יום שני, 24 ביולי 2017

בורא מיני מזונות: חזיר כשר; חלב הרים; רימונים מתפוחים

א. חזיר כשר במבצע

התאווה לטעם של בשר חזיר בקרב אנ"ש כה גדולה – כתב לי שליח עונ"ש בקהילה החרדית במונסי שבמדינת ניו יורק – ויצרני הבשר שמחים לספק את המעדנים, עם כשרות מהודרת. מענין מה אומרת בעלת הבית לאורחים בשעת הגשת המנה... 

צולם ברשת Costco, סניף Spring Valley ליד מונסי.​


ב. חלב הרים טהור

מי צריך לחלוב פרות או עזים כשיש הרים?

מי יגול עפר מעיניך הנביא הנביא עמוס, שהתנבאת 'וְהִטִּיפוּ הֶהָרִים עָסִיס' (ט 13) והנה ההרים שלנו מטיפים חלב...

תודה לגדעון נח

ג. ממה עשוי סיידר רימונים?

כמובן מרימונים!


 בעצם, לא ממש...

סיידר הרימונים הזה, שמיובא מאסטוניה, עשוי מתפוחים.

צילומים: יוסי צור

15 תגובות:

  1. ברור שאין מדובר בחזיר כלל - הכינויים "בייקון" ו"האם" כבר מזמן לא תקפים רק לגבי בשר חזיר ומשתמשים בהם יותר כדי להבדיל בין צורות ההכנה: "בייקון" לבשר שעושן, הומלח או עבר תהליך אחר ללא בישול, ו"האם" לבשר שעבר בישול. בגרמנית נכון הדבר לגבי הכינוי "שינקן" באותה מידה. מדוע יש צורך להשתמש בשמות אלה גם עבור מוצרים כשרים? זו שאלה אחרת...
    נישאר בגרמנית: אם בעבר היה ברור לא רק ששינקן הוא מחזיר, אלא גם שהוא עשוי מירך החזיר (ובהשאלה להערות שוביניסטיות וסקסיסטיות לגבי השינקנים של גברות בסביבתם). הרי שהיום צורת ההכנה והצורה החיצונית העגולה בד"כ ולעתים מלבנית של בשר שנלחץ והוכן בתבנית הן אלו שמעניקות למוצר את שמו.
    מכאן זה הולך ומסתבך. שכן המילה "לקס" שבדרך כלל משמעותה סלמון, הושאלה גם לשריר הגב הארוך (כלומר מרכז הקוטלט) אצל חיות רבות וביניהן העגל, הטלה והחזיר. ולכן, "לקסשינקן" הוא שינקן שנעשה מהבשר דל-השומן וחסר העצמות של לקס החזיר. צבעו הורדרד של השריר וצורתו הכללית הזכירה כנראה לקצבים בעבר את דג הסלמון (כן, אלתית - אבל בכל זאת).
    עם המגמה הפושה ומתפשטת לעבור לבשר דל-שומן וממקורות "יותר בריאים" מאשר חזיר או בשר אדום, עולה גם השימוש בבשר עוף, ובעיקר בבשר תרנגולת ההודו (PUTE, להבדיל מתרנגול ההודו בעל הטעם האופייני יותר, TRUTHAHN או TURKEY).
    וכל ההרצאה הארוכה והמשמימה הזו למה? משום שבגרמניה הולך ונפוץ המוצר הבא: PUTENLACHSSCHINKEN. או מילולית: ירך חזיר דג סלמון מתרנגולת הודו. ועכשיו נותר לחכות לאישור הרבני לגבי כשרות המוצר הזה. שבוודאי קיימת, רק שלא מצאתיה בנבכי האינטרנט. בביקור הבא בסופרמרקט כשר אני מבטיח לצלם ולשלוח, ברגע שאמצא את החותמת המיוחלת.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכל מקרה המחיר..המחיר... זול יותר אפילו מהמילקי בברלין...

      מחק
  2. גם ברישא של הפסוק:" והטיפו ההרים עסיס" יש לתמוה (לשיטתך): וכי ההרים נוטפי עסיס הם, והלוא עצי הפרי, הם שנוטפים ? אלא זוהי "מטונימיה" ("ירושלים מסרבת להסיר את המגנומטרים משערי הכניסה להר הבית", במקום: "ממשלת ישראל השוכנת בירושלים, מסרבת להסיר..."). ובאשר לחלב, פסוק מפורש הוא ביואל (ד',י"ח): "והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס והגבעות תלכנה חלב". הכוונה היא לצאן ולבקר שירעה בהמוניו באזורים ההרריים של ארץ ישראל. מדוע השתמשו הנביאים (יואל ועמוס) בדימויים שכאלה? אולי מפני שכעניין שבשגרה, מדי חורף, ניגרים מי הגשמים מן ההרים, על כן לא נדרש למתוח את חוש הדמיון יותר מדי, ולדמיין עסיס של פירות, וחלב מן החי, ניגר מאותם הרים....

    השבמחק
  3. לכנות חלב עמיד(אפילו לא חלב טרי/רגיל) אלא חלב עמיד חסר כל ערכים קלורים; "חלב הרים טהור" זאת הטעייה של הציבור ו...רמאות. ובזה עסקינן.

