יום רביעי, 8 ביולי 2020

זיווגים על הקבר


כתב וצילם דנצ'וּ ארנון  

על פי מסורת שבתלמוד הבבלי התנא יונתן בן עוזיאל היה זה שתרגם את ספרי הנביאים לארמית (התרגום הארמי לתורה, שמכונה בטעות 'תרגום יונתן', אינו שלו ושם זה ניתן כתוצאה מטעות פענוח של ראשי התיבות ת"י, שאינם אלא 'תרגום ירושלמי'). מסורת עממית, שראשיתה במאה ה-11, מזהה את קברו בעמוּקָה (במילעיל), על גדת ערוץ נחל שחוצה את יער ביריה הסמוך לצפת. 

המשתטחים על הקבר מצפים כמובן לישועות ולנחמות, אבל הסגולה העיקרית המיוחסת למקום זה היא שרווקים, ובעיקר רווקות, ימצאו בזכותו את זיווגם. כ"ו בסיון  יום מותו של הקדוש ויום ההילולה שלו – הוא התאריך הקובע לחגיגות הגדולות.

השנה חל תאריך היעד ב-18 ביוני, בעיצומה של מה שמכונה 'שגרת קורונה'. הגעתי לשם באיחור, בעיקר בגלל הפקקים, והפסדתי את 'התיקון הגדול למעוכבי זיווג' שנערך באופן מסורתי על ידי 'גדול המקובלים' הרב דוד בצרי. הספקתי לצלם מעט מההתרחשות שסביב לקבר עד שירדה החשכה, ואשלים אותה בתמונות שצילמתי לפני תשע שנים (2011).

הרב בצרי עצמו אמנם גר בירושלים, אך מצודתו פרושה בצפת ובעמוקה. יש לו מוסדות וישיבות הקרויות על שמו של התנא הקדוש והן מבטיחות חתונה מהירה אם רק תגלשו באתר האינטרנט של 'מוסדות ישועות בעמוקה'.


מעל ציון הקבר נמתחה כרזה צבעונית ענקית של 'הנחנחים', הלא הם חסידי ברסלב המאמינים בקדושתו של 'הפתק', שכביכול נשלח מן השמיים על ידי רבי נחמן לתלמידו ישראל אודסר, ובו נכתבה לראשונה הנוסחה 'נ נח נחמ נחמן מאומן'. הנחנחים נמצאים בכל טקס, וגם כאן מקומם לא נפקד. הם מקימים דוכנים למכירת ספרים ומזכרות וניכרים בהופעתם הייחודית ובכיפותיהם המצויצות.


השנה בלטו במיוחד חרדים עם מסכות קורונה. איכשהו המסכות על פניהם לא יושבות כל כך טוב...


ההילולה מושכת כל מיני דמויות צבעוניות. הנה כמה מהן:


ויש גם את המתבודדות. נשים 'מעוכבות זיווג', שלאחר הטקס הולכות להתבודד ביער ובין הסלעים. בין קיפולי הגבעות ועצי הזית העתיקים הן נושאות תחינה אישית נוגעת ללב.


לעמוקה באים כמובן גם אנשים ונשים נשואים, את הנשים הנשואות אפשר לכאורה לזהות בקלות לפי כיסוי הראש שלהן, אך מתברר שיש בקהל לא מעט נשים רווקות, גרושות ואלמנות שגם הן מכסות את ראשן. 


את הזוג הצעיר שצילמתי לא העזתי לשאול, אבל אולי הם עצמם מצאו את זיווגם בזכותו של התנא הקדוש, והפעם באו להודות לו.


אחד הטקסים הקבועים שנערכים בעמוקה נקרא ' תיקון 1000 השופרות'.


