שלא כמו אצל החילוניים, אנשי 'העגלה הריקה', בעיתונות החרדית אין סערות גדולות של הון-שלטון-עיתון. כאן יש סתם פאדיחות קטנות ומצחיקות. שכן כגודל יומרנותם של עיתונים אלה לשמור על 'ערכי היהדות הנאמנה' כדי ל'הגן על הקוראים' מכל דבר שיקוץ ותועבה, וכעומק הצנזורה מרצון של כל דבר שעשוי להרגיז מישהו מ'גדולי ישראל', כן גודל בוּרוּתם ועומק נפילתם בפח יָקוֹש, להנאת הקוראים השמחים לאידם.
ובכן, לפני כשבוע וחצי, ביום שישי, א' בטבת תשע"ז, ערב פרשת 'מקץ', נדפסה בתוספת של העיתון המודיע, במדור 'נועם שיח' מאת טוביה פריינד, כתבה רחבה העוסקת בסוגייה הנכבדה של 'קדושת בתי כנסת'. הכתבה לוותה בתמונות צבע נאות של בתי כנסת מרחבי הגולה ותחת כל תמונה הופיעו כיתוביות הסבר קצרות.
תמונה אחת שמוקמה בקצה הימני העליון, לא חדה במיוחד ונטולת הסבר, משכה את תשומת לבו של הקורא אפרים קופלוביץ'. הנה היא:
היכן נמצא בית כנסת מפואר זה? שאל אפרים את עצמו. התמונה, שרוטשה, אף כי לא עד הסוף (שימו לב לצלב בחלון שבצד ימין ולכיתוב הלטיני שבצד שמאל למעלה), הזכירה לו את ביקורו בוותיקן, שעה ששם את נפשו בכפו וביקר בבזיליקה המפורסמת של פטרוס הקדוש (סן פייטרו).
אחת מנקודות הציון הידועות לחובבי האמנות היא ה'בָּלְדָקִינוֹ' (baldacchino), כלומר החופה, שאותה פיסל ג'ובני לורנצו ברניני, פסל ואדריכל איטלקי נודע שחי במאה ה-17. זהו מבנה עצום מידות, שבנייתו החלה בשנת 1623 והושלמה ב-1638. החופה, על ארבעת עמודי הברונזה הענקיים, המקושטים בעלעלי דפנה וזית, נבנתה מעל הקבר המיוחס לפטרוס הקדוש. הרושם הוא עצום, לא רק משום שמדובר במבנה השווה בגובהו לבניין של כחמש קומות, אלא בשל יכולתו של האמן ליצור תחושה רוחנית של עלייה והתעלות.
פטרוס – לשעבר, הדייג שמעון בר יונה מכפר נחום – היה תלמידו הנאמן והאהוב של ישוע ואחד משנים עשר השליחים שהפיצו את בשורת רבם בגויים. על פי המסורת הנוצרית, פטרוס היה הבישוף הראשון של קהילת הנוצרים הראשונים ברומא, אך סופו היה מר – הוא נאסר על יד הרומאים בשנת 67, הוצא להורג (על צלב הפוך!) ושם, במקום קבורתו, נבנתה לימים הבזיליקה לזכרו.
'מה עושה תמונה זו בארכיון התמונות של עיתון חרדי', שאל הקורא המודאג אפרים, 'ותחת יד מי יצאה המכשלה הזו?'.
ובכן, לפני כשבוע וחצי, ביום שישי, א' בטבת תשע"ז, ערב פרשת 'מקץ', נדפסה בתוספת של העיתון המודיע, במדור 'נועם שיח' מאת טוביה פריינד, כתבה רחבה העוסקת בסוגייה הנכבדה של 'קדושת בתי כנסת'. הכתבה לוותה בתמונות צבע נאות של בתי כנסת מרחבי הגולה ותחת כל תמונה הופיעו כיתוביות הסבר קצרות.
תמונה אחת שמוקמה בקצה הימני העליון, לא חדה במיוחד ונטולת הסבר, משכה את תשומת לבו של הקורא אפרים קופלוביץ'. הנה היא:
היכן נמצא בית כנסת מפואר זה? שאל אפרים את עצמו. התמונה, שרוטשה, אף כי לא עד הסוף (שימו לב לצלב בחלון שבצד ימין ולכיתוב הלטיני שבצד שמאל למעלה), הזכירה לו את ביקורו בוותיקן, שעה ששם את נפשו בכפו וביקר בבזיליקה המפורסמת של פטרוס הקדוש (סן פייטרו).
