יום שבת, 19 בפברואר 2011

1, 2, 3 ניסיון

לפני שלוש שנים (ואולי אף יותר) התחלתי לשלוח בימי שישי בבוקר את 'עונג שבת'  המוכר יותר כעונ"ש  באי-מייל לחמישה-שישה הקוראים שלי. מאז רשימת המנויים הלכה וגדלה, וגם הטכנולוגיה הלכה והשתכללה. מי ידע אז מה זה 'בלוג'...

כל כך הרבה אנשים נדנדו, כל כך הרבה אנשים אמרו לי שזה כדאי, אז הנה אני כאן. בינתיים לניסיון.

נראה מה יצא מזה. אולי נתחיל פשוט בארכיון מקביל  מה שקרוי 'המיטב' של עונ"ש...

לאט לאט ובזהירות, כמו קיפודים שעושים, אתם יודעים מה...

ותודה לעינת אמיתי 'המטפלת'.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
להתחיל מכאן:

מִזְמוֹר לְדָוִד: גימטרייה וסמלים ביצירתו של יוהאן סבסטיאן באך

הפורטרט האייקוני של יוהאן סבסטיאן באך, 1746 (ויקימדיה)

מאת רון זרחי

א. משהו על מוזיקה, מתמטיקה וגימטרייה

הקשר בין אמנות למדע ובין מוזיקה למתמטיקה נתפס לרוב כזר לעולם המושגים של האדם המודרני, וזאת בהשפעת הלכי מחשבה שאפיינו את התנועה הרומנטית שהתגבשה באירופה במאה ה-19, ובמידה רבה נשארו תקפים גם בימינו. לא כאלה היו פני הדברים בתקופתו של המלחין הנערץ יוהאן סבסטיאן באך (1750-1685), שהתאפיינה בזיקה הרבה יותר הדוקה בין תחומי ידע ומחשבה שונים, שהיום נראים לנו רחוקים ולעיתים אף מנוגדים. דוגמה בולטת ומייצגת לתופעה הזו היא דמותו המרשימה של יוהנס קֶפְּלֶר (1630-1571), מגדולי המדענים בכל הזמנים, שלא ראה סתירה בין מחקריו באסטרונומיה, לבין התעמקותו באסטרולוגיה, תיאולוגיה, כרונולוגיה (סדר המאורעות בהיסטוריה), פוליטיקה ומוזיקה. בספרו המפורסם ביותר Harmonices Mundi (ההרמוניה של היקום), שנדפס בלטינית ב-1619, הוא הציג תיאוריה של קשר בין הביטוי המתמטי של תנועת גרמי השמים לבין היחסים המספריים של המרווחים המוזיקליים, ואף תיאר את ההרמוניה שיש לדעתו לשאוף אליה בחברה האנושית (רעיונות שמקורם בפיתגורס ואפלטון). 

אחת האמירות המפורסמות ביותר שמבטאות את תפיסת המוזיקה כמתמטיקה בצלילים היא של הפילוסוף והמתמטיקאי הגרמני גוטפריד וילהלם לייבניץ (1716-1646), שבשנת 1712 כתב לעמיתו המתמטיקאי כריסטיאן גולדבך: 'המוזיקה היא פעולה אריתמטית נסתרת ובלתי מוּדעת של הנפש'היה אז מובן מאליו שפילוסופים כותבים על מוזיקה. כאלה היו למשל חיבוריהם של הצרפתים רנה דקארטMusicae Compendium (מדריך תמציתי למוזיקה) מ-1618, שעוסק בתיאוריה ובאסתטיקה של המוזיקה, או של ז'אן-ז'אק רוּסוֹמסה על מוצא הלשונות, שנדפס לראשונה ב-1781 (שלוש שנים לאחר מות המחבר) וכולל, בין השאר, דיון על מקור המוזיקה, על המלודיה וההרמוניה, וביקורת נוקבת על התיאוריה המוזיקלית של המלחין בן-זמנו ז'אן פיליפ ראמו.

