יום שישי, 16 באוקטובר 2020

האמינו יום יבוא: ארון הספרים היהודי והכללי במחאת בלפור

עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים (קהלת, ג 5). איור: נעם נדב

'מחאת בלפור', שהוקפאה למשך כמה שבועות בגלל הסגר, חוזרת במוצאי שבת לבלפור, וגם אנחנו. 

ברשימה קודמת (ולפעמים החגיגה נגמרת: הזֶמֶר העברי במחאת בלפור, 21 באוגוסט 2020) התחלתי להביא תיעוד של שלטי מחאה השואבים השראה מן המקורות: מהתנ"ך ומהתפילה, מספרות חז"ל, מהשירה והזמר העברי, מההיסטוריה היהודית והכללית וגם ציטוטים ורמזים מהספרות, מהפילוסופיה ומההיסטוריה. גם הציורים, הקליגרפיה, העיצוב, החומרים של שלטי המחאה – אמנות עממית במיטבה, שעוד ייכתבו עליה מחקרים ודוקטורטים.

המסרים של השלטים נעים בין פסימיות ויאוש לבין נחישות ואופטימיות מעוררת תקווה. תהא עמדתכם הפוליטית אשר תהא, מוכרחים להודות לא רק ביצירתיות ובשנינות, אלא גם בזיקה החיה למקורות היהודיים והעבריים, שבימים כתיקונם 'אנרכיסטים', 'מסוממים', 'פריבילגים' ו'מפיצי מחלות' אינם מרבים לצטט אותם.

זהו רק מבחר. מעט מהרבה. כל הצילומים שלי (אלא אם צוין אחרת) וניסיתי להביאם בסדר כלשהו, פחות או יותר.

נתחיל בתנ"ך...

וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר (בראשית, א 3-2)
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית, יב 1)
וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם (שמות, ז 3)
לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם (דברים, טז 19)
צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה (ישעיהו, א 27)
מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ (ישעיהו, מט 17)

כִּכְלוּב מָלֵא עוֹף כֵּן בָּתֵּיהֶם מְלֵאִים מִרְמָה עַל כֵּן גָּדְלוּ וַיַּעֲשִׁירוּ (ירמיהו, ה 27)

הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן לוֹ (ירמיהו, כב 13)
וַיֹּאמֶר אֲמַצְיָה אֶל עָמוֹס: חֹזֶה לֵךְ בְּרַח לְךָ אֶל אֶרֶץ יְהוּדָה וֶאֱכָל שָׁם לֶחֶם וְשָׁם תִּנָּבֵא  (עמוס, ז 12) 
[צילום מהאינטרנט]

מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב (תהלים, לד 13).
עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר (קהלת, ג 7)
תוספת אקטואלית לקהלת

ומשהו מהתפילה...


מסכת תלמודית חדשה
'ותצאנה שתים דובים מן היער ותבקענה מהם ארבעים ושני ילדים' (מלכים ב, ב 24) 
נס בתוך נס – לא יער הוה ולא דובים הוו (סוטה, מו ע"ב-מז ע"א)
אין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת, שנאמר: 'בימים ההמה ובעת ההיא נאם ה' יבואו בני ישראל ובני יהודה יחדו' (ירמיהו, נ 4). כשהן אגודים, מקבלין פני שכינה (מדרש תנחומא, ניצבים, כט, א)

קצת פולקלור יהודי

'חכמי חלם' זו אגדה? זו מציאות כאן ועכשיו.


ההיסטוריה היהודית החדשה

מתחילים בהרצל ובספרו מדינת היהודים.

על המנהיג להיות נזהר לבל יתרפה במלאכתו, ועתיד הוא לתת את הדין, אם לא ימלא את חובתו, אשר קיבל עליו, ואם יאחר לעשות איזה דבר הנוגע לחובתו וכו' ... אם עם ישראל בגלותו אין לאל ידו עתה לנהל בעצמו את עניניו המדיניים. מלבד זאת הנהו ברוב המקומות במצוקה גדולה או במעשה; הוא זקוק אפוא קודם כל למנהיג. המנהיג הזה לא יתכן, כמובן, שיהיה איזה איש פרטי, יחיד כזה יהיה לשחוק או – בהחשבו למבקש טובת עצמו – תעב נתעבנו. על מנהיג היהודים להיות בעל מוסר ומדות טובות במלא מובן המלה.


וריאציה על המרפסת של בית המלון בבזל...


וממשיכים בדוד בן-גוריון ובהצהרתו הידועה, 'תדע כל אם עברייה', בנאום שנשא עם פרישתו מתפקיד שר הביטחון. הצהרה זו חקוקה בכניסה לבקו"ם:

לא די שיידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו, שיאהב אותו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות הנפש שתוליכם לכל אשר ישלח אותם. אם המפקדים יעוררו את האמון, את הדבקות ואת האהבה בחיילים שלהם – אזי תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך ('עם פרידה', 2 ביולי, 1963) 

קצת היסטוריה בריטית

לורד ארתור ג'יימס בלפור האמיתי מתבייש... 