אחת מנקודות הציון הידועות לחובבי האמנות היא ה'בָּלְדָקִינוֹ' (baldacchino), כלומר החופה, שאותה פיסל ג'ובני לורנצו ברניני, פסל ואדריכל איטלקי נודע שחי במאה ה-17. זהו מבנה עצום מידות, שבנייתו החלה בשנת 1623 והושלמה ב-1638. החופה, על ארבעת עמודי הברונזה הענקיים, המקושטים בעלעלי דפנה וזית, נבנתה מעל הקבר המיוחס לפטרוס הקדוש. הרושם הוא עצום, לא רק משום שמדובר במבנה השווה בגובהו לבניין של כחמש קומות, אלא בשל יכולתו של האמן ליצור תחושה רוחנית של עלייה והתעלות.
מבט פנורמי על הבלדקינו בבזיליקת פטרוס הקדוש (מקור: ויקיפדיה) |
פטרוס – לשעבר, הדייג שמעון בר יונה מכפר נחום – היה תלמידו הנאמן והאהוב של ישוע ואחד משנים עשר השליחים שהפיצו את בשורת רבם בגויים. על פי המסורת הנוצרית, פטרוס היה הבישוף הראשון של קהילת הנוצרים הראשונים ברומא, אך סופו היה מר – הוא נאסר על יד הרומאים בשנת 67, הוצא להורג (על צלב הפוך!) ושם, במקום קבורתו, נבנתה לימים הבזיליקה לזכרו.
העמודים המפותלים של הבלדקינו (מקור: ויקיפדיה) |
'מה עושה תמונה זו בארכיון התמונות של עיתון חרדי', שאל הקורא המודאג אפרים, 'ותחת יד מי יצאה המכשלה הזו?'.
ניסיונותיו לברר זאת עם מערכת העיתון או עם הכותב לא צלחו. 'אני לא מביא זאת כביקורת, אלא כקוריוז', ציין אפרים במכתבו אליי. 'לא נראה לי שמישהו מאנשי המודיע ראה מימיו את הבזיליקה הזו מבחוץ, ובוודאי שלא מבפנים'.
למען האמת, אמנות נוצרית בכלל, וה'בלדקינו' בפרט, השפיעו גם על אמנות העיצוב של בתי הכנסת. העמודים המפותלים והמרשימים של ה'חופה' שימשו – ואף
משמשים עד היום – מקור השראה לעמודי ארונות קודש מפוארים. גם ה'עלעלים', שמשתלשלים על החופה ומקיפים
אותה, העניקו השראה למעין כַּפּוֹרֶת, שמכסה את הפרוכת בחלקה העליון ומופיעה בארונות קודש רבים.
הנה כמה דוגמאות להשפעת הבלדקינו על במות בתי כנסת ואפילו על שערי ספרים עבריים.
בית הכנסת בטורינו שנחנך בשנת 1884 (צילום: דניאל ונטורה; מקור: ויקיפדיה) |
(מקור: שלום צבר, 'ירושלים והמקדש בתרבותם ובאומנותם של יהודי איטליה', אריאל, 188, אוגוסט 2009, עמ' 54) |
תודה על המאמר המחכים --- כדאי לציין שהברונזה ליציקת העמודים נלקחה מכיפת הפנתאון ברומא
השבמחקכנראה שהיסטוריוני "המודיע" חשבו שהיא תמונת בית הכנסת הגדול שבאלכסנדריה:
השבמחק"תניא, רבי יהודה אומר: מי שלא ראה דיופלוסטון של אלכסנדריא של מצרים לא ראה בכבודן של ישראל. אמרו: כמין בסילקי גדולה היתה, סטיו לפנים מסטיו...". (סוכה, נא, ב)
ואולי זה רמז לט' בטבת. יום זכרון לשמעון קפח מתולדות ישו. שהוא מייצג שמעון פטרוס.
השבמחקע"ע שניאור ליימן.
http://leimanlibrary.com/texts_of_publications/36.%20The%20Scroll%20of%20Fasts%20The%20Ninth%20of%20Tebeth.pdf
תמונת בית הכנסת בטורינו צולמה על-ידי. היא של בית הכנסת המצוי במרתף בית הכנסת הגדול בטורינו, בו מתקיימות כל התפילות בימי חול ובשבתות ובחגים . בית הכנסת הגדול נפתח למתפללים פעם אחת בשנה: בתפילת נעילה !