מתוך אותה גישה, שהיום נהוג לכנותה אינטרדיסציפלינריוּת, היה זה רק טבעי שתיאורטיקנים של המוזיקה יתייחסו בכתיבתם גם לשאלות הנוגעות למקור המוזיקה ולמטרותיה מנקודת מבט תיאולוגית-פילוסופית. כאלה היו שניים מבני דורו של באך: פרידריך ארהרד נידט (Niedt1717-1674) ואַנְדְרֵאַס וֶרְקְמַיְיסְטֶר (Werckmeister1706-1645), שבאך הכיר היטב את כתביהם והושפע מהם. התפיסה הרווחת הייתה שהמספרים והיחסים ביניהם עומדים ביסוד הבריאה, וככאלה הם מייצגים את החוכמה והסדר האלוהיים. ברוח זו היה נפוץ מאוד בכתבי התקופה ציטוט מן הסֵפֶר הגנוז חכמת שלמה (יא 20; תרגום: מנחם שטיין): 'בְּמִדָּה, בְּמִסְפָּר וּבְמִשְׁקָל הַכֹּל הֲכִינוֹתָ' (בדרך כלל בנוסח הלטיני: Sed omnia in mensura et numero et pondere disposuisti).

ב. סתרי מספרים במסורת הסוד היהודית

הגישה הזו למִסְפרים כביטוי של מעשה האל בעולם, שמקורה כאמור ביוון העתיקה, חילחלה לעולמות מחשבה רחוקים וזרים אלה לאלה מבחינה כרונולוגית, גיאוגרפית, דתית ותרבותית. אין להתפלא אפוא שניתן למצוא קווי דמיון בולטים בין השימוש הרב שבאך עשה ביצירותיו בסמלים נסתרים של מספרים, לבין תופעות דומות דווקא במסורת היהודית, על אף שזו נראית רחוקה מעולמו של באך מכל בחינה שהיא. 

מבלי להתיימר לסקור את התופעה כולה, הנה כמה דוגמאות שתמחשנה את הדיון על באך שבהמשך.

הסבר מאיר עיניים לקדושת המספרים והאותיות ולמקורם האלוהי מופיע בספרו של יוסף ג'יקָטִיליה, מקובל שחי במאות ה-13 וה-14 בספרד. כך כתב בספרו גִּנַּת אֱגוֹז:

דע כי קיום כל הדברים כולם בחשבון, וקיום החשבון בו יתברך, ולפיכך נקרא חשבון מלשון מחשבה. והנה תמצא האותיות שהן מתנהגות על דרך החשבון והמספר וזהו יסוד שלהן. ולפיכך אני אומר כי קיום העולם באותיות, וקיום האותיות בחשבון, וקיום החשבון בו יתברך (על פי אורנה רחל וינר, 'רזי ר' מרדכי דאטו לשירי הנקודות', דעת, 73, תשע"ב, עמ' 119).

גם שֵׁם הספר, הלקוח משיר השירים ('אֶל גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי'), רומז לטכניקות השונות של התייחסות סימבולית למספרים ולאותיות: המילה הראשונה ('גִּנַּת') מורכבת מראשי התיבות של גימטרייה, נוטריקון (ראשי תיבות) ותמוּרה (שינוי סדר האותיות כדי ליצור מילה חדשה); המילה השניה ('אֱגוֹז') היא סמל שכיח במדרשים ובכתבי הקבלה לתוכן הנסתר (הסוד) החבוי בכתבי הקודש מתחת לקליפה החיצונית (הפְּשָׁט).

דוגמה מובהקת לגישה פרשנית העושה שימוש בשלוש הטכניקות הללו קשורה בפרשן ופוסק ההלכה החשוב יעקב בן אשר, בעל הטוּרים (1343-1269), שנולד באשכנז והיגר עם אביו הרא"ש לספרד. בפירושו לפסוק הראשון של ספר בראשית כתב שרשרת ארוכה של גימטריות ונוטריקונים על המילה הראשונה שבה נפתחת התורה  בראשית. הנה כמה דוגמאות:

'בראשית ברא' בגימטרייה – 'בראש השנה נברא העולם' ... 'בראשית' נוטריקון ... בראשונה ראה אלהים שיקבלו ישראל תורה ... 'בראשית ברא אלהים' ס"ת [סופי תיבות]  אמת. מלמד שברא העולם באמת (מצוטט מאוצר הספרים היהודי השיתופי)

הצד השני של אותה תפיסה היה המנהג להצפין בכתבים תיאולוגיים ובפיוטים סמלים נסתרים של מספרים ואותיות כדי להעניק להם ממד של קדושה ולהדגיש בכך את הדבקוּת הדתית של המחבר. דרך מקובלת כזו הייתה ליצור ראשי תיבות של השם המפורש, כמו למשל בפתיחת משנה תורה של הרמב"ם ('יסוד היסודות ועמוד החכמות') או בפתיחת מסילת ישרים של הרמח"ל ('יסוד החסידות ושורש העבודה'), וכזה הוא גם האקרוסטיכון של התחלות הבתים בפיוט המוכר 'יְדִיד נֶפֶשׁ' שחיבר במאה ה-16 המקובל הצפתי אלעזר אזכרי ('יְדִיד נֶפֶשׁ, אָב הָרַחְמָן ... הָדוּר נָאֶה זִיו הָעוֹלָם ... וָתִיק, יֶהְמוּ רַחֲמֶיךָ ... הִגָּלֵה נָא וּפְרֹשׂ חָבִיב').