פרפרזה על נאום ה'נילחם בחופים' (4 ביוני 1940) של המנהיג שבנימין נתניהו הכי מעריץ, וינסטון צ'רצ'יל:
אנחנו נמשיך עד הסוף. אנחנו נילחם בצרפת, נילחם בים ובאוקיינוס, נילחם בבטחה גוברת ובכוח גובר באוויר; אנחנו נגן על האי שלנו, ויהיה המחיר אשר יהיה. נילחם בחופים, נילחם בנקודות הנחיתה, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בגבעות. לעולם לא ניכנע.

ונפנה לזמר העברי

'שורו, הביטו וראו', שכתב והלחין זלמן חן בשנת 1937, עם תפנית לא צפויה...


מרדכי גֶּבִּירְטִיג כתב את 'ס'ברענט' (שריפה) לאחר הפוגרום בפשיטיק שבפולין (1936). שיר מחריד זה, שתורגם בידי אברהם לוינסון, הותיר לדורות צירופי לשון, כמו 'העיירה בוערת', 'שריפה, אחים, שריפה', 'ואתם חובקים ידיים, בלי הושיט עזרה'. 


פרשנות סמלית במיוחד לשירו האהוב של נתן יונתן, 'דוגית נוסעת' (1943).


ואיך אפשר בלי 'מגש הכסף' המיתולוגי של נתן אלתרמן (דצמבר 1947).


'האמיני יום יבוא' נכתב על ידי רפאל קלצ'קין בימי מלחמת העצמאות, ולא נס ליחו.


אמיר גלבוע כתב את 'שיר בבוקר בבוקר' בשנות החמישים. הוא התפרסם ב-1973 כששר אותו שלמה ארצי. 


בשיר המקורי של נעמי שמר, 'ואלס להגנת הצומח' (1967), נכתב כך:
רק עלי אין החוק משגיח, רק עלי איש אינו שומר 
לו היו לי עלי גביע, אז, היה מצבי אחר.
בעקבות הפרת תקנות הסגר על ידי השרה גילה גמליאל (פארק המסילה, ירושלים)

להקת 'לוס קומבינוס' בהופעה מיוחדת למרגלות 'טרה סנטה' עם מילים חדשות לשירה של נעמי שמר, 'עוד לא אהבתי די' (1977).


את 'כשאהיה גדול', שמוכר יותר כ'שוטי שוטי ספינתי', כתבה רימונה די-נור ללהקת חיל הים ב-1969. הלחן של יאיר רוזנבלום.


את הלהיט הענק של להקת כוורת, 'פה קבור הכלב', כתב והלחין דני סנדרסון ב-1973.


'ארץ', שמוכר יותר כ'ארץ ארץ ארץ', נכתב והולחן על ידי שייקה פייקוב (1976).


שירם של יהונתן גפן ודיוויד ברוזה, 'יהיה טוב' (1978) היה תמיד מקור לאופטימיות. לא עכשיו.


'אלף מכת"זיות לא יצליחו לכבות אותי' רומז כמובן ל'אלף כבאים', הלהיט הגדול שכתבו דני סנדרסון וגידי גוב והתפרסם בביצוע להקת 'דודה' (1980).


את השיר 'יושב מול הנייר' כתב וביצע אריק איינשטיין ללחן של מיקי גבריאלוב. השנה הייתה 1986, והשיר נכתב על רקע מלחמת לבנון הראשונה. מתוכו מוכר במיוחד הבית החוזר:
אוי ארצי מולדתי את הולכת פייפן, שברת לי את הלב לחתיכות קטנות, 
היה לנו חלום, ועכשיו הוא איננו, אני כל כך עצוב בא לי לבכות

שלום חנוך כתב, הלחין וביצע את נגד הרוח ב-1988:
הולך נגד הרוח, המדרכה מתנדנדת, אני סומך על הגשם שימשיך לרדת 
שיימשך הלילה, אהובתי אל פחד, תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר

יהודה עמיחי פרסם ב-1989 את ספר שיריו גם האגרוף היה פעם יד פתוחה ואצבעות (הוצאת שוקן).


אלבומו של מאיר אריאל 'עברנו את פרעה', ובתוכו גם שיר זה, ראה אור ב-1990. המשפט 'יכולנו לבריטים נוכל גם לכם' הוא תוספת שאיננה במקור.
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה

וטיפה מן הים הכללי...

רמז למשפט הידוע מאגדת העם 'שלגיה ושבעת הגמדים': 'מראה מראה שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?'


את החטא ועונשו של פיודור דוסטויבסקי (1866) כבר קראתם?


'אני חושב, משמע אני קיים', כתב הפילוסוף הצרפתי דקארט בשנת 1637. 

וזהו 'האדם החושב' (Le Penseur) של הפסל הצרפתי אוגוסט רודן, שנחשף לראשונה בציבור בשנת 1904.

