יום שני, 12 באוקטובר 2015

איזה כיף לנסוע לחו"ל: רמלה כמעצמה; תכנית ההפרדה; מרן ברודוס

'אחרי החגים' החלו, עונת החופשות בחו"ל הסתיימה, וזה הזמן להיפרד בכמה קוריוזים.

א. רמלה והתאומות

מי היה מאמין שרמלה מבוקשת כל כך? תראו כמה ערים בעולם רוצות בקרבתה המפנקת – מקוצ'ובה שבאלבניה ועד פוניבז' שבליטא (מעניין שפוניבז' לא הציעה ברית ערים דומה לבני ברק). אפשר להניח שפקידי עירייה בכירים כבר דאגו לבקר בכל המקומות הללו ולוודא מקרוב שרמלה אכן ראויה לחלוק מכבודה ולקשור יחסים דיפלומטיים עם כולן.

אגב, פאודוסיה שייכת לאוקראינה רק על הנייר. היא נמצאת בחצי האי קרים, שכידוע סופח לרוסיה.

צילום: ברוך גיאן

בערים אחרות בעולם יש דרכים נחמדות לציין את שמות 'הערים התאומות'. כך למשל באודסה שבאוקראינה, שם רשמו את המרחק מן העיר לעריה התאומות על 'עץ' רב ענפים. המרחק מאודסה לחיפה תאומתה הוא בסך הכל 1564 קילומטרים.

צילום: דוד אסף

ואילו בצ'רנוביץ מצאתי את סמלה של העיר התאומה נצרת עילית מוטבע על מדרכה באחת הכיכרות המרכזיות של העיר.

צילום: דוד אסף

ב. הפרדת רשויות בתנובה

נוסעי טיסת אל על מתל-אביב לפריס בחודש ספטמבר האחרון נהנו מארוחת בוקר מזינה, אבל בלי לדחוף לנו חוקים, הלכות ומצוות – צריך או לא צריך  כנראה אי אפשר אצלנו.

ככל הנראה, גביע היוגורט הזה נעשה ב'תנובה' בייצור מיוחד לאל על. ההשגחה המהודרת של בד"ץ העדה החרדית איננה מספיקה כנראה ועל כן מודיעים לנו אנשי תנובה, כי שומה עלינו להימנע מהפרדת רביעיית הגביעים בשבת, שהרי בכך אנו עשויים לעבור על אב מלאכה 'קורע' או 'מתקן' (אלה אבות המלאכה שבגללם אתם מתבקשים גם להימנע מחיתוך ניירות טואלט בשבת), או משהו דומה.


שתי שאלות שואל אפוא הנוסע המתמיד:

1. הרי חברת אל על איננה טסה בשבת כלל, אז מדוע להזהיר על משהו תיאורטי? האם יש חשש שהנוסעים ייקחו הביתה את גביעי היוגורט ועשויים חלילה להפרידם בשבת?

התשובה, כנראה, בלשון חז"ל: 'דְּרוֹשׁ וקבל שכר', כלומר למה לא לנצל את ההזדמנות וללמד את עמך ישראל איזה דבר תורה קטן על הדרך, גם אם הוא לא ממש רלוונטי וגם אם הוא לא ממש מעניין את רוב הנוסעים. במחשבה שנייה, יותר נכון: 'התחנף וקבל שכר'. למה לא להחניף למשגיחים של הבד"ץ, מלכי הארץ וקובעי תו האיכות?

2. בבדיקה שנערכה בסּופֶּר הקרוב לביתו של איתמר וכסלר (צלם היוגורט) התברר כי בישראל של מטה, זו שלא טסה באל על, אין מזהירין כלל על ההפרדה בשבת וגם אין הכשר של הבד"ץ. ונשאלת השאלה: מדוע שפר גורלם של נוסעי אל על ולמה חברת 'תנובה' איננה דואגת לעולמם הרוחני והדתי של כלל קוני היוגורטים בארץ?

זהירות! יוגורט ללא אזהרת שבת

ד"ר קלמן נוימן הפנה את תשומת לבי לכך, שכל נושא קריעת מכסי יוגורט בשבת הוא החמרה שהבד"ץ כופה, ואפילו החשוב בפוסקי הלכות שבת, הרב יהושע ישעיה נויבירט (מחבר הספר 'שמירת שבת כהלכתה') כתב להתיר.



