יום שני, 2 בנובמבר 2015

בורא מיני מזונות: פרושוטו כשר, צומת הגידים, תנועת האסכלה

א. פְּרוֹשׁוּטוֹ כשר

בשעתו עסקנו כאן במעדן המכונה 'במבה בטעם חזיר', שנהנה מכשרות מהודרת. מה דעתכם אפוא על 'פְּרוֹשׁוּטוֹ בטעם בקר'?

מפעל הבשר 'מעדני יחיעם', שנמצא בקיבוץ יחיעם שבגליל המערבי, נהנה מכשרות של הרבנות הראשית לישראל וכל מוצריו כשרים לגמרי ללא פקפוק. אבל על מוצר ה'בוטיק' הזה של יחיעם, שנקרא 'פרושוטו', לא תמצאו בקלות את חותמת הכשרות. היא מוטבעת על גב האריזה ובצורה צנועה למדי. 

ונשאלת השאלה למה? והלא על פי רוב יצרני מזון בארצנו נוטים דווקא להבליט את חותמות הכשרות שלהם, ואם אפשר להטביע שתיים או שלוש כאלה – מה טוב.


אלון ריבק הציע לי תשובה פשוטה: 'ללכת עם ולהרגיש בלי'...

'פרושוטו' (Prosciutto) בהגדרה – וכך מקובל בעולם הגדול – הוא בשר משוֹק או ירך חזיר, שיובש לגמרי, הומלח ונפרס דק. מוצאו מפארמה שבאיטליה אבל יש לו גרסאות רבות ושונות בכל העולם.

לפרושוטו הזה אין שום חותמת כשרות, לא מקדימה ולא מאחורה

אבל אצלנו, מקום שבו 'הראש היהודי ממציא לנו פטנטים', 'פרושוטו' יכול להיות גם בשר בקר כשר... את המילה 'בקר' תמצאו בצד האחורי של האריזה באותיות קטנות.

אגב, גם מפעלי בשר אחרים בארץ מתחכמים כך. למפעל הנקניקים 'טירת צבי' יש מוצר דומה שנקרא 'פרושו-טוב בקר'. גם כאן יש הטעיה מסוימת, אבל לפחות המילה 'בקר' מופיעה בבירור.



ב. צומת הגידים פינת בוקא דאטמא

ועוד בענייני בשר.

זה לא מכבר עסקנו כאן במידע ההלכתי המיותר שמדפיסים יצרני מזון בישראל על עטיפות של מוצריהם ('הפרדת רשויות בתנובה'). אלון ריבק שם לב למידע הרב מדי – מה שמכונה באנגלית (TMI = Too Much Information) – שהודפס על אריזת עוף, שמשווק על ידי מותג בשר חרדי ושמו 'תכלית ההידור' ונקנה במרכול רמי לוי. אומנם, המוצר מופנה לקהל הצרכנים החרדי, אך אני בספק אם רובם נזקקים למידע זה, חשוב ככל שיהיה.

לא די להם למהדרין בתכלית ההידור בארבע כשרויות – מהרבנות הראשית בירושלים ועד שחיטת חב"ד ליובאוויטש (כולל השגחתו של הרב ביסטריצקי מצפת) – הנה גם נדפס פירוט מלא של הבדיקות המחמירות שעבר העוף האומלל.


ועכשיו בחנו את עצמכם בידיעת ההלכה:
פרטים מלאים בהלכות שחיטה ובדיקה, ברמב"ם ובשולחן ערוך חלק יורה דעה.

ובדיוק היום שלח לי אביב יצחקי את המודעה המשעשעת הזו שאותה צילם על קיר מקירות ירושלים:


עובר אורח הוסיף בכתב ידו 'בסיום הקורס תתקבל תעודה מדאעש (המדינה האיסלאמית)'...

אברכיות כורדיות במסע ללימוד הלכות שחיטה

ג. תנועת האסכלה

ורגע של עברית: כמה אוכלי קבב ופרגיות יודעים כי אַסְכָּלָה היא המילה העברית לרשת של המנגל (ה'גריל', כפי שקראו לזה פעם)?

אגב, המנגל או הגריל (כלומר, המתקן עצמו) נקרא בעברית תקנית 'מַצְלֶה'.

מכל מקום, במסעדת 'פורטונה' הירושלמית מקפידים על עברית כהלכתה!

