יום שישי, 30 בדצמבר 2022

'היהודים חוזרים': סיפור קצר למביני עניין

צילום: איתמר לויתן

עם כינונה של ממשלת נתניהו השישית

אמר העורך:

את הסיפור הדיסטופי הזה כתבתי לפני כ-25 שנה, בשלהי שנת 1998, ומעולם לא פרסמתי אותו. הראיתי לכמה חברים טובים, והם אמרו לי משהו כמו 'בסדר, אבל לא מושלם. תעבוד על זה...', 'יותר מדי קורה בטקסט כל כך קצר', 'הדמויות חסרות עומק'. שלחתיו פעם לתחרות הסיפור הקצר של הארץ, וכמובן שלא זכיתי. הסיפור נכנס למגירה ומשם כבר לא יצא.

עברו ימים, עברו שנים והסיפור נשכח מלבי. לא מכבר הגיע אליי צילום של 'מניפסט' משונה שנזרק לפח. אין לי מושג מי עומד מאחוריו, אך ניכר שהושקעה בו מחשבה ולא מדובר בפרודיה. 

ואז נזכרתי בסיפור הישן ההוא, ואמרתי בלבי: למה בעצם שלא אפרסמו בבלוג? 

ובכל זאת, הרבה התלבטתי אם לפרסם את הסיפור, שמן הסתם ירגיז מקצת מן הקוראים. להם אומַר: זהו סיפור. רק סיפור, שכמותו לא היה ואני מקווה שגם לא יהיה, ורק בנו תלוי הדבר. אם יעורר מחשבות  יהיה זה שכרי.

כל קשר בין הדמויות והאירועים לבין המציאות והתהליכים שמתרחשים בארץ מול עינינו, הוא כמובן מקרי ולא קיים. אך גם למקריות יש חוקים. מביני עניין יוכלו אולי לזהות מבעד לבדיון את הדמות האמיתית, שההיכרות שלי איתה הביאה לכתיבת הסיפור.

ושאיש לא יתבלבל: הלך הרוח הנוכחי בחוגים מסוימים, שמדבר על 'אריזה', 'פספורטים' ו'רילוקיישן', מקומם אותי. אני שולל לחלוטין את הקריאות לעזיבת הארץ ולנטישת המאבק על דמותה ועל דמותנו. אנחנו כאן ונישאר כאן. צוּמוּד. וכפי שכתב אביגדור המאירי לפני כמאה שנה (1924) בשירו 'שני מכתבים':

לֹא אֶהְיֶה עוֹד נָע וָנָד / לֹא אָזוּז מִפֹּה לָעַד!

לֹא אָזוּזָה, לֹא אָזוּזָה

לֹא!

בלי קשר, ובעצם עם הרבה קשר, חברתי עדה יעלון העבירה לי את הסרטון הקצרצר הזה, שזעזע אותי בשילוב הקטלני של צרוּת אופקים וכְפיוּת טובה עם שנאה יוקדת, גסוּת רוח וערלוּת לב. 

זהו 'הרב' רונן שאולוב, מחזיר בתשובה ידוע, שפעיל מאוד ברשתות החברתיות ומקהיל קהילות ברבים, ולאחרונה נודע כי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט תובע אותו על הוצאת דיבה (שאולוב טען כי בנט אינו יהודי, או משהו כזה). הסרטון מתוארך ל-6 באוקטובר 2022, ולדברי מפעילי דף הפייסבוק של כבוד הרב, אינו מיועד לבעלי לב חלש...


ועכשיו קִראו את הסיפור ותזכרו שנכתב ב-1998...

היהודים חוזרים

א

הראשון שעזב היה פרופסור פרנק. ביום שפרש לגמלאות כבר ידע שעזיבתו היא רק שאלה של זמן. הפולנית הייתה שפתו, יידיש הייתה תרבותו, ושבילי העפר של קרמליץ, עיירת הולדתו, היו מוכרים לו כרחובות ירושלים, שבה חי מאז ברח כנער מאימת הגרמנים. 

פרנק מאס בדרך שבה התנהלה שיגרת חייו. הוא שנא את הקרתנות ואת גסות הרוח הישראלית, תיעב את הפוליטיקה המכוערת, את הכפייה הדתית ואת המוזיקה הים-תיכונית. עמיתיו לאוניברסיטה, שאף פעם לא הצליחו לפענח את עולמו העדין והמורכב, ממילא לא היו חבריו. למען האמת, לא היו לו חברים בכלל, רק מעט תלמידים שהעריצו את למדנותו. ילדיו ונכדיו רחקו ממנו – בת אחת חיה בקליפורניה עם בעלה מפיק הסרטים, האחרת גרה בקיבוץ בערבה, והבן, שחזר בתשובה, גידל את ילדיו הרבים בעיר חרדית בשומרון ומזה שנים אין ביניהם שיג ושיח. 

כשצלצל הטלפון וסוכן הנדל"ן הפולני בישר כי מצא עבורו בדיוק את מה שחיפש, ידע פרנק שפרק בחייו הסתיים. הוא לא נזקק ליותר משבועיים כדי למכור את דירתו ולארוז את חפציו. יום קודם לנסיעתו, עלה לקברה של אשתו, ואף שהיה רציונליסט ואתאיסט גמור, מצא עצמו מדבר אל העצים והאבנים, אומר קדיש ומבקש סליחה מאשת נעוריו. 

ב

עזיבתו של פרנק לא עשתה רושם רב. רק מעט אנשים בכלל ידעו עליה, ואלה הרימו גבה ומלמלו דברים סתומים על אבדן שיקול דעת ועל טירוף קל המביא אדם בזקנתו לשוב אל נעוריו, 'ועוד בפולין'. לפרנק זה לא היה איכפת. 

קרמליץ המוריקה והשקטה הייתה התגשמות חלומותיו. בבית הכפרי המרווח, שאותו רכש בפרוטות, מצא את אושרו. השפה הפולנית התגלגלה על לשונו כמרגליות טובות. היומון הוורשאי, שהגיע כל בוקר לפתח ביתו, סיפק את סקרנותו הפוליטית, שגם כך הייתה מצומצמת. מזון ומשקה נמצאו בשפע, ספרייתו הגדולה כבר סודרה על כתלי הבית. כסף לא חסר לו – הגִּמְלה מהאוניברסיטה, התמלוגים מספריו והחסכונות ששייר לעצמו, הספיקו לכל צרכיו. הוא שקע בשגרה המתוקה של חיי העיירה. פעם בשבוע נסע לעיר הגדולה. הוא לימד בהתנדבות סמינר מחקרי באוניברסיטה, שעסק בתרומתם של היהודים לתרבות הפולנית, ורווה נחת מהשתתפותם הפעילה של כעשרים סטודנטים, שכמה מהם אף ביקשוהו להדריכם בכתיבת דוקטורט. בערב נהג ללכת עם ידידים להצגת תיאטרון או לאופרה, ואחר כך התענג על ישיבה באחד מבתי הקפה שאוכלסו בסופרים, בעיתונאים ובאנשי בוהמה. מאוחר בלילה שב ברכבת לביתו שבקרמליץ, עולץ כנער ומברך בשם ובמלכות את אומץ לבו ואת מזלו הטוב. 