ויקיפדיה

וזו גרסת בלפור:


האנתרופולוגית האמריקנית מרגרט מיד והמנהיג ההודי מהאטמה גנדי בכרטיס אחד.


על הנסיך הקטן של אנטואן דה-סנט אכזופרי, שפורסם לראשונה ב-1943, לא צריך להכביר מילים. הציטוט הזה מסכם בערך את כל מה שאנחנו מבקשים.


זעקי ארץ אהובה הוא רומן (ולימים גם מחזה מוזיקלי) של אלן פטון, שפורסם ב-1948 ועוסק באפרטהייד בדרום אפריקה.

תל אביב (צילום: איתמר לויתן)

ולסיום, יש משהו מתוק ומנחם יותר משירו של ג'ון לנון Imagine (דמיין)? השיר נכתב ב-1971. לא ייאמן! לפני חמישים שנה...

מתאים לכל הפגנה ולכל מחאה, בכל שפה ובכל מקום.


73 תגובות:

  1. אין ספק - לא צריך יותר "קופירייטרים".
    יש ספק - האם זה יעזור.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכלבים נובחים והשיירה עוברת...

      מחק
    2. אין בידור, אין כדורגל, אין הצגות , אין מסיבות, אין מועדונים, אין קולנוע,
      יש, יש, יש הפגנות.

      מחק
    3. נכון. הכלבים בצמרת אכן נובחים (ובקול רם) ושיירת העם - תעבור גם תעבור בחרבה, כמו בים סוף בשעתו.

      מחק
    4. בסדרת ציוצים בחודשים האחרונים, תקף יצחק אילן, שחלה בקורונה ונפטר, את התנהלות הממשלה: "מדוע ישראל נכשלת בטיפול במשבר? כי מנהיגינו התרגלו לנהל את המדינה בשטיקים, ברמאות ובשקרים. הקורונה לא מבינה את השפה הזאת - היא חסינה לקומבינות".

      מחק
    5. אם הנאשם לא אשם, אני צוללת.

      מחק
  2. נתראה מחר בבלפור

    השבמחק
  3. השלטים האלו הם ביטוי מוצלח של מלחמת בני האור.
    אם כך הם פני המחאה, ניתן בהחלט לומר שעוד לא אבדה תקוותינו...

    השבמחק
    תשובות
    1. פני המחאה הנראות בתמונות שהובאו כאן הן רק חלק מהשלטים. לא צולמו תמונות של התנהגות פרועה, שלטי זימה ותועבה, מופעי עירום המבזים את כל המדינה, אי שמירה על כללי הזהירות מקורונה וכיוצ"ב.
      כידוע חלק המאמת גרועה משקר...

      מחק
    2. שקר מוחלט. אתה אדם שמרן. עתיק בנפשך. ביביסט חסר חן. שתהייה לך שבת טובה ונעימה. אמן.גם אני יהודי..בכל זאת

      מחק
    3. ממש לא שקר!
      לצד מפגינים מתורבתים, מנומסים, יצירתיים ונפלאים, מצאנו לצערנו גם פרובקטיביים, גסי רוח, וכאלו שהודו בפה מלא שלא בושו לעשות צרכיהם בגינות השכנים ברחוב, ולהרעיש גם ב2 בלילה, למגינת לב השכנים הסובלים. מה לעשות, לא הכל שמש, לא הכל פרחים. גש לגוגל, חפש ותמצא...

      מחק
    4. לזה שלא מזדהה ועונה מיד בקללות רציתי לומר שאין תקוה להפגנות מפני שרובן נובעות משנאה ודמוניזציה של אדם. גם התגובה שלך היא מהסוג בזה ומהסוג של ההתנהגות הפרועה ושלטי התועבה שלא הוצגו כאן.

      מחק
    5. זאת אומרת שמי שלא חושב כך הוא שייך לבני חושך ?? ממש דמוקרטי.

      מחק
    6. לפי השלטים היפים, המדובר בעבריין מורשע.
      על מי הם מדברים?

      מחק
    7. בטח, אי אפשר לזהות שחיתות או רשע עד שיש הרשעה.

      מחק
    8. אנחנו מדברים על ראש ממשלתינו המסית,השקרן הבלתי נלאה,מפנה סיני וחברון המנותק האנטי ממלכתי והמואשם במרמה שוחד והפרת אמונים

      מחק
  4. תשובות
    1. שנאת החייזרים תענה את הקול... הדמוקרטי.