השבמחקכפי שכתב דניאל ונטורה, בית הכנסת המקורי של טורינו אינו בשימוש. המבנה חטף פצצה אמריקאית בזמן מלחמת העולם וגם לאחר ששופץ האקוסטיקה בו נהרסה לחלוטין. הקהילה המקומית איננה מונה מספיק אנשים ולכן בית הכנסת ה"גדול" נפתח רק בימים נוראים, אולי באמת רק לנעילה, אינני יודע.
מחקבית הכנסת שבתמונה נמצא במרתף, בו עמד בימים עברו התנור שבו אפו מצות לפסח. כשהגיעו למסקנה שעדיף לייבא אותן מישראל התייתר התנור והמקום הפך לאולם תפילה קטן. אבל - הריהוט (כלומר ארון הקודש והבימה) אינו מקורי, אלא הובא מבתי כנסת אחרים שהשתייכו לקהילות יהודיות קטנות בפיימונטה לאחר שהקהילות עצמן נעלמו (בשואה או בגלל הגירה). אם אני מזהה נכון, הבימה מטורינו והבימה מקיראסקו שתמונות שתיהן מובאות כאן הן אותה בימה עצמה.
אנונימי
השבמחקלא לשמעון קפח אלא לשמעון כיפא
אני לא הייתי קורא לאנשי עיתון המודיע בורים. חסרי השכלה כללית בוודאי. אבל מצד שני, כמה מאלה שמושכים את "העגלה המלאה" היו מזהים במה מדובר?
השבמחקאני גם לא שמח לאידם. כמו שכתוב, סתם פאדיחה.
שערי ספרים רבים מעוטרים בסגנון שהובא,
השבמחקבפרט דפוסי וינציאה בתחילת שנות ה-ש׳
אין כמו דוד אסף בשמחתו לפדיחות של דתיים.
השבמחק1. the Hamodia people are Haredim , not Datiyim.
מחק2. a Hasidic traddition sais: 'binfol oyivcha al tismah' but when your friend
.... failed you have to laugh
כתבתם:"שלא כמו אצל החילוניים, אנשי 'העגלה הריקה', בעיתונות החרדית אין סערות גדולות של הון-שלטון-עיתון." לא מדוייק. שר הבריאות יוצא נגד מאכלים מזיקים, אך אינו אומר מילה על נזקי העישון. האם הסיבה לכך היא שחברת דובק פרסמה 43 מודעות ב"יתד נאמן" ורק 5 בעתונות הכללית באותה תקופה? יש קשר לעובדה שאשתו של ליצמן עובדת כבר שנים רבות מאד ב"יתד נאמן"?
השבמחקלא 'יתד נאמן' כי אם 'המודיע'. יתד הוא של הליטאים, המודיע - של חסידי גור. ליצמן הוא חסיד גור, ואשתו היא חסידה.
מחקתודה על התיקון. אכן, החלפתי בין שני העיתונים.
מחקפטרוס לא היה התלמיד האהוב של ישוע, אלא יוחנן. בצליבתו של פטרוס, לא הצלב היה הפוך, אלא פטרוס עצמו.
השבמחקמי היה אהוב יותר? לא יודע. לישוע היה כנראה לב רחב מספיק לכולם...
מחקובאשר לצליבה, לפחות במסורת האמנות הנוצרית הוא מצויר כשגם הצלב הפוך. ראה לדוגמה:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lorenzo_veneziano,_crocifissione_di_san_pietro.jpg
או כאן: https://it.wikipedia.org/wiki/Pietro_apostolo#/media/File:Cruc_pet.jpg
נכון, קשרו אותו לצלב באופן רגיל, ואז הפכו את הצלב, וראשו מטה.
השבמחקממש לא בורות שלהם... ההפך מכך, זוהי בורות שלכם...
השבמחקלהווי ידוע לכם, כי ט' בטבת הינו יום פטירתו של השליח שמעון, הוא פטרוס, במסורת ישראל...
הוא נזכר כמי שכתב את תפילת "נשמת כל חי" הנאמרת מדי שבת בבוקר, את סדר עבודת הכהן הגדול ועוד. צום עשרה בטבת מיוחס לזכרו... כדאי שתחפשו עליו מעט ואז תופתעו לגלות כי זו איננה טעות מקרית... היהודי שמעון כיפא היה האפיפיור הראשון, שליח שנשאר נאמן לדתו המקורית...
מחקהוא נזכר כמי שכתב הוא נזכר כמי שכתב את תפילת "נשמת כל חי" הנאמרת מדי שבת בבוקר (וגם בסדר פסח), את סדר עבודת הכהן הגדול ועוד. צום עשרה בטבת מיוחס לזכרו...