צילום: ברוך גיאן

13 תגובות:

  1. אגב צרירות הדם, הסיבה לפסילה היא איסור אכילת הדם. במשחטות אחרות, עם וטרינר רציני, זה נפסל כי שטף הדם נובע ממכה שקיבל העוף בהובלה.

    השבמחק
  2. אבא של רבי נתןיום שני, 02 נובמבר, 2015

    בעסה איתך... תן כבר לאכול בשקט.
    אם הייתי קורא כל מה שכתוב על התוויות היה יוצא לי החשק לאכול
    עתיד אדם ליתן דין על כל שראתה עינו ולא אכל ממנו

    השבמחק
  3. יש מקור בתלמוד הבבלי באומר שעל כל חיה שאינה כשרה למאכל יש חלופה של חיה טהורה באותו הטעם. כלומר זה רעיון בן מאות שנים... http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=14180

    השבמחק
  4. אריה (לורנס) שור, פתח תקוהיום שלישי, 03 נובמבר, 2015

    As tor the meat, the story of without any suspicion of injections, is probably even stranger. Although I worked on the problem for a few years, we (Rav Rubin) were unable to convince the veterinary services that the one injection chickens get in Israel, Newcastle, can be given by aerosol if the chickens are raised with probiotics. I heard that the no injection people set up in Atarot, ourside the reach of the authorities, and this product is apparently proof that the underground succeeded.
    Incidently, no chicken, cow or pig in the State of Israel gets any injections of growth hormones, steroid hormones or fed any antibiotics for growth. There is a laboratory with 18 people and five mass spectrographs ensuring this is true.

    השבמחק
  5. כל הכשרויות וכל ההידורים של מאכלים מן החי לא שוים כקליפת השום. בתעשיית המזון המודרנית חיות המשק עוברות סבל כה רב עד כי הכל אסור מטעם צער בעלי חיים. הידעתם כי בבריכות הדגים הצפיפות היא פי 1000 ויותר מהצפיפות הטבעית. הידעתם כי תרנגולות מטילות כלואות בכלוב בגודל דף A4 לכל חייהן, שלוש בכל כלוב ועוברות קטימת מקור (ללא אלחוש) כדי שלא יפצעו אחת את השנייה. עגלים מופרדים מאימותיהם ביומם הראשון ונשלחים לשחיטה בגיל שנה לכל היותר. הפרות מוכנסות להריון בכוח כל שנה כדי שתנובת החלב לא תופסק. בגיל חמש גופן מתמוטט והן נשלחות לשחיטה לאחר שלא ראו יום טוב אחד בחייהן. כל חייהן הן מבוססות בתוך הפרשותיהן ולכן סובלות מזיהומים תדירים וממולאות באנטיביוטיקה שמגיעה אחר כך גם לבשר. עופות לבשר מהונדסים גנטית להגיע למשקל של עוף בוגר תוך 6 שבועות ואז נשחטים כשהם בעצם רק אפרוחים עדיין. אפרוחים זכרים בתעשיית הביצים נגרסים חיים ביומם הראשון. אין סוף לזוועות שמייצר האדם כי להשביע את תיאבונו. דתיים תתעוררו - הכל לא כשר די לצביעות הנוראה שלכם. שומרים על קוצו של יוד ועוקרים ממקומם גופי הלכה מפורשים. הקשיבו למה שאומר הבוס - "ובפרישכם כפיכם אעלים עיני מכם גם כי תרבו תפילה אינני שומע ידיכם דמים מלאו".

    השבמחק
    תשובות
    1. הידעת שבמגרשי כדורגל ובתיאטראות הצפיפות היא פי 1000 מהמקובל בטבע?
      שלא להזכיר את כתות בתי הספר ומחלקת התיירים במטוסים...
      מפריע לך שאוכלים חיות, לא מפריע לך שאוכלים בני אדם?!
      על כך אני אוכל את לבי....

      מחק
    2. היכן מצאת שאלו גופי הלכה מפורשים? איסור צער בעלי חיים מוגדר בהלכה, כמו גם הלכות כשרות- וייתכן שאני טועה, אבל לא מצינו מקום שבו צעב"ח מטריף את הבשר.

