יום שלישי, 7 במרץ 2023

סיבוב בבני ברק: מלכת אסתר, פרט לשבת, גיבור ישראל, החזון איש, מים בששון

א. מלכת אסתר

בוטיק טיפוח ויופי ברחוב ז'בוטינסקי 154, עם ניקוד פורימי במיוחד...

צילום: יעקב וימן

ב. פרט לשבתות וחגים

זה השלט שהוצב במספר צמתים מהם ניתן להיכנס לרחוב הרב קוק בבני ברק. 

יכול להיות שמציבי השלט לא בדיוק הבינו את משמעותו?

צילום: יעקב כהן

ג. גיבור ישראל

זה לא מכבר פרסמנו בבלוג עונג שבת רשימה של אבי בלדי על מקומות בישראל הנקראים 'השניים' ('הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּו בִּלְתִּי אִם-נוֹעָדוּ? "השניים" ברחובות ישראל', 25 בנובמבר 2022). בין השאר כתבנו שם על הפיגוע שהיה בבני ברק במארס 2022 ובו נהרגו חמישה אנשים ובהם השוטר אמיר חורי. המאמר הסתיים במילים: 'עד כה לא הצליחה עירית בני ברק למצוא את המקום הראוי להנצחתו של מי שהגן בגופו על תושביה'. 

רחוב על שמו טרם נקרא בבני ברק, אבל ברחוב ז'בוטינסקי פינת הרצל נמצאת פינת זיכרון צנועה, מאולתרת ובלתי צפויה, כאילו נחבאת מעין הציבור. אפשר לעבור ליד ובכלל לא לשים לב... ובכל זאת, מישהו דואג לתחזק אותה, לשמור על נקיונה ולרענן את הפרחים.

צילומים: יוחנן פלוטקין

ד. הבית ברחוב החזון איש

ברחוב החזון איש 37 בבני ברק נמצא – כמה צפוי – ביתו ההיסטורי של הרב אברהם ישעיהו קַרֶלִיץ (1878-1953), שכונה החזון איש על פי ספרו חזון אי"ש. הוא היה ממנסחי דרכו של הציבור החרדי בארץ ישראל וביוגרפיה עצומת ממדים כתב עליו רעי פרופסור בנימין בראון.

לאחר מותו, תלמידיו הקימו במקום שבו גר 'חדר' (אִמְרוּ: חיידר) בשם תשב"ר (תינוקות של בית רבן), שנחשב עד היום למוסד שמרני שתלמידיו באים ממשפחות האליטה הליטאית בעיר. לאחרונה נערכו שיפוצים בבנין ולראשונה הוצב שילוט על כך שבמקום היה ביתו של הרב. האם זה רצון לשווק את החיידר, או התעוררות של תודעה היסטורית?

בתקשורת החרדית דווח שבמהלך השיפוצים נחשף מקווה לא ידוע שבו נהג החזון איש לטבול. 

צילומים: יוחנן פלוטקין

בעבר הציבה עיריית בני ברק שלט מכובד וגדוש מידע על המבנה, אך מאז צולם השלט, בשנת 2013, הוא נעלם ואיננו ובמקומו לא בא חדש.

השלט שהיה ליד בית החזון איש 37 (צילום: אבישי טייכר; ויקיפדיה)

ה. מים קרים על נפש עייפה

כתב יוחנן פלוטקין: 

ברחוב הרב שך, מיקום מרכזי בעיר בני ברק, מישהו פרטי יזם הקמת עמדה לשתיית מים קרים בחינם. מדובר ביוזמה מבורכת מאוד. יש יוזמות דומות ברחבי העיר, אבל נראה שזו מחזיקה מעמד יותר מאחרות.   
כשחושבים על זה, השאלה המתבקשת היא מדוע זו יוזמה פרטית, ולמה רשויות מקומיות לא יוזמות בעצמן שירות כזה. הרי לשירות כזה נזקקים העוברים ושבים לא פחות, ואולי אף יותר, מאשר לספסלים, לפחי אשפה כל חמישים מטר או ללוחות מודעות. מדוע מה שמקובל במשרדים או בפארקים ציבוריים לא יהיה גם ברחובות מרכזיים? זה דורש בסך הכול עובד שידאג למילוי כוסות חדשות וסל מחזור צמוד. עובד הניקיון המופקד על האזור בוודאי יוכל לעמוד במטלה זו, וכך עוברי הדרך לא רק ירוו את צמאונם ולא רק יחסכו מכספם על קניית בקבוקי שתייה, אלא גם יהיו בריאים יותר וילמדו שגם מים מרווים. 
צילומים: יוחנן פלוטקין

ונעיר כי גם בזה קדמונו העות'מאנים, שהקימו בערי הארץ ובצומתי דרכים רהטי מים (סביל), שמקצתם פעילים עד היום. חבל שרשויות המים השונות אינן משמישות את כל הרהטים הללו לרווחת הציבור ולתפארת מורשת המים של ארץ ישראל.