הטקס השנה היה שונה לחלוטין מזה שתיעדתי בשנת 2011. כיום משתתפים בטקס חרדים רבים ויחד אתם באה גם הפרדה חמורה בין גברים ונשים. לפני תשע שנים היו הרבה פחות אנשים (כמאתיים עד שלוש מאות) ולא ממש הקפידו על הפרדה מגדרית. בסככה מיוחדת התקבצו הגברים, הנשים עמדו מסביב (אישה אחת הסתננה אל בין הגברים).


הרב בצרי עמד במרכז ונאם בכישרון רטורי מרשים. 


הרב ביקש מן הנשים לכרוע ולהשתחוות, והן עשו כמצוותו.


אחר כך הביאו מאי-שם ארגז קרטון עם שופרות וחילקו לגברים. לא היו שם אלף שופרות, גם לא מאה, אלא עשרים או שלושים. זה לא הפריע לאף אחד. 


כולם התפללו מהלב, הגברים תקעו בשופר, וכולם האמינו בלב שלם שה'דינים' ייקרעו והשנה הם יימצאו סוף סוף את זיווגם ואת אושרם.


36 תגובות:

  1. דנצ'ו, תאור מרשים של ההתרחשות. יפה מאוד. 👋!

    השבמחק
  2. במאמר נכתב "אנשים ונשים". לפי מה שידוע לי, הן ביולוגית והן לשונית, המושג "אנשים" כולל בתוכו הן נשים והן גברים ולכן מן הדין היה לכתוב, גברים ונשים אם רוצים דווקא לדייק בהפרדה ולא להוציא את הנשים מכלל המין האנושי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ (דברים, לא 12).

      מחק
    2. מתוך המסר המיוחד: 'היום בו כל יהודי יכול לזכות למצוא את בן זוגו האמיתי בתפילותיו.'

      ומה עם היהודיות? הרי מדברים על בן זוג. ויהודי לרוב מחפש בת זוג. אז מה בדיוק הולך שם?

      מחק
  3. חלק מהצילומים הללו של מעוכבי הזיווג מרגישים כמו חדירה חמורה לפרטיות. כמו לצלם אנשים מחכים לטיפול בחדר מיון.

    השבמחק
  4. תודה -- כתבה מאלפת. אהבתי את הביטוי "מצודתו של הרב בצרי". אכן, עושה רושם של צייד מנוסה. אולי תוכל לספר פרטים על מחירי "קריעת דין", תפילה מיוחדת, וכ"ו?

    השבמחק
    תשובות
    1. את יכולה לפנות אליהם ותקבלי מחיר מתאים לכל בקשה

      מחק
  5. מדהים כמה שוטים מאמינים בשטויות הללו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מתנשאת. הם חושבים שאלו לא שטויות. זכותם!

      מחק
    2. הגעתי לשם במקרה לפני כמה שנים במסגרת טיול לצפון ולא ממש ידעתי פרטים על יונתן בן עןזיאל. תרמתי שם כחמישים שקלים וקיבלתי מין מגילה עם תפילות. קרו לי באותו שבוע כמה ניסים, שאי אפשר להסביר אותם בשום צורה אחרת, חוץ מהגדרה זו. עובדה

      מחק
  6. אני מכבר את המקום אך ורק בתור אתר מורשת. ואלו הופכים את המקום לעקומה

    השבמחק
  7. מעניין אף חשוב לדעת אם וכמה מהציבור הזה זווגה להם הקורונה. אם יתברר שהקורונה לא הגיעה לעמוקה הרי זה נס בפני עצמו.

    השבמחק
    תשובות
    1. משפט הומוריסטי, מצחיק, אבל הלוואי ולא ידבקו כי בנפשינו היא.

      מחק
  8. 2 תיקוני הגהה, ברשותכם:

    1. "על פי מסורת שבתלמוד הבבלי התנא יונתן בן עוזיאל היה זה שתרגם של ספרי הנביאים לארמית"
    צ"ל:על פי מסורת שבתלמוד הבבלי התנא יונתן בן עוזיאל היה זה שתרגם *של* את ספרי הנביאים לארמית

    2. "הנחנחים נמצאים בכל טקס, וגם כאן מקומם לא נעדר."
    עדיף, לדעתי: הנחנחים נמצאים בכל טקס, וגם כאן מקומם לא *נעדר* נפקד.

