יום שני, 27 ביוני 2016

ילדי תימן, 2016: מחירון פתח תקווה

הקלקה על הצילום תגדיל אותו.

כולם דיברו בשבוע שעבר על ילדי תימן, וגם אנחנו לא נתעלם מעדה חשובה זו.

ובכן, הודעה לבני המגזר התימני ולמשפחות מעורבות: עיריית פתח תקווה השיגה תנאים יוצאים מן הכלל לתימניאדה הקרובה, שתחול בסוף חודש אוגוסט 2016.

אומנם המחירון מאוד מסובך, וגם צריך לקבל החלטות קשות ('סוויטה דלאקס אולימפית' או אולי תרצו דווקא 'מלון ספורט' או חדר  ב'לגונה'?), אבל אם תתעמקו במחירון התלמודי הזה תגלו שזה ממש שווה.

מעניין מה עושים באירועים האתניים הללו חוץ מלאכול ולשחות בבריכה האולימפית. מעלים זיכרונות מהימים ההם? שרים פיוטים וזמירות מבית אבא? מחליפים מתכונים של ג'חנון וגת? מארגנים שידוכים בתוך העדה?

ההגבלה על מספר הילדים (מקסימום שלושה, ועד גיל תשע) נראית לי גזירה 'אשכנזית' מדי, שתימנים אותנטיים ייתקשו לעמוד בה. זה בטח משקף נישואי תערובת שמאיימים על שלמות העדה. וגם אהבתי את הניסוח התמציתי וההחלטי: 'תינוק עד גיל שנתיים  תוספת 120 ש"ח לחבילה'. ואחר כך מדברים על 'חטיפת ילדים'...

מעניין איזה שיר נתן אלתרמן היה כותב בעקבות המודעה הזו. בטח היה צריך לשנות את הפזמון של 'מרים בת נסים' (1947) ולהפחית את מספר הילדים לשלושה:

זֶה הָיָה בְּעַדֶן לִפְנֵי יֶרַח,
רוּחַ עַל תֵּימָן בַּלֵּיל בָּכָה.
הִתְפַּלַּלְנוּ אֶת תְּפִלַּת הַדֶּרֶךְ
וְיָצָאנוּ כָּל הַמִּשְׁפָּחָה.

אֶת הַפִּתָּה בַּתַּרְמִיל צָרַרְנוּ
וְשָׁאַבְנוּ מַיִם מִן הַבְּאֵר,
וּבְשׁוּרָה כֻּלָּנוּ הִסְתַּדַּרְנוּ
וּבַדֶּרֶךְ זֶה אֶת זֶה סָפַרְנוּ,
אִם כֻּלָּנוּ יֵשׁ 
 וּמִי חָסֵר.

יֵשׁ אַבָּא מוֹרִי נִסִּים, יְרַחֵם הַשֵּׁם,
וְיֵשׁ נִסִּימָה הָאֵם, יְרַחֵם הַשֵּׁם,
וְיֵשׁ נְחֶמְיָה,
גְּדַלְיָה,
זְכַרְיָה
וְעַזַּנְיָה 

סַלִּים,
סְעַדְיָה,
מִיכָאֵל,
חָנָן-חֲנַנְיָה.

יָא, יְרֹחַם וְרַחֲמִים,
בָּרוּךְ הַשֵּׁם, תְּאוֹמִים,
וְהַתִּינוֹק שָׁלוֹם
הַצּוֹחֵק בַּחֲלוֹם,
וַאֲנִי אֲחוֹתוֹ מִרְיָם,
וְהַחֲמוֹר הַקָּטָן בִּלְעָם,
וְהַחֲמוֹר הַקָּטָן בִּלְעָם.


הנה השיר הנהדר של אלתרמן, שהלחין משה וילנסקי, בביצועה של שושנה דמארי:



בעלי התוספות


שאול רזניק (בתגובות) הוסיף לרשימת האירועים האתניים גם את הבוכריאדה, שהתקיימה בחודש  אפריל האחרון, ואפשר גם להתרשם מהתכנים שלה.



23 תגובות:

  1. אין תגובות.
    וכדאי שהבלוג הפעם גם ישאר בלי תגובות נוכח חוסר הרגישות.
    זה מה שנקרא SPEECHLESS

    השבמחק
  2. ״מעלים זיכרונות מהימים ההם? שרים פיוטים וזמירות מבית אבא? מחליפים מתכונים של ג'חנון וגת? מארגנים שידוכים בתוך העדה?״ - אפשר את זה בנימה יותר גזענית?

