יום שישי, 31 במרץ 2023

מפה ומשם: רחובות לוהטים, מייסדות ומייסדים, פלמ"ח צובה, אבד בתרגום, סיבוב בטכניון

א. רחובות חדשים בבני ברק

עיריית בני ברק פרסמה השבוע הודעה לציבור על שינויים הצפויים בקרוב בשמות רחובות העיר:

תודה לאבי בלדי

לא צריך להיות מבין גדול כדי לראות את מה מחליפים וּלְמה מחליפים. הנה כמה דוגמאות: 

רחוב המכבים ייקרא מכאן ואילך רחוב הרב עובדיה יוסף

רחוב החלוצים ייקרא על שם הרב שלום כהן

רחוב הראשונים ייקרא על שם הרב קורח

רחוב גיבורי ישראל ייקרא על שם הרב מנצור בן שמעון

רחוב ועד ארבע ארצות ייקרא על שם הרב ינון חורי

גם רחובות הנושאים שמות של ערים ואתרים בישראל, כמו ירושלים, טבריה, הירקון, והירדן, ואפילו חברון והר סיני, כבר אינם נאים לפרנסי העיר. גם הם ייקראו על שמות רבנים וצדיקים או על שמות ספריהם.

למי מותר לערער? רק לאלה שגרים סמוך למקום או ל'בני המשפחה של האישיות שאת שמה מתכוונים לשנות', כלומר יורשי המכבים ונציגי הפרנסים של ועד ארבע ארצות, צאצאי החלוצים והראשונים... וכל השומע יצחק.

בני ברק, שהייתה פעם מושבה שגרו בה משפחות חילוניות וציוניות, שינתה את פניה – איש לא יכחיש זאת וזכותה של העירייה לקרוא לרחובות שבתחומיה על פי ערכיה והשקפת עולמה, אבל ההתנכרות לסמלי העבר ומחיקתם היא בזויה

מעניין מה היו אומרים דוברי החרדים בבני ברק אם עיריית תל אביב למשל הייתה מתחילה לשנות בשיטתיות את שמות עשרות הרחובות שבעיר הקרויים על שם רבנים וצדיקים. צעקות הגעוואלד היו נשמעות עד שדרות הבעש"ט שביפו הערבית!

ועוד הערה למקרא הרשימה.

סוף סוף מממשת עיריית בני ברק את הבטחתה לקרוא רחוב על שמו של השוטר אמיר חורי, שמסר את נפשו בפיגוע שהיה בעיר ב-29 במארס 2022. אבל שימו לב, הרחוב לא ייקרא בשמו המפורש – בסופו של דבר הרי חורי לא היה יהודי – ולכן יצאה העירייה ידי חובתה והרחוב יקרא בשם הגֶנֶרִי השוטר (הנה תירוץ מוכן: ברמת גן השכנה יש רחוב השוטרת, על שם השוטרת יונה קוממי שנהרגה ב-1965 בידי רוצח יהודי).

היו כאן פעם ראשונים... המושבה בני ברק בשנותיה הראשונות (ויקימדיה)

ב. מייסדות ומייסדים

כמעט בכל עיר או מושבה בישראל יש רחוב 'המייסדים' או 'הראשונים', שמוקדש לזכרם ולכבודם של ראשוני המקום. אפילו בבני ברק יש עדיין רחוב הראשונים (אם כי עוד מעט משנים את שמו). נדמה לי שרק במושב טל שחר שבמטה יהודה הפנימו שלצד כל 'מייסד' הייתה גם 'מייסדת', ולצד כל 'ראשון' הייתה גם 'ראשונה'.

למרבית השמחה לא חסכו פרנסי המושב באותיות ומנעו מאתנו את המפגע האסתטי של 'מייסדים.ות'.