ג. מרן ברודוס

רוני באר-מרקס מצאה באי היווני רודוס צייר רחוב, שלא רק שהוא נורא דומה למאיר אריאל אלא בין הדוגמנים שלו נמצא גם הרב עובדיה יוסף...


25 תגובות:

  1. דוד
    תמיהני עליך שתלמיד חכם הינך ולא ראית שעל היוגורט השני אין את החותמת הקדושה?

    השבמחק
    תשובות
    1. פרנסה לפרנסים יש?-יש! מה שחשוב הוא שכדי לקבל 'חותמת קדושה' של רבנים צריכים לשלם בכסף ארצי מאד ולפרנס עוד מספר טפילים (ואח"כ מתפלאים שחירי מוצרים בישראל יקרים יותר מכל מקום אחר על פני כדור הארץ)

      מחק
  2. בעניין היוגורט:
    "שני כלים שהיו מחוברין בתחילת עשייתן כגון שתי נרות או שני כוסות אין פותחין אותן לשנים מפני שהוא כמתקן כלי" (רמב"ם יו"ט ד,ח)
    יש שחלקו בין גביעי יוגורט לכוסות המחוברים ואכמ"ל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כתוב "אין פּוֹחֲתִין" ולא "אין פותחין" והפירוש קשה. קודם היו שניים ושתיים וכשמפרידים את הזיווגים בין הנרות או בין הכוסות – מפחיתים ממה שהיה בכל חיבור שכזה. אמנם יש עדיין שניים (נרות או כוסות), אבל מדובר כבר בשני פרטים נפרדים.

      לכאורה, ניתן היה לחשוב שנפלה כאן טעות העתקה והכתוב דיבר על "פותחין", אבל עיון בפירוש "מגיד משנה" על ההלכה הזו מראה לנו "פּוֹחֲתִין" וכן בפירוש "הגהות מיימוניות" אתה מוצא שלוש פעמים את המילה "פּוֹחֲתִין".

      מכל מקום לא תיתכן כלל פעולת "פתיחה" להפרדה הזו.

      מחק
    2. גילוי נאות: לא בדקתי את המקורות ואני כותב לפי ידיעות רקע בלבד.
      "פיחות" בלשון חכמים פרושו שיבור או ניפוץ או הריסה. והרמב"ם (לפי הציטוט) אוסר לשבור את הנר הזוגי (סתם "נר" עשוי חרס) בדרך שתפריד בין השניים.

      מחק
  3. התשובה ברורה!
    אין דואגים לעולם הרוחני של אלה האוכלים יורורט 0% שומן! (-:
    (אני משתדל להמנע ממוצרים בהכשר בד"ץ העדה החרדית ומסתפק לגמרי בהכשר הרבנות.)

    השבמחק
    תשובות
    1. שוער בבי"ח לחולי הרוחיום שישי, 16 אוקטובר, 2015

      על כך כבר נאמר לא אחת : משוגעים!!!! תרדו מהגג

      מחק
    2. גם זה עולה לנו כסף מיותר

      מחק
  4. והיו עיניך רואות את מוריךיום שני, 12 אוקטובר, 2015

    פרט למרן, דימיתי לזהות על לוח הראווה של הצייר בן-רודוס גם את ג'ים מוריסון, סולן להקת "הדלתות" (בפינה הימנית העליונה). אולי יאירו הקוראים את עינינו בזיהויים נוספים. מסקרנת במיוחד היא הדמות הסמוכה למרן, שנראית גם היא כענק תורה ורוח (שמא מדובר בדיוקן החיד"א?)

    השבמחק
    תשובות
    1. זיהיתי את התמונה בפינה התחתונה משמאל
      זה בן דוד של החתול שמיל (ענק תורה ורוח בפני עצמו)

      מחק
    2. לפני שנים מספר ראיתי את תמונתו של הרבי מליובביטש מתנוססת למכירה בדוכן ציורים נייד בקרואטיה.

