יום רביעי, 27 ביולי 2016

שמירת שבת כהלכתה

א. כספומט שומר שבת

צילום: יונתן ק.

כתוב בתורה: 'שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ. לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ' (שמות, כ 8-7).


ונשאלת השאלה: האם כספומט הוא בכלל 'עבדך ואמתך', או אולי בגדר 'בהמתך'?

הכספומט הזה לא שואל שאלות קשות וגם לא מצפה לתשובות קלות. הוא פשוט לא עובד בשבתות ובחגים.


ב. יפנים למען השבת

לחוששים מסחיטת כרית הקרצוף בשבת, סוף סוף נמצא הפתרון המיוחל. בדיוק עבורכם הכינו היפנים את 'שבתכְּלִין'. 

הפטנט הזה  שמצד אחד יש לו שם עילג להפליא (שילוב כאילו מתוחכם של 'כלי' ו'קלין'), אבל מצד שני הוא גם נורא איכותי וגם 'אנטי בקטריאלי'!   נבדק ואושר לשימוש בשבת על ידי רבנים חשובים מכל המגזרים.


צילום: דוד אסף

ג. אפרטהייד בבית החולים קפלן?

את התמונה הזו צילם צבי זילברשטיין בבית החולים קפלן ברחובות. 



כתב לי צבי:
כבר התרגלנו למראות ושלטים מעין אלה, ולכן במבט ראשון נתקשה להבין מה חריג פה. אולם פעם אחת כשעברתי במעבר הזה תפסתי פתאום כמה סוריאליסטי זה יכול להיראות למתבונן התמים מבחוץ  דלת נפרדת לשומרי שבת! ודווקא כזאת שלא נפתחת מעצמה. ממש אפרטהייד! פחותי ערך שכמותם לא יכולים לעבור בדלת אחת יחד עם אלה שאינם שומרים שבת... ואסור להם לעבור בפתח המיועד להם 'גם כשהדלתות פתוחות'! ובכלל, האם הדין הזה נוהג רק בשבת או גם ביום חול? זה לא מפורט בשלט...

17 תגובות:

  1. למי שמבקשים קצת להעמיק בעניין, בדיוק התפרסמה השבת ב'מקור ראשון' כתבה בנושא קרוב:
    https://musaf-shabbat.com/2016/07/24/%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94-%D7%99%D7%A4%D7%A8%D7%97/

    השבמחק
  2. כרית ה"כלין" מאד מעניינת.
    האם מישהו יודע מה הנימוקים האוסרים על השימוש בכרית רגילה בשבת? (הרי להדיח כלים בעזרת מברשת מותר)
    והאם מישהו יודע מה הנימוקים המתירים את השימוש בכרית "כלין" בשבת?

    השבמחק
    תשובות
    1. פשוט. בהלכה נקבע מהן המלאכות האסורות בשבת. יש 39 מלאכות אסורות והן נקראות: ל"ט אֲבוֹת מְלָאכָה. סחיטה היא אחת המלאכות האסורות. כאשר אתה משתמש בכרית הספוג לרחיצת כלים, מן הסתם אתה גם (לפעמים) לוחץ על הספוג ונמצאת חוטא ב"סחיטה"...

      מחק
  3. שלום חברים,

    חן חן על הבלוג המרתק.
    הכרית קרצוף נועדה למנוע סחיטה שהיא תולדה של דש (אחת מל"ט מלאכות שבת)
    הדלת לשומרי שבת נועדה ככל הנראה למנוע כניסה בדלת עם עין אלקטרונית מן הסתם
    והכספומט שובת כדי לא לגרום ליהודים לחלל שבת

    השבמחק
    תשובות
    1. ״הכספומט שובת כדי לא לגרום״
      זה המצאה שאין לה בסיס

      מחק
  4. כבר ענו לכם ואני מוסיפה רק שספוג רגיל אסור בשבת, וגם לא אריג שנסחט תוך כדי ניקוי. הכרית הזו עשויה מחומר שאינו סופג מים, הטווייה שלו דלילה והמים ניגרים ממנה בלי צורך לסחוט.

    השבמחק
  5. הדג של יוסף מוקיר שבתיום רביעי, 27 יולי, 2016

    איזה כיף לשמור שבת. המון פולקלור...

    השבמחק
  6. שימוש במנגנונים אלקטרוניים בשבת, ובתוכם דלתות אוטומטיות, זוכה לאחרונה לבחינה ופסיקות חדשות - ראו למשל חיבור של יהודה יפרח במוסף "שבת" (של מקור ראשון) האחרון:
    https://musaf-shabbat.com/2016/07/24/שבת-חשמלית-יהודה-יפרח/

    השבמחק
  7. לפי מיטב ידיעתי, כל הכספומטים של בנק המזרחי אינם פועלים בשבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מדוייק. הכספומטים של בנק מזרחי בכפר-סבא פועלים בשבת, אבל הרבה פעמים אינם פועלים בימי חול בגלל תקלה כזו או אחרת.