יחוס תפילת "נשמת כל כל חי" לשמעון ידוע , וגם התגובות לכך ידועים. מה הם המקורות לשאר היחוסים?
אם פטרוס לא היה אהוב על יהודי אחד, הרי שהוא היה אהוב על יהודים אחרים
השבמחקhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/17931035/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94%20%D7%99%D7%A9%D7%95.PDF
עמ' 234 סוף טור א
מתברר שהמקור לחיבורו הוא ויקיפדיה ערך "פטרוס" - פטרוס במקורות יהודיים
השבמחקמאמר מעניין בענין שמעון - ו"חיבוריו" כאן:
תעלומת פטרוס הקדוש - יהודי משומד או קדוש?
http://www.shoresh.org.il/spages/articles/article1943.htm
חשוב להזכר ולהזכיר כי כל הסיפורים (ממקורות יהודיים או אחרים) על פטרוס, ישו, וחבריהם הם בגדר אגדות, שמטרתן להרשים את המאמינים ולעתים גם את הלא-מאמינים. אין בינם ובין הסטוריה ולא כלום.
השבמחקתוספת לתיקון "קפח" ל"כיפא":
השבמחקכיפא בארמית = סלע.
ישוע ושמעון הגליליים דברו ביניהם בארמית ובעברית. ואכן אומר הרבי (ישוע) לשמעון בר-יונה שהוא הסלע עליו תבנה הכנסיה, הקהילה החדשה. בידו יהיה מפתח הכנסיה (וזהו אכן הסמל attribute, שלו). סביר שאם אכן אמר לו, בארמית אמר.
הברית החדשה נכתבה כנראה יוונית (לפחות אלה המקורות הקדומים הידועים). לכן כינויו של התלמיד שמעון הוא פטרוס, שפירושו ביוונית סלע.
וכן פטרה היא סלע אדום, ופטרוכימיה היא ענף של כימיה הדן בשמני האדמה (Petroleum).
הצליבה ההפוכה נעשתה לפי המסורת הנוצרית לבקשת שמעון פטרוס עצמו, כדי להבדל מתוך כבוד למורו ורבו, שנצלב ישר.
ולבסוף, מי שרוצה לראות את המקום האחרון בו שהה שמעון פטרוס על אדמת ארץ ישראל, ילך ליפו העתיקה, לבית שמעון הבורסקאי, בו לן על הגג לפני שעלה לאניה לרומא. שם על הגג בידל את הנוצרים מהיהודים בעניני כשרות, לפי חלום שחלם. יש בית כזה במורד לנמל. לידו (או מעליו) כנסית פטרוס הקדוש. ויש אומרין שהבית דוקא באבו כביר. תשבי יתרץ קושיות ומענות.
ובעיות אם כבר ..
מחקלמען הדיוק, מיפו נסע פטרוס לקיסריה, ושם העביר לנצרות את קורנליוס שהיה שר מאה מהגדוד האיטלקי (וכנראה הלא יהודי הראשון ממאמיני ישוע) ובהמשך חוזר לירושלים.(מעשי השיחים פרק י').
מחקלא בורות כל כך נוראה. ועוד למחזר את הגילוי המדהים שלך אחרי חמש שנים. ניסית פעם לבחון את הידע הבסיסי של תלמיד יב חילוני ביהדות?? שם תגלה מהי בורות. לא בתמונה אחת שהשתרבבה בטעות ואין עליה גם שום כיתוב. השמחה שלך לאיד, יותר משהיא מצביעה על החרדים, מצביעה בעיקר על שנאה גדולה ולא נשלטת שלך.
השבמחקאכן בורות חרדית וגם ב"יהדות" לא כל צורבא דרבנן הוא בהכרח סיני ועוקר הרים. הישיבות מטפחות את הבורות וטעמן ונימוקן עימן: עדיף השולחן ערוך על המקרא או על "מורה נבוכים" שמעודדים פרשנות וחקרנות וזו ואף זו אינן חביבות על שומרי החומות ותופסי התורה שהופכים את התורה לתפיסה.
מחקאלא שעיקר שכחנו: האמנם בבורות חרדית גרידא מדובר? אינני בטוח. סביר יותר שמדובר בגניבה בדם קר דמיתקריא "פלאגי"אט" בלע"ז. גם הנפש החרדית שמתענה באוהלה של תורה וממלאת כרסה בש"ס ופוסקים עד להפתקע, חפצה לפעמים להשכין את יפיפותו של יפת באוהלי שם - וכך גוירה לחומרא הבסיליקה של פטרוס הקדוש בתקווה שעין זר לא תשזוף את הצלם בהיכל...