מקרה מורכב הרבה יותר מאשר סתרי מספרים ואותיות הוא הפיוט 'לכה דודי' שחיבר המקובל שלמה הלוי אלקבץ – גם הוא בצפת של המאה ה-16. מקרה זה יכול לשמש דוגמה טובה להבנת גישתו של באך לסימבוליקה של המספרים. 

ברובד הגלוי מופיע בו, כמקובל בפיוטים רבים, אקרוסטיכון שמו של המחבר (שלמה הלוי), אך ברובד הנסתר כולל ה'מדריך' , כלומר השורה הפותחת והחוזרת בין כל הבתים ('לְכָה דוֹדִי לִקְרַאת כַּלָּה, פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה'), 26 אותיות, שהן סכום הגימטרייה של השם המפורש (י = 10, ה = 5, ו = 6, ה = 5). כמו כן, בחלק הראשון של הפסוק ('לכה דודי לקראת כלה') ישנן 15  אותיות (כמניין יה), ובחלקו השני (פני שבת נקבלה) 11 אותיות (כמניין וה). ב'מדריך' טמון אפוא סודו של הפזמון כולו, שהוא, כְּרוֹב טקסי הקבלה, מיועד לייחד י"ה ב-ו"ה בייחוד שלם, ובלשון הפזמון – 'ה' אחד ושמו אחד'. זאת ועוד: החריזה השלטת בפיוט כולו על ההברה 'לָה' (בגימטרייה: 35 כַּלָּה, נְקַבְּלָה, וְלִתְהִלָּה, תְּחִלָּה, חֶמְלָה ועוד, רומזת ל-35 המילים הכלולות בפיסקה 'וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ' (בראשית, ב 3-1), ול-35 הפעמים שמופיעה המילה 'אלהים' בסיפור הבריאה, מ'בְּרֵאשִׁית בָּרָא' ועד 'אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת' (על כל אלה ועוד ראו בספרו של ראובן קימלמן, 'לכה דודי' וקבלת שבת: המשמעות המיסטית, מאגנס, 2002).

תפילת לכה דודי מצויירת על קיר בית הכנסת בטיקטין, פולין (צילום: Jolanta Dyr; ויקימדיה)

ג. סימבוליקת המספרים אצל באך

לא ידוע שבאך הכיר מקורות עבריים של תורת הנסתר והקבלה, אבל ברור שהושפע מאוד מהלכי מחשבה פִּיאֶטִיסְטִים בתוך הנצרות הלוּתרנית, אשר כמה מנציגיהם אימצו רעיונות כאלה, אם באמצעות תרגומים של כתבים עבריים אם מתוך הקבלה הנוצרית עצמה. 'מעמדה של הגימטרייה בספרות הקבלה הנוצרית', כתב יוסף דן, 'מרכזי ובולט לאין ערוך יותר מאשר בספרות הקבלית העברית' ('קבלה, קבלה נוצרית וחקר הקבלה', על גרשֹם שלום: תריסר מאמרים, מרכז זלמן שזר, תש"ע, עמ' 229).

בהחלט יתכן שגם לכך היתה השפעה על נטייתו המיוחדת של באך להטמיע ביצירותיו סמלים מספריים נסתרים. בין כך ובין כך, כמו אצל אלקבץ ב'לכה דודי' כך גם עבור באך  הסימבוליקה של המספרים איננה שעשוע אינטלקטואלי לשמו, אלא נועדה לבטא את אמונתו הדתית העמוקה ותפיסתו את היצירה האמנותית כדרך לעבודת האל. 

כמה דוגמאות כדי לסבר את האוזן, מתוך רבות מאוד שקיימות במכלול יצירותיו.

