א. לילה בחניטה
קיבוץ חניתה שעל גבול לבנון הוא מסמלי המיתולוגיה הציונית. הוא הוקם כיישוב 'חומה ומגדל' (ומן הגדולים שבהם) על אדמת טרשים הררית ב-21 במרס 1938, ובו בלילה הותקפו מתיישביו על ידי ערביי הסביבה.
על הסיפור ההרואי של הקמת חניתה ועל עקשנות המתיישבים להיאחז באדמתה, על אף כל הקשיים, נכתבו שירים רבים. יום למחרת העלייה לקרקע כבר כתב יעקב אורלנד את שירו 'חניתא' (מקור השם הוא תלמודי, ולכן בחר אורלנד לכתוב את השם בצורתו הארמית, עם האות א' בסופו), שלימים הולחן השיר על ידי מרדכי זעירא ('הורתנו / ערש גבורתנו / גונני עלינו'). ואילו המשורר ש. שלום חיבר בעצם אותם הימים את 'מה מלילה בחניתה', שלאחר כמה שנים היה חלק מן האופרה 'דן השומר' (1945) שהלחין מַרְק לַבְרִי.
אבל באגד יש מי שחושב שבקיבוץ הזה פתחו ענף תעסוקה חדש – חניטה...
איזו בושה.
ב. שביל יִסְרַאאִיל
לאחר מכן התברר לי שבכלל מדובר ב'פרויקט' והפקודה הזו ניתנת גם במקומות נוספים בארץ, למשל ברעננה (דיווחה על כך כתבת 'הארץ', טל לאור, לפני ארבע שנים).
ויש מתחם כזה גם באשקלון:
דוד שי שלח לי את גרסת 'נשק וסע' של הרצליה, ליד בית הספר היסודי 'לב טוב'.
ד. השלם את החסר
סוגת שילוט מיוחדת היא השלט הרב-שימושי הניתן למיחזור.
למה להתחייב לתאריכים ולשעות אם אפשר למחוק ולהתאים כל פעם מחדש? זה יותר זול וזה גם 'אקולוגי'. הצרה היא שלפעמים שוכחים לציין את הפרטים הנחוצים, ואז זה הופך למשחק ניחושים.
הנה למשל שלט שהוצב בכניסה ליישוב בני עי"ש, מדרום לגדרה.
בנס ציונה, בפינת הרחובות הפטיש ותרמ"ג, הציבו בשנת 2014 שלט שימושי דומה (אגב, העבודות כבר הסתיימו).
בול חניתה, 1940 (מקור: הארכיון הציוני המרכזי) |
קיבוץ חניתה שעל גבול לבנון הוא מסמלי המיתולוגיה הציונית. הוא הוקם כיישוב 'חומה ומגדל' (ומן הגדולים שבהם) על אדמת טרשים הררית ב-21 במרס 1938, ובו בלילה הותקפו מתיישביו על ידי ערביי הסביבה.
על הסיפור ההרואי של הקמת חניתה ועל עקשנות המתיישבים להיאחז באדמתה, על אף כל הקשיים, נכתבו שירים רבים. יום למחרת העלייה לקרקע כבר כתב יעקב אורלנד את שירו 'חניתא' (מקור השם הוא תלמודי, ולכן בחר אורלנד לכתוב את השם בצורתו הארמית, עם האות א' בסופו), שלימים הולחן השיר על ידי מרדכי זעירא ('הורתנו / ערש גבורתנו / גונני עלינו'). ואילו המשורר ש. שלום חיבר בעצם אותם הימים את 'מה מלילה בחניתה', שלאחר כמה שנים היה חלק מן האופרה 'דן השומר' (1945) שהלחין מַרְק לַבְרִי.
אבל באגד יש מי שחושב שבקיבוץ הזה פתחו ענף תעסוקה חדש – חניטה...
איזו בושה.
בתחנת האוטובוס סמוך לאתר ההנצחה יד לי"ד (צילום: ערן מאיר) |
ב. שביל יִסְרַאאִיל
אבי אבולעפיה טייל לא מכבר בשביל ישראל באזור נחל עמוד שבגליל העליון. הוא הגיע לחלק שבו עובר ה'שביל' מתחת לכביש 85 – לאחרונה הכשירו שם חניון יפה ונוח – ושם ראה שלט המורה על ההמשך.
צילום: אבי אבולעפיה |
'אני קורא ערבית ולכן הייתי המום מהבּוּרוּת', כתב לי אבי. 'לתדהמתי כתבו את המילה 'ישראל' באות י' בתחילתה (יִסְרַאאִיל), כאשר בערבית כותבים את שם ישראל אך ורק באות א' (إسرائيل) – אִסְרַאאִיל'.
