יום ראשון, 20 בינואר 2013

אוי, אוקלידס!

רחוב שבטי ישראל, ירושלים. דצמבר 2012 (צילום: רפי מן)

מפלגת החרדים האשכנזים 'יהדות התורה', שסימנה ג', יצאה השבוע בקמפיין 'מבריק' על מנת להמריץ את מצביעיהם לצאת ולבחור ולהמשיך ולשים בהם את מבטחם, למרות שכולם יודעים איזו מפלגה מסוכסכת זו.

משרד הפרסום שלהם, 'בראשית', הגה סדרת מודעות, שמאיימות על החרדים שיישארו בבית, או על אלה ששוקלים להצביע למפלגות אחרות (וכנראה שיש לא מעט כאלה), שאוי ואבוי איזה אסון יקרה אם לא ישימו ג' בקלפי.

ומה הבשורה? רק אנחנו נילחם בלימודי הליבה, רק אנחנו נשמור על הילדים שלכם שימשיכו להיות בּוּרים ועמי ארצות.




כן, כן, אם לא תצביעו ליהדות התורה, הילדים שלכם עוד עלולים 'ללמוד לימודים חיצוניים' ולשמוע חס ושלום על אוקלידס במקום ללמוד משניות ב'חיידר'. שוד ושבר!

התגובות הלעגניות לא איחרו לבוא, כך למשל מצאתי באתר 'חורים ברשת' את המודעות האלה:



אבל התשובה הטובה ביותר הייתה צילום דף השער של 'ספר אוקלידוס', שחיבר רבי ברוך משקלוב, תלמידו של הגאון מווילנה. ספר זה ראה אור לראשונה בהאג בשנת תק"ם (1780), כאשר רבנים 'ליטאים', שהיו לא פחות חרדים מגדולי התורה של 'דגל התורה', לא ראו סתירה בין הגאומטריה של אוקלידס לבין שישה סדרי משנה...


בהקדמתו סיפר רבי ברוך משקלוב על פגישתו עם הגאון מווילנה' שממנו ביקש הסכמה ועידוד למפעלו המדעי:


ובהעתקה: 
והנה בהיותי בק"ק ווילנא המעטירה אצל הרב המאור, הגאון הגדול, מ"ו [מורנו ורבנו] מאור עיני הגולה, החסיד המפורסם כמוה"ר [כבוד מורנו הרב] אלי'[הו] נר"ו [נטריה רחמנא ופרקיה; ישמרהו ה' ויושיעו], בחודש טבת תקל"ח [1778], שמעתי מפי קדוש, כי כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה. כי התורה והחכמה נצמדים יחד ... וציוה לי להעתיק מה שאפשר ללשונינו הקדוש מחכמות, כדי להוציא בולעם מפיהם, וישוטטו רבים ותרבה הדעת בין עמינו ישראל. ותוסר גאון עוזם וגאות עריצים, המון עמים ולשון לאומים, אשר כשאון מים רבים ישאון לעומתינו: איפה חכמתכם? ונמצא שם שמים מתחלל.

8 תגובות:

  1. Even though I am a Haredi Muvhak I'm truly embarrassed with that poster about Euclid. Please read the quote of the classic Chovat Halevavot
    וכן בלימוד, כי בעל חכמת השיעור לא יוכל ללמד תלמידו השיעור המחשבי בתחילת עניינו, אבל מלמד אותו השיעור המורגש המצויר בצורות הרשומות, כאשר סידר אותם אוקלידס בספרו שחבר בשיעור.
    וכשיבין אותו התלמיד היטב, ויחפוץ לעמוד על תולדותיו בהשתדלות וחריצות, יורהו הבורא השיעור המחשבי, ויתכן כלל מדעו, ויוכל להוציא ממנו צורות מופלאות ומלאכה דקה, כמעט שתדמה לנבואה הבאה מאת האלוהים.
    חובת הלבבות שער חשבון הנפש פרק ג חשבון העשרים

    It is all available online see this link
    http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/hovot/8a-2.htm
    Here he compares it to prophecy from the creator and these people make fun of it.

    השבמחק
  2. That post of Euclid is truly worthy of derision. But t is a greater tragedy that so few Israeli children who do study math no nothing about mishnayos. 