בפרק ה'קְרֶדוֹ' ('אני מאמין') במיסה בסי מינור מופיעה המילה 'CREDO' (בפיזור בין חמשת קולות המקהלה) 43 פעמִים, בהתאם לסכום שלה בגימטרייה: C =3, R =17, E =5, D =4, O = 14, וביחד 43  (בכל האמור לחישובי גימטרייה של אותיות לטיניות יש לזכור כי בתקופתו של באך התייחסו לאותיות I ו-J כצורות שונות של אותה האות, ולכן הייצוג המספרי של שתיהן הוא 9. הוא הדין לגבי האותיות U ו-V  ששתיהן מיוצגות על ידי המספר 20).

במתיאוס פסיון שואל הכהן הגדול את ישוּע (מַתָּי, כו 63-62): 'הֲלֹא תַעֲנֶה דָּבָר, מַה זֶּה יָעִידוּ בְּךָ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה?', ובמקום תשובה נאמר: 'וְיֵשׁוּעַ הֶחֱרִישׁ'כתגובה להתרחשות זו שר זַמָּר הטנור רצ'יטטיב של 10 תיבות מלוּוֶה ב-39 אקורדים קצרים של האבובים, הוויולה דה גמבה והעוגב, אשר מביע את הזדהותו של המאמין עם שתיקתו של המושיע. מספר האקורדים רומז לפרק לט (39) בתהלים, ומספר התיבות לפסוק 10: 'נֶאֱלַמְתִּי לֹא אֶפְתַּח פִּי'. הקישור בין המילים המושרות לפסוק מהתנ"ך, שנוצר באמצעות המספרים בלבד, מאיר ומדגיש את הממד האלוהי של גיבור הסיפור. 

קנטטה מס' 98, Was Gott tut, das ist wohlgetan (מה שהאֵל עושה, נעשה טוב), נפתחת במנגינה בת 29 צלילים בכינור הראשון, המתאימים בגימטרייה לראשי התיבות של הביטוי Soli Deo Gloria ('התהילה לאֵל לבדו'): D =4, G = 7, S = 18, וביחד 29. כך נקשר שם היצירה לבסיס אמונתו של המלחין. דוגמה זו לקוחה מאחד הספרים המפורטים ביותר בתחום זה: Die Zahl im Kantatenwerk Johann Sebastian   Bachs(המִסְפָּר בקנטטות של י"ס באך) שראה אור ב-1986 וחובר על ידי המוזיקולוג ארתור הירש (1997-1914), שהוא סבהּ של מנצחת המקהלות הישראלית נתלי גולדברג (הספר זמין לקריאה כאן).

לא ידוע על אף מלחין אחר בתקופתו של באך, ואף לא לפניו או אחריו, שהִרְבָּה כל כך להטמיע מסרים נסתרים מהסוג זה ביצירותיו. מבחינה זו ניתן לראות את המוזיקה שלו כמעין 'גִּנַּת אֱגוֹז' (במובן של ג'יקָטיליה), הצופנת בחוּבָּה, מתחת לצידה הגלוי, גם סמלים נסתרים של זיקות בין מספרים, אותיות, מילים וצלילים, שעל פי תפיסתו אמורים להאציל עליה חסד אלוהי. גם אם היום דבר כזה נראה לנו תמוּה, ובעיקר מיותר, נוכח המוזיקה הנפלאה שבאך יצר, אי אפשר להתעלם מהחשיבות הרבה מאוד שהוא עצמו ייחס להיבט זה ביצירתו. 

ד. 14 מי יודע?

מכל המספרים החבויים ביצירותיו של באך בולט במיוחד מספר 14, שגם מתאים לשמו בגימטרייה:

B = 2, A = 1, C = 3, H = 8, וביחד: 14. 

וכך יש ברפרטואר המוזיקלי של באך 14 כוראלים במתיאוס פסיון, 14 כוראלים באורטוריה לחג המולד, 14 קנונים בדף הנספח לווריאציות גולדברג, 14 צלילים בנושא של פרק ה'קִירִיֶה' השני במיסה בסי מינור, 14 נקישות תוף בפתיחת האורטוריה לחג המולד, ועוד ועוד.

באך הקפיד להבליט את המספר 14 גם מחוץ למוזיקה שלו: בפורטרט שצוייר בשנת 1746 הוא הקפיד להופיע במעיל בן 14 כפתורים (ראו באיור הפותח את הרשימה).

גם במונוגרמה שלו (עיטור המורכב מאותיות משולבות זו בזו, שהן בדרך כלל ראשי תיבות של שם האדם), שאותה עיצב בעצמו, ישנן 14 נקודות (כפי שהראה החוקר הגרמני Christian Overstolz במאמרו 'Zum Monogramm und zum Taufstein Johann Sebastian Bachs'). 