ג

 בואה של האהבה היה כמעט צפוי. אנה, סטודנטית גבוהת קומה וזהובת שיער, שסייעה לו באיסוף חומר לספרו הבא, העזה ועשתה את הצעד הראשון. בבוקר שבא לאחר אותו ערב, הבין פרנק שחלומותיו התגשמו. כשלגם מכוס הקפה המהביל הודה, בינו לבין עצמו, כי משיכתו הפראית אל אנה, אינה קשורה רק בבדידותו שלו וביופייה שלה. בפעם הראשונה בחייו בָּעַל פולנייה, 'שיקסע' קתולית, וטעמו של הפרי האסור היה מענג ומתוק מדבש. הוא, בנם של יהודים פולנים, ששנאו את 'הגויים' בכל לבבם ובכל מאודם, ואף שילמו על כך בחייהם, מימש לבסוף את התשוקה הארוטית שקיננה בו והפעימה אותו. הוא נזכר בלוציאן, בנו המטורף של הסופר י"ל פרץ, ששנא את אביו והעריץ את יופיין של הנשים הפולניות, הגבוהות והבריאות. כל בוקר שחה לוציאן במי הוויסלה הקפואים ואחר כך הטיף, לכל מי שהיה מוכן לשמוע, על הכורח ההיסטורי שמחייב את בני הגזע היהודי החולני להתבולל בסביבתם. פרנק מישש את זיפי זקנו וחייך לעצמו. 

אנה התעוררה ושטפה את פניה. על קפה של שחרית הציע לה פרנק בבדיחות דעת להינשא לו וכמעט שהתמוטט כששמע את תשובתה החיובית. טקס הנישואין היה אזרחי ונערך בבית המועצה המקומית ללא תכונה מיוחדת. המלחמות שפרצו בינתיים במזרח התיכון והתהפוכות השלטוניות בבית הישן שבישראל הדאיגו את פרנק אך מעט. טוב היה לו בעולמו. מעולם לא היה מאושר יותר. 

ד

יום לאחר הבחירות הבינו אזרחי ישראל כי מה שהיה לא יחזור עוד. הממשלה החדשה, שהורכבה כולה על טוהרת עסקנים חרדים, הורידה את הכפפות, שכן קצה נפשם של שריה בדיבורי סרק מתחסדים. 'מאה וחמישים שנות דיכוי חילוני הסתיימו', הכריז ראש הממשלה, שהגדיר עצמו כ'יהודי פשוט הסר למרותם של גדולי התורה'. 'מלכות היהודים' – זה היה שמה החדש של מה שכונה פעם מדינת ישראל – 'לא תוכל עוד שלא להיענות לרחשי לבם של תושביה, בעלי הבית האמיתיים'. אומנם האוניברסיטאות נסגרו כבר בקדנציה הקודמת, אך בכל זאת נותרו עדיין 'קִני כפירה' שיש לבערם ולטהרם. 

תקנות החירום החדשות צמצמו את מעט החירויות שעוד נותרו באוטונומיה החילונית שנוסדה כמה שנים קודם לכן בצפון הנגב. ועם זאת, במהלך מפתיע בנדיבותו, הודיע השר לעידוד הירידה, כי כל בן המיעוט החילוני שיבקש לעזוב את הארץ, יקבל מענק ממשלתי צנוע תמורת ביתו, ועל כל פנים יוכל להוציא את רכושו כמעט ללא מגבלות. 

'הוועדים להגירה', שפעלו עד אז בתנאים מחתרתיים, החלו לארגן בגלוי את שורותיהם. רוב האנשים התעניינו באמריקה, ומושבות ישראליות גדולות נוסדו בשטחים ריקים במרכז ארה"ב, בקנדה, בארגנטינה ובאורוגוואי. יוצאת דופן הייתה קבוצה של כחמישים משפחות, שגמרו אומר לחזור למה שכינו 'הביתה', לפולין. רבים מהם היו אקדמאים שעסקו קודם לכן בתולדות יהודי מזרח אירופה, בספרות, בלשון, בהיסטוריה ובתרבות. הם הכירו את פולין מסיורים לימודיים, לכולם היו שורשים שם – סבא-רבא או סבתא, שמקצתם עלו לישראל עוד קודם לשואה ורובם נשארו ונשרפו בכבשנים. 

ה

רק טבעי היה שפרנק הישיש יהפוך להיות כתובתם העיקרית של אותם אנשים, שכמה מהם היו תלמידיו בעבר. מעתה לא ידע עוד מנוחה. ראש מועצת קרמליץ, שהיה בין ידידיו הקרובים ואף העניק לו כמה חודשים קודם לכן את פרס יקיר העיירה, לא האמין למשמע אוזניו. פרנק ביקש ממנו שיאשר לחמישים משפחות ישראליות לבוא ולגור בקרמליץ. הוא שכנע אותו שבואם רק ייטיב עם תושבי המקום, שרובם אנשים פשוטים וקשי-יום. הישראלים המשכילים והחרוצים יפתחו את חיי המסחר והתרבות בעיירה. הם מסתפקים במועט, מנהלים אורח חיים מוסרי להפליא וגם יהוו דוגמה טובה לנוער, ובעיקר, הם יהיו אסירי תודה, מסורים ונאמנים. 

ישיבת המועצה הייתה סוערת במיוחד. נימות אנטישמיות ניסרו בחלל האוויר והיו שהתנגדו נחרצות, אך לבסוף ניצח קולו של ההגיון. ועדה מצומצמת ניסחה את 'כתב הזכויות' של הקהילה החדשה. המסמך הרשמי הוענק ל'יהודִי המכובד פרנק', והובטח בו חופש הפעולה הכלכלי והתרבותי של הישראלים, שביקשו כי יוכר מעמדם הנבדל. המועצה אף ייחדה שטח חקלאי בלתי מנוצל לשם הקמת בתיהם והדגישה את חשיבות ההפרדה הפיזית שבין המתיישבים החדשים לבין הוותיקים.  

ו

חיל החלוץ, שהגיע לקרמליץ כדי להכשיר את בוא הקבוצה כולה, לא עורר תשומת לב רבה. בזריזות וביעילות הוקמו בתי המגורים – קרוואנים זולים מהדגם ששימש בימים רחוקים את המתנחלים ב'שטחים'. בד בבד הונחו היסודות לכמה מבני קבע מאבן שישמשו את מוסדות ציבור של הקהילה החדשה: בית ספר, ספרייה ומרכז תרבות, בית משפט. 

כשבאו הישראלים הראשונים לקרמליץ, הוכו תושבי המקום בתדהמה. 'היהודים חוזרים' אמרו זה לזה, מי בפליאה חשדנית ומי בזעם כבוש. היו שנזכרו כי בשעתו פרסם פרנק מחקר בכתב עת פולני חשוב וכותרתו הייתה: 'קַדְמוּת היישוב היהודי בקרמליץ'. פרנק תיאר שם בפירוט את תולדות היישוב היהודי התוסס שהיה במקום עד השואה, ואף זיהה, בנספח מיוחד, את כל המבנים והאתרים היהודיים שהשתמרו בעיירה עד היום. כולם ידעו כי בית הקברות הישן שבפאתי הכפר, שאיש לא טרח עד אז להתעניין בו, גדוש במצבות הכתובות בעברית. פה ושם אף נותרו בתים שחריצי מזוזות במשקופיהן – אות וסימן לבעלים יהודים מן העבר הרחוק. 

התושבים החדשים היו חרישיים והגונים. הם לא דרשו מאומה וסייעו בנפש חפצה לקידום ענייני העיירה. הניסיון הצליח מעל המשוער, וברבות הימים נוסדו קהילות דומות ברחבי פולין. הממשלה הפולנית קלטה ברצון את כל הישראלים שביקשו לשוב למולדתם הישנה. כל מי שיכול היה להוכיח כי מישהו מאבות-אבותיו התגורר אי פעם בפולין זכה לתהליך מהיר של התאזרחות. הכלכלה הפולנית שגשגה, חיי התרבות התעשרו והתגוונו. כולם היו מרוצים. 