    השבמחק
  3. Sorry for the typo. I meant to say that the poster was worthy of derision.

    השבמחק
  4. מזמן אני לא מלגלג על בורות, רק עצוב.

    השבמחק
  5. ספרו של ברוך משקלוב הוא לא סתם תרגום של היסודות של אויקלידס, אלא הוא *תרגום מלטינית* (להבדיל מתרגום משפת המקום -- מסתמא רוסית או ליטאית או גרמנית), והוא מלא בביטויים בלטינית המועתקים כלשונם. וזה מראה שלא רק שברוך משקלוב ידע לטינית ברמה שאפשרה לו להבין ולתרגם ספר מתמטיקה, אלא שקהל הקוראים שהספר מיועד אליו מסתמא ידע מספיק לטינית על מנת להעזר בביטויים הרבים שהביא.
    ואפשר לשאול עוד דברים, כמו מהיכן ידע לטינית ומי לימד אותו, ומניין שמע על היסודות של אויקלידס, וכו'. אין ספק שמדובר באדם משכיל מאד, גם במושגים של החברה הגויית שבתוכה התקיימה הקהילה היהודית שלו.

    השבמחק
  6. או אוקלידס או משניות??
    לא תמיד סברו כך גדולי ישראל
    הקופירייטרים הבורים והאידיוטים של היום - כן.

    וכך כותב ר' יום טוב ליפמן הלר, מפרש המשניות הגאוני, בספרו תוספות יום טוב למסכת כלאים פרק ג משנה א :

    ...הוא אחד וד' חומשין שהן יותר מטפח ומחצה כשיעור הדין. ואמנם שזה דבר אמתי שהרבוע מן המיתר כמו כל שני הרבועים מהצלעות מקיפים זוית הנצבת מבואר מאד. ועמדתי על אמתתו בלמוד מ"ג [צ"ל מ"ז] מהמאמר הראשון לאקליד"ו מהקדמוני' שבאתונ"י עיר החכמה הנזכרת בדברי חז"ל ואם הייתי מעתיק דבריו ולבארו להבינו כל קורא הייתי מצטרך לכמה הקדמות ולמופתים הקודמים בידיעתו עד שכמעט יהיה חבור קצר בפני עצמו. ואם אעתיקהו ואניחהו סתום א"כ יהיה ללא הועיל כי אם ליודעים והמה כבר ידעוהו מהספר ההוא בעצמו ויהיה ג"כ ללא צורך. ...

    החרדים, מרוב חרדה הלכו והצביעו בהמוניהם למפלגה שמבטיחה שילדיהם ישארו עניים, בורים ועמי הארץ. וכל זאת בגלל שהשלטון החילוני היה מספיק טיפש להפחיד אותם בגיוס ילדיהם לצבא ובכפיית לימודי ליבה (הם אפילו לא יודעים מה זה ולמה זה מזיק, אבל כשרוצים לאלץ אותם משהו בכוח בנוגע לחינוך, הם יעשו הכל לא להיכנע). בינו נא זאת!

    הייתם מבטיחים תוספת קטנטנה של תיקצוב לימודים לכל הורה שילדו ילמד ליב"ה, בלי כפייה, אזי החרדים היו רצים בהמוניהם לרשום את ילדיהם למוסדות שמלמדים ליב"ה. רק בכסף תקנו אותם. לא בכפייה!

    השבמחק
  7. תיקון טעות בשורה האחרונה
    לא "רק בכסף" (הכסף מאד מדבר אליהם אך לא רק) אלא "רק בגישה חיובית"

    השבמחק
  8. וקשה שלא להוסיף: במודעה המקורית כתוב "...זהו מתמטיקאי יווני שהילד שלך ילמד עליו במקום ללמוד משניות."

    ובכן, ללמוד גיאומטריה אין פירושו ללמוד דבר או חצי דבר על המתמטיקאי היווני אויקלידס. אלא ללמוד על ההגדרות והאקסיומות בספרו, ועל הבניין המתמטי שניתן להקים על גביהן.

    מתולדותיו של אויקלידס, אישיותו, וכל שאר פרטים אקטואליים על חייו לא נשמר דבר פרט לספרו על הגיאומטריה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.