      מחק
  5. נפלא פרץ היצירתיות! בכלל, בהיסטוריה של האומנות והיצירה פעמים רבות דוקא מהמחוזות שלא היו בשלטון, חלקים בעם שדוכאו והופלו, דוקא ממחוזות אלו הגיעו יצירות ספרות ומוסיקה וכד' מופלאות ביותר! לפיכך, אני מאחל למפגינים ולחבריהם היצירתיים עוד שנים רבות של שהייה באופוזיציה, וממילא יזכו אותנו בגלי יצירה מופלאים נוספים...
    מצד שני, בארצנו השמאל הרי לא באמת מופלה ומדוכא. מאחורי הקלעים ודרך שלטון הפקידים, המשפט והפרקליטות ידו בכל והוא מסובב הכל, והממשלה והעומד בראשה הם כתיאטרון בובות שלא ממש מחליט ומתפקד, גם אחרי למעלה מ 40 שנה מי שמצביע ימין מקבל שמאל, לכן מסופקני עד כמה יש סיכוי לאיחוליי להתממש...

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שהשמאל שולט כאן כבר ארבעים שנה דרך "שלטון הפקידים והפרקליטים" ההזוי שלכם. חבל שאתה לא צודק... כל עוד הפרקליטות העמידה לשלטון את רבין או אולמרט זה היה נהדר, ברגע שנוגעים בשולי אדרתו של 'מלך המשיח', הטהור והנקי מכל רבב, פתאום אתם נזכרים בשלטון הפרקליטים. בושה, בושה, בושה.

      מחק
    2. בוא נעמיד דברים על דיוקם: רבין לא הורשע כי ניתנה לו הברירה להתפטר במקום הגשת תביעה משפטית והוא בחר להתפטר. אולמרט הורשע בדין. נתניהו טרם נשפט אבל הרחוב המתנגד לו פוליטית חרץ כבר את דינו.
      ככלל - השלטים שהביא דוד אסף יפים כשלעצמם אבל לא כולם אמת - אלא אם כן יוכח אחרת במשפט.
      על התקווה למשפט ועל מקום המשפט למדנו בכתובים דברים לא מחמיאים אבל זה מה שיש ועם זה נחייה.

      מחק
  6. חבל שאתר שעוסק בתרבות גולש לפוליטיקה ומעודד השתתפות בהפגנות פוליטיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שאינך מבין מהי תרבות, וגם לא פוליטיקה מהי. הא בהא תליא. זכותו של בעל הבלוג בתור בעל האכסניה לומר את אשר על ליבו והרי כבר נאמר: "כל שיאמר לך בעל האכסניה עשה חוץ מ"צא!".

      מחק
  7. בני האור החשיכו אתמול את השידור החי של ערוץ 20 לאחר שהרעישו סביבו במכוון.
    למרבה האירוניה הם גם החזיקו בידיהם שלטים על קץ הדמוקרטיה...

    השבמחק
  8. חוצפית המתורגמןיום שישי, 16 אוקטובר, 2020

    "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו שאם תזוח דעתו עליו אומרין לו חזור לאחוריך" (יומא כב, ב).

    העובדה שלראש הממשלה נקשרו תיקים מפוקפקים של "שחיתות" כשלעצמה לא מספיקה כדי שלא ימשיך בתפקידו (למעט פרשת הצוללות שככל הנראה טויחה), אבל מה שהכי מרגיז בו ובעקבותיו - לדעתי - הוא צריך להפסיק לכהן כראש הממשלה היא זחיחות הדעת הנדירה שהוא ניחן בה שמדיפה ריח טינוף ואשפתות מכל מה שהוא נוגע בו (וזה בכלל לא קשור לפרשות השחיתות, אלא להתנהלות האישית המפוקפקת שלו).

    והערת אגב, בעקבות הסגר נערכה הפגנה סמוך לביתי, ובה היו כ-400 איש, רובם מבוגרים ומיעוט צעירים, ההפגנות היו מאורגנות בסדר מסודר, בציות להוראות, בלא חירופים ובלא גידופים (עכ"פ לא כלפי הדתיים והחרדים שעברו לידם). עמד שם רכב משטרה אחד בלבד, ללמדך שלא היו הפרעות לסדר הציבורי. ובכלל, מעורבות אזרחית טובה גם היא תוססת.

    השבמחק
  9. אחת ההפגנות היצירתיות והמגוונות שזכורות לי (אבל למה "בלפור" והיא בכלל בעזה...)

    השבמחק
  10. כל הימנונים העלובים לעיל מנסים להסיט את הדיון
    הכי אהבתי את "הרעש בחצר בין 2-4"
    פאטתים.
    היתה כתבה יפה בהארץ לפני שבוע בערך שגרסה שאותם "שמרנים" ישראלים שאני מדבר עליהם (או בוטים בתשלום שמועסקים ע"י מאפיית הליכוד)
    שמחים בתוך תוכם שהרוב השפוי במדינה מפגין בבלפור ובכל מקום.. וביום שזה יפסק הם
    ב א מ ת יתחילו ל ד א ו ג !

    השבמחק
  11. אז מה דוד, הפכת את הבלוג לשופר תעמולה?? על כך קם הבלוג היפה?? אם אתה סבור כי כך ניתן ללמוד תנ"ך , הרי הביאו "ציטוטים" מהתנ"ך. אני מתנגד בכל תוקף להפיכת הבלוג לבימת תעמולה. יש ל"בני האור" כ"כ הרבה תקשורת עד כי אני סבור כי בבלוגנו זה מיותר. כן, גם אני "שותף" בבלוג וד"ל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה קורא לקריאה לציונות ,צדק ושיוויון בפני החוק_ שופר תעמולה תעשה בדק בית.

