדיק חסידי לכל דבר ועניין. הוא מקבל אנשים ב'יחידות' – מושג חסידי מובהק של פגישה אישית בין החסיד לבין הרבי; ובהזדמנות היסטורית זו ('צעד היסטורי שלא היה מעולם', כותבים מנסחי המודעה מתוך מודעות לדרמה הגדולה), כל מי שבא בצל כנפיו יגיש לו גם 'קוויטל', כלומר פתקה. בקוויטל, זאת יש לדעת, הם ירשמו, כנהוג, את שמם ושם אמם, ואת שאר השמות שעליהם ירצו לקבל את ברכתו של 'הצדיק הליטאי' – 'בני, חיי ומזוני' (ילדים, בריאות ופרנסה). את ה'פדיון' – מושג חסידי גם כן, שכוונתו לכסף שמצרף החסיד ל'קוויטל' שעה שהוא נכנס ל'יחידות' – אמור המתברך לתת כבר קודם, לארגון 'לב אחים'...

ה. ומה ח-חד-חדש באוּמָן?

אומן שבאוקראינה, מקום קבורתו של רבי נחמן מברסלב, היא עיר ואם בישראל וכל הזמן מתחדשים בה דברים. הנה לקט צילומים ששלח לי אחד מקוראי הבלוג שעלה לרגל.

!לב שימו

את המודעה שבתמונה הזאת צריך לקרוא משמאל לימין... יש אומרים כי את הקופה הזו הציב בכלל גוי מקומי.


סים אם

באומן אפשר לאכול 'שווארמה אומן' וגם לקנות כרטיסי סים אם 130 דקות. אגב, החנות פתוחה מי השעות וכו'...


מאפיה באומן

איומים בארבע שפות, בכניסה למלון 'שערי ציון', על רקע סכסוכי בעלות...


לב בשר

דורשי רשומות ידעו לומר שהשם 'ברסלב' הוא שיכול אותיות של 'לב בשר' (על פי הפסוק ביחזקאל, לו 26: 'וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר'). באומן הישראלית של היום לקחו את זה עוד צעד קדימה. החומוסייה הזו, שמוכרת בשרים על האש, כמו בבית, נמצאת דקת הליכה מציון קברו של רבי נחמן...

ויש גם אוטובוס ששייך לחברת 'פַּאיֶכַלֶה'. מילה אוקראינית שפירושה 'סע', ובישראלית: יַאלְלָה, נַהַגוֹס, פַּאיֶכַלֶה...



18 תגובות:

  1. בעניין הקוויטל והיחידות.
    כלל לא מפתיע אותי שגם הליטאים הצטרפו למנהג, זה בכלל צריך להופיע תחת הכותרת: "פרנסות של יהודים".

    השבמחק
  2. לא אני שלחתי לך את השטפנשט? :)

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אתה. אבל רק הראשון זוכה בקרדיט ובכריטס טיסה ליאסי.

      מחק
  3. בקשר להדפסה ההפוכה באומן כנראה שלחו קובץ word למישהו שם וביקשו אותו לשים. הצדיק פתח את הקובץ וכנהוג אצל הגויים המיצד (פרמטר בלעז) של התוכנה היה שמאל-ימין. ומאז העולם הפוך.
    אגב, גיליתי דבר דומה באתר תיירות באיסלנד. קיבלתי מהם את המקור ותיקנתי ומאז יש שם ברושור מעודכן.

    השבמחק
    תשובות
    1. Comment from Hadas Parag:

      and in smaller letters on the same photo there is another joke: the English-language version of the Hebrew text (probably generated by a computer translator)
      the letters are small, so I am not sure I managed to copy it correctly, but most of the mistakes are in the original text, not due to low resolution of the photos:

      Pay attention!
      An operation is needed in Israel injured and getting the trauma of backbone at deep works from a height 10 meters.
      We thank all unindifferent.