וכדי להוסיף חטא על פשע, שימו לב כיצד תעתקו שם לאנגלית את 'שביל' – Shveil. מישהו העלה רעיון שאולי כך אומרים 'שביל' ביידיש...
ג. חַבֵּק, נַשֵּׁק וְסַע...
לפני כמה שבועות ביקרתי אצל חברים שגרים ברחוב אדם הכהן בתל אביב, וליד בית מספר 5 צילמתי את השלט המשונה הזה. מארחיי הסבירו לי כי כאן שוכן בית הספר הקהילתי 'גרץ', שבו לומדים כ-600 תלמידים. הרחוב צר והומה, ובשעות הבוקר הורים רבים מורידים את ילדיהם בשערי בית הספר ותוקעים את התנועה הפקוקה ממילא. עבורם נוצר תמרור מקסים זה (שאינו מנוקד ועל כן יכול להתפרש בטעות כפקודה צבאית לחבק את הנֶשֶׁק): אנא מכם הורים יקרים, בלי טקסי פרדה. חבקו את הילד, נשקו את הילדה ו... יאללה סעו כבר.
לפני כמה שבועות ביקרתי אצל חברים שגרים ברחוב אדם הכהן בתל אביב, וליד בית מספר 5 צילמתי את השלט המשונה הזה. מארחיי הסבירו לי כי כאן שוכן בית הספר הקהילתי 'גרץ', שבו לומדים כ-600 תלמידים. הרחוב צר והומה, ובשעות הבוקר הורים רבים מורידים את ילדיהם בשערי בית הספר ותוקעים את התנועה הפקוקה ממילא. עבורם נוצר תמרור מקסים זה (שאינו מנוקד ועל כן יכול להתפרש בטעות כפקודה צבאית לחבק את הנֶשֶׁק): אנא מכם הורים יקרים, בלי טקסי פרדה. חבקו את הילד, נשקו את הילדה ו... יאללה סעו כבר.
צילום: דוד אסף |
לאחר מכן התברר לי שבכלל מדובר ב'פרויקט' והפקודה הזו ניתנת גם במקומות נוספים בארץ, למשל ברעננה (דיווחה על כך כתבת 'הארץ', טל לאור, לפני ארבע שנים).
צילום: טל לאור, הארץ, 10 במאי 2012 |
ויש מתחם כזה גם באשקלון:
צילום: מזל זוארץ; תקשוב דרום: אורייאנית |
דוד שי שלח לי את גרסת 'נשק וסע' של הרצליה, ליד בית הספר היסודי 'לב טוב'.
ד. השלם את החסר
סוגת שילוט מיוחדת היא השלט הרב-שימושי הניתן למיחזור.
למה להתחייב לתאריכים ולשעות אם אפשר למחוק ולהתאים כל פעם מחדש? זה יותר זול וזה גם 'אקולוגי'. הצרה היא שלפעמים שוכחים לציין את הפרטים הנחוצים, ואז זה הופך למשחק ניחושים.
הנה למשל שלט שהוצב בכניסה ליישוב בני עי"ש, מדרום לגדרה.
בנס ציונה, בפינת הרחובות הפטיש ותרמ"ג, הציבו בשנת 2014 שלט שימושי דומה (אגב, העבודות כבר הסתיימו).
צילומים: דן גרינשטיין |
השביל הזה מגיע מגרוזינית. הוא אח של שווילי
השבמחקרחוב תרמ"ג חסומה ? , מתי הספיק הרחוב להחליף את מינו ? רחוב יכול להיות חסום , סתום או לא פנוי , לעולם לא חסומה . היעדר צפי לגמר העבודות ברחוב , הוא המענה לשאלה - מתי כול זה יסתיים . בינתיים נהיה גיבורים , וניסע בדרכים חלופיות .
מחקא. שמו הנכון של הרב אלקלעי הוא יהודה בן שלמה חי
מחקב. הכתיב בערבית של שביל ישראל הוא תעתיק של המילה ישראל ולא התחליף הערבי - איסראיל!
עוד משהו על חבק נשק וסע, למניעת העיכובים עושים משמרות הורים שגם עוזרים לילדים לחצות כבישים ומשמרות בטיחות אבל גם לסייע ביציאה מהרכב, למשל פתיחת תא המטען והוצאת התיקים וכך ההורה נשאר ברכב ולא צריך לעצור ולצאת. חוסכים זמן יקר לכולם!