      מחק
  12. אהבתי את עונג שבת ונהניתי לקרוא בו כל זמן שהפוליטיקה לא לקחה חלק בו.
    היום כבר לא נהניתי! מספיקה לי המחלוקת, השנאה והזוהמה הנשפכת עלי כל ימות השבוע בכל ערוצי התקשורת.
    חבל שגם עונ"ש הפך לעונש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי 16 שמגיב פה בדמויות שונות מתחילת השרשור.הבנו שבאת לעשות בלאגן.תחסוך.האמירה האחרונה שלך הגדישה את הסאה.לא עושה לך כבוד

      מחק
    2. התפישה של ביבי היא שצריך תמיד לייצר דמון, פעם זה ערבים, פעם זה השמאל או אובמה ועכשיו זאת שוב התקשורת השמאלנית.וחוזר חלילה

      מחק
    3. העונג מעט מתמסמס כשאידיוט אנונימי כמוך מתכנס
      , נתגבר!

      מחק
  13. אומר זאת בקיצור ובבירור: אנא מכם, קוראי החביבים, חסכו ממני הטפות מוסר, חינוך מחדש והצעות ייעול. מי שלא טוב לו ולא נוח לו בבלוג עונג שבת, יכול לא לקרוא אותו וגם יכול לבקש ממני שאסיר אותו מרשימת המינויים.
    בינינו, קוראים כאלה יכולים, לפעמים ובסתר, לקרוא גם דברים שלא ערבים לחיכם, להתווכח אתם ואולי גם ללמוד מהם.
    גם אני לא נהנה מכל דבר שאני רואה בטלוויזיה או קורא ב'הארץ' או 'מקור ראשון', ובכל זאת אני רואה וקורא. לפעמים אני מעביר ערוץ, לפעמים אני מדפדף הלאה. רובנו עושים כך.
    ולבסוף, הבלוג הוא שלי, ורק שלי, ואפרסם בו כראות עיניי, גם פוליטיקה וגם דעות. מי שזה לא מתאים לו יעשה כאמור לעיל, וכיוון שלצערי אין דמי מנוי, לא אוכל להחזיר לו את כספו.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה אמרת דוד. מזכיר לי נשכחות - לפני הרבה שנים, כאשר דירו ברדיו את "התעמלות הבוקר" התלונן מי שהוא על השעמום שבתכנית . ענו לו שלא יפתח את הרדיו בשעה מוקדמת זו וענה "אז בשביל מה יש לי רדיו"
      מי שדעתו לא נוחה - שלא יקרא. חזק ואמץ דוד ולך בכוחך זה והושעת את ישראל.

      מחק
    2. אדרבה - אתה יכול לרשום לו המחאה על מלא הסכום ששילם.

      מחק
    3. אבל תוותר על תרומתי גם ?

      מחק
  14. אין ספק כי המפגינים הם אנשים שבאמת כואב להם ישראלים טובים ופטריוטים(אם כי תמיד יש שוליים), אבל הסאבטקסט של כל הג'אז הזה זה ''לא אזשתוק כי ארצי שינה את פניה'' זה האתוס המכונן של כל הטררם הזה, אנחנו הקמנו את המדינה ובאו הצ'חצ'חים/בבונים/פאשיסטים/פרענקים וגנבו לנו את המדינה. הדמוקרטיה היא חשובה רק אם היא משחקת לטובתנו

    השבמחק
    תשובות
    1. לאריה . לפי ההגיון הזה כל אחד אבל ממש כל אחד יכול להיות ראש הממשלה ובלבד שהוא מהליכוד וקורא לכל מי שמעביר עליו ביקורת כלשהי , שמאלן

      מחק
    2. ו"השמאלנים" הללו(מפיצי המחלות)שמדובר עליהם, פי אלף יותר "ימניים" מהמקטרגים
      כל הפטריוטיות של הליכוד מתבטאת בשנאת האחר(בעיקר ערבים) +גוש החרדים

      מחק
  15. "שינתה את פניה" למושחתת,בזוייה ולא מוסרית.

    השבמחק
  16. תודה רבה על התיעוד המרשים והמעניין!

    השבמחק
  17. פרופ' מיכאל מאיריום שישי, 16 אוקטובר, 2020

    יפה ענית, דוד אסף, למקטרגים.
    המשך בדרך שלך. העונ"ש הוא נהדר ומהווה משב רוח רענן מדי שבוע.
    והשלטים מלאי הטעם והתרבות - מוכיחים שעדיין יש תקווה לשינוי.