צילום: מנחם רוזנברג


ג. תהיה עיננו ליפי ההר וליבנו לרעוּת

צילומים: יוחנן פלוטקין

ידעתי שקיבוץ צוֹבָה שבהרי יהודה הוקם ב-1948 על ידי
יוצאי הפלמ"ח – כתב לי יוחנן פלוטקין – אבל לא הבנתי למה הם דוחפים את זה בכל שילוט. עד שראיתי בוויקיפדיה שזה שמו הרשמי של הקיבוץ: פלמ"ח צובה.

רבים הם המבקרים עם ילדיהם בפארק השעשועים 'קיפצובה' (למה באמת שלא יקראו לו 'פלמ"ח קיפצובה'?), כדאי להם להסתכל גם קצת ימינה ושמאלה.

על מגדל הסִילוֹ שבכניסה (למה ממשיכים לקרוא לו סִילוֹ ולא מגדל תחמיץ?) הוצבה חנוכיה של שמונה קנים, ובחזיתו הפונה לכביש ציור פסיפס יפה, שווריאציה שלו הפכה להיות לוגו של הקיבוץ. 

אך מה פשר הפסוק שמצוטט בפסיפס? 

תהיה עיננו ליפי ההר וליבנו לרעות

אין זה פסוק מהמקורות, וגם לא משיר, אלא חלק מברכת שבת יפה שכתב אחד מחברי הקיבוץ. 


באתר סקר אמנות הקיר בישראל (מייסודו של יד יצחק בן-צבי) מצאתי את כל המידע הנחוץ על הכתובת:

המשפט הוא מבִרכת השבת של קיבוץ צובה שכתב חבר הקיבוץ אמנון מגן: 'נברך את השבת למנוחת הגוף ולשלוות הנפש שנתברכנו בשבוע עמל, ויבורך הבא אחריה, שתהיה עינינו ליפי ההר וליבנו לרעות, שתהא שבתנו שלום, ובביתנו הברכה שבת שלום'. 

הפסיפס מוצב על הסילו בכניסה לקיבוץ צובה.ִ העיצוב הוא של הגרפיקאית חברת הקיבוץ גלי מנבר בסיוע האמן ורכז התרבות מוטי בלבין. גלי מנבר אף עיצבה את הסמליל של קיבוץ צובה (מצד שמאל). 

 ד. עברית שפה קשה

טל סגל ניחן בעין מיוחדת לשיבושי תרגום מעברית לאנגלית ולהיפך.

הנה למשל ברכת התודה של הטורקים למדינת ישראל על הסיוע שהוגש להם בימי רעידת האדמה. השלט נמצא בשדה התעופה באיסטנבול, ורצונו לומר: 'תודה לכם על ההזדהות איתנו'. יצא הפוך...

במלון לאונרדו בירושלים לא ממש מבחינים בין מיטה (bed) לרע (bad). 

מישהו מכיר בסביבה מלון על בסיס 'חדרים טובים'?


בגן הלאומי של מערות קומראן התבלבלו בין אתר (site) לאתר אינטרנט (website), וגם הספרדית לא משהו...

ה. סיבוב בטכניון

בחצר הטכניון, על הדשא, מוצגת תערוכה חדשה ושמה 'החיים כמדענית'. איתמר לויתן ניצל את ההזדמנות, התרשם מה'אובליסק' יוצא הדופן והבולט למרחקים של האדריכל הנודע סנטיאגו קלטרווה ועל הדרך לכד כמה קוריוזים.

ריטה לוי מונטלצ'יני הייתה ביולוגית יהודיה מאיטליה שזכתה בפרס נובל בשנת 1986
חייבים רפורמה משפטית!
תודה לך, ה'



52 תגובות:

  1. בעניין החלפת שמות הרחובות בבני ברק...כפי שנזכר בכתבה רחוב ועד ארבע הארצות ייקרא על שמו של הרב ינון חורי וייתכן כי בשל כך נמנעו פרנסי העיר לקרוא את שמו המפורש של השוטר אמיר חורי בכדי להימנע מכפילות שתביא לבלבול. האם מדובר ביד המקרה או בכוונת מכוון בהחלט שווה בדיקה...אגב רחוב השניים (על שמם של יוסף בצרי ושלום צאלח, שהועלו לגרדום בעיראק ב-1952) שהוזכר כאן בכתבתו של אבי בלדי (25.11.2022) ייעלם מהנוף הבני-ברקי...אשמח לדעת על שם מי נקרא רחוב קושניר?, שיוחלף ברחוב על שם הרב פחימה...

