א. דגש קל
נקודה קטנה יש בניקוד העברי ודגש שמה. כמו כל דבר בחיים, שימוש חסר או יתר בה עשוי לגרום לתוצאות לא צפויות ולא מבורכות.
הנה שתי דוגמאות – האחת למילה שבה היה מקום להוסיף דגש על מנת להימנע ממבוכה לשונית; בשנייה נוסף דגש שלא לצורך וכך נוצרה טעות גסה.
'הכניסה לנקבות כרוכה בזחילה רטובה'
לפעמים, אם אי אפשר לנקד – כתב לי אלון גלעדי – עדיף להשתמש בכתיב מלא.
הנה למשל בשילוט של קק"ל, בשמורת עין קובי שבהרי ירושלים (ליד מבוא בית"ר), היה עדיף לכתוב 'ניקבות' בכתיב מלא.
אפשר היה כמובן לפתור את הסוגיה עם דגש באות בּ, אבל לא תמיד יש למשלטים את הדגשים וסימני הניקוד; את האות י' יש לכולם...
יִפְתָּח או יפְּתָּח?
בשכונתי הירושלמית בקעה יש אזור שרחובותיו נושאים את שמותיהם של שופטי ישראל הקדמונים הנזכרים בתנ"ך. מקומו של יפתח הגלעדי – למרות ייחוסו המפוקפק ('וְהוּא בֶּן אִשָּׁה זוֹנָה'; שופטים, יא 1) ואישיותו השנויה במחלוקת – לא נפקד מהם.
אבל איך מנקדים את שמו? ואיך מעתיקים אותו לכתיב לועזי? תלוי על איזה שלט מסתכלים...
בשילוט המקורי לא לקחו סיכונים ונתנו רק ניקוד חלקי מתחת לאות ת. כל בר-דעת יקרא את זה כמו שכתוב בתנ"ך וכמו שכל אחד מאתנו אומר.
התעתיק הלועזי כבר מציע שתי אפשרויות: Jephtah (הכתיב המקובל בתרגומי התנ"ך הוא Jephthah) או Yiftah (תעתיק ההגייה העברית).
אבל בשילוט החדש החליט מי שהחליט לתת דגש באות פ. למה?
ב. קוצו של יוּד
ומענייני דגש יתר וחסר נעבור לאותיות יתרות או חסרות. לפעמים די באות אחת כדי לשנות את משמעות המילה או הצירוף. הנה שלוש דוגמאות:
יער הגלאט
'פרוסט', 'פורסט' – מה זה משנה? במרכולי 'אושר עד' גם להכשרי ה'גלאט' מגיע יער משלהם.
מעשר גילוח
'מעושר', 'מועשר' – מה כבר ההבדל? במרכולי 'שופרסל דיל' צריך להפריש מעשר גם מקצף גילוח.
גז עם תוכן לפי התקנון
'טכנאי' 'תכנאי' – הכל אותו דבר... ובנוסף, ברעננה תקבלו את הגז לא לפי התקן אלא 'לפי התקנון'.
נקודה קטנה יש בניקוד העברי ודגש שמה. כמו כל דבר בחיים, שימוש חסר או יתר בה עשוי לגרום לתוצאות לא צפויות ולא מבורכות.
הנה שתי דוגמאות – האחת למילה שבה היה מקום להוסיף דגש על מנת להימנע ממבוכה לשונית; בשנייה נוסף דגש שלא לצורך וכך נוצרה טעות גסה.
לפעמים, אם אי אפשר לנקד – כתב לי אלון גלעדי – עדיף להשתמש בכתיב מלא.
הנה למשל בשילוט של קק"ל, בשמורת עין קובי שבהרי ירושלים (ליד מבוא בית"ר), היה עדיף לכתוב 'ניקבות' בכתיב מלא.
אפשר היה כמובן לפתור את הסוגיה עם דגש באות בּ, אבל לא תמיד יש למשלטים את הדגשים וסימני הניקוד; את האות י' יש לכולם...
יִפְתָּח או יפְּתָּח?
בשכונתי הירושלמית בקעה יש אזור שרחובותיו נושאים את שמותיהם של שופטי ישראל הקדמונים הנזכרים בתנ"ך. מקומו של יפתח הגלעדי – למרות ייחוסו המפוקפק ('וְהוּא בֶּן אִשָּׁה זוֹנָה'; שופטים, יא 1) ואישיותו השנויה במחלוקת – לא נפקד מהם.
אבל איך מנקדים את שמו? ואיך מעתיקים אותו לכתיב לועזי? תלוי על איזה שלט מסתכלים...
בשילוט המקורי לא לקחו סיכונים ונתנו רק ניקוד חלקי מתחת לאות ת. כל בר-דעת יקרא את זה כמו שכתוב בתנ"ך וכמו שכל אחד מאתנו אומר.
צילום: דוד אסף |
התעתיק הלועזי כבר מציע שתי אפשרויות: Jephtah (הכתיב המקובל בתרגומי התנ"ך הוא Jephthah) או Yiftah (תעתיק ההגייה העברית).
צילום: דוד אסף |
ב. קוצו של יוּד
ומענייני דגש יתר וחסר נעבור לאותיות יתרות או חסרות. לפעמים די באות אחת כדי לשנות את משמעות המילה או הצירוף. הנה שלוש דוגמאות:
יער הגלאט
'פרוסט', 'פורסט' – מה זה משנה? במרכולי 'אושר עד' גם להכשרי ה'גלאט' מגיע יער משלהם.
צילום: מיכה מגן |
מעשר גילוח
'מעושר', 'מועשר' – מה כבר ההבדל? במרכולי 'שופרסל דיל' צריך להפריש מעשר גם מקצף גילוח.
צילום: דוד אסף |
גז עם תוכן לפי התקנון
'טכנאי' 'תכנאי' – הכל אותו דבר... ובנוסף, ברעננה תקבלו את הגז לא לפי התקן אלא 'לפי התקנון'.
צילום: גדעון נח |
לצערי טעות בידו של אלון בעניין הנקבות. אין שם מקום לדגש כי ברבוי של נקבה ק מנוקדת בקמץ כמו שכבה, דרגה, מלכה, מלגה, שבכולן האות הראשונה בשווא והשנייה בקמץ. לעניין יפתח - פ רפויה ת קמוצה
השבמחקאמת ויציב.
מחקולכן אין גם מקום ליו"ד בכתיב המלא.
שתי ההצעות בטעות יסודן.
יפה, אבל הצרה היא שצורת הרבים של ניקבה אינה ניקבות, אלא נקבות בנ' שוואית וק' קמוצה (ר' מילון אבן שושן ומילון ספיר) במשקל שמלה שמלות, ספרה ספרות וכד'. רק בסמיכות הצורה היא ניקבות... כך שהתיקונים המוצעים כאן אמנם יפתרו את הבעייה, אבל המילה לא תהיה תקינה.
השבמחקפרופסור אסף, איך עברו עליכם חוויות הסיור/המסע?.ביילורוס אינה סתם מדינה,אפילו לי יש 'נגיעת' מה במקום. ואיני משם. עם דגש בלי דגש,אפשר בכתיב חסר ואף בכתיב מלא, העיקר ספרו איך היה!!
השבמחקבציפייה רבה
יוסי ב.ל.
כל דבר במקומו ובזמנו, ועוד חזון למועד...
מחקיכול להיות שהאחראי על השילוט בירושלים הוא טברייני
השבמחק