    השבמחק
  9. תודה, צביקה. טוב עין הוא יבורך.

    השבמחק
  10. אני עוד זוכר את המקום הזה בזמן שהיה שם קבור איזה שייח ערבי מכובד ששמו פרח מזכרוני, שנית ,מאנין או לא מאמין אבל לדעתי הצנועה זה לא הוגן לצלם אנשים מבלי לשאול לרשותם וזה פוגע בפרטיות שלהם ולכן מר אסף ,הורד בבקשה את נצילומים האלו מהאתר.
    בימי הביניים המאוחרות היה השמוש בשטרי מחילה ,מאד נפוץ בכנסיה הקתולית, תמורת כסף יכולו לקנות את לב האלוהים, לכפר על עוונות ועוד ועוד, מקור נהדר להכנסה של האפיפיורים וזה גרם לפרוד של לותר מהקתוליות ויסוד הכנסיות הפרוטסטנטיות. לא חשבתי אף פעם שהזמנים האלו יחזרו לחיינו וכנראה שטעיתי בגדול , לוקחים קבר של שייח ערבי, מכריזים עליו כקבר של איזה תנא או קדוש אחר ומוצאים מיד חמורים מטילי כסף (או תרנגולות המטילות ביצי זהב) ואז הפרנסה מצוייה בשפע לקבוצת אנשים קטנה שנהנית מזה בלי בושה. רק חבל לי על הנשים והגברים שבכל ליבם מאמינים במשיחי השקר האלו , אבל זאת זכותם והמאמין יאמין.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם בציבור זה ברשות הפרט? נגיד שמצלמים הפגנה בככר, מבקשים מכל אחד רשות?
      הצילומים הם תעוד הסטורי ושרות חשוב לציבור, ( גם למעוכבים/בות ולא חשוב אם אני אישית מאמינה בזה או לא, ואני לא) אין להסיר את הצלומים. דרך אגב, ארץ נהדרת הקדישה לנושא תכנית, ואסתי "המעוכבת" זכתה למצוא שם את זיווגה.

      מחק
    2. יש הבדל בין צילום קהל לצילום אדם פרטי שמתבודד או זועק

      מחק
  11. יוסי סטפנסקי, צפתיום שישי, 10 יולי, 2020

    אם כבר כתבתם על עמוקה... יש לי המון לספר על המקום וגם כתבתי הרבה עליו (כולל על מקור המסורת ‏לזיווג, ששמעתי יחד עם זאב וילנאי כשהיינו באתר ב 1983!), אך אולי הפרט הכי מעניין הוא שבראשית 1980 ‏נשלחתי לשם מטעם אגף העתיקות, לאחר שהיה דיווח 'שגילו את קבר יונתן בן עוזיאל'. נסעתי למקום בפעם ‏הראשונה בחיי, וגיליתי שאכן נחשף הסרקופג שמתחת לציון שהיה במקום (אז היה רק ציון בודד, באמצע ‏בית קברות מוסלמי) – וצילמתי... צילום שפורסם אחר כך בכל הפרסומים שמתייחסים לאתר (כוללה ספרו של וילנאי, מצבות קודש בארץ ישראל, 1986). אבל הפרט המעניין הוא: בלי ‏כוונה, ואפילו בלי להתפלל במקום – רק צילמתי - התחתנתי תוך שנה, עם בח"ל סמדר, שפגשתי בספריית ‏מדעי הרוח באוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים... ואכן אנו חוגגים כעת 40 שנות נישואין. וזה העיקר... ‏
    ‏(נ.ב. סבא שלי, יליד צפת 1896, לא נעזר ביונתן בן עוזיאל כדי להתחתן עם סבתי מטבריה. המסורת על ‏זיווג מוצלח הקשורה לאתר עוד לא הייתה קיימת... ) ‏

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה יוסי היקר על השיתוף.
      אין לדעת אם םזכותו של יב"ע הביאה לך את בח"ל את שהיא הביאה לך את ההשראה ללכת לספריית מדעי הרוח.
      בכל מקרה אני הקטן ממליץ מאוד על ספריו ומחקריו של יוסי סטפנסקי (ובטח אני לא צריך להכיר אותך לדוד אסף).