      מחק
  5. קלמן נוימן, ירושליםיום שני, 12 אוקטובר, 2015

    איתמר וכסלר כנראה איננו קונה בסופר הנכון. גם לתושבי כדור הארץ יש אפשרות לאכול יופלה בכשרות בד"ץ.

    https://www.tnuva.co.il/products/%D7%99%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%98-%D7%95%D7%9E%D7%A2%D7%93%D7%A0%D7%99%D7%9D/yoplait/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%99%D7%95%D7%A4%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%9F-%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%99/%D7%99%D7%95%D7%A4%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%9F-%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%99-%D7%91%D7%93%D7%A6-15/

    השבמחק
  6. לגבי פאודוסיה האוקראינית הייתי רוצה להדגיש שסיפוחו של חצי האי קרים אל הפדרציה הרוסית לא הוכר ע''י אף מדינה (כולל מדינתנו) ולכן ניתן לראות בכיתוב הרמלאי הבעת תמיכה בעמדה האוקראינית והעולמית, שקרים נכבש ע''י הכוחות הרוסיים באופן בלתי חוקי ומנוגד לכל ההסכמים הבינלאומיים בדבר שמירת הגבולות הקיימים, לרבות החתומות בידי מוסקבה עצמה. אך למרות הנאמר בכל זאת הכירו באנשלוס של קרים שלוש מדינות הבלתי מוכרות כשלעצמן - הרפובליקה הטרנסניסטרית (חלק של מולדובה) ושתי הרפובליקות שהן בשטחה של גיאורגיה - הדרום-אוסטית והאבחזית. למיותר לציין שהן נוצרו בעזרתה הישירה של רוסיה והוכרו כמובן על- ידה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רק פיאודוסיה – בין הערים התאומות לרמלה נמצאת עוד עיר גזולה: ויבורג שברוסיה. היא נגזלה מפינלנד בעקבות חלקה של זו במלחמת העולם השנייה נגד רוסיה והצורך להגן כביכול על שוליה של העיר הגדולה לנינגרד מפני הסכנה הפינית שלעתיד לבוא.

      נסעתי פעם ברכבת מהלסינקי לסט. פטרבורג (אז – קיץ 1991 – עדיין לנינגרד) וברכבת פגשתי במשפחה פינית המתגוררת בהלסינקי. ההורים גילו התרגשות רבה לאורך הדרך ולשאלתי הסבירו לי שהם לוקחים את הילדים להראות להם את עיר מולדתם הגזולה ויפורי. שיראו, ידעו לא ישכחו!

      חזרתי לרכבת הזו ולתחנת ויבורג לפני שנה וחצי. הכל רוסי למהדרין. אני משער שהשרידים הפיניים נעלמים והולכים. אגב, על פי הערך ויבורג בגוגל יש לעיר זו 4 תאומות, שתיים בפינלנד, אחת ואחת בשבדיה ובנורבגיה. מעניין שהרוסים לא מחקו את הנוכחות הפינית העקיפה הזו בויבורג המסופחת. מכל מקום רמלה שלנו אינה מופיעה שם. כל התאומות שוות אבל יש כמה ששוות יותר...

      וגם: מעניין אם מישהו בעיריית רמלה מודע למשמעותה של הברית עם העיר הפולנית קיילצה, זו של הפוגרום הגדול אחרי המלחמה.

      מחק
  7. יואי אומן, בני דרוםיום שני, 12 אוקטובר, 2015

    תשובה פשוטה לשאלתך בקשר ליוגורט. הכל נעשה בשיקולים כלכלית שיווקית.
    יש מחלבות תנובה שמעוניינות לשווק מוצרים מסוימים לציבור חרדי, שמהווה פלג גדול מהאוכלוסיה. לכן, המחלבות האלו עם השגחת "הבד''ץ עדה חרדית ירושלים" (כגון ירושלים, עפולה) או בד''ץ/מהדרין אחר (רחובות). הבד''ץ דורש לשים את האזהרה לגבי הפרדה בשבת.
    גם אל על רוצה שחרדים יטוסו אצלם, לכן, מגישים תוצרת מאותן המחלבות עם השגחת הבד''ץ.

    השבמחק
  8. לפי השלט גם קיילצה בפולין עיר תאומה לרמלה. השתנו הזמנים מאז 1946.

