יום שישי, 21 באוקטובר 2022

צאן קודשים: מוצאי שמחת תורה בחסידות בֶּלְז

כתב וצילם דנצ'וּ ארנון

'צאן קודשים' הוא אחד מכינויי החיבה של העם היהודי. מקור הביטוי הוא בספר יחזקאל: 'כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלַם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה' (לו 38). בקהלות ישראל במזרח אירופה היה נהוג, בשבוע שלפני ראש השנה, שהשמש היה מקיש על חלונות הבתים השכם בבוקר ומעורר את הישֵׁנים לתפילת הסליחות במילים 'ישראל צאן קודשים, קומו לעבודת הבורא'. גם בפיוט הידוע 'אֹם אני חוֹמָה', שנכתב על ידי אלעזר הקליר בתקופה הביזנטית, נאמר: 'צֹאן קָדָשִׁים / קְהִלּוֹת יַעֲקֹב / רְשׁוּמִים בִּשְׁמֶךָ / שׁוֹאֲגִים הוֹשַׁע נָא'.

הרועה הוא הקב"ה, ועם ישראל הוא צֹאנו, וכפי שהרועה דואג לבני הצאן השייכים לו, כך הקב"ה דואג לעמו. צאן קודשים הפך גם כינוי לילדי ישראל התמים והתמימים, שעדיין לא חטאו כמו הגדולים.

הפולקלוריסט יום-טוב לוינסקי כתב: 

מנהג היה בעדות אשכנז, שכשהתכנסו ילדים רבים, בימי חג כמו בשמחת תורה, נהגו לכבדם בממתקים ופירות, אולם לפני זה קרא אחד הגבאים: 'צאן קדשים!', וכל הילדים ענו בפעייה: מֶה-מֶה! (אנציקלופדיה של הווי ומסורת ביהדות, דביר, תש"ל, עמ' 620)

מנהג זה השתמר בקרב חסידי בלז ותיעדתי אותו השבוע, בצאת החג. 

בחצר החסידית של בֶּלז נהוג מימים ימימה שבמוצאי שמחת תורה מתחפש אחד המלמדים לרועה. ילדי החסידות הולכים אחריו בטור ארוך ועוברים על פני האדמו"ר, שבאותו זמן עורך את טיש שמחת תורה (הטיש הוא הטקס שבו עורך הרבי סעודה בפני קהל חסידיו). בחסידות בלז מקובל שאין החג מסתיים קודם שהאדמו"ר עורך את טקס ההבדלה ומבדיל בין קודש לחול, ואת זאת הוא עושה רק בסיום הטיש. במילים אחרות: החג הבלזאי נמשך הרבה אחרי רדת החשכה ומסתיים בסביבות 11:00 בלילה. את הטיש עצמו לא יכולתי לצלם, ולפיכך צילמתי רק מחוץ לאולם.

לקראת הטיש הביאו לאדמו"ר חלה ודג שהוכנו במטבח 'חברת הכנסת אורחים', שתחת חסותה סועדים יחדיו החסידים שהגיעו לירושלים לחגוג יחד עם הרבי. הגשת החלה והדג לאדמו"ר נקראת 'כיבוד', ומתכבדים בכך הבחורים והאברכים שפעלו בהתנדבות להכנת הסעודות לאורחים. הרבי טועם מעט ומעביר לקהל הנאספים את ה'שיריים'.

במבנה העצום של בית הכנסת ובית המדרש של בלז, בלבה של השכונה הנקראת קריית בעלז, יש מבוך של חדרים, אולמות, מדרגות ומסדרונות. טור ארוך של ילדים (רק בנים, כמובן) התפתל בין החדרים והמסדרונות, עד אשר הופיע ר' נתן, אשר כבר תשע שנים משמש בתפקיד הרועה. הוא מוליך את הטור לחדר הטישים ושם עוברים הילדים על פני האדמו"ר. כשהילדים מסיימים את צעדתם הם יורדים למרתף בית הכנסת וכל אחד מהם מקבל חבילת ממתקים.

כשהכל הסתיים הוליך ר' נתן את הילדים היותר גדולים החוצה, אל רחבת המדרגות. שם עמד בראש המדרגות והילדים התקהלו ברחבה שמתחתיו. 'הרועה' עודד אותם לשיר שירי חסידים, והילדים שרו וקפצו בהתלהבות כמו אבותיהם. בין שיר לשיר השליך הרועה לעברם ממתקים, וגם כמה תפוחים, והילדים ניסו לתפוס אותם במעופם. המון ממתקים אוכלים ילדי החסידים בשמחת תורה...

__________________________________________

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי ומורה דרך. roshyarok@barak.net.il

13 תגובות:

  1. בבית הכנסת של ילדותי , "כרמיה" בחיפה, של דתיים "סתם" (לא חסידים ולא מתנגדים ולא חרדים אחרים) היה נהוג בשמחת תורה להעלות את כל הילדים הקטנים (שטרם הגיעו למצוות) לתורה לקריאה האחרונה לפני ההפטרה, לאחר שכבר כל המתפללים זכו ל"עליה". טרם הברכה הראשונה השמש, עקיבא דים ז"ל, היה קורא "צאן קדושים" והילדים היו עונים "מה מה" ואז היו מתחילים בברכה ובקריאה.
    כלומר, מנהג זה אינו רק של חסידי בעלז.
    היום, לאחר שינוי הרכב האוכלוסייה באזור, בית הכנסת הפך להיות של חסידי "גור" ובשבתות כבר לא נאמרת שם תפילה לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל.