      תודה על הפוסט!

      הצילומים לדעתי לא חודרניים מדי.

      מחק
  12. שלום לכולם! אוסיף עוד דבר מה לסיפורה של עמוקה מזיכרוני האישי:
    במחצית הראשונה של שנות ה-70 של המאה הקודמת, כיהנתי כרכז מחלקת ההדרכה בתנועת בני עקיבא. אחת המשימות שנטלתי על עצמי הייתה להעלות / להחזיר את מצודת בירייה (שכמעט נשכחה מלב), לתודעת חברי בני עקיבא. יזמתי העפלה ארצית שנתית של חניכי כיתה ח' לביריה (שהתאפשר על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, במקביל לעלייה לתל חי. כידוע העלייה לביריה בשנת תש"ו, 1946, התבצעה על ידי הסבת העולים לתל חי בעלייה המסורתית אל הר הנועזים - מצודת בירייה). מצאתי אז לנכון להקים לבני עקיבא מרכז חינוכי בגליל העליון, לצד המרכז שהתחלנו להקים בכפר עציון, ואין כמו ביריה מתאימה לפתח בה את המרכז החינוכי תנועתי.
    בין השאר, חיפשתי מקום מתאים לקיים מחנות קייץ של חניכי בני עקיבא, ומצאתי בקעה נהדרת למרגלות מצודת ביריה, סמוך למושב עמוקה. יצאנו לסיור מכין עם מי שעמד אז בראש הקק"ל במחוז הצפון, (הקק"ל הכשירה את המחנות לתנועות הנוער). סיכמנו בסיור שאין מקום מתאים מאותה בקעה למרגלות מצודת ביריה וסמוך ליישוב עמוקה. במהלך הסיור ראינו בשולי הבקעה חורבה שנראתה די עלובה, גל אבנים שנראה לי מעט מסוכן, חניכים יטפסו, אבנים עלולות להידרדר, וביקשתי ממנהל המחוז שבעת הכשרת המקום למחנה הקיץ, ידאג לסלק גם את גל האבנים הזה. ששאלנו עוברי אורח, ואולי גם מאנשי עמוקה, האם הם יודעים מה פשר גל האבנים, איש לא ידע לומר. הכל סוכם וניתן אישור לביצוע. לצערי בנסיבות שאינן ברורות לי עד היום (אולי ידו הארוכה של רבי יונתן בן עוזיאל נופפה משמים ...), קק"ל העדיפה להכשיר את מחנה בני עקיבא סמוך לעין זיתים, מקום שמשרת את בנ"ע עד היום. באמצע שנות ה-90 הגעתי שוב לעמוקה והופתעתי מהשינוי שחל בו ומהקדושה החופפת עליו. אילו הייתה התוכנית מתגשמת, אולי היינו מפסידים מאמר מעניין בעונ"ש, וכמה זוגות היו מחמיצים את גאולתם. ובעיקר לא מעט אנשים שזוכים שם לברכה וגם מי שעושים שם כסף טוב ממכירת ברכות, קמעות וכיוצא באלה - שיערב להם.
    שבת שלום ומבורך
    יוחנן בן יעקב

    השבמחק
  13. דנצ'ו ודוד שלום. אשמח להעלות צילום של הקבר משנת 1964. תוכלו להנחות אותי איך עושים זאת? תודה. דורון בר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי לא ניתן להעלות תמונות למדור התגובות.שלח אליי ואראה אם ניתן לצרף לרשימה.