ז

לא עבר זמן רב וגם בקרמליץ, הקהילה הישראלית הראשונה בפולין, התעוררו ויכוחים וסכסוכים. מנהיגי הקהילה מצאו עצמם מתמודדים עם בעיות שלא שיערו את קיומן. באופי החילוני המוצהר של המתיישבים הראשונים החלו להיווצר סדקים ובקיעים. קבוצה קטנה של בני הדור השני ביקשה רשות לייסד בית כנסת ו'תלמוד תורה'. ערעור – תחילה נסתר וחרישי ואחר כך גלוי וקולני – נשמע על סמכותו הרוחנית של פרנק הזקן, 'שהתחתן עם גויה'. 

בד בבד השתנתה האווירה גם בקרב האוכלוסייה הפולנית. 'אנחנו כבר מיעוט', טען הכומר הקתולי בדרשת יום ראשון. 'הנוער עוזב לעיר הגדולה, מתיישבים חדשים אינם מגיעים – והיהודים פרים ורבים'. 'אין פרנסה' – נאנק יושב ראש לשכת המסחר, שדרש לעצמו ולעמיתיו הנוצרים פטור גמור ממסי הארנונה – 'היהודים השתלטו על המסחר'. 'הם מזיינים את הבנות שלנו, ולנו מה נשאר?' – סחו אלה לאלה מובטלים במסבאה המקומית. 

שבוע לאחר מותו של פרנק פרץ הפוגרום הראשון. בית התרבות הישן, שהיה בנוי עץ, נשרף כליל. כמה נשים צעירות הוכו ונאנסו, כמעט לאור היום, חנויות נבזזו, מצבת קבורתו של פרנק, בבית הקברות היהודי המשופץ, נופצה וספריו נקרעו ונזרקו לרחוב. המשטרה המקומית הייתה חסרת אונים, והיו שאמרו כי לא רק שהייתה אדישה למתרחש אלא שכמה קצינים בכירים אף סייעו בחשאי לארגון ההשתוללות. 

לאחר שנרגעו הרוחות התכנסו בני הקהילה לאסיפת חירום. הדיון היה סוער. ברור היה לכולם שכך לא ניתן להמשיך ודרכם הגיעה למבוי סתום. הזקנים ניסו להרגיע, וביישוב דעת של מי שכבר שמעו וראו הכל הסבירו לצעירים כי הרוח הרעה תסור בקרוב והחיים יחזרו למסלולם. הם קראו למתינות ולאחריות, אבל בקרב הצעירים החלה תסיסה שלא ניתן היה לשלוט בה. 

היו שקראו לארגון הגנה עצמית ואף לנקמה. 'לא נסכים שנשינו, אחיותינו ובנותינו תהיינה טרף קל לשיכורים שפלים. לא נפקיר את רכושנו לבוזזים', נכתב בכרוז שהודבק באישון לילה על קירות בתי העיירה. היו שהתארגנו לקראת הגירה אל מעבר לים. שמועות רחוקות נפוצו על אפשרויות חדשות ועל הזדמנויות שנפתחו בעולם החדש. ארצות הברית למשל, שהתרוקנה מרוב תושביה והתרוששה מנכסיה לאחר משבר כלכלי וטכנולוגי נורא, עודדה עתה הגירת המונים לתחומיה. 

ח

החוג החשוב ביותר שפעל בקרב הנוער היהודי בקרמליץ כינה עצמו בשם 'הציונים החדשים'. צעירים אלה הכשירו עצמם לקראת עלייה לישראל, שבה מעולם לא ביקרו ועליה רק שמעו מהוריהם. הם ידעו שארץ אבותיהם הרוסה לחלוטין. הקריסה הפנימית של 'מלכות היהודים' הייתה בלתי נמנעת: כל תושביה, עד לאחרונה, נמנו על המעמד המיוחס של 'תלמידי חכמים' ואיש מהם לא עבד ולא פרע מסים. הצבא, שהתבסס על שכירי חרב זרים, פורק לאחר שהממשלה לא הצליחה לגייס כסף עבור משכורות החיילים. רבים מתושביה המתוסכלים של ה'מלכות' נטשוה וחזרו לארצותיהם הקודמות. מלך מרוקו, למשל, הזמין את יהודי ארצו לשעבר לשוב הביתה ('ובלבד שיחזרו לדרך המתינות שהצטיינו בה בעבר', כפי שהטעים בנאומו), וספינות פליטים החוזרות ללוב, תוניס ואלג'יריה היו מלאות מפה לפה. קרוב למיליון וחצי ישראלים הקימו את ביתם החדש בצפון אפריקה ובמצרים. 

המלחמה האחרונה על אדמת ה'מלכות' הייתה אכזרית במיוחד וחסרת תוחלת. מעט הניצולים ששרדו הסתתרו, מפוחדים וחסרי אונים, בנקיקים נטושים. גם הערבים הפלסטינים, שעד אז דיברו גבוהה על היצמדות לנחלתם בכל מחיר, מאסו במשטר הצבאי, בנישול הקרקעות ובדיכוי המתמיד. יותר ממאה שנות טרור נגד יהודים לא הצליחו לקדם אותם במאומה, ורבים מהם היגרו לארצות ערב העשירות והבוטחות, משאירים מאחור את בתיהם ורכושם. זו הייתה ארץ הרוסה ומצולקת, מכוערת ומטונפת. מקורות המים זוהמו, קרינה גרעינית אפפה כענן את מה שהיה פעם גוש דן. ירושלים, הבירה ההיסטורית, על שכיות החמדה שבה המקודשות לכל הדתות, הייתה לעיי חרבות. איש בעולם לא התעניין בחבל ארץ זה, פרט לחוגי 'הציונים החדשים', שפרחו כפטריות לאחר הגשם בעיירות הישראליות בפולין, באמריקה ובצפון אפריקה. 

זו הייתה רק שאלה של זמן עד שיקום המנהיג שיאחד את הקבוצות השונות תחת כנפיו של חזון גדול. האיש היה מרדכי (מרקוס), נכדו של פרנק מקרמליץ, מוזיקאי מוכשר שלא התעניין קודם לכן בעברו ובשורשיו, ואפילו עברית לא ידע. הוא התפטר ממקום עבודתו באקדמיה הפולנית לאמנויות והקדיש את כל מרצו לנסיעות ברחבי התפוצה הישראלית, לארגון תאי 'הציונות החדשה' ולפגישות עם מדינאים ומנהיגים בעולם. הוא כתב, דיבר והתראיין. הוא היה יפה תואר, מקסים ושובה לב – הוא היה סמלה של המהפכה הציונית החדשה.  

ט

ביום שבו הגיעה שיירת העולים הראשונה לחופי הארץ, רשם מרדכי פרנק ביומנו: 'היום התחלנו מבראשית'. אבל הריגוש הגדול והמתח הכמעט משיחי שפיעם בו קיצרו את ימיו. חצי שנה לאחר מכן לקה בדום לב ומת. גופתו הובאה מפולין ונקברה בטקס מזעזע בבית הקברות העתיק שעל גדות הכנרת. בצוואתו, שהוקראה על בור הקבר, כתב: 'היום שבו יתכנסו במדינתנו כל פליטי החרב שנמלטו בשנות הרעה יהיה היום שבו יתגשמו חלומותיי. ממערב וממזרח ישובו אחינו לארצם ובה יחדשו ימיהם כקדם, יחיו וייצרו יחדיו באהבה ובאחווה, בחופש ובשוויון'. הממשלה הזמנית התכנסה והודיעה על מחויבותה הבלתי מעורערת לרעיון קיבוץ הגלויות, וכי עיקר משאביה יופנו להשבת הבנים הגולים אל מולדתם העתיקה ולשיקום הערים ההרוסות. 'אנו בטוחים' – נאמר בהודעה הרשמית שהתפרסמה בירושלים החדשה – 'שהלקח נלמד. לא נחזור על הטעויות שהביאו לקריסתה של מדינת ישראל הישנה'. 