17 תגובות:

  1. שמחתי לתרום חלקי לאוירה הפורימית בבני ברק. חג שמח

    השבמחק
    תשובות
    1. מספרים שבבני ברק הוקם מכון סדו-מזו בשם "אסתר המלקה"

      מחק
  2. בגבעת רוקח, שבה התגורר החזון איש לפני שעבר לבית הנ"ל, נולדה אימי, שהיתה ממשפחה חילונית - אחת מני רבות שחיו בבני ברק (-משפחת מילנר, בעלי הקצביה),, במקום פעל בית ספר 'הגבעה', יסודי-חילוני, ובני ברק היתה עיר 'מעורבת' - גם החרדים, טרם התגברות השפעת החזון איש ושיטתו, היו קרובים באופיים לתנועת ה'מזרחי' - גישה ציונית מתונה, רפתות וחקלאות זעירה בחצרות הבתים... קצבים, סוחרי-בדים, חנות 'אתא', מפעל 'דובק' ועוד בעלי מלאכה שעירבו סוגי אוכלוסיה שונות, מתקופת היישוב וראשית המדינה.. היא סיפרה לי על הלוויתו של החזון איש, שגם החילונים מבני ברק הגיעו אליה, כולל אביה,,,, זאת היתה בני ברק אחרת, שאמנם גילמה הוויה דתית שונה מרמת גן החילונית, ובזה ייחודה (אולי עד היום), אך טרם עלייתה לשלטון כחלק מגוש השמרנות-והלאומיות בישראל (וחבל שלא נותרה כך... עם השנים החלו האנשים להחנות רכביהם ברחוב ירושלים, אם רצו לצאת בשבת, שכן זה הרחוב הפונה אל רמת גן... בשנות השישים כבר עברו לרמת גן, היא ומשפחתה, כשהם מותירים אחריהם (כמו רבים מבני היישוב המנדטורי מאז) את בני ברק ה'מיזרחניקית', נוסח פעם..

    השבמחק
    תשובות
    1. בני בית הלחמייום שישי, 10 מרץ, 2023

      תודה על הזכרונות מבני ברק האחרת. זכור לי האטליז של משפחת מילנר. מירה מילנר היתה הילדה הכי יפה בגן, ששכן מתחת לבנין שלהם. אמי נחמה יסדה את בית הספר 'הגבעה', וסבתי עבדה במפעל 'דובק'. אותו עולם מונצח בספרה של רחל איתן 'ברקיע החמישי', שהמעון המתואר בו הוא בגבעת רוקח.

      מחק
    2. אימי אכן היתה מירה מילנר (לימים לויתן..)
      הכי יפה בגן, וגם הכי שובבה 👍

      מחק
  3. בכל יום שותים 3000 כוסות.

    השבמחק
  4. על זה נאמר 'מנחל בדרך ישתה, על כן ירים ראש' (תהלים קי' ז') ....

    השבמחק
  5. העיריות יכולות להתקין ברזייה פשוטה עם אפשרות ללגום, בלי צורך בכוסות חד פעמיים (ברור שמוכרי ה"גזוזים" לא יתלהבו מזה...)

    השבמחק
  6. כמו ששערת הבית של החזון איש בחיידר תשב"ר - הוא רעיון של המנהל החדש של החיידר שקלט את הפונטיצאל העצום ואת הרוחים הכספיים הגדולים שזה יכול להניב, לכן הולכים לעשות שם כמין מוזיאון תמורת כסף וכו'.

    השבמחק
    תשובות
    1. החזון אי"ש אגב ראשי תיבות של אברהם ישעיהו (קרליץ), שמו המקורי של הכותב

      מחק
  7. החזון איש היה שכן של סבא וסבתא שלי, עדה ויצחק זליקוביץ' ברחוב חת"ם סופר בבני ברק (גבעת רוקח), ולדעתי הוא התגורר שם רוב שנותיו בק"ק בויבריק.

    השבמחק
  8. בקשר לתמרור אין כניסה פרט לשבתות. ההסבר פשוט. בימי חול הכניסה לרחוב החד סטרי היא מכיוון מרכז העיר בני ברק. אך מכיוון שבשבת בני ברק סגורה לכלי רכב, ומכיוון שברחוב הספציפי הזה גרים גם חילונים, לכן בשבת הסדר התנועה מתהפך וניתן להיכנס לרחוב מכיוון רמת גן.

    השבמחק
  9. הפינה לזכר חורי אותי דווקא זיעזעה...מניחה שבסיוע מספר מתנדבים מהקוראים הנאמנים ניתן לשדרגה ולייצר משהו צנוע אך מכבד. תודה. אדריכלית נוף חנה יפה..

    השבמחק
  10. 300 כוסות פלסטיק חד״פ כל יום - איזה מגניב!

    השבמחק
  11. בשנות החמישים פעל בבניין ההסתדרות ברחוב רבי עקיבא חוג לשירה בניהולו של עמנואל זמיר , ז״ל. אני ואחיותיי קיימנו חזרות שבועיות והמקהלה הופיעה בעיירות פיתוח.

    השבמחק
  12. בעבר קיבלתי מעיריית בני ברק רשימה של כל שלטי ההסבר שהם הקימו. צילמתי את כולם והעליתי אותם לאינטרנט ולערכים המתאימים בוויקיפדיה. לצערי רוב השלטים הושחתו או נעלמו. החרדים לא אוהבים את השלטים האלה...
    ד"ר אבישי טייכר

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.