    השבמחק
    תשובות
    1. מר/גברת יונה.
      הגזענות בליבך בלבד.
      המאמר, כמו הבלוג בכלל, מתיחס אל עניינים יהודיים בקורטוב של הומור, ללא ארס או לעג.
      השאלה מה עושים בני/ות דור רביעי וחמישי לעולי תימן באירוע כזה היא לטעמי שאלה מעניינת אך לא ביקורתית.
      אז תירגעו, תעשו תימניאדה אם בא לכם, ספרו לנו איך היה, אולי בשנה הבאה נעשה פולניאדה, נקניק, וגרמניאדה, נקניקיות.
      כל התימנים מוזמנים.

      מחק
  3. את התשובות לשאלות לגבי מהות האירוע תוכל למצוא בתיאור של ה"בוכריאדה":
    http://www.century21.org.il/images/Uploaded/20160214-bocriada.JPG

    :-)

    השבמחק
  4. בקשר לילדי תימן החטופים - סיפרה לי פעם אחות שעבדה באחד מבתי החולים בארץ על המקרה הבא: היה מאושפז אצלם ילד תימני במשך תקופה ארוכה. כאשר הבריא הילד, הודיעו להוריו לבוא לקחת אותו הביתה. האבא בא לקחת אותו, ראה את הילד ואמר: "זה לא הילד שלי, הילד שלי היה רזה, זה ילד שמן". הוא סרב לקחת את בנו, והשאיר אותו בבית החולים! לפיכך נאלצו למצוא לו משפחה מאמצת. נראה שהיו גם הורים שהעדיפו להשאיר את הילד בבית-חולים - פה אחד פחות להאכיל וגוף אחד פחות להלביש ולהנעיל.

    השבמחק
    תשובות
    1. ילדי תימן החטופים , ולא רק הם .
      ואפילו היה אבא אחד כזה , האם זה מבטל את הטרגדיה של המשפחות ? ואם אימא רוסיה הטביעה את בנותיה , האם זה הנוהג ?
      אני עוזר עכשיו לפעילי העדה התימנית בנושא . הם לא מחפשים אשמים ולא נקמה , את אחיהם הם מחפשים . כאן נכנס לפעולה , מדע הדי,אן,איי . אני מכיר מקרוב את הנושא , ןמאמין לכול משפחה . לא ממציאים טרגדיות יש מאיין .
      שבת שלום

      מחק
    2. הרוצה באמת להקשיב ליהודי תימן , ואולי אף לעזור , מוזמן להיכנס לאתר edut-amram.org
      תודה

      מחק
  5. לכל אלו שנעלבים בשם התימנים או הבוכרים, שעליהם נאמר הנעלבים ואינם עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים ועונים. איני יכול להתאפק כי זה חוזר שוב ושוב.
    היעלבויות כאלה מניחות הנחות גזעניות מובהקות, זאת דווקא בניגוד לאירוניה של דוד אסף שאין בה מן הגזענות כלל.
    הרי הוא לגלג על התמקדות של התימנים באכילה ועישון, כשבמובלע הוא תוהה מדוע הם לא מקדישים גם חלק להגות הרבנים וההוגים התימנים ולמורשת האינטלקטואלית והרוחנית שלהם. זה לא ראוי להתלוצצות? וכי אם זה היה אירוע אשכנזי שמתמקד בצ'ולנט לא היינו צוחקים כולנו? אבל על האשכנזים מותר כי מהם אנחנו מצפים להתנהגות ברמה אנושית ותרבותית גבוהה. אבל מהתימנים והבוכרים אין לצפות לכלום (לשיטת הנעלבים). הם פרימיטיביים כאלה שיש לסחוח להם על התמקדות באכילה ועישון, ולא לצפות מהם ציפיות שראויות לאשכנזים.

    אגב, הוא הדין לבני דודנו השמאלנים שממאנים לדרוש דרישות התנהגות נאותות מהפלסטינאים, וגם שם בשם הדאגה לכבודו של האוריינטלי המסכן והמקופח ומתוך התנגדות לגזענות. כשגם שם מדובר בגזענות בוטה, שהרי הגזענות הזאת מובילה אותם לכך שאין לדרוש מהפלסטינאים להתנהג כמו בני אדם.

    סליחה על ההתפרצות, אבל קצת נמאס לי מנעלבי הפוליטיקלי קורקט, ומהגזענים שנושאים את שם הגזענות לשווא ומאשימים בה דווקא את אלו שלא לוקים בה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גזענים, שמאלנים ויהודים אני שונא.