    השבמחק
  18. כל הכבוד וגם:‏
    המבחר המרגש של השלטים, תוכנם, הכישרון והאוריינות הנוטפים מהם - מזכירים, אבוי: שכישרון, אוריינות וחן, אינם עולים בקנה אחד עם פוליטיקה.‏
    כואב הלב להזכיר, שבדמוקרטיה, את המציאות אפשר לשנות רק במסלול פוליטי.‏
    שבת שלום

    השבמחק
  19. מצטרף לדבריו של פרופסור מיכאל מאיר.
    מפרופ' לפרופ' כוחנו עולה ויש המון תקווה לארץ הנהדרת שלנו.ברכות חוזרות על הבלוג המעניין וה מחכים

    השבמחק
  20. שלטים, שלטים, שלטים..שימשיכו כך. הן מיעוט הנורמלים שבהם (מהם בחרת להביא בפינצטה ובררנות של משוחד מראש) והן הרוב המובהק, האנרכיסטי, מקבל הממון והחייזרי.

    הרוב הציוני בעם שהקים קיר ברזל במשך 140 השנים האחרונות כנגד האוייב הערבי, לא זקוק ליותר מאשר מסך של נוצות, כדי להדוף ולנפנף, היסטורית, את ניסיון ההפיכה הבולשביקית הזאת בקלי קלות. חפש את השלטים עם מכתמי צ'ה גווארה, אלינסקי ודומיהם ותלמד שהם הרוב בהפגנות, יחד עם הדגל האדום.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכיצד פתאום קשורים פה הערבים? באו באוטובוסים?!!
      הלוא מתגובתך המתגרה ושלא לעניין ניכר כי הרי אתה הוא הבוט החייזרי,מקבל הממון,נוטף שנאת האחים ממש דני האדום

      מחק
    2. דמוקרטיה במיטבהיום שישי, 16 אוקטובר, 2020

      התפישה של ביבי היא שצריך תמיד לייצר דמון, פעם זה ערבים, פעם זה השמאל או אובמה ועכשיו זאת שוב התקשורת השמאלנית.וחוזר חלילה

      מחק
    3. ואם תחפש או תחפשי עוד יותר טוב אפשר שיתברר כי נושאי הדגלים האדומים, שלטי צ'ה גווארה ועוד כיו"ב, אינם אלא פרובוקטורים מטעם שנשלחו על ידי אירגון הפשע המכונה "הליכוד". מצחיק שהמתוסכלים מימין מנסים לעשות לבלוג המצוין של פרופ" אסף "חיטוי" משל היה מדובר במהדורה שבועית של "פרבדה" - להבדיל. ישר כוח דוד. המשך להיות מגיד מישרים. אל תרא ואל תחת מכל זנבות האודים העשנים הללו.

      מחק
    4. אז מה היה -או יש לנו כאן?? יש לנו פוסט שמתיחס לביטוי גרפי יצירתי של ציטוטים ממהמקורות היהודיים והתרבותיים שלנו, על גבי שלטים. שלטים בכלל, תופסים נפח לא קטן בבלוג הזה. שלטי רחובות, שלטים על בתי עסק, מודעות, פלקטים וכו' וכו'. עינינו של הפוסט הנוכחי הוא בשלטים שהתנוססו בהפגנה. ולא ההפגנה עצמה. ואילו הרבה מן התגובות מתיחסות דוקה להפגנה, שלמעשה לעינין הכתבה היא רק זירת האירוע.
      ועל כגון זה נאמר "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"

      מחק
    5. אכן כך !! יש לנו כאן פוסט מרתק כפי שהובטח בפתיח - "תיעוד של שלטי מחאה השואבים השראה מן המקורות: מהתנ"ך ומהתפילה, מספרות חז"ל, מהשירה והזמר העברי, מההיסטוריה היהודית והכללית וגם ציטוטים ורמזים מהספרות, מהפילוסופיה ומההיסטוריה. גם הציורים, הקליגרפיה, העיצוב, החומרים של שלטי המחאה – אמנות עממית במיטבה, שעוד ייכתבו עליה מחקרים ודוקטורטים."
      יישר כוח. נאה דורש נאה מקיים.

      מחק
  21. פוסט מדהים, מהטובים שהיו כאן אי פעם.
    תודה רבה

    השבמחק
  22. כדאי להזכיר לכל המלינים והמלעיזים שאף לא אחד מן השלטים שבהם עסקינן לא כלל בתוכו תמונה של ראש ממשלה מכהן במדי אס. אס. ו/או בכפייה, כפי שארע בעבר הלא כל כך רחוק - ודי לחכימא.

