יום רביעי, 22 בינואר 2014

צדיקים וטוב להם – על הרב פינטו והרבי מרוז'ין


ירון לונדון פרסם אתמול (21 בינואר) מאמר מעניין ב'ידיעות אחרונות', וכותרתו 'עסק טיש'. הוא השווה את עסקיו הנלוזים של הרב יאשיהו פינטו ומלחכי פינכתו, אל חצרות החסידים במאה ה-19, ובמיוחד אל רבי ישראל מרוז'ין, תוך שהוא מסתמך על ספרי 'דרך המלכות: ר' ישראל מרוז'ין ומקומו בתולדות החסידות' (מרכז זלמן שזר, תשנ"ז).

על כבוד כזה לא סולחים, אז הנה המאמר:


נו, אחרי שבחים כאלה כבר לא יכולתי לסרב להופיע אתמול בתכניתו המצויינת 'לונדון את קירשנבאום' ולהתראיין בסוגייה נכבדה זו.


4 תגובות:

  1. המאמר אכן מצויין אבל...
    שתי שורות שם בהם הוא מותח ביקורת על פשטות המחשבה ודלות הלשון של הרב פינטו (מודה- לא שמעתי אותו מעולם) מזכירות לי את הראיון המפורסם עם ניסים סרוסי. לונדון שוב חוטא במתן ציונים לשפתו של אדם ולא מצליח להבין שיתכן שמי שחושב ומדבר שונה ממנו- אינו בהכרח נחות ממנו.

    השבמחק
  2. פרופ' אסף, מאד התרשמתי מהראיון שלך. אני מאד אוהב את הבלוג שלך (הבלוג היחיד שאני קורא).
    אעיר, שאני לא דתי בכלל, אבל מפריעה לי לפעמים הציניות כנגד הדתיים (סיגריה בשבת). לכן הייתי בטוח שתסכים עם המאמר של ירון לונדון.
    האמת שהופתעתי לטובה. בראיון ענית יפה מאד לירון לונדון (והוא מהאנשים שמתרשמים מ"לחלות את פני הרב"). הצגת דעה היסטורית, מדעית ושקולה למול הניסיון שלו לעשות השוואות בצורה שמכבדת מאד את התרבות הרבנית, גם אם היא רחוקה מתרבותך שלך.
    ממתין לעוד פוסטים מרתקים.

    השבמחק
  3. האמת, בניגוד למצופה, הופתעתי והתרשמתי מהניתוח הסוציולוגי (לא ההיסטורי!) שעשה לונדון לפינטו.
    שתי הפרשיות שהתעוררו לאחרונה, פרשת יאשיהו פינטו ופרשת רני רהב, מציבות בתווך אנשים גסים, דלי שפה, נטולי כשרון אמיתי, חמדנים בלתי נלאים, פרימיטיביים, שהדבר היחיד שמייחד אותם והביא את עושרם הוא התכונה המתועבת שמסוגלת לגרום ל"בעלי קשרים" להסתובב סביבם, בחברתם, בסלונם, במחיצתם. כמו שאומר לונדון, מי שלא "שם" - לא קיים בעולם האמיתי. הם מעריצים בעלי עוצמה ועושר בצורה מגעילה, שהרי מי שאין לו כסף - "אינו שם".
    אינני יודע אם כך היה בחצר רוז'ין, ואם יש מקום להשוות. אבל בין רהב לפינטו - יש הרבה מקום להשוות. במקום סלונים ספרותיים, סלונים מוסיקאליים, סלונים אירופאים, נתקענו בסלונים חנוקים של פינטו ורהב. פוי.

    לניתוח דומה של פרשת רני רהב: http://www.the7eye.org.il/92908

    השבמחק
  4. הרבי מרוזין אומנם נעל נעלי זהב אך הם היו ללא סוליה (כלומר רק למראית עין הוא התנהג בעושר )

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.