יום שישי, 17 במרץ 2023

פורים שמח בק"ק בני ברק

כתב וצילם דנצ'וּ ארנון 

אתמול הציבו המפגינים נגד המהפכה המשטרית 'לשכת גיוס' בבני ברק, ונדמה היה כי חג פורים חזר ולא בקטע טוב. תושבי בני ברק שהתעמתו עם המפגינים לא אהבו את ה'פורים שפּיל' החדש, שהעמיד בפניהם מראה אכזרית של מציאות שאותה הם מעדיפים להדחיק.

פורים האמיתי היה כאן רק לפני שבוע אך בסערת הימים האחרונים זיכרונו כבר חלף והלך. לנו, המתעדים מבחוץ, נשארו התמונות לעדוּת ולמזכרת.

לכל אחד פורים משלו  פרטי, משפחתי או קהילתי, בגן הילדים או בבית הספר, בבתי הכנסת או בבתי היין. לכל אחד פורים משלו, ובכל זאת אין כמו פורים בבני ברק.  

בשעות הבוקר המאוחרות של י"ד באדר יוצאים כולם מבתי הכנסיות בהם קראו את המגילה, הולכים הביתה לאכול משהו ולהתחפש ויוצאים לרחובות. שמח ברחובות, בלי 'עדליאדע' שמארגנת העיריה.

אף אחד בבני ברק לא קונה תחפושות. את התחפושות מכינים לבד, עם המון יצירתיות. מחפשים ילדים מגיל העריסה, ומתחפשים מבוגרים שיוצאים לרחובות לעשות שמח. הכול עבודת היד, כשרון המעשה ועושר הדמיון של בעלת הבית. משפחות רבות מתחפשות בתחפושת משותפת, הורים וילדים (וילדים, ברוך השם, יש המון).


כל ימות השנה נשיותן של הבנות החרדיות מודחקת ומוצנעת תחת כללי צניעות מחמירים. יום אחד בשנה להקות הדרורים האפורים הופכות ללהקות תוכים צבעוניים. פתאום מתגלה יופי נסתר. הן צמודות זו לזו בקבוצות, למען תחזקנה אישה את רעותה. החצאיות קצרות מאי פעם, הבגדים בשלל צבעים, גרבוני רשת, תכשיטים ואפילו, אלוהים ישמור, שפתון ואיפור!


שנה שלמה מבלים הבנים את רוב יומם בישיבה, מי בלימוד מי בבטלה, ובדרך כלל גם וגם. שלא כמו בני גילם החילוניים, כאן מדכאים את ההורמונים ומנוונים את השרירים. אבל ביום אחד בשנה, בפורים, הר הגעש מתפרץ. 

את השתייה כדת אפשר לתרץ במאמרי חז"ל, שציוו להתבסם עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, ועל ההוראה הזו הם מקפידים לחומרה. לצעירים רבים נדמה שהאלכוהול יעזור להם לצאת מן הקליפה שאליה הם רגילים כל ימות השנה. אבל הם לא באמת רגילים לשתיית בירה ואלכוהול והשכרות שלהם גסה ומוחצנת, שלא נדע...

מקצתם גולשים לאלימות, כזו שיש להיזהר ממנה, ואחרים נלקחים לבתיהם או לבתי החולים על ידי אמבולנסים שבפורים הם מלאים בעבודה.

לצד משלוח מנות איש לרעהו אחת ממצוות החג היא 'מתנות לאביונים'. אביונים לא חסר בבני ברק, ורבים מתגייסים לקיום המצווה. עיקר השמחה מיוצר על ידי חבורות השְׁנוֹר. קבוצות של צעירים, לבושים בתחפושת אחידה, מלווים לרוב במכונית עם רמקולים המרעישים במוזיקה חסידית. הם עוברים ברחובות ובבתים, 'עושים שמח' ואוספים תרומות למוסדות ששלחו אותם.


לקראת הצהריים מתכנסים ההמונים בלב העיר, רחוב רבי עקיבא (הציר המרכזי של בני ברק), בין הרחובות חזון אי"ש ורש"י. בהתחלה קבוצות של צעירים שיכורים מתחילות לרקוד באמצע הכביש ולחסום את התנועה. יותר ויותר ממלאים את הכביש ובני ברק הופכת לפקק אחד גדול. יאללה, בלגן.

כידוע, השר לביטחון לאומי הורה למשטרה לא להפלות בין חוסמי הכבישים. חיכיתי אפוא  מצלמתי שלופה בידי  למכ"תזיות ולרימוני הלם. כלום. אחרי שעה ארוכה הגיעו כחצי תריסר שוטרים שניסו להתגבר על ההמון השיכור וגם הם הרימו ידיים וויתרו. ההמון פינה את רחוב רבי עקיבא רק כשהגיעה השעה ללכת הביתה, אל שולחן הפורים.

להתראות בשנה הבאה. מזל שאין פורים פעמיים בשבוע...