י

ואכן היהודים, ממערב וממזרח, חזרו ברצון ובשמחה לארץ שממנה נמלטו הוריהם וסביהם. איש לא העלה על דעתו להתלונן על החיטוי שעברו הבאים בשערי הארץ. כולם הבינו שהדבר נעשה לשם הגנה מפני שאריות קרינה רדיו-אקטיבית שעדיין ריחפו באוויר. כולם היו אסירי תודה לתושבים הוותיקים, שנאחזו בכל כוחם בארץ החרבה ועתה חילקו בנפש חפצה את מקורות הפרנסה הדלים עם המוני העולים החדשים. אין פלא שבבחירות הראשונות זכתה מפלגת 'המייסדים' ברוב קולות העם. מפלגת 'מורשת ישראל' הקטנה לא עוררה תשומת לב מיוחדת. נציגיה ביטאו תחושות של נרדפוּת ושל קיפוח, ודברי הבלע שהשמיעו נגד מרדכי פרנק, שהוא 'מזרע עמלק', נתפסו פתטיים וביטוי לכפיות טובה. הם היו אנשי האתמול. איש לא הופתע שרק שלושה מהם נבחרו לכנסת החדשה. זרעי השנאה והמרמור נטמנו במעמקים והחלו בתסיסתם החרישית והזעפנית.

השמים היו תכולים וטהורים וקרני השמש חיממו את חולות הזהב. הארץ המובטחת שבה ונבנתה מן האפר ולבשה פנים שוחקות. הבריות פסעו בנחת, עולצים ומחייכים. העתיד – כך האמינו כולם – נושא בכנפיו הבטחה לחיים חדשים.

55 תגובות:

  1. נו, כבר כתבת סיפור טוב מזה. אהבתי שלמרות שהמדינה הפכה לחרדית דתית עדין כאשר הם חזרו ארצה היו בחירות דמוקרטיות.. :) "אין פלא שבבחירות הראשונות זכתה מפלגת 'המייסדים' ברוב קולות העם". אנחנו צריכים לחזק את הנוער והצעירים שלנו, שימשיכו לראות את הטוב בארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. בחינוך איכותי טמון העתיד שלנו.
      בהצלחה לשר החינוך המיועד

      מחק
    2. אני מנסה להפנים את הסיפור, ולא מוצאת עניין בו. המציאות יותר מרתקת. העתיד, למציאות הישראלית אף פעם לא ידועה. יש כל כך הרבה הפתעות בדרך, שקשה למצוא תיאום בין התחזיות, לרוב הקודרת, לבין המציאות. מי יכול היה לדעת מראש על התהליכים אודות ההעלייה מברית המועצות, מאתיופיה ומצרפת? מדינת ישראל, מעולם לא יזמה גלי עלייה. שליחי העלייה הם פיונים. ואולי יהודי ארצות הברית בפתח? יקום מי ששולל מגמה זו. בינתיים בני היורדים, עוסקים בעלייה או התעניינות בקליטה בארץ. מדינת ישראל היא הפתעה מהלכת, בכל הזמנים שלה. למשל, כאשר אני עליתי לארץ בכנסת ישראל שלטו דמויות שחייהם והגותם נעה בין דבקות להערצה למשטר הסוציאליסטי והקומוניסטי. המקורות היהודים היו ידועים להם בלבד ומנעו בכוונה תחילה להעביר מורשת זו לדור היהודים שגדל בישראל. השליטים האלה כיוונו למדינה של ישראלים וכך גרמו לפיצול הגדול והמפורש: יהודים בחו"ל, [אלה ששמרו על עצמם שלא להתבולל] , וישראלים במדינת ישראל. לא עלה בדעתי ולא בדעת של כל בני דורי, להימנע מלעלות לארץ כי בישראל שולטים מנהיגים שהגותם ודרכם, אינם לרוחי או לרוחם. העלייה היית לארץ ישראל ולא למפלגה זו או אחרת. [ אגב אני בת למהגרי פולין ותרבותי יידישאית שרשית]. דור שלם של מנהיגות יהודית, יקרה מאוד בעבודה הציונית ובהתפתחותה הכלכלית של מדינת ישראל, זלזלו ברוח היהודי. הותירו את שפת העברית ואת א.ב. יהושע עם עמוס עוז - כמורשת יהודית? נו? וכעת באה התגובה שרוחה, דרכה ומטענה לא רצוייה לרבים מאיתנו. אבל אתה כהיסטוריון, חייב להכיר תהליכים היסטוריים. האם נראה לך שהעם היהודי יתן למורשת שלו לגסוס ולמות???

      מחק
    3. נראה שהתפלפת קצת וחזרת בתשובה.

      מחק
  2. לדוד אסף, צפרא טבא. תודה על הסיפור המאלף. ייתכן, וכל העַרת, שקוראים מסוימים יכעסו. אני - נכד לחלוצי העלייה השלישית שבאו מפולין (גליציה), בנה של צברית בת-העמק ולאב שהגיע לפלשתינה-א"י בהיותו בן שש-עשרה, וזמן לא רב אחר-כך התגייס לחיל הנוטרים ולארגון ההגנה - אני איני כועס כלל. אני משתדל להיותך ריאליסט. גדלתי וחונכתי אָפוּף אוּטופיה יפהפייה ( ארץ ישראל העובדת, הנאורה, המוסרית, השוויונית, הפותחת חשיבה אוניברסלית), ולא יכולתי לדעת, ממש כשם שההורים והסבים והדודים - חברי קיבוצים - לא יכלו להעלות בדעתם שבאוטופיה ההיא טמונים זרעי פורענות, ומן הראוי לאתר ולבלום אותם בשיא המהירות והיעילות. היו - אכן, היו - מנהיגים בודדים מאוד (לא ראשי הממשלות, כמובן, לא בכירי הצבא, לא מחנכים רבים) שהצביעו על כך והתריעו. הם נתקלו באדישות או בזלזול או בעוינות. מלחמת 1967 ( יש האומרים: ניצחון פירוס) הִשקְתה ודישנה את זרעי הפורענות. הם הצמיחו גו'נגל ענקי וצפוף שאין שליטה על צמיחתו - אם נותר מי שמעוניין לשלוט עליו ומסוגל לכך. ובכן, מאוטופיה לדיסטופיה. רבים וטובים כתבו כך, ואזכיר רק את 'פונדקו של ירמיהו' מאת בנימין תמוז. הסיפור שכתבת, דוִד, אינו מופרך, אם נחשוב על המירוץ הישראלי אחר דרכונים אירופאים ( בהם גם דרכונים פולנים, רומנים, פורטוגלים) ואמריקנים; על פרויקט 'הזהות היהודית' ההיפּר-אורתודוקסית, הצובר תאוצה ואהדה ונועד למחוק כל זהות אחרת; על הקואליציה החדשה, שאינה מקרית. דרך אגב, שוחרי ספרות עברית מוזמנים להקשיב לרב שאוּלוב המסביר למעריציו מי היו 'באמת' המשוררים העבריים :
    https://www.youtube.com/watch?v=hhaSIiTbGx8&ab_channel=%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%9F%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%91

    אבל זה, כמובן, רק אפס-קצֶהַ של התופעה.