    השבמחק
    תשובות
    1. המנהג הזה קיים עד היום בהרבה מאד בתי כנסת כאשר הילדים הקטנים נאספים תחת "חופה" הנפרשת מעל הבימה.

      מחק
    2. המנהג הנאה והמרגש הזה, המסמל את המשכיות הדורות, אכן קיים ברבים מאד מבתי הכנסת ונקרא עליית "כל הנערים" ובו גם קוראים את הקטע מבראשית מ"ח: ”הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי...”.

      מחק
  2. המנהג של הקריאה "צאן קודשים" ומענה הילדים "מֶה" נשמר עד היום בכל (או לפחות רוב) בתי הכנסת האשכנזיים, הן ליטאיים הן חסידיים, בהקפות של בוקר שמחת תורה.
    אין לו מקום קבוע בסדר ההקפות, ולעיתים הוא גם חוזר על עצמו כמה פעמים במהלך ההקפות כאוות הגבאי והקהל.
    אמנם השקעה בתחפושת של רועה אין, אבל ממתקים יש והרבה...

    השבמחק
  3. כמה אי דיוקים: לפני סליחות השמש עובר וקורא "ישראל עם קדושים קומו לסליחות" (אידן, שטייט אויף צו סליחות) מנהג שקיים עד היום רק התחלף משמש אנושי לשמש טכנלוגי...
    המנהג קיים גם אצל חלק מעדות המזרח ושמעתי שגם הרב עובדיה יוסף היה קורא לילדים צאן קדשים.
    אני התפללתי בבית כנסת ציוני לחלוטין ושם בכל הקפה היה מישהו שצועק "צאן קדשים" ואנחנו הילדים פועים אחריו בנהימה אדירה.
    גם הנכדים שלי כיום עונים על קריאה "צאן קדשים" בדיוק כפי שאני התלהבתי וכפי שהורי והורי הורי עד ללפני מאות שנה ואולי יותר.....
    וכו, ההמשכיות מחזיקה ותחזיק את עם ישראל בעוד דורי דורות!

    השבמחק
  4. הקריאה "צאן קדשים" והמענה האוטומטי "מֶה, מֶה", ימים ספורים לפני הבחירות, היא כל כך סימבולית. אבל נקבל עלינו מידת התאפקות ראויה.

    השבמחק
  5. משל הרועה והצאן הוא נבזי ביותר. הרועה אמנם דואג לצאנו, גם משגיח שמעבר לפעיה 'מה...מה', הוא לא יחשוב ולא ישאל שאלות מיותרות כמו 'הרועה, אולי ראית איפה אמא שלי? אתמול היינו כל היום ביחד והיום...?' כן. בסוף הרועה הנאמן לוקח את הצאן אל השוחט!
    וכשזה מגיע לבעלז, אי אפשר לשתוק! הרבי הזקן מבעלז, אנטי ציוני כמובן, ברח בסוף 43 מפולין להונגריה. שם השיג סרטיפיקט לעלות לא'י. בינואר 44 אחיו כינס את צאנו בבודפסט וקרא בפניו את דברי הרבי, אשר 'נודע לו משמים' שהם בטוחים כאן, והוא נוסע לא'י ונוטל את משאם עמו. במרץ פלשו הגרמנים והחסידים הבטוחים נשלחו לאושויץ, כולל הילד ממנו נלקח הסרטיפיקט.

    השבמחק
    תשובות
    1. חבל שלא יכולת להתאפק עם התגובה הזאת שלך, שאין מקומה כאן. לא בכל דבר צריך לערב את השואה ולהתחשבן עם אנשים, גם אם טעו. "אל תדון את חברך עד.." ושלא תגיע למקומו.

      מחק
  6. ומה על הבנות? הן אינן צאן קדושים? רחלות קדושות?

    השבמחק
  7. צודקים כל הטוענים שמופע דומה נפוץ בשמחת תורה בבתי כנסת רבים. אבל תודו שבחצר בעלז הוא ממש מיוחד, עם הטור הארוך של הכבשים הפועות אחרי הרועה וזריקת הממתקים והתפוחים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מאד מעריכים את המחקר שלך. סבא שלי מחסידי טאלנא סיפר על המנהג הזה בילדותו באוקראינה לא רק בשמחת תורה אלא גם בשביעי של פסח. לאמא שלי יש מכתב ממנו שבו הוא מתאר איך היה בחצר בית הכנסת. אם אתה מעונין אשמח לשתף איתך

      מחק
  8. לא רק אצל ילדים. בערב שמחת תורה היו יוצאים המתפללים של בית המדרש קוראים להיות של הרב גורן אל הרחוב הראשי: שדרות דוד המלך בתל אביב. הצעירים היו נושאים את הרב גורן על כתפיהם והוא היה צועק: "צאן קודשים! וכל ציבור המתפללים היו צועקים: מהההההה

    השבמחק
  9. 'כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלַם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם'
    צאן קודשים הוא הצאן שזובחים אותו. דימוי ישראל לצאן הוא זוועתי. לא הספיקו לנו איימי הגלות שהרועה השמיימי שלנו האביס אותנו?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.