    השבמחק
    תשובות
    1. רוב תושבי בני ברק דתיים והעירייה פועלת ברוח המקום. זכותה. גם רחוב 'השוטר' הגיוני לחלוטין. מציין את גבורת השוטר חורי ואת כבודם של כל שוטרי ישראל באשר הם. ולכל הטוענים: כיכר מלכי ישראל שונתה לכיכר רבין. איש לא טען נגד זה כלום. כל עירייה רשאית להחליף או לקבוע שמות כאוות נפשה וברוח תושבי עירה. מה הטעם בהערות אם אינך גר בעיר? אפשר לחשוב אויאויאוי...

      מחק
    2. רחובה הראשי של בני ברק ראוי שיקרא "רחב אימנו"

      מחק
  2. לי דווקא לא מפריע שינוי השמות בעיריית בני ברק. לחרדים יש ערכים משלהם שלא נופלים מערכים של אחרים והם רשאים להנציח אותם בשמות רחובות לפי אמונתם.
    הבעיה שלי זה עם רחוב "אברהם בן דוד" ששונה לרחוב ע"ש הרב אלישיב. אינני יודע בדיוק אם מדובר על הראב"ד הראשון השני או השלישי, אבל בכל מקרה אין שום סיבה לבטל את זכרו.

    השבמחק
  3. עד שאתה מלין (כדרכך...) על כל דבר שזז בנוגע לחרדים כמו רח. השוטר ולא רחוב חורי (משום שכבר ניתן בבני ברק רחוב ע"ש הרב ינון חורי) אשמח לשמוע מה דעתך על כך שסמוך לרחביה בה אתה מתגורר קראו לרחוב ע"ש טרומפלדור "הגידם" !!!!

    אבל לטרומלדור לא הייתה כיפה ושם הרחוב ניתן ע"י חילוניים אז זה "בסדר".


    שנה ופירש קשה מכולם....

    השבמחק
    תשובות
    1. מה הקשר? חוץ מזה, כבר שלושים שנה שאני לא גר ברחביה.

      מחק
    2. לאן שלא תלך הארס ויסורי המצפון ימשיכו לבעבע וליסר כארס של עכנאי וימצאו מנוחה (אולי זמנית) בלעג ציני ובחיטוט, חיפוש ומציאת פגמים איזוטריים כאלו ואחרים בבתי המדרש ובציבורין מהם פרשת. ואכמ"ל

      מחק
    3. נישארו עוד רבנים ללא רחוב על שמם, או רחובות ללא שם רבנים?

      מחק
    4. פסיכולוג בשקל אתה. מעניין למה אתה ממשיך לקרוא את דברי הארס שלי. אולי אתה מאוהב?

      מחק
    5. אני ממשיך לקרוא לא משום שאני פסיכולוג. אלא משום שאני אכן מאוהב בלראות מידי שבוע עד כמה יסורי המצפון על עזיבת הדת מייסרים אותך קשות וכיצד אתה מוצא לעצמך "ניחומים" בהתזת ארס ציני וילדותי כלפי כל דבר שבקדושה. אני מכיר רבים כמוך שיש להם יסורי מצפון על עזיבת דרכי אבותם, אבל כאן נראה שהיסורים קשים משאול... לא אוסיף יותר. תם הויכוח. ואת התשובות תתן רק לעצמך...

      מחק
    6. מה נלין על העיר בני ברק שממירה שמות מנהיגים לשמות רבנים? אם נפשפש נגלה כי רחוב ר' יהודה הלוי בשכונת רחביה בירושלים שינה את שמו לרחוב אוסישקין, וזאת על ידי אוסישקין עצמו ועוד בימי חייו...