    השבמחק
  23. אני למדתי הרבה מהפוסט הזה, לא הכרתי חלק מהמקורות שהיוו השראה לשלטים.
    תודה

    השבמחק
  24. הבעיה שלהפגנות האלו יש גם צד אחר.
    צד מיזאנתרופי. צד שמשתיןבקשת (פשוטו כמשמעו!) על מי שלא חושב כמוהו ועל השכנים של ביבי. צד שרואה בהתערטלות פומבית - ערך. צד שרואה באנרכיה - אלוהים.
    אני לא אוהב את ביבי מסיבות רבות. האיש הזה הוא אסון עוד מהקדנציה ב-96.
    אבל כשרואים איזו מפלצת קמה מולו - מפחיד לחשוב מה יקרה כשהוא יפול מולה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אף דבר צדבריך אינו מצדיק אפילו שניה אחת של המשך שלטונו של הנאשם בשחיתות העולה על גדותיה.
      איזו מפלצת בדיוק קמה מולו? אזרחים שלא מוכנים לשלטונו של נאשם בפלילים? והרי באף מדינה מתוקנת לא ישלימו עם תועבה מעין זו.
      גם נסיונך לרמוז שלאחר שיפול בע"ה - תקום ממשלה שתנהל את ישיבותיה בעירום מלא או תקדם אנרכיה איננו אלא היסטריה במקרה הטוב או דמגוגיה במקרה הרע.
      האם אתה רק לא אוהב את ביבי - או שיותר מכך - אוהב את מדינתך? אם אתה אוהב את מדינתך - ויש להניח שכך הוא הדבר - הרי שעליך לחרוד יותר למה שיקרה אם ביבי ישאר על כנו ח"ו.
      אף אזרח שהמדינה יקרה לו אינו יכול להשלים עם ראש ממשלה שנאשם בפלילים. ללא קשר להעדפה פוליטית. ביבי הוא חרפה לליכוד. והרי מפלגה זו מתהדרת במורשתו של זאב ז'בוטינסקי. מי יגלה עפר מעיניו של ז'בו שיבוא ויראה מה עלה לה לתנועתו.

      מחק
  25. תוספת מהערב לפרק הזמר העברי (נצפה בחיפה, מרכז הכרמל)

    שביל באמצע
    שביל בצד
    מושחתים אחד אחד

    השבמחק
  26. חוצפית המתורגמןיום שבת, 17 אוקטובר, 2020

    לימניים שכאן:
    אני לא אוהב הפגנות ואינני נוטל חלק בהן, אבל אני בהחלט רואה בהן דבר חיובי מאוד. ממתי הפגנות זה אנרכיזם? הן אולי מעוררות תהיות או אפילו מעלות חוסר הסכמה אצל הצופה מהצד, אבל גם תוצאה זו חיובית. אך להשתיק הפגנות בתואנות של הבל זה להצדיק רפיון אזרחי בשאלות ציבוריות, דבר שעלול לגרום בסופו של דבר לדיקטטורה ורודנות (אנחנו אמנם עדיין לא שם, אבל הדיבורים שלהם מזרזים את זה).
    ולעניין התנהגויות לא הולמות שקיימות בהפגנה, זה כמובן לא דבר חיובי, אבל אם הנושא הוא מהותי כל כך (כמו למשל אם היה מדובר אפילו בפינוי של התנחלויות) אני יכול להבין שזה יעורר תסיסה מסוג זה, ויש להתייחס לזה בסלחנות ובהבנה. השכנים של ביבי שההפגנות בבלפור מפריעות להם יכולים לעבור דירה (זה חלק מהמחיר שמשלמים כשגרים סמוך לבית ראש הממשלה).

    השבמחק
  27. חוצפית המתורגמןיום שבת, 17 אוקטובר, 2020

    לדעתי יש פגם משמעותי בתפקודו של נתניהו כראש ממשלה. ראש ממשלה יכול להשתייך רק לצד אחד, אבל אצל ביבי אנחנו מוצאים התייחסויות משפילות כלפי שמאלנים. תופעה זו לא חיובית כלל, כאשר מתבוננים במנהיגים ההיסטוריים הגדולים, אם הם פעלו בשיטותיו של ביבי זה היה רק למען דברים גדולים באמת, וכמו למשל צ'רצ'יל שביחס לסוגיית מלה"ע הצליח להישיר מבט ולהיווכח בנבלותו של המשטר הזה. אבל אצל ביבי זה לגמרי סתם, כשרואים עבור מה ביבי נלחם אנו נותרים כמוכי קורונה ללא טעם וללא ריח... במקום לאחד בתקופה מורכבת (כמו למשל אברהם לינקולן ואחרים) הוא מתנהג בנבזות רבה.