    הסיפור שפרסמת כאן, דוד, הוא רק פרק ראשון. חסר ההמשך. מה הלאה? האפשר לומר, בלב דואב: 'וכן הלאה וכן הלאה וחוזר חלילה'? מבוך אינסופי? ואם זה כך, מה אמור - או חייב - כל אחד מאִתנו להסיק? אסיים בסימן שאלה, אף שיכולתי להציע כמה תשובות משלי. שבת שלום!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אמשיך בסימן השאלה שלך, הזכרת פה 'לופ' או 'אינסופי', אינסופיות היא מושג מפתח, לצערי לא נותנים עליה מספיק את הדעת,, אנו עוסקים באילוצי הזמן והמקום, אבל למעשה האילוץ האמיתי הוא להגדיר את עצמנו בפני האינסוף,,, האינסוף הוא גם הדבר הקרוב ביותר לחופש הקיומי אליו יכול להגיע האדם (-ועל 'המנוס מחופש', כבר שמעת?),,
      כל 'תרבות' מגלמת אינסוף, היכולת לכתוב למשל דיסטופיות מסוג זה מבטאת זאת -
      דיסטופיה היא דקונסטרוקציה של המציאות , היכולת של הנוטלים בה חלק לפרקה ולהרכיבה מחדש, לכדי ראיית אינסוף האפשרויות הטמונות בה....
      הבעיה שבדקונסטרוקציה אין 'בסיס', והלופ הוא לכאורה אינסופי,,,
      אלא אם לוקחים בחשבון שעצם אפשרותה מבשרת את הבסיס שלנו פה,,, עצם היכולת לקיים דיון אינסופי על המשמעות (האינסופית) שלנו היא הבסיס, והיא גם 'התקווה',, אינסופיות היא חופש כפי שאמרנו (אם לא מפחדים ממנה), ולכן השאלה אם החופש שלנו הוא למשל בשליטה אינסופית על עם זר, או 'להתגבל' בגבולותינו ולקיים דיון אינסופי על המשמעות האינסופית שלנו פה,, דיון כזה יביא כל חלקי החברה שהוזכרו בתגובות, אגב, דתיים וחילוניים, אנשי מרכז ואנשי פריפריה, לתרום את חלקם למושג האינסוף, שהוא חסר תכלית וחסר תיכלה, אך כיון שהכל הוא חסר שחר, כלופ אינסופי, במובן מסוים, דווקא זה יאמת את קיומנו פה לקראת משמעותו הכדאית,


      מחק
  3. משאלת הלב של כותב הסיפור, שבבוא היום מפלגת המייסדים תזכה ברוב קולות, היא משאלה דמגוגית. תוצאות הבחירות האחרונות משקפים את השינויים הדמוגרפיים של מדינת ישראל. החרדים הבינו כבר מזמן, שלא בחיל ולא בחוסן נכבוש את המדינה כי אם ברחם של האישה החרדית. התקווה האחרונה לעצור את הטירוף, שיואילו בטובם האנשים היושבים במגדלי השן: בתי המשפט והאקדמיה לפתוח את שורותיהם גם לאנשים אשר אינם נמנים על השבט שלהם ולהעניק להם תחושת שייכות. בשדה הפוליטי, כנראה שהקרב אבוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. 64 מנדטים בלחץ הוא קרב אבוד?אבוי לנו

      מחק
  4. חשיבותו של הסיפור הזה אינה, כמובן, בתרחיש הספציפי שהוא מתאר, אלא בכך שהוא נותן ביטוי לתחושות המקננות בלבם של רבים בימים אלה. כדאי למחנה המנצח (וחלקים ממנו אכן עושים זאת) לתת את דעתו על תחושות אלה ולהבין את עוצמת השבר והייאוש. זו אינה דמגוגיה ואינה טקטיקה, אלא תחושות אמת, שהתעלמות מהן או זלזול בהן יקטינו עוד יותר את הסיכוי של כולנו להמשיך ולחיות יחד בארץ הזאת. ולדוד, כהסטוריון, אני מציע לך לזכור את "עורמת ההיסטוריה" של הגל וגם ביטוי קצר, המחזיק את המרובה, ממסכת סנהדרין: "ייתי ולא איחמיניה"...

    השבמחק
  5. https://channel22.co.il/elg/?utm_source=taboola&utm_medium=referral&tblci=GiCS1Rfn6BGWamAzLXEmOXFaAAtvoTURv8te4kdITSUIXCCZplworLWz0IedsuexAQ#tblciGiCS1Rfn6BGWamAzLXEmOXFaAAtvoTURv8te4kdITSUIXCCZplworLWz0IedsuexAQ
    אחרי שקראתי את הסיפור שלך, נכנסתי לווינט וזה מה שמצאתי שם..

    השבמחק
  6. סיפור יפה ומעניין מאוד שיכול להתפתח לרומן שלם.
    גם אני לא מבין על מה וחמה יש להגר מהארץ.עם כל הקושי.שבת שלום

    השבמחק
  7. אכן נאה לו השם מרדכי מרקוס לנכדו של פרנק, כפי שהראה פרופ' חנא שמרוק במאמרו על גילגולו הספרותי של אידיאל חברותי

    השבמחק
  8. קראתי את הסיפור ומתוך הפנימיות של הסיפור והשתלים ששתלת בו, דוד, הבנתי שהפחד שניסו ומנסים אנשי מדינת תל-אביב המובלים על ידי מנהיגם העכשווי-לפיד, לשתול בנו הוא קצה קצהו של רעיון אחד: בואו ונשחיר את הכל, כך שיתאפשר לנו להציג את הממשלה הנבחרת כסוף העולם; ערב שואה חדשה והפעם בא"י; פשיזם במיטבו. בכך נוכל לפתוח פתח לחוסר לגיטימיות של הממשלה ולקרוא תגר עליה ועל ראשיה. בשלב שלאחר מכן נקרא למרידה. ואללה אל עזים זה כבר באמת נראה סוף העולם. מה לעשות וראה"מ שלמען הסר ספק לא בחרתי בו! נראה על פניו אדם חכם שהצליח דווקא ביום ההפגנות חוצי איילון, להוכיח למפגינים ולכותבים הרבים, שבשלב זה כתבתי ואימרותיהם הם בבחינת "כלאם פאדי", ומינה לתפקיד השני בחשיבותו במדינה הדמוקראטית הזו, את חה"כ אמיר אוחנה ותקע בכך אצבע בעיניהם. נכון תוכל לטעון ויוכלו אנשי אותה מדינה שהזכרתי - בה נולדנו שנינו, למיטב זכרוני - לזעוק שגם בגרמניה של 1933 עלה הנאציזם לשלטון בדרך דמוקרטית, אך מה לעשות שבמרבית הדמוקראטיות בעולם כך מתבצעים חילופי שילטון.

    אילמלא השנאה שרשפו אנשים בסוף ימיה של הממשלה הקודמת ואילמלא ארעו במהלך ההיסטוריה הקצרה של מדינת היהודים אירועים כדוגמת "גזרת הפאות"; דיסקרימנציה של חלק מהעולים יוצא ועולי צפון אפריקה; קביעת חלוקה פוליטית של ישובים מבלי להתחשב בדעותיהם האישיות של אותם שנשלחו לגור בהם; קביעת הפליה במימון החינוך לאוכלוסיה החרדית ועוד ועוד, הייתי מעביר בבדל מחשבתי שכוונת הזועקים "חומסים אותנו", טהורה היא. אך לא! כוונתם היא לאחוז בקרנות הכיסא - כדרכם של פוליטיקאים - ועל כן הם כאותם עורבים שחורים-אפורים הנמצאים בגן הוורדים שלי הכנסת צועקים בגרון ניחר "רק רע" "רק רע" ומסיתים להרע.

    אגב, לא רק לאותם שמניתי לעיל התייחסו כך. גם לערבים תושבי הארץ התנהגו בצורה דומה.