      מחק
    7. אנונימי נכבד, אפשר להתווכח רבות על פרשנותך וטענותיך כלפי "הארס וייסורי המצפון" של פרופ' אסף. על דבר אחד לא ניתן להתווכח: הביקורת הפומבית המסתתרת תחת מעטה האנונימיות, במקום להתייצב באומץ ולהביע את דעותיך בשמך.

      מחק
    8. מה שמייחד את רחביה הוא דווקא שמות רחובות על חכמי ספרד, למרות היותה משכילית כללית, לכאורה..
      למעט המקרים של אוסישקין ושמואל הנגיד שנדד מעט החוצה (אולי בגלל רחוב קק'ל) ייחודה הוא בכבוד הרב לחכמת ספרד, הן בגלל המטען המשכילי שלה והן בגלל הגרעין הספרדי האמיד שהיה שותף בייסוד (משפחות כמו מולכו, אלישר, ילין וכד'..

      מחק
    9. לאנונימי הקובל על "התזת ארס על כל דבר שבקדושה" -
      איזו קדושה יש בשמות הרחובות ? ואיזה קדושה יש בפוליטיקה החרדית ?
      ואם לדעתך בעל הבלוג סובל מבעיות פסיכולוגיות , מה תענה לטענות באתרים חרדיים
      למהדרין התוקפים את עירית בני ברק על כך שאין רחוב על שם "הרבי" ( מלובביץ ) ?
      ואגב , ההתקפות באתרים האלו הם בשפה הרבה יותר חריפה משל הבלוג הזה.

      מחק
    10. ברור שאין רחוב על שם הרבי מלובביץ. רחוב קוראים רק על שם מי שמת

      מחק
    11. אנונימי נכבד. מכיוון שהרבי מליובאוויץ הוא בהגדרה 'טוב' הרי שבגימטריה, הוא רק כמעט חי.

      מחק
  4. נחמד מאד מצד הטורקים, אבל למה לשים את התמונה של המחלצים התאילנדים?

    השבמחק
  5. אין גבול לבושה של עיריית בני ברק! זה מזכיר לי את החלפת שם רחוב גטו ורשה ברמלה לרחוב הרב עובדיה יוסף לפני כ־3 שנים. ר' את הכתבה הזאת:
    https://www.mako.co.il/news-israel/2020_q1/Article-9ed6aa34c2f4071027.htm

    השבמחק
  6. חרדים ושאינם,יום שישי, 31 מרץ, 2023

    הקרב על הזכרון. לדעתי יש מקום להנציח אישים ברחובות ובשכונות חדשות
    ולא ע"ח קיימים.לא סיפור

    השבמחק
  7. רחוב טרומפלדור- הגידם: לי היה נדמה ששינו את שם הרחוב בגלל המחלוקת על הכתיב דהיינו טרומפלדור או תרומפלדור (תנועת ביתר- ברית יוסף תרומפלדור) וזאת ברחוב בו (היה?) ממוקמים המשרדים הראשיים של קופ"ח לאומית שהוקמה לספק שירותים רפואיים לחברי התנועה הרביזיוניסטית. צבי אורבך

    השבמחק
    תשובות
    1. נהפוך הוא: מתחילה הגידם היה שם הרחוב. ועכשיו תרומפלדור שמו.

      מחק
    2. שמו של רחוב הגידם הוחלף, כי לתושבי הרחוב לא היה נעים, שיקרא ע"ש בעל מום.

      מחק
    3. זכורני איך בתקופה שגרתי בירושלים סבלתי מבעיה אורתופדית ביד וכחבר קופ"ח לאומית נשלחתי למרפאה האורתופדית ברחוב הגידם... אכן, לא נעים.