    השבמחק
  28. תודה על הכתבה של ארון הספרים בהפגנה, אני חושבת שעצם הרעיון לצלם את הכרזות בהפגנה הוא רעיון חכם ‏ומעניין, מלבד המפגש עם המון כרזות יצירתיות מעניינות מהמקורות ובכלל, יש לכתבה הזאת הבט נוסף, הכתבה ‏אפשרה לאנשים רבים שמזדהים עם ההפגנה, שהיו רוצים להשתתף ואינם יכולים, להרגיש כאילו הם נמצאים שם ‏ומשתתפים מרחוק, ולראות את הנוער והחברה בפן התרבותי המחוברים לספרות לתנ"ך ולמקורות זה מרגש מאד, ‏אשרי שיש לנו גם חברה כזאת. תגובתך למלינים ומלעיזים חשובה ונכונה. ‏

    השבמחק
  29. יישר כוח דוד! נהדר!
    ולמלעיזים אל תהי תקוה
    בפראפרזה

    השבמחק
  30. השמאל יודע לצטט יופי את דברי חזל ואימרות מהתנך כלשמעשה הוא בז להם
    מתערב שרוב הנוכחים שם לא יודעים לזהות מהיכן הצטטות התנכיות באיזה הקשר הם נאמרו
    ומה פירוש חזל לעניינם
    בדיוק כמו שהוא יודע "להתרפק" על מנהיגי הימין בעבר(בגין) כשבזמנו הם עשו לו את המוות וקרבו את קיצו
    עם כל אותם שלטים שספרו ומנו יום יום את הרוגי צהל
    ושצווחו וקוננו מעל כל במה את הטבח שערבים א' בצעו בערבים ב' (סברא ושתילה)

    השבמחק
    תשובות
    1. שחצן, מתנשא וחצוף. איך נתערב אם אפילו את השם שלך אתה לא מעז לכתוב?

      מחק
    2. חוצפית המתורגמןיום שלישי, 20 אוקטובר, 2020

      אני לא חושב שיש טעם להתייחס לדברי ההבל המצויים כאן בכל תיבה ותיבה.
      אבל הערה קטנה, איני באמת לא רואה סיבה מספיק טובה להתרפק על בגין, גם הוא שיסה וגם הוא עורר יצרים ומהומות. אבל הוא ידע את מקומו בראותו את טעויותיו, אבל כיום ראש הממשלה רק הולך ומתבצר ללא שמץ בושה, ורווי בחשיבות עצמית.

      ואגב, ההפגנות כפי שאני רואה אותן הן מחאה עממית חוצה מפלגות, ללא קשר (מובהק) לכלכלה\מדיניות ימנית\שמאלנית.

      מחק
  31. באיחור אופייני לימי קורונה - תודה על מיצג היצירתיות של העם היושב בציון, גם לעת הזאת. ותוספת קטנה לציטוט מן התורה האוסר על שוחד - הוא מופיע לראשונה בספר שמות: "וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים". ועוד לא אבדה תקוותנו. שבוע טוב וחודש מבורך!

    השבמחק
  32. ומאחר שגם בציטוטים מדברי בן-גוריון השכילו המפגינים לעשות שימוש - הנה תוספת קטנה: במאמר שהוזמן על ידי הניו-יורק טיימס תהה בן-גוריון, "האם צריך שליט דמוקרטי נבחר להישאר שנים רבות בתפקידו?". הוא פקפק אם לשאלה זו יש "תשובה פסקנית אחת ", אך בניסוח הכותרת של מאמרו - "מדוע לא שלטון ממושך?" - השיב מניה-וביה בשלילה לשאלה זו. הוא הציג דוגמאות היסטוריות לכאן ולכאן, והגיע למסקנה שכל מנהיג, שרואה בשלטון "אמצעי לשרת את עמו ואידיאל חייו" (ולא מטרה) - נדרש לבדוק גם את עצמו וגם את הנסיבות והצרכים "של זמנו ומקומו"; לוודא ש"לא נשתלטה עליו השיגרה", שהוא בקשר בלתי-אמצעי עם המציאות , ועדיין "מרגיש דיו את האזרח הפשוט במדינה – ש[...]הכול תלוי בו ". ואז – ורק אז - להחליט, אם להמשיך להישאר ליד הגה ההנהגה – או להסתלק "זמנית או לחלוטין".
    מנהיג המתבצר בשלטונו לאורך זמן, עלול לבטוח "יותר מדי בעצמו", להקל ראש בבעיותיה הסבוכות של המדינה ולאבד את שיקול הדעת הראוי. "מדינאי הרואה עצמו כמכריע גורל המדינה – הוא מזיק ומסוכן", פסק בן-גוריון וצירף המלצה: "מוטב שיסתלק מהגה השלטון "כשעדיין הוא בטוח בעצמו שטרם 'נתקלקל' – מאשר יחכה ו'יתקלקל' ולא ירגיש עוד בכך".

    השבמחק
  33. איזה יופי של פוסט! חגיגה לעיניים ממש. גם מחאה צודקת, גם יצירתיות מתפרצת; אביסעלה יידישקייט, הרבה תרבות, מעט שירה וזמר והרבה הומור שמהול בזעם על המצב המדרדר. תודה לדוד אסף שאסף וצילם.

    השבמחק
  34. מפעים! כמה ספרות ושירה יש כאן בין המפגינים הללו. זה ממלא את לבי-כישראלית-גאווה במפגינים הללו. לא להאמין! אף פעם לא ראיתי הפגנה עם כל כך הרבה אמנות ואינטיליגנציה-וגם לא שמעתי על כזו בשום מקום. גאווה!!!!!!!!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.