    ולסיום סיפור קטן: הייתי ילד קטן שכמידי שבת אבי ז"ל היה הולך עימי לבית הכנסת שכיום מצוי ברחוב סמאטס (אז לא היה שם לרחוב ושיכון הפועמ"ז לא היה קיים) ובעוברנו ליד רחוב ברנדייס, צעקו לי מהקומה השלישית של הבניין לידו חלפנו, "ילד ילד אל תלך עם אבא שלך לבית הכנסת ואל תאמין במה שמלמדים אותך". אבי המשיך ותוך כדי הליכה אמר לי: ממש כמו שם בפולניה, הם כמו הגויים. מייד, לאחר אתנחתא קצרה הוסיף: יבוא יום והם ישנו דעותיהם ויבינו שהם אומרים דברי שטות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תל אביבי דור 4יום שישי, 30 דצמבר, 2022

      מי שמגדיר את תושבי תל אביב כמדינה נפרדת(עלק) הוא פשיסט בעצמו

      מחק
    2. קום והתהלך בארץ (תל אביבי דור 4) הט אזניך למה שאומרים מרבית תושבי המדינה הזו ואזי אולי תוכל לשפוט מה הוא המושג פאשיזים. רבים מחברי - בני קיבוצים ומושבים מדירים רגלם מהעיר בה נולדתי, איני מדבר על תושבי עיירות הפיתוח ואותם שהודבק להם ללא צדק התואר "ישראל השנייה" שגם הם חושבים כמוני, כי אם על חברים עמם שרתתי את המדינה הזו ושהמשותף לנו זה לראות אותה פורחת ודמוקרטית, כך שלכל אחד יש את יום הבוחר בו הוא הריבון על המדינה באמצעות הצבעתו. מי שחושב שאותם שלא הצביעו כמותו אין להם זכות דיבור, הבעת דעה וכד' הוא זה שיש בהתנהגותו משום פאשיזים של אני ואפסי עוד.

      מחק
    3. משפחתי מקיבוץ.אתה סגור ומסוגר ומלבה מלחמת אחים באמירות שלך.שבת שלום

      מחק
  9. עודד פרייליך, גבעתיםיום שישי, 30 דצמבר, 2022

    כבר היתה קבוצה בראשות מנחם אלקינד שירדה מהארץ והתישבה בקרים. זה לא נגמר בטוב.
    יש לנו אומץ להילחם נגד אויבים מבחוץ. צריך לא לשתוק ולהאבק נגד האויבים מבית.

    אני מתפלא על תחושת ההפתעה. מדובר בתהליך ארוך של עלית ההמון. המוסדות להשכלה
    גבוהה סגרו זה מכבר את שעריהם. כעת הם בתי ספר מקצועיים. את האנציקלופדיה העברית
    החליפה ויקיפדיה. את בית המשפט מחליף הרחוב [אלאור אזריה].
    ההמון מוצא לו מנהיג - הדמגוג. זה המסוגל לשלהב ולאחד אותו כשהוא מציב לפניו אויב מחוץ,
    ואויב מסוכן מבית, האומר לתקוע סכין בגב. הדמגוג עולה לשלטון אבל אינו עוזב. הדמוקרטיה
    תהפוך לטירניה. את המרשם הזה כתב אפלטון.

    השבמחק
  10. כל כך אופייני שבן גבעתיים ותל אביבי דור 4 יראו בבני הארץ שאינם כמותם לא חושבים כמותם ולא מצטופפים במרכז כמותם המון. את בית המשפט החליף הרחוב (זוכריםמי כיכב בהפגנות התמיכה באלאור ? שר האוצר היוצא הנאור שרצה לזרוק את החרדים למיזבלה), מעניין במדינות נאורות כמו בריטניה הגדולה וארה"ב קובעים אנשים מהרחוב (מושבעים), את הצדק. לא שופטים מורמים מעם שמונו ע"י חבריהם בשיטה קולוניאלית (השליטים הבריטים שבו לחנך את תושבי הארץ לא יכלו לסמוך על תבונת ההמון ולכן לא הקימו את שיטת משפט שהיתה ועדיין נהוגה בביתם). הדמגוג האפלטוני מצוי גם בתל אביב, את המנהיגים החילוניים והנאורים כבר הגדיר הסופר גרוסמן - חלולים, קראו את נאומי ראש הממשלה היוצא ...

    השבמחק
    תשובות
    1. תל אביבי דור 4יום שישי, 30 דצמבר, 2022

      כן בטח, וחמותי עושה מוסקה ללקק את האצבעות.. ניכר שאתה לא מאמין לעצמך אפילו

      מחק
    2. תל אביבי דור 4 נו באמת! תגובותיך: הפשיזם במיטבו!

      מחק
    3. באמת? אוקי, למדתי משהו...

      מחק
  11. חזק וחשוב, אף אם מעט מוגזם.
    לעניות דעתי האבולוציה התרבותית תגבר. כשלחצי הפרנסה וההכרח לכלכל מדינה יגברו, יחולו שינויים תרבותיים גם בחברה החרדית. יהיה יותר רע לפני שיהיה יותר טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. ולהתגייס לצבאיום שישי, 30 דצמבר, 2022

      יאללה אנונימים צאו לעבוד

      מחק
  12. א געווארענער איז ערגער ווי א געבארענר.

    השבמחק
    תשובות
    1. ובאותה מידה, א געווארענער איז בעסער ווי א געבארענער.

      מחק
  13. הפרופסור פרנק הוא רציונליסט אתיאיסט.
    ואף על פי כן אומר קדיש על קבר אישתו.
    ובעת שמחה גדולה נפלטת לו ברכת שהחיינו.הוא בעל רקע מסורתי.
    והוא גם בקי בשבילי פולין .
    עוד קצת רמזים !

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שאומרים "אני אתיאיסט תודה לאל!" 😉

      מחק
  14. טוב מאד שנפתלי בנט תבע אותו על הוצאת דיבה ולשון הרע. נקווה שיזכה במהרה בימינו.
    וכשרואים את הדרשן הבוטה וגם הרוח הזה, קשה לא להזכר בשלושה פסוקים מהמקורות:
    "וְסָלַחְתָּ לַעֲו‍ֹונִי כִּי רַב הוּא..." (תהילים כ"ה)
    "גוֹי גָּדוֹל; עָצוּם, ו...רָב" (דברים כ"ו)
    "גַּם תֶּבֶן גַּם מִסְפּוֹא - רַב עִמָּנוּ" (בראשית כ"ד)
    וכמובן באבסורד הגדול: "תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם" (מסכת ברכות, ס"ד ע"א)
    שבת שלום.

    השבמחק
  15. המניפסט הכתום הוא מתערוכה ומיצג וידיאו של יעל ברתנא: “ואירופה תהיה המומה“ או “חומה ומגדל“ - טרילוגית וידאו המתארת תנועת חזרת נוער ישראלי לפולין, הכוללת הקמת ישוב “חומה ומגדל“ בוורשה, חוגי לימוד פולנית ועוד - קצת דומה לסיפור שכתבת. מומלץ לצפות.

    https://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%99%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%A0%D7%90&oldid=34937313

    https://www.haaretz.co.il/gallery/2010-04-16/ty-article/0000017f-f864-d318-afff-fb67e0e80000

    השבמחק
  16. ואולי בטוויסט מוזר של ההיסטוריה נמצא את עצמנו עוד פעם ב"תחום המושב". הפעם בצורה משודרגת באוקראינה שתהיה לדמוקרטיה משגשגת, ליברלית, הייטקיסטית, ואפילו, בזכות זלנסקי, רזניקוב, קליצ'קו וחבריהם - פילושמית? ונותיר אחרינו עיירה יהודית עלובה, ענייה ומלאה באמונות הבל וסכסוכים.