      מחק
  14. דנצ'ו תבורך על כתבה יפה ומלאת עניין וצבע.
    שבת שלום

    השבמחק
  15. יש צילום של הקבר והעץ הבוקע מתוכו ב 1910 (מאוסף בנימין גיגר. מזקני צפת המהוללים), ככל הידוע לי זה הצילום הקדום ביותר של האתר, אולי יש ציורים. על כל פנים - יש קבר אוטנטי (סרקופג), והמסורת עצמה בת 1000 שנים לפחות (מופיע כבר במגילת אביתר, אם כי לא מוזכר שם עמוקה). אבל הוא עצמו חי לפני 2000 שנה... שם הקבר בפי הערבים כמדומי א-צדיק. המסורת לזיווג מוצלח היא חדשה, לדעתי לא לפני שנות ה- 60' של המאה ה- 20'.

    השבמחק
  16. כרגיל, כתבה מעניינת.
    מן הראוי להסיר תמונות של נשים "מתבודדות" משום חדירה, מיותרת, לפרטיותן.

    השבמחק
  17. כתבה פולשנית מדי ולא מכבדת לטעמי את הפרט.

    השבמחק
  18. אף אחד לא מזכיר את ההשערה שיונתן בן עוזיאל היה רווק ולא נשא אישה מעולם?

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שלא מזכירים כי זה לא נכון. אין שום עדות שהיה רווק; מי שהיה רווק הוא התנא בן עזאי (קצת דומה לבן עוזיאל), וכששאלו אותו מדוע לא נישא אמר 'מה אעשה ונפשי חשקה בתורה'...

      מחק
  19. עבודת אלילים פומבית והמונית כזו ראיתי רק בפסטיבל הגמלים השנתי בפושקר שבחבל רג'סטן אשר בהודו. נראה שמארגני ההילולה בעמוקה (כנראה ביריא עמיקתא בתרגום יונתן... ) עברו על 9 דברות , תודה לאל שנמנעו מ"לא תרצח".

    השבמחק
  20. לאף אחד מהמאמינים האלו כולל הרבנים שלהם אין תשובה אמיתית למאורע מחריד אחד שארע לעמנו השואה וכל אותם מאמינים
    שוודאי מברכים כמה פעמים ביום שהכול נהיה בדברו בעצם ברכה זו מכריזים על אלוהים כרוצח של 6 מיליון מעמנו ביניהם לפחות ואולי יותר מ 1.2 מיליון ילדים. וכתוב בתורה שלפי דברי המאמינים האלה נכתבה על ידו לא תישא עוון אבות על בנים.
    והמבין יבין

    השבמחק
    תשובות
    1. ולך יש תשובה ?
      הרי וודאי גם אתה , כמו טשרניחובסקי
      עוד מאמין באדם, וגם ברוחו רוח עז ?
      ואם אינך מאמין באדם - אז מה לך לקבול או לנסות לשכנע אחרים ?

      מחק
  21. אין אלוהים אבל יש אמונה והיא עוזרת

    השבמחק
  22. ההתייחסות "האגבית" למסכות שעל פני החרדים, "איכשהו המסכות על פניהם לא יושבות כל כך טוב..." - צורמת. מן התמונות שמביא הכותב מיד אח"כ (לא אלו של ההילולא משנים עברו), ניכר שרבים מן הבאים למקום, שממש לא נראים מהמגזר החרדי, אינם עוטים מסכה כלל וכלל, לא טוב, ולא כל כך טוב.
    התיוג האוטומטי של החרדים ככאלו שלא מקפידים על הוראת עטיית המסכה, וכמובן חיפוש והצבת תמונות שעונות לקירטריון אותו הכותב מבקש להדהד - מדיף ריח רע מאד של אנטישמיות, מימים וממחוזות אחרים.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.