השבמחקנשק וסע
מחקאשקלון קרובה לעזה , כול רגע עלול לנחות שם טיל , ואין זמן להתחבק . אז מתנשקים ונוסעים . בתל-אביב יש יותר זמן , אז בהזדמנות , כדאי שיבוא עובד עירייה , עם טנדר ונהג , ויוסיף פסיק אחרי המילה חבק . כך לא נטעה לחשוב שלפני הנשיקה , צריך לחבק את הנשק . אנו כבר לא בפלמ"ח , והפרבלום נמסר מזמן למוזיאון .
חיבוקים ונשיקות , לכול קוראי המדור .
ולחבר פראבלום היקר הזה היה גם חבק (חית בפתח) שחיבר את הקת שלו לקת מאורכת לשם יכולת צליפה ועל כן "חבק נשק וסע" משמעותו בקרב מפקדי הפוש"ים (הנודדת) היה חבק נשק=חבר הכת לנשק וסע על "הטנדר נוסע"
מחקזה בכלל די טיפשי לכתוב תעתיק של המילה שביל ולא תרגום שלה לערבית ואנגלית.
השבמחקהמילה שביל (או נתיב, או דרך) הם חלק מהשם ולא תאור.
מחקהמשמעות שלהם בשפה הזרה אינה רלוונטית. את השם 'עיר גנים' לא כותבים city of gardens אלא ir ganim.
למען כבודה האבוד של 'אגד': הקוים באזור נהריה מופעלים על ידי חברת 'נתיב אקספרס' (יש גורסים: 'נטיף אקסברס'), והיא האחראית על השילוט בתחנות.
השבמחקדם בירושלים יש נשק וסע
השבמחק"נשק וסע" בשפות שונות הוא כמובן שילוט המקובל במקומות רבים בעולם.
מחקhttps://en.wikipedia.org/wiki/Park_and_ride
למי שקורא ערבית אכן צפיות הפתעות משעשעות רבות נוספות:
השבמחקאחת מהן היא "ג'בל הר הרצל"
מן הידועות היא שעד עצם היום הזה יש בירושלים עיה"ק רחוב הקרוי "רחוב (REHOV)המלך קינג ג'ורג'" וגו'
מחקהסיפור הבא הוא אמיתי לחלוטין ומסיבות השמורות עימדי לא אזהה את הנפש הפועלת בו - יש לי חבר שהוא בעל חוש הומור שלא מן העולם הזה. השם שניתן לרעייתו על ידי הוריה הוא "חניתה" (נולדה ביום העלייה על הקרקע(ומי לא זוכר את יצחק שדה עומד כשאליו צמודים יגאל (פייקוביץ ) אלון ומשה דיין, עדיין בלי הרטייה המפורסמת). כאשר היו שואלים את החבר הנשוי לחניתה את השאלה "איפה חניתה? היתה תשובתו מלאת ההומור מיניה וביה- "חניתי מעבר לפניה".....
מחקועוד על חניטה וחניתה בלי שליטה. סיפרה לי אשה יקרה וידועה, שאחת מעמיתותיה במכון מחקר מפורסם שאלה אותה פעם: מה זה שאומרים התאנה חנתה בגהה? לאחר התדהמה הבינו ששמעה מזמר מפורסם שר ומצטט את הפסוק משיר השירים "התאנה חנטה פגיה". מעתה נימצא למדים, שלא רק השולטנים המשליטים שלטים אינם שולטים בעברית, אלא אף גדולים מהם שרים שירים ולא את שיר השירים. בשל כבודם של המעורבים אשאר אלמוני הפעם.
השבמחקבזמנו, כשבנו את תחנת הרכבת בעיר מודיעין, לא הקצו מקום לחניית רכבי הנוסעים.
השבמחקנאמר שהתחנה נבנית בשיטת Kiss & Go / Drive, כמו תחנת הרכבת בקניון עזריאלי בת"א.
בהמשך התברר שיש צורך ממשי בחניון, והעירייה הקצתה מגרש בסמוך לתחנה.
אני תוהה האם אתם באמת נהנים מאוסף "הומור הקרשים" הזה??? אם כן, אפשר להשתמש בו בל"ג בעומר הבעל"ט השבוע!!!
השבמחקנהנים גם נהנים ואפילו מברכים "ברכת הנהנין" - שהכל נהיה בדברם של הקוראים לשבת עונג
מחקבמשך שנים הייתי משושע תמיד לראות את הפנייה לSmall machtesh katan
השבמחק