    השבמחק
  17. \זה מזכיר את פלא פה נס של גדעון אביטל, מלחמות היהודים 2 של רפי רופין והשלישי של ישי שריד

    השבמחק
  18. ראשית, ברכות מאליפות לבעל המחבר הוא בעל הבלוג שזיכה אותנו לדעתי בפרוזה משובחת ואפשר רק לקוות שבמגירתו ספון עוד מן הבושם הזה. נקווה גם שיפרסם אותו במהרה בימינו ולא ישעה למבקריו שניכר בהם שלא טובת הספרות העברית והקוראים העבריים נגד פניהם.
    ישכוייח דוד! לא בא כבושם הזה אל פינו.
    וחשיבות הסיפר איננה רק בשרטוט דיוקנו של מלומד ישראלי שחי את חייו בישראל במעין "טרנזיט" שנועד להביא אותו בחזרה לנקודת המוצא של חייו (בחינת "מקרמליץ באת ואל קרמליץ תשוב". אגב: כאן מן הראוי לצין שהדמות שמסתמא חשודה על ששימשה מקור השראה לבעל מחבר, היתה בוודאי מתרעמת על כך שמיקמו אותה בעיירה בעוד שהיא, נישמתה בגנזי מרומים, היתה ילידת העיר הגדולה שאליה חזרה בערוב ימיה).
    ובכן מה עוד יש בו בסיפור דנן מעבר ליופי צרוף? יש בו לדעתי, עיון מעמיק - על אף קוצר היריעה- במהות הקיום היהודי לדורותיו. דוד אסף מתבונן בהיסטוריוסופיה היהודית לעומקה ובמקום שבו נשמעת נבואה לעתיד במעין אלגוריה שמתחפשת לדיסטופיה כביכול- מובעת בעצם ספקנות לגבי העבר והכדאיות של שמירה על מורשת שכל כולה מחזוריות של כיבוש הארץ (אם אתם מאמינים למסופר בספר יהושע), הסתאבות השלטון והאמונה, שחיתות הכתר והכהונה, התפוררות המדינה ושוב יציאה לגלות וחוזר חלילה.
    דומה שתיאוריות המחזוריות המעגלית ההיסטורית ("אנאקיקלוסיס" ביוונית) שהיתה ידועה עוד להוגים ולהיסטוריונים יוונים כגון פוליביוס ממגלופוליס (200-118 לפסה"נ) וזכתה שוב לעדנה בכתבי ההיסטוריוסוף האיטלקי ג'יאמבטיסטה ויקו (1688-1744) בספרו "המדע החדש" , מתגלה דרך סיפורו של פרופ' אסף כדפוס שאוצר בתוכו את ההיסטוריה העגומה והמזהירה כאחת של עם ישראל . למותר לציין שממשלת החושך, הגזענות והקנאות שהגיעה לעת הזאת למלכות מוכיחה שסיפור קצר זה אינו אלא דברי נבואה שבעוונותינו הולכת ומתגשמת לנגד עינינו. סיפורו של פרופ' אסף למעשה מציג שאלה קיומית נוקבת: האמנם שווה מורשת עגומה זו של דמעות אפר ואבק, על אף רגעי האור הספורים, את תועפות מסירות הנפש שגם היהודים הלא מאמינים (דמיתקרין "חילונים") מעתירים עליה? הגשמת הנבואה שבסיפור יורדת חדרי בטן במיוחד עתה כשנאשם בפלילים חוזר להנהיג את המדינה כשהוא נשעו על ליגיון של מורדי אור קנאים ופרימיטיביים שרוממות האמונה בגרונם אך בפועל, בשנאתם המפעפעת לכל מי שלא בא בסודם, דהיינו: חילונים, נשים, להט"ב, פלסטינים ושאר אומות העולם, הרי אין הם ברי פלוגתא פוליטיים "רגילים" אלא מחללי צלם אנוש הממעטים את הדמות ומבזים את הקב"ה שברא את כולם בצלמו ובכדמותו. אם נוסיף לכך את התנגדותם העקרונית של רבים מהם לאידאולוגיה הציונית ולעצם קיומה של המדינה - התנגדות שעולה למדינה בדם רב ובדמים מרובים בשל השתמטותם מהנטל המוטל על כלל האזרחים בתירוצים של שה"י-פה"י - לא נוכל עוד להתחמק משאלת השאלות: האם שוב חברו להם יחדיו קנאים וסיקריקים להמיט אסון על העם היושב בציון והאם חלילה עוד חורבן בפתח ? ובאמת: האם שוב סובב לו גלגל היהדות ללא הרף כשנגזר על היהודים שוב להיות נעים ונדים כקין בשעתו?
    ולשם מה? הרמז הנורא שעולה מן הסיפא של הסיפור המטלטל הזה שכך היה ויהיה שוב ושוב עד אינסוף בעוד עם ישראל מיטלטל מחוף אל חוף כספינה זו שאבד לה קברניטה.

    השבמחק
  19. cyril ראה נא תשובתי לעודד, לעיל, לדעתי באינסופיות נמות ובאינסופיות ניגאל...

    כמה דברי עידוד מן הקבלה, זו הקוראת לאלוהים אור אינסוף, ומכאן השאלה כיצד ייתכן הקשר לעולם המתכלה וכד', והתשובה היא הצמצום ושבירת הכלים ואיסוף הניצוצות, ויתכן שנזדקק לכל התהליכים הללו, אבל אם הם יאפשרו לנו להרכיב מחדש את 'פני האדם' של האלוהות, אז כבר הכינו לנו תשתית בדורות הקודמים....
    והציונות באה מלשון ציון (היא ירושלים), אבל בספר הזוהר קוראים בשורוק, כמו 'נקודת ציון', ובמקום אחר 'אין ציון אלא השערים המצויינים אלה על גבי אלה' - כלומר נקודת ציון במרחב האינסוף שסביבה עלינו לגבש את יישותנו, כאשר השערים הם הצד הגלוי של דרך הגישה אל ההוויה, שדרכם עלינו לעבור כדי להגיע לאמת הקיום,, אם מישהו חשב שהגענו ל'ציון' ול'ציונות' ונקבל תשובות מוכנות מראש מטעם הנרטיב הלאומי, אז בן גביר יעשה זאת עבורנו, אם נחזור וניטול אחריות על גורלנו הרוחני, הכנסת תתפורר לחתיכות, תאמינו לי..ושבת שלום..

    השבמחק
  20. שולמית זוננשייןיום שבת, 31 דצמבר, 2022

    הרעיון הגלי האינסופי, מאוד מעניין בסיפור שלך.
    הוא כמעט אפשרי! מפחיד.
    אנו עדיין לא יודעים להגדיר מדינה שנהיה שייכים לה והיא לנו.
    מעניין אם זה מעגל שחוזר על עצמו, או ספירלה שבכל חזרה לארץ ישראל נהיה במקום אחר. כמו תובנה של חוקה למשל. כמו תובנה שכל להט זורע זרעים שאם רוע הרדיפה לכוח משקה אותם, יגדלו רעלנים קשים. כמו השיח שמישהו פיתח פה בעבודה קשה - שיח מזרח/מערב, שמרוקן כל תוכן קיומי נורמלי. וגם השיח עני/עשיר או מסכן/רומס דומה לו בדיוק.

    לא עוזבת אותי החשיבה שכולנו אחראים למה שקורה כאן, כל אנשי היוהרה (מכל צד שהוא), במיוחד שפת 'המחיקה' שהשתמשו זחוחי הדעת, במיוחד מהאוניברסיטאות ! הם ואנחנו יילדנו את מה שקורה עכשיו. איך בית המשפט לא תפס את הממשלה במבושיה, בכאב גדול, ולא הציל את דרום תל אביב מפליטים שמטרידים ומחרבנים ברחובות. איך? איך זרקו את התושבים האלה "לזבל" האורבני הנורא. דרום תל אביב הוא הנדלן הבא. ואז יגרשו את תושביו היהודים שהצליחו להחזיק מעמד. - וזו רק דוגמה חיה.
    הספירלה שהצגת הייתה חזקה מאוד בסיפור, ונראה לי שאותה כדאי לפתח, כי היא התוכן האמיץ והישיר בסיפור. היא התמונה הגדולה.