      מחק
  8. בתל אביב היתה תרעומת גדולה כשהחליפו את רחוב עמק יזרעאל הותיק ברחוב הרב יצחק ידידיה פרנקל בפלורנטין לפני שנים. הרב פרנקל היה הרב הראשי לת"א (וחותנו של הרב לאו). הוא הנהיג את ההקפות השניות בת"א בקצה הרחוב שלימים נקרא על שמו וזה סיפור גדול בפני עצמו. מי שגדל שם כילד לא ישכח את האירוע המיוחד הזה ולא את הדרת הפנים של הרב פרנקל.

    השבמחק
  9. אפשר וראוי ללמד זכות על אחינו החרדים בכך שהמכבים (אגב, גם החרדים חוגגים את חנוכה), החלוצים, גיבורי ישראל, וועד ארבע ארצות וערי ארצנו היפה - כולם זכו, זוכים ויזכו להנצחה בשלל יישובים, ואילו רבנים חרדים לא יזכו שיקראו על שמם רחוב בשום יישוב שאיננו חרדי. ועם כל זה ואחרי כל זה, זה לא נראה טוב שהנצחתו של אדם באה על חשבון אחרים, ואולי באמת אפשר היה לפתור את זה בדרכים יותר אלגנטיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. "רבנים חרדים לא יזכו שיקראו על שמם רחוב בשום יישוב שאיננו חרדי", ובכן בדקתי את מצבו של הרב עובדיה יוסף, ומתברר שרחובות על שמו יש בנתניה, קרית גת, הרצליה, אור יהודה, שדרות, ירושלים, פתח תקווה, חדרה, ראשון לציון, ומן הסתם גם בעוד מקומות שאינם חרדיים.

      מחק
    2. הדרך האלגנטית לפתור את הבעיה היא פשוט... לבנות רחובות חדשים.
      אבל זה כבר חורג מתחום סמכותה של העיריה. שנאמר, "רפורמה - עכשיו!"

      מחק
    3. אכן 'מה שחשוב'

      מחק
  10. החלפת שמות רחובות בבני ברק - שלב מדאיג בהתרחקות מכל סממן ציוני/חלוצי/התישבותי ומהיסטוריה של המדינה. חבל!!

    השבמחק
    תשובות
    1. נדמה לי שהתנועה הציונית התרחקה בעצמה מהסממנים המדוברים והציונות היום מודגשת ומקובלת בעיקר אצל הציונות הדתית כי השמאל הציוני כבר לא.. השמאל שהיה פעם ציוני הוא כבר פוסט ציוני ועל רקע זה לא מובן כעסם על שינוי שמות רחובות. כל עירייה רשאית לקבוע או להחליף את שמות הרחובות לפי ראות עיניה או ברוח תושביה ולפי דעתי עיריית בני ברק מכבדת מאד את תושביה כשיא קובע שמות על שמות רבנים חרדים. אין שום פסול בכך גם אם זה על חשבון שמות קיימים וזיכרון היסטורי. אולי היה ראוי לציין באותו שלט את ה''לשעבר רח' כך וכך'' כדי לכבד את הזיכרון הקודם אבל כאמור אין פסול בשינוי שמות. הרי כבר שינו שמות של יישובים כזכור לכלנו. נצרת עלית הפכה להיות 'נוף הגליל'. גם לראש פינה היתה קודם גיא אוני, לא שם ערבי איש לא התלונן על זה לדעתי. בית שמש שהפכה ליישוב דתי נקראת על שם אל כנעני בכלל. אז מה הטעם לכעוס חברים יקרים כל עירייה עושה מה שתושביה מבקשים ממנה.

      מחק
    2. גם היישוב הדתי, העיר טבריה, קרוייה על שמו של הקיסר טיבריוס, עובד אלילים ולא מן הנמנע שיום אחד ישנו את שמה בלחץ תושביה וגם זה הוא דבר מקובל לחלוטין.