    השבמחק
  9. הכי טוב - לא לאכול יוגורט כלל. חלב ומוצריו פוגעים בבריאותנו. והראיה לכך: שום יונק בטבע לא שותה חלב לאחר הגמילה מחלב אמו. מאחר שהאדם נמנה על מחלקת היונקים, גם הוא אינו זקוק לחלב לאחר הגמילה. בטח, החתול שלכם מאד אוהב חלב, אבל ברוב המקרים החלב יגרום לו שלשול. מי שסיפר לכם שעלינו לאכול 3 מוצרי חלב ביום היו תנובה, שטראוס, וטרה....

    השבמחק
  10. משום מה נראה כי יש כאן משהו מעביר, שמעביר - או אולי מעוויר - כמה אנשים על דעתם.
    שכן, זה הרי ברור שתנובה כותבת כך על כל גביעי היוגורט שבהשגחת הבד"ץ, לפי דרישתם, הרי ברור שאל-על לא בצעה הזמנה מיוחדת ודרשה להוסיף כיתוב לצורך החנפת יתר.

    חברת אל-על מטיסה - בין היתר - נוסעים חרדיים, אך הכותב הנכבד דנן, דורש מחברת אלעל שיבצעו 2 הזמנות נפרדות של מוצרי חלב, בכל מטוס, לצד חלוקת המנות המהודרות לשומרי הכשרות שמסבכת את העניינים בכל טיסה, שתתבצע חלוקה מסובכת נוספת - מוצרי חלב לשומרי כשרות, ומוצרי חלב לאלו שאינם מסוגלים לראות מספר מילים אלו מזדקרות לנגד עיניהם, פשוט לא מסוגלים, לדידם זו כפיה...

    אותו טעם, אותם מרכיבים, בשניהם אין מונוסודיום גלוטומט ושאר מרעין בישין. אבל השורה הזאת מרתיחה אנשים, אל-על מואשמת חמורות בהחנפה, אוי לה ואבוי לנפשה, איך היא העיזה? איך היא העיזה לבחור במוצר שמתאים לכולם, גם לשומרי מצוות, איך לעזאזל היא מתעללת ברגשות הנוסעים הנאורים?!

    הכותב הנכבד כבר הספיק לקרוא את כל המרכיבים והערכים התזונתיים שעל גבי כל האריזות שהספיק לקבל במהלך טיסתו, סיים עם האזהרות לבעלי רגישויות שונות והמידע המטופש שלפעמים מופיע על האריזה.

    שורה אחת, שמיועדת לציבור גדול של שומרי תורה, היא בלתי נסבלת בין שלל הכיתובים, היא מפריעה לפסטורליה המרהיבה הסביבתית, מזדקרת כעצם מכוער במרכזה של תמונת נוף מפעימה, היא מפריעה, מכערת את הנוף, משביתה שמחות, מסכנים אלו החפצים בחיים והורסים להם, אומללים.

    זו לא היא, השורה הזעירה הזו על הגביע, לא היא הנושא. נוכחותנו כאן מפריעה לך, אדון כותב נכבד. כן, אני נתקל במבטיך, שלך, או של הדומים שלך, בהיכנסי למטוס, אני רואה אותך ואת שכמותך מביטים עלי בכל קרן רחוב הומה במבטי משטמה / בוז / שנאה / זלזול. כן, הווייתנו מפריעה כאן לפסטורליות.

    אנחנו יודעים את זה. אדון אסף הנכבד.
    צר לי עליך אסף. בעיקר כי גם אנחנו וגם שורת אי הפרדת הגביעים על היוגורט, נמצאים כאן כדי להישאר כאן, אתה תהיה חייב ללמוד לחיות עם החטוטרת הזו.
    צר לי שאני הוא זה שצריך לבשר לך בשורות רעות כאלה. אך זה תפקידי ואני נאלץ לעשות זאת...

    השבמחק
    תשובות
    1. בניגוד לדבריך, החרדים כלל אינם מפריעים לי. מפריעות לי טיפשות וקנאות, ולצערי אתה לא נקי מהן.

      אם תקרא יותר טוב את מה שנכתב למעלה תבין שלא הכשרות היא הבעיה, אלא החנופה של אל על ותנובה לבד"ץ, שהוא הגוף הקנאי הקיצוני ביותר בעולם האורתודקסי בישראל.