    השבמחק
  4. מתפלא אני על בעל הבלוג הידוע כאדם רחב אופקים שאינו מכיר את חלב ההרים האוסטרלי (שבה דווקא אין הרים גבוהים במיוחד, בטח לא ליד מלבורן) - http://www.bigwatermelon.com.au/bushy-park-mooloo-mountain-milk-2l/

    ואף בנורווגיה המפורצת: http://lovenordic.blogspot.co.il/2012/09/milk.html
    ואילו בניו יארק המעטירה נקראו חזרה מן המדפים בקבוקי חלב ההרים כיוון שלא פוסטרו כראוי: http://www.foodsafetynews.com/2017/06/milk-recalled-in-new-york-because-of-improper-pasteurization/#.WXcSKojytPY

    אז למה כאן לא תלכנה הגבעות חלב?
    אגב, לפי הנחיות האקדמיה החדשות, ברור שההרים יכולים להטיף מיץ פָּרות כשם שהם מטיפים מיץ פֵּרות - כי הכתיב זהה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשל סיבות הסטוריות/משפחתיות/תנועתיות אני חש חובה לצאת להגנתה של יקירתי אוסטרליה. ההר הגבוה באוסטרליה לא שונה מאד מהחרמון שלנו, הוא נמצא בין סידני למלבורן, גובהו 2228 מ' מעפה"י וכן, גם עליו יורד לעתים שלג. האוסטרלים קוראים לו קוֹזִיוֹסקוֹ, הם קוראים לו כך, כי הם לא קוראים פולנית. את השם נתן להר ב- 1840 חוקר פולני ששמו... אני לא רוצה לבלבל אתכם בעוד שם פולני. הוא קרא להר על שם הגיבור הלאומי הפולני Tadeusz Kościuszko. פולנים מבטאים את השם בערך כך: קוֹצִ'ישׁקוֹ. ברור שזה מוגזם לדרוש זאת המאוסטרלים.

      מחק
  5. באשר לסיידר, יכולים לקרוא לו איך שירצו, רשימת הרכיבים מעידה שזו תערובת שאינה ראויה לשם כלשהו.
    אם איני טועה, בארצות אירופה (צרפת שאני מכיר מקרוב) השם סיידר הוא שם מוגן ואסור להחיל אותו על תערובת שכזאת, אצלנו---

    השבמחק
    תשובות
    1. איך אומרים ה"גשש"? - מיץ נטול מיצים.

      מחק
  6. "בייקון", "האם". השם לא קובע כי בשני המקרים מדובר כאן על אכילה של פגרים, ומה הם כל המוצרים העשויים בשר אם לא מוצרים שנעשו מפגרים?

    השבמחק
  7. לענין השינקן והבייקון: אי שם בתלמוד הירושלמי נאמר: "האוכל מצה בערב פסח כבועל ארוסתו בבית חמיו". ועל זה הגיבו חכמים "ניסיתי את שניהם וזה *ממש* לא אותו הדבר".
    ולגבי סיידר הרימונים נשאלת השאלה: "ממה עשוי שמן תינוקות"?

    השבמחק
  8. יש דבר ביהדות שנקרא ״למראית עיין״ כלומר ,ואני מצטט מהויקפדיה:״מראית עין הוא דין הלכתי המסתעף מהכלל והייתם נקיים מה' ומישראל, האוסר לעשות פעולות מסוימות שבהן כשלעצמן אין כל חטא, אך הן עלולות להיראות כאילו יש בהן חטא, או ליצור את הרושם שפעולות אחרות, שיש בהן איסור, הן מותרות. בכלל זה, החיוב שלא להיחשד בעיני אנשים בעשיית מעשים בלתי ראויים״. המושגים בקון והאם (Bacon and Ham) במרבית השפות המוכרות לי כמו צרפתית,אנגלית,גרמנית,הולנדית ועוד שפות קשורים קשר מאד הדוק עם בעל החי הנקרא חזיר. לכן לדעתי הצנועה השמוש בשם בקון ,אפילו בהקשר לבעל חי אחר הוא בחזקת הונאה שבודאי לא מתאימה ליהודי מאמין שמבקש לקנות אוכל כשר. אפילו באם המוצר עצמו הוא כשר למהדרין בחתימת כל הבדצי״ם וה״בית יוספים״ למינהם.

    השבמחק
  9. האמת היא שקיים באמת חלב הרים (שוויצרי) שיש לו תכונות בריאותיות חשובות: חלב זה מיוצר ע"י פרות העולות באביב לרעייה בכרי המרעה של האלפים הגבוהים. בחלבן הקיצי יש תכולה גבוהה מאוד של שתי חומצות שומן נדירות, והיום ידוע ששתיית חלב כזה לאורך זמן מקטינה במידה ניכרת את הסיכוי לחלות בסוגי סרטן רבים (שד, המעי הגס ועוד). אלא, שחלב מחלבות הגולן המתקרא "חלב הרים" אינו דומה כלל לחלב ההוא ואינו שונה בשום דבר מכל חלב אחר המיוצר בישראל: זהו תעלול שיווקי ריק מתוכן.
    גילוי נאות: כותב שורות אלה נכשל בעבר בניסיונו לשכנע מחלבות בישראל לייצר, בקו ייצור מיוחד,חלב בעל תכונות דומות לחלב הרים אמיתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא כן שונה מכל חלב אחר.הוא חלב עמיד שחומם יתר על המידה ונותר ללא ערכים תזונתיים כמעט בכלל

      מחק
  10. כל אימת שאני נתקל ב"שינקען" ר"ל ו/או "האם" (טפו טפו טפו!!!) אני נזכר במיס פיגי המתגוררת ברחוב בלפור (זה מההצהרה שעוד מעט ימלאו מאה שנים- 2.11.1917) את בשר הערלים הללו המתהדרין בבשר שאין עליו חותמת של בד"צ ומכשיריו הגובין כספים להפכם לכשרים בעיני בקב"ה ועוזריו (ואם לא הבנתם עדיין- זבש"כם)

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.