      מחק
  11. בזמנו , רחוב השלושה הפך לחשב סופר, רחוב שרת ל אשל אברהם, רחוב הרצל להרב שך.
    האידיש שנשמעה בילדותי על ידי חילוניים או מסורתיים, כבר איננה נשמעת. האידיש המדוברת היום על ידי החרדים בבני ברק היא כה עילגת למחריד

    השבמחק
  12. נוסף על נטישת ערכים כלל לאומיים ואנושיים וערכי הטבע והארץ יוצרת התכנית האווילית מבוכה בקרב תושבי העיר בני ברק: רחוב הנגב הופך לרחוב השנים (פריט 5) ורחוב השנים הופך לרחוב הרב בעדני. מה יעשו תושבי הרחובות הללו ומה יענה הוויז אחריהם?
    אכן הועילו שוטים בקלקלתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבישי ליוביץיום שישי, 31 מרץ, 2023

      כבר אמר מישהו, אשר גלם "עצמה יהודית" אמתית, אלברט אינשטיין:
      "שני דברים הם אינסופיים – הקוסמוס, והטפשות האנושית; ואיני בטוח בקשר לקוסמוס".

      מחק
  13. לגבי המגדל בקבוץ צובה -
    מגדל או מיכל סילו שימש כממגורה לגרעינים שפריקתם נעשית בתחתית.
    מיכלי סילו משמשים גם לאכסון קמחים, סוכר וכדומה.
    מגדלים לתחמיץ מולאו בירק מקוצץ ומהודק לשימור ופריקתם נעשתה משכבתם העליונה.

    השבמחק
  14. בבית ספר בו אני מלמד (בדרום) השתתפו בתחרות מדעים בטכניון, זה היה סמוך ליום האישה והם באו אל חנוכת התערוכה הנ'ל, עם מדענים מחו'ל ובכלל, זו הזדמנות כנראה להדגיש את מקומה של האישה במדע ובכלל....
    לגבי צובה כדאי לזכור את אתר הכפר והמצודה הישנה, חורבותיהם מסתתרות בהר המכונה בלמונט, הנראה היטב מכביש ירושלים... לעולה מתגלים שרידי הבתים המסודרים בסידור מיוחד של כפר הררי טיפוסי. מערכת המים העתיקה, ששימשה את תושבי ההר, מצויה אף היא בסמוך, כחלק ממערכת המים האפיינית של הרי יהודה ..

    השבמחק
  15. את מקומם של מגדלי הסילו לתחמיץ, המעטים והיקרים, תפסו 'בורות התחמיץ' אשר היו, בעצם, מתחם בין שני קירות בטון מקבילים, בינהם נשפח הירק הקצוץ (בעיקר תירס) והודק ע"י טרקטור שנסע על גבי הירק הקצור הלוך ושוב.

    גם איסוף התחמיץ לאחר תקופה , היה קל ונוח מאד בשיטה זו.

    השבמחק
  16. לשינוי שם הרחוב יש גם משמעות מעשית רבה ומורכבת. כל התושבים צריכים להחליף את כתובתם. וזה אומר ניירות מכתבים, חותמות, פרסומים וכד' של עסקים שונים ברחובות להם מחליפים שמות. לדבר יש גם משמעות כספית וכן יוצר בלבול לא קטן. לפי פקודת הרשויות המקומיות בישראל יש הליך סטטוטורי של התנגדויות לשינוי שמות של רחובות כדי שהדבר יעשה במשורה ולא באופן כה נרחב. יש שהגיעו לבתי משפט כדי למנוע שינוי שם הרחוב בשל העלויות הגדולות הכרוכות בכך וגם משום סיבות ענייניות. מעניין אם עיריית בני ברק תשנה את שמות הרחובות לפי הנוהל המחייב בפקודת הרשויות.

    השבמחק
  17. אני מתפלא שלא הערת על כך שבכיתוב באנגלית בשלט של קיבוץ פלמ"ח צוֹבָה. השם הפך פתאום ל-Tzuba (וכן בערבית).