      רוב מוחלט של נוסעי אל על ואוכלי תוצרת תנובה (בבעלות סינית) יסתפקו בכשרות הממלכתית של הרבנות.

      ודבר שני, איך האזהרה המטופשת לא להפריד את גביעי היוגורט בשבת.קשורה לכשרות? הרי אל על לא טסה בשבת, וממילא כל נוסע מקבל רק גביע אחד. גם אם הנוסע שונא החרדים ירצה נורא להרגיז אותם ולהפריד גביעי יוגורט בשבת הוא לא יוכל.

      מחק
    2. אילו שאלו אנשי הבד"ץ או תנובה לדעתי, הייתי ממליץ לבקש מהרוכשים מעל גבי המכסה התם, ובאדיבות הראויה, להימנע מלאכול את היוגורט עם בשר או אחריו. הסכנה הזו אורבת לסועד התמים כל ימות השבוע, כל ימות השנה. ועוד כדאי לציין על המכסה, שהכשר הבד"ץ אינו תקף לימי הפסח הבעל"ט. ולא פחות חשוב: נא להימנע מלאכול את היוגורט הזה ביום הכיפורים ובתשעה באב וכן בארבעת הצומות האחרים. ולבכורים שבינינו: גם בערב פסח – אלא אם כן השתתפת הבוקר בסעודת מצווה של סיום מסכת. ועוד: נא להימנע מלאכול את היוגורט לפני תפילת שחרית. ולא לשכוח לברך עליו 'שהכל נהיה בדברו', אלא אם כן נטלת ידיך וברכת 'המוציא' ופטרת אותו מברכת 'שהכל'. וכו' וכו' וכו'.

      מחק
    3. אנונימי עם כיפה (שמיים)יום שישי, 16 אוקטובר, 2015

      בע"ה יתברך שמו לעד
      היושב במרומים דואג לצאן מרעיתו וצוחק למישבתם - במה הם מתעסקים? קוראים לזה בעברית צחה "מתעסקים בקקי"---לחתוך נייר טואלט לפני כניסת השבת. מעניין אם בעולם שנברא בצלמו בששת ימי בראשית היו בתי שימוש עם נייר טואלט, ר"ל. טפו-טפו-טפו. אני הגעתי בעוונותי הרבים להסכם עימו שהוא לא יפשפש בצלחתי ואני לא אפשפש בצלחתו ובא לציון גועל וגם גואל.

      מחק
  11. אני לומד יום יום לחיות עם החטוטרת. אתה צריך רק לזכור כל רגע ורגע שמאחר ואני משלם עבור הכשרות שלך אתה בעצם גזלן ברשות התורה. אם נוח לך עם זה, סבבה, אני מוכן לסלוח לך על שני שליש מהעוול ושליש אחר תקבל אם תצום ביום כיפור.

    השבמחק
  12. העיר פוניבז' אכן בליטא , אבל בק"ק קודש בני-ברק סירסו את שמה ל- פונוביץ', אם כן מה הפלא ? ייתכן שבקשת החברות, שאולי נשלחה מבני-ברק בדואר, חזרה ועליה חותמת – לא ידוע...

    ובעניין רמלה, לא הכול יודעים, אבל כדי לצמצם את הכוח הירדני אשר הגן על לטרון במלחמת הקוממיות , ולאפשר את כיבוש המבצר, התבקש האצ"ל לכבוש את רמלה, עשרות לוחמים נהרגו שם בקרב ללא סיכוי, בנופלים גם שתי חובשות .

    השבמחק
    תשובות
    1. תסביך האצ"ל של יוסי רנרט לא יודע גבולות. כאשר הוא עולה לשידור בלילות שבת ("ששי-אישי") אני מנסה לנחש כמה דקות יעברו מתחילת דבריו עד שהוא יגיע ל"הישגים האדירים של האצ"ל". גם ב"עונג שבת" של פרופ' אסף לא נאלצתי לחכות זמן רב עד שהגיע תור האצ"ל ,ש"התבקש לכבוש את רמלה". כל הכבוד - מר יוסף רנרט , מזייף ההיסטוריה.

      מחק
    2. אנונימוס הגיבור , לך אל האנדרטה ברמלה , אולי תלמד. עברו מהעולם הימים של סתימת הפיות , וטוב שכך.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.