      מחק
    3. ליוסי שילוח - תיקון קטן: העגלים לא מופרדים מאמותיהן ביומם הראשון, אלא מיד עם הלידה הם נגררים על הרצפה ומושמים בכלוב קטנטן, שלא מאפשר להם לזוז, כדי שלא יפתחו שרירים ואז יהיה בשרם רך ויקראו להם "עגל חלב". הם גם לא מושקים בחלב אם, אלא במין נוזל שעשוי מכל מיני מרכיבים שיגרמו לבשרם להיות רך. עוד נקודה: תרנגולות שהוצלו מהגיהינום של סוללות ההטלה אינן יכולות לעמוד על רגליהן המנוונות לאחר ששוחררו משם.
      לאחד הצבועים - מישהו מכריח מישהו ללכת למשחקי כדורגל? במגרשי כדורגל סובלים עינויים פיזיים בלתי ניתנים לתיאור כמו כמו בגיהינום של הרפתות והלולים? ומי שאין חמלה בליבו, שיביא בחשבון כי הגוף האנושי אינו בנוי לעכל בשר. איננו יכולים לרדוף אחרי ארנבת ולתפוס אותה בניבים שאין לנו. בתי החולים מלאים אנשים שאכלו בשר. האם ידוע לך שמחלת קרוהן נגרמת על- ידי חלב? ועוד קצת מידע: 20% מההתחממות הגלובלית נגרמים על-ידי תעשיית הבשר.

      מחק
    4. מלים כדורבנות. לעתים מחמירים כחוט השערה ומזניחים את העיקר-ואהבתה לרעך כמוך,
      רק שהשחיתות, הגזל, והחמדנות ימוגרו נחיה בשלום, אחרת מר גורלנו. השלום מתחיל ותלוי בנו מאתנו

      מחק
  6. פרקר, קבל אייקון עם אצבע מונפת. אכן טעות הלכתית נפוצה אצל בני דודינו הצמחונים/טבעונים.
    אבל בכל זאת כדאי לזכור שהרבנות מסירה כשרות ממקומות שפתוחים בשבת או שעושים מסיבות כריסטמס, וגם שם לא מדובר בעבירות (אם בכלל) שאוסרות את האוכל. לכן יש מקום לטענתו של הנ"ל כלפי הרבנות: אם מתמקדים רק בחששות לגבי כשרות האוכל אפשר להתעלם מצער בעלי חיים אבל גם מחג המולד ושבת. ואם לא - אז נא להתייחס גם לצער בעלי חיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שהטיעון של יוסי שילוח מתייחס לעצם הכשרות, לא לתעודה.
      בנוגע לשיקולים אחרים- נראה לי שבעניין חג המולד וכו' אנחנו מסכימים, זה לא רלוונטי לכשרות (לצורך הענין: ערבי נוצרי שפותח מסעדה שעומדת בכל כללי הכשרות אך מסרבים להעניק לו תעודה משום שהוא מציין חגים נוצריים, הוא דוגמה יפה למה זה לא צריך להיות שיקול) אך דומני שלשבת יש גם השלכות על הכשרות בפועל (כלים שבושל בהם בשבת, אוכל שבושל בשבת, ידיעה שאין ביקורת בשבת וכו').
      מאידך, לא מצינו (אני לפחות לא מכיר) שום חיבור בין כשרות הבשר/חלב/ביצים/דגים/חגבים לאופן גידול החיה -וההתייחסות היחידה המוכרת לי רק אוסרת מריטת נוצות האווז בעודו בחיים מכיוון שזו מידה אכזרית, כך שבכל מקרה- גם אם זה היה שיקול הלכתי או "מטא הלכתי", אני לא בטוח שהיו אוסרים את המזון בגלל דבר כזה.
      (והרי, באותה המידה, האם לא הגיוני לשלול תעודת כשרות מקפה שלא נמכר בהסכמי "סחר הוגן"? או לשלול כשרות משמן דקלים וקני סוכר שגודלו על אדמת ג'ונגלים מבוראת תוך כדי הכחדת אוכלוסיות בר והרס של איזורי מחייה?)

      מחק
  7. "במסעדת 'פורטונה' הירושלמית מקפידים על עברית כהלכתה!" כמעט. המילה/השם פורטונה היא/הוא בלועזית. (-:

    השבמחק
  8. אגב במסעדת פורטונה הירושלמית של השף אייל ועקנין מקפידים גם על טריות הסלטים, על הצ׳יפס הטוב ביותר בירושלים ומעל הכל על בשר איכותי ביותר, טרי ביותר שנעשה על גריל פחמים באופן המקצועי ביותר.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.