    השבמחק
  18. הכיתוב צובה בשורוק ובדגש ב-ב' נובע מהשם הערבי של הכפר (שהוזכר לעיל אגב), זה כח האינרציה של הגיית המקום שהמשיכה לבאים לאחר מכן. הניקוד בחולם וללא דגש הוא מופתי, נובע מהאזכור התנכי של המקום (ספר שמואל, אחד ממקומות המגורים של חיילי צבא דוד)

    השבמחק
  19. לפי עוצמת חילופי השמות גם שם העיר יוחלף מחשש להזדהות עם נושאי משרה הקרואים 'ברק'.

    השבמחק
  20. לגבי שמה של בני ברק בכלל הסיפור מרתק,, עיר תלמודית שכולנו נזכיר את שמה בסדר פסח הקרוב - 'ארבעה שהיו מסובין בבני ברק, עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם'.. בין השאר לימד בה רבי עקיבא (שבעצמו התגורר בלוד), ושאר חכמים, כדאי לעיין שוב ביוכי ברנדייס על 'הפרדס של עקיבא', או בעוד מקורות, לגבי חכמתם של התנאים הללו, שהנהיגו את העם בדורות שלאחר החורבן, שבגינו עזבו גם את ירושלים וירדו למישור החוף (למקומות כמו יבנה, לוד, בני ברק ומקומות נוספים....) השם השתמר בשם הכפר הערבי אבניברק, שממנו קנו מתיישבי בני ברק היהודים את אדמות המושבה, וקראו לרחוב הראשי רבי עקיבא - כמובן.... לשם הבדלה בין היישוב הערבי והיהודי, החלו לקרוא לכפר הערבי ח'יריה (מלשון ח'יר - כלומר מקום טוב)... בני ברק ההסטורית יושבת על אתרו, כלומר בצומת מסובים, והצומת נקראת כך על שם ארבעה שהיו מסובים בבני ברק וכו'.. כנ'ל..
    (הספארי והפארק הלאומי למשל יושבים גם על חלק מאדמות אלו..
    *אכן - הפרדס של עקיבא 👍

    השבמחק
    תשובות
    1. "עד שבאו ואמרו להם" קימת גרסה שהאמירה *הגיע זמן קריאת שמע של שחרית* היתה למעשה הסיסמה המוסכמת לתחילת המרד.

      מחק
  21. מעניין מאוד

    השבמחק
  22. אם כל הארץ הפכה ל"רבין", עולה מאליה השאלה מתי יהיו רחובות ואתרים ע"ש נרצחי אלטלנה הי"ד.....

    השבמחק
    תשובות
    1. מיד אחרי חנוכת איצטדיון 'לה פמלייה' בבני עטרות

      מחק
    2. לMena R אכן התמיכה במרד בר כוכבא היתה טעותם של החכמים, במובן מה, ההלכה הנ'ל נובעת מדיון על זמן אמירת קריאות שמע (האיזכור של יציאת מצרים הוא דרך אגב..). זה מראה את התגבשות התורה שבעל-פה, בהתבסס על מעשי החכמים, מסורות שהחלו לאסוף ולנסח לאחר החורבן.. מעניין שהתמיכה במרד נשכחה, אבל המסורות הללו, שמייצגות מין גאולה מסוג אחר - 'ישבו כל הלילה, עד זמן אור שחרית וכו'.. נותרו, והן מבשרות כמו סדר פסח יכולת קיום והמשכיות, בכל גילגולי העם.. זה כוחן ומשום כך, כנראה, איזכורן ...

      מחק
  23. בין הרחובות שאת שמותיהם מחליפים:
    רחוב השניים, יוחלף ל'הרב שמעון בעדני.

    אבל בבני ברק צריכים בכל זאת רחוב על-שם שנים אחרים, אז מחליפים את רחוב הנגב שיקרא מעתה רחוב השניים.
    חלם ממשש❗

    השבמחק
  24. אין ספק בכלל שנשים בעמדות מפתח הם תנאי הכרחי לקידום עם ישראל בין האומות ובכלל. תלוי איזה נשים.לא נשים כגון אטבריאן וגוטליב וחברותיהן מלכחות הפנכה בליכוד

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.