      מחק
  6. בתימניאדה לא הייתי ולא אהיה, אבל לאושרנוו הצטרפה למשפחתנו כלה מיוצאי תימן (על טהרת המוצא, משני הצדדים),
    ולמשפחה המורחבת נוספו עוד כמה וכמה חתנים וכלות מעדת יוצאי תימן (והמזרח בבכלל, לא כולל אוסט-יודה).
    ומי שלא שמע שבע ברכות בגרסת יהודי תימן - לא שמע שבע ברכות מרטיטות מימיו.
    ורק לתשומת לב - למיטב זיכרוני מעולם לא הייתה בארץ פולניאדה, וגם לא רומניאדה או הונגריאדה.
    ונקווה שבדור הבא כוללם יחגגו יהודיאדה וישראליאדה בכל הטעמים והניחוחות והצבעים.
    שבת שלום - מתיה

    השבמחק
  7. מסכים לכל מילה של מתיה קם.בהתחשב בתופעה הברוכה של נישואין בין עדתיים, אלו הם פני העתיד, וטוב שכך. נעלה ונצליח.
    בברכה
    יוסי ב.ל.

    השבמחק
  8. הכל היה בסדר אפילו על גבול ההומוריסטי עד שהכנסת את החטיפה.חוסר הרגישות כלפי מקרים קשים שהמדינה נמנעת מלפרסם עד 2071 היה אמור להדליק נורה אדומה בראשך. מרגע שחצית גבול זה אין לי אלא לומר לך שהינך גזען עלוב ויותר ממוזמן להסיר את התגובה שלי כי היא אינה תורמת לפוסט חסר הרגישות הזה - "דמוקרט" שכמותך!

    השבמחק
  9. כבן לשני הורים ייקים (רחמנא לצלן!) קראתי ספרים סאטיריים על בני העדה הזאת והתגלגלתי מצחוק, שמעתי אין ספור בדיחות על אופי העדה הזאת וחייכתי בהבנה, וכילד (בדירת שיכון זעירה של שלושה חדרים בבאר שבע, לא בכפר שמריהו כפי שאולי חשבתם), חטפתי הרבה כאפות בשכונה ובבית הספר בגלל מוצאם של הוריי. אז מה אם מספרים קצת בדיחות על ג'חנון וקובני? העם היהודי תמיד ניחן בהומור עצמי, למעט כמה פוליטיקאים ובהם כאלה שמתביישים בלבוש סביהם הצפון אפריקאיים ומתהדרים כיום בלבוש ליטאי למהדרין אבל נזכרים לפתע בשם "מחלוף" ערב הבחירות.
    למותר לציין שפרשת ילדי תימן איננה נושא לבדיחות אם אכן מדובר בתופעה רחבה וכואבת לציבור שחווה אותה. אבל טעם טוב ורגישות אינם נחלת הכלל כידוע.

    השבמחק
  10. משתי הדוגמאות נראה שמדובר במסחור ולאו דווקא באירוע תרבותי.
    מהמודעות עולה הריח הגזעני הכי חזק, יותר מכל מה שנאמר בתגובה להן.
    מה רע באירוע תרבותי במקום פתוח שמאורגן ע"י הקהילה?


    נקלעתי פעם לפסטיבל בפיצבורג פנסליבניה.
    כל העיר היתה בפארק ליד הנהר. ניגנו שם בטהובן וג'ז ומה לא היה שם - לכל סוגי הקהל ולכל הטעמים. (טוב, לצבעוניות ולמגוון נוסף גם נסיון רצח לאור היום, בכל זאת ארה"ב).

    השבמחק
  11. תרומתי הדלה - בערב פסח 1917 גורשו יהודי תל אביב יפו על ידי התורכים. כ5000 מהם היו חסרי כל ופוזרו ברחבי הארץ. שבועיים לאחר הגרוש התכנס "ועד ההגירה" בפתח תקוה ודן מה עושים וכיצד עוזרים למגורשים. בין חברי הועדה היו דיזנגוף, רוקח ובצלאל יפה. הוחלט לתמוך במגורשים בכסף לפי גודל המשפחה אלא מאי הוחלט גם לחלק את המגורשים לשלושה סוגים סוג א' סוג ב' וסוג ג' ובהתאם לכך סכום התמיכה. סתמו ולא פרשו. חשבתי לתומי אולי המדובר באשכנזים סםרדים ותימנים אולם לא העזתי לכתוב זאת עד שקראתי את זיכרונות יוסף אליהו שלוש להלן ציטוט -
    באותם הימים נכנסתי למשרדי הועד, זה היה בשעת חלוקת הסיוע ומאד נרגשתי בראותי את ההפליה לרעה בין עדה לעדה. על פי סדר החלוקה עמדו הספרדים במקום השני והתימנים האחרונים. הדבר הזה הכאיבני מאד, הלא על פי ההגיון היה צריך לחלק את הסיוע כמו מקודם בשלשה סוגים: אמידים, מעמד בינוני ודלות העם. נכנסתי למזכיר ודרשתי שישלח מיד להזמין את הא. בצלאל יפה ע"ה, כשבא המנוח יפה, מחיתי נגד הסדר החדש בכל תוקף ובקשתי אספה כללית מידית. טענתי העיקרית הייתה: האם לשם זה מנו אותנו אנשי אמריקה להפלות בין איש לאיש ולהבדיל ביניהם?. האין היהודי התימני כיהודי הספרדי והאשכנזי גם יחד. ומדוע זה תקופח זכותו ולמה יביטו על בני המזרח כעל סרח העודף.
    לפכך אני קובע כי מנהיגי תל אביב יפו קבעו את התימנים כסוג ג' וכך חשבו כנראה רבים. האין זאת גזענות ? יתכן שאירוע זה מסביר את אירועי חטיפת הילדים.

