יום רביעי, 14 בדצמבר 2016

עונ"ש בדרכים: ניקוסיה; שארל דה-גול; מפירנצה לירושלים

א. מבית אלפא עד קפריסין

בני עוֹרי ביקר בניקוסיה שבקפריסין. כשראה מרחוק את השלט חשב לתומו שקיבוץ בית אלפא פתח צרכנייה באי.


רק כשהתקרב התבררה האמת: בסך הכול חנות הימורים...


ב. לְמה התכוון המעצב?

אלון גלעדי נחת בשדה תעופה על שם שארל דה גול בצרפת (נתד"ג?), ועיין בשלט הבא.


כתב לי אלון:
נעזוב לרגע את סמלילי העין והאוזן. הם ממילא מטופשים ומיותרים. מספיק הרי הסימן של עגלת הנכים, ועיוורים ממילא אינם יכולים לזהות את הסמל. אבל לְמה התכוון המעצב בסמל הפנים החצויים בשחור-לבן? 
האם הקצו מקומות מיוחדים לזוגות מגזעים מעורבים? לסובלים מהפרעה דו-קוטבית? (אבל אז מן הסתם מישהו מן השניים לא היה מחייך).   
לא נותר אלא לשער שהכוונה היא פשוט לאנשים חביבים, כמוך וכמוני, שמבקשים לשוחח בנחת בלי תיווך של מסך מחשב או אזניות. זן נכחד שבאמת ראוי להעדפה...

ג. מה המספר?

גם באיטליה לא כל כך פשוט להתמצא ברחובות.

איתמר וכסלר צילם בפירנצה חזית בית שעדיין לא החליטה מה מספרה והיא מציעה שלוש אפשרויות שונות.


ד. ומה אצלנו?

התמונה מפירנצה עם הבית שלא החליט מהו מספרו, הזכירה לניר אורטל, עורך 'עתמול', סיפור ירושלמי.

כתב ניר:
מתברר כי בשכונת רחביה המשכילה היה חשש משימוש במספר 13 לבית מגורים. זליג ויצמן (גיסו של חיים) – שגר ברחוב אברבנאל  אף כתב מכתב נזעם לוועד השכונה, וקבע שההימנעות ממנו היא 'מנהג בערות' כנהוג בעיירות הקטנות (בגולה), בעוד המספר 13 ביהדות הוא מכובד וחשוב. 
ההתלבטות כנראה לא פסקה מאז, ויוכיח צילום שצילמתי לפני שנתיים וחצי ברחוב אוסישקין, ותצלום פנקס התושבים מ-1936 שגם מראה מי גר שם (בפנקס יש עוד רחובות ובהם 11b). 


9 תגובות:

  1. שיטות מספור בתים שונות ומקבילות, קיימות בכמה ערים. למשל, בפראג.
    שם התחילו במספור לפי סדר התקדמות בניית הבתים ברחוב ומאוחר יותר, קבעה מריה-תרזה שיטת מספור קבועה לרחוב.
    שני המספורים נותרו עד ימנו, לפחות מבחינת השילוט, לא השימוש.

    השבמחק
  2. אבישי ליוביץ׳יום שישי, 16 דצמבר, 2016

    יש בתים כשרים מרובי מספר וכתובת. לדוגמא אלה הנצבים על 3 רחובות: הבית בפנת רמז-פנקס-ליפסקי בצפון ת"א או זה הנעזר בהנס כריסטיאן אנדרסן כדי לחבר את ר׳ יהודה הנשיא עם האמוראים ברמת אביב

    השבמחק
  3. בהולנד יש שיטה שונה לגמרי, בבניני מגורים לכל דירה יש את המספר שלה שהוא גם המספר ברחוב, כלומר, באם יש בית מגורים גדול עם 50 דירות אז יש מספרים זוגיים מ 100 עד 200, ואם אני אשלח מכתב אז אכתוב את מספר הדירה כמספר הרחובֿ. ועל מנת עוד לסבך, אם יש ממול לבנין בתים חד-משפחתיים, אז לבתים האלו יש מספרים שונים לגמרי. לדוגמה, בבניין יש מספרים מ-250 עד 350, אבל לבתים ממולם יש מספרים לא-זוגיים מאד נמוכים שמתחילים בספרה 11 וכן הלאה.וכולם נמצאים באותו הרחוב עם אותו השם. לך חפש כתובת באותו רחוב!

    השבמחק
  4. אכן אליעזר אורלנד גר במעונות עובדים 10 דירה 10 שזה 10/10

    השבמחק
  5. נקטע לי קטע נוסף שכתבתי והנה הוא:
    אליעזר אורלנד ז"ל היה למיטב ידיעתי אביו של המשורר יעקב אורלנד. הוא היה חלק מגדוד העבודה וכמיטב ידיעתי אחד הבודדים שם ששמר תורה ומצוות. כשחלק מהגדוד הקים את פלוגת ירושלים בשנות ה-שלושים של המאה שעברה הוא עלה על הפלוגה לירושלים והתיישבו בעיר אוהלים ליד מנזר ראטיסבון. לאחר מכן הצטרף למקימי רחביה.

    השבמחק
  6. תמיהה: הכיצד זליג, גיסו של חיים וייצמן נקרא אף הוא וייצמן?

    השבמחק
  7. מר אונא, "הכל לנוער", החנות בקינג ג'ורג' שאני זוכר שלהי שנות ה50 וראשית ה60. לא רק ספרי לימוד וצורכי לימוד, גם ספרי קריאה, שירה ועיון. צריך לכתוב על חנויות הספרים בירושלים, לא הכל היה פלפל באש-תנור וחנויות הלבשה זולה.

    השבמחק
  8. הלל מונדשייןיום שבת, 17 דצמבר, 2016

    על רחוב אוסישקין 11B ראו כאן:

    http://www.malon.co.il/article.aspx?id=13328&catid=3772

    השבמחק
  9. אני לא רוצה להיות חריף, אבל הערתו של אלון גלעדי היא לכל הפחות מיותרת (על פי לשונו, ובלי להזדקק לביטויו השלם). אין שום סיבה לסמן אנשים שראייתם או שמיעתם מוגבלת באמצעות כיסא גלגלים. הדרך הזו מכבדת יותר. בנוסף, הסימן של כבדי ראייה פונה הן למלווים של אנשים אלו (לא מחזה נדיר) כמו גם לקהל הרחב שיידע למי האיזור מיועד ולמי לא.

    ולגבי החלק הפורה יותר בהערתו (למרות הערותיו ה"חביבות", לפי עדותו העצמית) - סימן הנגישות המורכב מפנים מוארות ומוצללות: זהו סימון נגישות, צרפתי במקורו, עבור אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית. ניתן לקרוא על כך, בין היתר, כאן http://www.supermanproject.eu/en/simbolo-di-accessibilita/

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.