      Sorry about the punctuation in the wrong places - this is because I am using an English-speaking computer to write in a Hebrew-speaking comment window

      מחק

  4. "הרמאים האלה של 'קופת העיר', יצטרכו להמציא שטיקים חדשים"
    They already have. See here:
    http://www.rationalistjudaism.com/2016/12/the-manipulative-lies-of-kupat-hair.html

    השבמחק
  5. פולחן הקוויטל אצל משפחת קניבסקי כבר התחיל אצל האבא, רבי ישראל יעקב. הוא היה כבד שמיעה אז כשהציגו לפניו שאלות בתלמוד ובהלכה עשו את זה בכתב. מזה נשתרבב גם שאלות ברכה בדימוי לקוויטל החסידי. ואגב, לרבי ישראל יעקב היה רקע חסידי, אביו היה חסיד הרבי של עיירתו הורנסטייפל, ומכאן הכינוי "סטייפלר". (היה לו גם שטריימל ובעקיטשע, אותם לבש בבית בשבתות). פדיונות בגסות חסידית אכן לא קבל, אבל גם לזה מצא איזה טריק כזה, היה מוכר ספרים שכתב למבקרים, דימוי החפץ חיים, כך שהתפרנס בדרך כבוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. לנחמן הורוביץ, רק הערה לכבודו של הסטייפלר שפגעת בו על לא עוול בכפו.
      כתבת שהוא מצא טריק תחליפי לפדיונות החסידיים ומכר את ספריו בביתו, ולא היא. הוא לא היה מוכן למכור את ספריו אלא אחד אחד (ולא את כל הסדרה), כי רצה שרק מי שלומד שיקנה ולא שסתם יקנו כדי לפאר ספריות. כך שרדיפת בצע וטריקים להכנסות ממש לא היו השטח שלו. היו לו אפשרויות הרבה יותר קלות לעשות הרבה יותר כסף, כך שאם זה מה שהוא היה רוצה הוא ממש לא היה צריך למכור את ספריו בביתו.
      גם לי הקטן יש כמה וכמה דברים שבהם אני חלוק על דרכו ויש לי ביקורת עליו, אבל הבו דלא לוסיף עלה השמצות בעלמא. את זכויותיו לא כדאי לקחת ממנו.

      מחק
    2. מצטרף
      האב היה חף מכל דבר כזה. אבל אני חושב שר' חיים קנייבסקי עצמו יודע מאוד להנות מממון אחרים, הוא מקבל ביד פתוחה, לפי השמועות הוא מליונר רציני. והבנים שלו עושים ממש 'מסחרה' ענקית מזה.

      מחק
    3. הרב קנייבסקי הוא אדם צנוע הלומד יומם ולילה ובקי בתורה בצורה מושלמת.הוא מעולם לא לקח כסף עבור ברכה שהוא נותן. כנראה שאין מנוס מלשונות רעות וממשמיצים למיניהם.ממש כואב לקרוא את הכתוב בכתבה ואת דברי המגיבים.קצת בושה לא תזיק לכם.

      מחק
  6. אין פרס נחמה נסיעה לנחלת יצחק?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש הגרלה של כרטיס לאומן. אבל אני יודע שכבר היית שם ולא בטוח שתרצה לחזור. אני מוכן לתרום בשמך ח"י קופיקות לקוֹפת העיר.

      מחק
    2. רעיון מצויין. גם מ"ט צ'יפופות יתאימו לי

      מחק
  7. מילא "לב שימו!" עוד עובר איכשהו, אבל: "שאיכפת מי לכל תודה"...

    השבמחק
  8. אולי בגלל שהחנות נמצאת מול הכניסה לנשים, מוכרים שם "סים אם"

    השבמחק
  9. הרעיון של פעם ב28 שנה הוא הברקה של הרב יעקב אידלשטיין, חובב קברים ומיסטיקה ידוע בעולם הליטאי. הוא חישב ומצא שהשנה היא השנה התשיעית למחזור כ"ח שנה (של ברכת החמה), ולכן זה כל כך מיוחד. אבל למעשה כל שנה חוגגים את ה'תשיעי שבתשיעי' הזה, אני זוכר את זה עוד מלפני שלושים שנה בערך, לפני שהמציאו את הקופות. כמובן שהן תפסו על זה טרמפ.
    אגב, הרב אידלשטיין יכל גם לומר שהשנה זה יוצא בדיוק בתשיעי לחודש הלועזי, וזה משהו שקורה פעם באנ'לא יודע כמה שנים, אבל תועבה כזאת כמובן היתה מטמאה את כל העסק.

    השבמחק
  10. לגבי עת הרצון (סעיף ג במאמר), הזמנים במודעה באנגלית מתייחסים לזמן ניו יורק. היו פרסומים דומים לגבי המאורע בארץ, עם זמן מותאם לכאן.
    יעל לוין

    השבמחק
  11. שאלה לכל ידידיי
    מיהו הרב ג'אן הנותן את ההכשרים ל "שווארמא אומן" למבחר הבשרים לפלאפל ולשתייה????
    מעניין היכן קיבל "סמיכה"? ואיזה הכשר נתן לשתייה?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.