    השבמחק
  12. למנהל הבלוג -
    תיתי לך על שלא הסרת את התגובות שיתכן ונראות כ"בלתי תורמות".
    אין אלא לקוות שאתה עצמך נתרמת, בכך שבאמת יש גבול...
    לא מדובר בהעדר הומור עצמי אלא בסלידה מהכותרת הנקלית של מחירון הילדים.
    תודה על תשומת הלב, שבת שלום.

    השבמחק
  13. אולי כדאי להבהיר: את ה'מחירון'של התימניאדה לא אני קבעתי או המצאתי אלא עיריית פתח תקווה. אז שכל משגיחי הכשרות מטעם עצמם על הגזענות כביכול, יפנו את זעמם הקדוש אליה ולא אל 'השליח'. אני בכלל לא נכנסתי לשאלת הילדים התימנים החטופים - היה או לא היה, ואם היה מה היה? - ומי שלא רואה את היסוד האירוני וההומוריסטי שבכתיבת הפוסט, שיעבור למקום אחר. יש בלוגים כאלה, הרבה יותר רציניים מעונ"ש.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכותרת (האווילית למדי, אך התמימה) של עירית פ"ת היתה "תימניאדה - מחירון 2016".
      אתה הוא זה שהוסיף לענין את המילים "ילדי תימן 2016".
      אדם נאצל הוא זה שיודע גם להודות בטעות או בשגגה שיצאה מתחת ידיו.
      ויש מצבים שכל המוסיף פשוט הולך וגורע. וד"ל.

      מחק
  14. אל תיתמם לגבי המחירון אם אתה קבעת או לא, ברור לכל שאין לך קשר למחירון, אך שים עצמך בתור אותן משפחות ושאל את עצמך האם היית רואה את "היסוד האירוני וההומורסטי" כבן למשפחה שאיבדה את ילדיה. ע"פ התגובה שלך עושה רושם שרגישות לזולת אינה הצד החזק שלך. לתומי חשבתי שתפרסם התנצלות לפוסט או שתערוך אותו, אך המשכת באותו קו גזעני גם בתגובתך... מעניין אם היית מפרסם פוסטים על זוועות השואה שעברנו כעם ורואה את "היסוד האירוני וההומוריסטי" בו?!
    אנא סלח לי, כשקראתי את הפוסט חשתי בחילה, לאחר ארוחת השבת אני קורא את תגובתך ובא לי להקיא...

    השבמחק
  15. אנונימי, תרגע. אני כתבתי כדי להראות את הגזענות כלפי התימנים. בטוח שדוד אסף לא כזה.

    השבמחק
  16. מובן מאליו שפרופ' אסף "אינו כזה". לא נראה לי שמישהו חושד בו חלילה.
    הבעיה היא כנראה (זה גם לא הכי חשוב) עם מוטיבציית יתר ליצור "ויצים" בצד החומר המעמיק והמשובח.
    סטטיסטית, מתוך מאות(!) יש אחד או שניים שמה לעשות - יצאו רע. מאד.
    וכאמור לעיל, גדולה היא גם היכולת הפשוטה לומר יתכן וטעיתי, ולא מיד לשלוח אנשים (הפעם בהתנשאות ממש) לבלוגים אחרים, כפתרון שרק מעצים את התחושה המוזרה והבלתי נעימה.
    מבחינתי הנושא מוצה. כל טוב לכולם.

    השבמחק
  17. האם אני מילדי תימן החטופים?

    את הסיפור הבא שמעתי בתור ילד מאמא ואבא. אני מוכרח להודות, שבתור תינוק בן יום, אני לא ממש זוכר את זה. אבא איננו , ואמא, אתם יודעים איך זה...

    עם אמא שלי בחדר, בבית היולדות בקריה, שכבה תימניה אחת והן ילדו באותו זמן.

    התינוק של התימניה מת, ואני לא. התימניה ראתה אותי, והחלה לזעוק שאני התינוק שלה (נולדתי עם תלתלים ארוכים והייתי כהה עור). היא צעקה שחטפו את התינוק שלה ונתנו אותו "לאשכנזיה", ואף ניסתה לקחת אותי בכוח.

    מכיוון ששלמה המלך לא היה שם, סילקו אותה מהחדר

    ןאי שם , אם היא עדין בחיים, מסתובבת אם שמשוכנעת שאני בנה החטוף

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.