      מחק
  8. לא הבנתי את הבדיחה על הדלת לשומרי שבת. גם דלת/מעלית לנכים היא אפרטהייד? כל אחד מקבל יחס לפי אילוציו. יפה מאד, לא?
    לגבי הכספומט, אולי בבנק מחמירים והולכים כשיטת בית שמאי שסוברים שיש דין שביתת כלים. אמנם הבנק הוא תאגיד, ולכן עוד יש לדון האם הוא יישות "יהודית" שחייבת בשמירת שבת. שמא תאמרו שזה דיון הזוי, שופט בישראל כבר עסק בו והכריע שלקיבוץ אין דת (ולכן הוא לא כפוף לאיסור החוקי לפעול בשבת).

    השבמחק
    תשובות
    1. מן הסתם השופט הזה הוא קיבוצניק ולפיכך פסק את אשר פסק. הגיון מעוות לחלוטין. למה הקיבוץ כפוף לכל חוק אחר במדנת ישראל ורק לחוק דתי, לא?

      מחק
    2. איסור עבודה בשבת חל על העסקת יהודי בלבד . בעל עסק יהודי יכול להעסיק עובד שאינו יהודי ובכך אינו עובר על החוק (גוי של שבת ).כמו כן בעל עסק שעובד בשבת אינו עובר על החוק . קיבוץ הוא עסק (פרטי) קהילתי של החברים בו (היה במקור ) . ומכאן שהחוק אינו חל עליהם כי הם בעלי העסק .
      גרשון - כפר ורדים

      מחק
  9. עלי כהן, סקנדינביהיום שישי, 29 יולי, 2016

    ל"ט מלאכות אסורות בשבת ובכל זאת?---איך נכללות במלאכות אלה נסיעה בערב שבת של יהודי ש"ש("שומר שבת")--פשוט מאד : ש"ש ישא עימו בכליו בקבוק של מים והיה שהרכב אליו נכנס בערב שבת תהייה בו תקלה כגון תקר או מנוע ר"ל והתקלה תתוקן (ע"י 'גוי של שבת'?) ונכנסה השבת בעוד שהש"ש בתוך הרכב הרי יתיישב הש"ש על בקבוק המים (!!) ובא הגואל - ע"פ תורתנו הקדושה ופרשניה מותר לנסוע על מים שכן אין להשבית אניה בלב ים . מעלית של שבת - במעליות חדישות שהותקנו בבתים המשרתים ש"ש יש "מעליות של שבת". בתחום שבת מותר לשאת מטפחת באם זו(המטפחת, אלא מה?) היא חלק מן הלבוש ועוטפים בה את הצואר, כך שלא נעברה עבירה שאין לסבול אותה. הצגתי פעם בפני רב המשרת את צאן מרעיתו בסקנדינביה שאלה שהביכה מאד את כבוד הרב - "כיצד יידע יהודי המצוי הצפון, שם אין השמש שוקעת בקיץ, שהשבת נכנסה, והרב הנכבד הסכים שלא לכל דבר יש תשובה הילכתית המקובלת על הקב"ה.

    השבמחק
    תשובות
    1. חה חה. כמה משעשעים רעיונותיו של אדם המתגורר בקופנהגן ומנסה ללמד את היושבים בארץ ישראל, ולחלופין את אלה שעמלו שנים בלימוד התורה כיצד לנהוג.

      מחק
  10. דלת כניסה מיוחדת לשומרי שבת ראיתי כבר לפני כחמש עשרה שנים במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה. וגם מעלית שבת נפרדת מיתר המעליות.
    כך שאין בכך חידוש ואף לא גזענות אלא פתרון שיתאים גם לשומרי שבת הנאלצים להגיע לבתי החולים בשבתות וחגים.

    לעניין ה"שבתכלין" המעניין הוא שההכשרים יתנו ע"י שני רבנים ספרדיים ואחד אשכנזי. שניים חרדים ואחד ציוני. בשני המקרים המדובר בצד האחד ברבנים יצחק יוסף ושלמה מחפוד, ובצד השני ברב דב ליאור. זהו צירוף לא כל כך מקובל שבמגזר החרדי יופץ מוצר "כשר למהדרין" עם הכשר של רב ציוני.
    האם זהו חזון אחרית הימים של "וגר זאב עם כבש"? הלוואי.

    השבמחק
  11. לצבי מה פשר הפליאה שלך? הדלת הימנית פתוחה כל הזמן ואינה מצריכה הפעלת לחצן או פתיחה באמצעות סגירת מעגל חשמלי. כל כך פשוט וכל כך לא בן בנו של אפרטהייד. אגב יש בישראל כמה יהודים שעוד מקפידים לשמור שבת ...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.