    השבמחק
  21. טוב היה לו הסיפור היה ממשיך את תנומתו במגירה, לנצח. כחילוני ואתיאיסט אני בז לאילו שרואים בחרדים סוג של חיות קנאיות ובורות... כדאי שתרענן את השגותיך. הן מיושנות ופרימיטביות. בקשר לכישורי הכתיבה: חבל על המאמץ...

    השבמחק
    תשובות
    1. דובר על שרלטן אחד שמכנה עצמו "רב" ושמו שאולוב.כמו כן כידוע לי בעל הבלוג סופר מוערך שבאמתחתו רב מכר או שניים. אז אולי אתה "אבידן" אבל בטח אין לך את ה"דוד"

      מחק
  22. הולך אל דרום וסובב אל צפון
    סובב סובב הולך הרוח
    ועל סביבותיו שב הרוח.
    אין חדש תחת השמש!!

    עצוב ואמתי..
    חשה עצבות וייאוש
    לא לזה פיללו הורי כשעלו כחלוצים בשנת 1934!
    לא לזה פיללתי וחונכתי !

    השבמחק
  23. פייק ניוז. 1. הממשלה איננה חרדית
    2. כל מי שיורד מהארץ בסופו של דבר יקרא לנו לעזרה בעת צרה
    3.זו ארצנו ארץ אבותינו שהוגלו ממנה פעם ראשונה בגלל עבודה זר ופעם שניהם בגלל שנאת חינם. בואו ונוריד להבות ונחיה כאחים שאינם מסכימים תמיד על הדרך

    השבמחק
  24. קראתי את הסיפור ונהנתי, גם אם לא הזדהיתי. אבל אני תוהה אם רשאי הייתי לקרוא בלי שאצפה בשאולוב ובהגיגיו. אין לי זמן לכאלה דברים...

    השבמחק
  25. כיוון שמלכתחילה זיהיתי את האדון פרנק הרי שהכל מסתדר על פי על השקפת עולמו.

    השבמחק
  26. הסיפור בוסרי, אתה בודאי לא נעלב. מה שמטריד אותי במיוחד הוא מראה הראשים המהנהנים למשמע דברי הבלע של האיש הבור ההוא מהסרטון. מחריד. אין לי בעצם מה להוסיף על כך. מחריד.

    השבמחק
  27. אגב - לנתן אלתרמן יש צאצאים-נכדים - נתן סלור ואחותו.

    השבמחק
  28. 1. מציע לך לקרוא את הספר 'השלישי' של ישי שריד. מתכתב עם הטקסט שלך.
    2. כל מי שאמר "לֹא אָזוּז מִפֹּה לָעַד! לֹא אָזוּזָה, לֹא אָזוּזָה. לֹא! - נספה. שרדו אלה שהיו חכמים (או יותר נכון, פיקחים) וזזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק ההפך ממה שהבנת. השיר 'שני מכתבים' והציטוט מתוכו נאמרו לגבי ארץ ישראל. הבן עונה לאמו, שמבקשת ממנו לשוב הביתה לגולה, כי לא יזוז מאדמת הארץ.

      מחק
  29. חמור מי
    תודה על התזכורת להיסטורית היהודים בעת החדשה
    אני לכשעצמי מוצא את תנחומי בלמוד ההיסטוריה
    מלחמת אחים כבר חוינו בארץ ישראל של שנות ה 40
    מהומות כבר היו פה והחלטות קשות כבר נלקחו ועל פי תוצאותיהן אנו חיים
    אמונתנו בציונות איתנה
    נמשיך להתווכח ולזעוק אבל עגלת חיינו עוברת במשעולים יפים ועשירים ואין לנו על מה נלין
    תקוותי שהמפלגות הציניות ישכליו להתאחד ולדור בכפיפה אחת במשכן הכנסת ואז בא לציון גואל.
    חזק ואמץ

    השבמחק
  30. קראתי את הסיפור. כתוב יפה. לא בדיוק ברור לי מה עלינו לעשות-לרדת כעת מהארץ? אישית,ף אני מחכה לראות האם כצעקתה? ומקווה כמובן שלא. מטריד אותי יותר הטאבו המזעזע-כמעט מיליון ש'ח שנפל פתאום על הבן שבסך הכל קנה בית לו לילדיו ולאשתו מרחק 50 דקות דרומה מת'א-לא תאמרו במרכז הארץ- שזה כמעט מחירו המקורי של הבית . (ורק עכשיו נאמר להם שזה מחיר הרישום בטאבו)ארץ אוכלת יושביה. סתם מורה וע. סוציאלית. העיזו לקנות בית בפריפריה. משלמים משכנתא, עשו צבא, עובדים, מגדלים ילדים. מאיפה יקחו סכום כזה?
    ארץ אוכלת (עוכרת) יושביה

    השבמחק
    תשובות
    1. במיוחד כאשר יודעים שבעיר חרדית חדשה-שכנראה מוקמת עכשיו, שוב-משלמים כ200000-450000 ש'ח על דירה, וזה בלי לעבוד ובלי לשרת בצה'ל...וכו' וכו'

      מחק
  31. קצת ציונות. משהו על הבונים האמיתיים של הארץ-הקלטה של אמי שעלתה בשנות השלושים למאה שעברה והתיישבה עם חבריה בגליל, והם בנו את הארץ כל חייהם, בפינה הצפונית ההיא: https://www.youtube.com/watch?v=iCREagSPh9o&ab_channel=hiladudi
    האם גם לכופרת תחשב כמו שאמר על לאה גולדברג, רחל המשוררת וטשרניחובסקי-אותם למדנו בביה'ס או החזקנו-כמו את התנ'ך-את ספריהםבבתינו...ההוא שלבוש בשחור מהקישור שנתתם? הרי בזכותה ובזכות יורשיה הוא חי כל כך טוב! מתפרנס מעטיני המדינה שהיא הקימה...

    השבמחק
  32. לצערי הרב הסיפור הדמיוני כביכול אינו בלתי ריאלי. הציבור החילוני הליברלי חי באשלייה שהדברים יסתדרו מאליהם והתהליכים האנטי דמוקרטיים והתיאוקרטיים יתמתנו. הציבור הזה לוקה באדישות וחוסר מעש. מנהיגיו מונעי אגו מנופח המונע בעדם ללכד כוחות למען מטרה משותפת.
    הקרע בעם שהוביל לחורבן הבית הראשון והשני נראה בשלב זה כבלתי ניתן לאחוי ועלול להוביל לאותו גורל. אומרים כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה. יש בזה כנראה משהו.
    אגב - הסרטון של הרב ההזוי הראוי לכל בזוי - אם הדמויות המוצגות על שטרי הכסף של המדינה פסולים בעיניו - מדוע הוא וחבריו החרדלים כה להוטים לגזול אותם מקופת המדינה ולממן באמצעותם את מאות אלפי הפרזיטים הנמנים עם קהלם?

    השבמחק
  33. no question that the 'ochlei arnevet vachbar' are not happy with the current state of affairs. the average hiloni is only 'jewish ' when he stays al admat hakodesh. because like Frank , he goes to chul and marries a shiksa. end of the maaseh. chaval for you all that the aliya from the west is primarily haredi and dati . the tourism and sending-kids-to-yeshiva, which supports COUNTLESS israeli residents is primarily frum. read em and weep. in USA, the hitbollelut of non orthodox is 80%. but to hiloniim , one is a jew eem hu margeesh balev.....

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.