__________________________________________

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי ומורה דרך roshyarok@barak.net.il

16 תגובות:

  1. בתחפושות הם חזקים בבני ברק

    השבמחק
  2. דנצ'ו, אני מאוד אוהב את הכתבות והספרים שלך, במיוחד את הספר 'יום יום חג' שנמצא בביתי. אתה מיטיב לצלם ולתאר את התרבויות השונות המגוונות והמרתקות.
    בניסוח של הכתבה שלפנינו יש מלא עוקצנות וציניות כלפי הציבור החרדי בני ברקי, שאינה קיימת בד"כ בחומרים אחרים שלך, בין כשאתה כותב עליהם ובין על ציבורים אחרים. ממש לא אהבתי.
    הנח בבקשה לפובלציסטים אחרים להשחיז את קולמוסיהם נגד הציבור הזה, ולבקר אותו בצדק או שלא בצדק, והישאר אתה בסגנון הנוח והמוכר שלך, שמביע אך ורק סובלנות וסקרנות כלפי האחר ומנהגיו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לקחתי ללב את הביקורת שלך, אנונימי, כי אני מקפיד מאוד לא להיות שיפוטי ורק להציג את המציאות. עברתי עוד פעם על הכתבה ולא מצאתי שום 'עוקצנות וציניות'. אולי מעט הומור לכבוד הפורים. אם זה הובן כפוגעני, כנראה טעיתי ואני מתנצל.

      מחק
    2. אודה ואתוודה: נשכב מבינתי מדוע על דנצ'ו להתנצל ולולא מיסתפנא הןוא אמינא שחבל שהתנצל. ראשית, מי שאין בו העוז והיושרה להזדהות בשם ובמלכות, מן הראוי שלא יטיף מוסר לזולתו.
      ושנית, הציבור החרדי אינו קודש הקודשים ביום הכיפורים ואינו חקל תפוחים קדישין. אין ואסור שתהייה לו חסינות בפני ביקורתיות ואפילו היא עוקצנית שלא לומר, מושחזת ונשכנית. אדרבא: כל המרבה הרי זה משובח וד"ל.
      :

      מחק
    3. צ"ל כמובן "נשגב".
      טל"ח.

      מחק
  3. עצה טובה לכל החילונים שבאים לראות אוירת פורים בבני ברק: אל תתיצבו בב"ב ב9.00 בבוקר עם מצלמות הענק ותחפשו בדל תחפושת אצל ילד מנומנם שמציץ מהמרפסת.
    הסצנה של פורים בבני ברק מתחילה מהצהרים!!! וכמה שיותר מאוחר יותר מעניין. כי אז היין מתחיל לשחרר בחורי ישיבה מהאיפוק של כל השנה, ויש אוירה עליזה.
    לרחוב החרדי יש קצב אחר, ובפורים בפרט.

    השבמחק
  4. האמת? פוסט מביך...
    המידע האנתרופולוגי המובא בו על הקהילה החרדית אפילו לא יכול להיות מוגדר כ"חובבני".
    מקביל לנער גבעות שבטוח שערבי זו הגדרה לכל מי שרוצה להרוג יהודים.
    רק שדנצ'ו כבר אינו נער...
    מביך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנתרופולוגי בודאי !
      מביך-ממש לא!

      מחק
  5. תודה לדנצו על הפוסט המשובח כרגיל. אלא שיש להודות שהימים האלה, אף שהם בין החגים ואמורים לרומם נפש, אינם ככל הימים וזאת בלשון המעטה. לכן תגובות לעיתים משקפות מצב רוח קשה, זועף, מתוסכל ומאד מובן. בעיני לפחות. שבת של שלום.

    השבמחק
  6. אבישי ליוביץיום שישי, 17 מרץ, 2023

    אַל-נָא אַחַי, תָּרֵעוּ.

    השבמחק
  7. לא הבנתי. למה זה לקח לו על כך הרבה שנים להעמיד תחנת גיוס בבני ברק? למה לא עשה זאת שנים קודמות, לאחר החלטות הקודמות,שכל הממשלות? בינתי קצרה מהבין את המומנטום?

    השבמחק
    תשובות
    1. לפחות "הוא" (מי זה?) עשה משהו וגם אם באיחור. נראה שאתה רק מתאונן

      מחק
  8. גם לי צרם איך שתיארת את הציבור החרדי. חבל.... מקווה שלא יקרה יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא לא רצה לכתוב שהציבור החרדי,כמקשה אחת,משתמט מללחום שכם אל שכם עם "אחיו" היהודים הציונים ונותן להם למות "על קידוש השם".ובכלל חי כאילו הוא מדינה בתוך מדינה.גרוע מן הערבים בראייתי. אז הוא השתמש במילים יותר עדינות

      מחק
    2. ממש כשם שמצפה איש רגיל כמוני שהחרדים והסרוגים (הכללה גורפת ואינה מדוייקת) יחדלו מלהטיף לציבור שאינו כמותם על דרך ניהול חייהם / חיינו ואף יפעלו נגד אורחות חיים שכאלו תחת עריצות כוחם במוסד הציוני בירושלים על איזו גבעה רמה... שמוכר בשם: כנסת ישראל.

      מחק
  9. שמי גיורא כץ ואינני אנונימי. התגובות האנונימיות מלמדות אותי על משטרת המחשבות שהאינטיליגנציה חיה בתוכה. אני מבין אתכם. יש לכם מה להפסיד
    לגופו של מאמר מלא צבעים ופולקלור תודה רבה. מהנה ומלמד.
    אני מציע להפסיק להסתכל על אחינו החרדים כמקשה אחת הראויה לשנאה ולהיות אופטימיים. אנחנו מתקדמים בכיוון הנכון.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.