המונוגרמה המקורית של באך (למעלה) והמונוגרמה בה מובלטות 14 הנקודות

גם כשהוזמן באך להיות חבר ב'אגודה למדעי המוזיקה' בניהולו של לורנץ כריסטוף מיצלר, הוא חיכה בסבלנות להצטרפותם של כמה מלחינים לפניו (ביניהם הנדל וגְרָאוּן) כדי שהוא יהיה החבר ה-14...

לכאורה ניתן לראות זאת כביטוי לאגוצנטריות קיצונית, אך הדבר עומד בניגוד גמור למה שידוע על אישיותו של באך. בנו, קרל פיליפ עמנואל באך, תיאר את אביו כאדם צנוע במיוחד, שהתייחס למלחינים אחרים ללא כל התנשׂאוּת ובמידה רבה של אדיבות. לפיכך אפשר להניח שהחשיבות הרבה של המספר 14 ביצירותיו ובחייו האישיים אינה נובעת רק מתוך היותו הסכום בגימטרייה של שמו, אלא גם מהמקום המיוחד שיש למספר זה בתנ"ך ובברית החדשה. הנה כמה דוגמאות: בספר שמות נדרש העם לקיים את זבח הפסח 'בָּרִאשֹׁן [חודש ניסן] בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ' (יב 18), כך שהחג העברי החשוב ביותר בַּשנה מתקיים ב-14 לחודש; בספר מלכים א' מסופר שחגיגות סיום בניית בית המקדש בימי שלמה, נמשכו 'שִׁבְעַת יָמִים וְשִׁבְעַת יָמִים, אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם' (ח 65); בבשורה על פי מַתָּי מפורטת שושלת הדורות מאברהם אבינו ועד ישוע: 'מן אברהם עד דָּוִד ארבעה עשר דורות, ומן דָּוִד עד גלות בבל ארבעה עשר דורות, ומגלות בבל עד המשיח ארבעה עשר דורות' (א 17). אגב, על פי מסורת מאוחרת גם מספר התחנות ב'וִיָה דולורוזה' הוא 14.

משמעות הדברים היא שהמספר 14 מבטא אצל באך, לצד הערך בגימטרייה של שמו, גם הצהרה אישית של אמונה באֵל ובכתבי הקודש, ובמילים אחרות: האמירה איננה 'אני ואני', אלא 'אני מאמין'. 

לעיתים נוספה לכך גם כוונה ספציפית. למשל, הפסוק הראשון של מנגינת הכוראל (בקול העליון) ביצירתו האחרונה פרלוד כוראלי לעוגב, Vor deinen Thron tret  ich hiermit  (אל מול כס כבודך אתייצב עכשיו), הוא בן 14 צלילים. יש כאן יותר מרמז לכך שעל ערש מותו (כשכבר איבד את מאור עיניו), ציפה באך ואף הכין את עצמו לפגישה המיוחלת עם אלוהיו. מסר זה אף מודגש כאשר מתגלה שמנגינת הכוראל כולה היא בת 41 צלילים, שזהו גם היפוך המספר 14(Bach), וגם הסכום בגימטרייה שלJ.S. Bach  (J = 9, S = 18 + BACH = 14, וביחד 41, שהוא היפוכו של 14).

כותרת היצירה העוברת מאמירה כללית של כל מאמין באשר הוא אל התפילה האישית והפרטית של המלחין, כמו גם הפתיחה של מתיאוס פסיון שבה משמיע הבס התזמורתי 41 פעמים את הצליל מי נושאת עמה מסר ברור: זו דרכו של באך לחתום את שמו בתחילת היצירה ובה בעת זו גם הצהרת אמונה הטמונה בסיפור המולחן ובמסר הדתי-התיאולוגי שלו. באופן דומה, לקראת סופה של היצירה, כאשר לאחר מות ישוע קוראים הנאספים סביבו במקהלה: 'אכן, זה היה בן האלהים!', באך מפנה תשומת לב לתפקיד הבס בכך שהוא נותן לו להתחיל לשיר רגע קצר אחרי כל שאר הקולות, משפט המונה 14 צלילים. בכך מכניס באך את עצמו לתמונה, אבל לא כדי לומר 'הנה, גם אני פה!', אלא כדי להביע תחושת הזדהות אישית עם המילים המושרות. 

אותה גישה באה לידי ביטוי גם במנהגו לרשום בסיום יצירותיו את האותיות S.D.G. (Soli Deo Gloria, שפירושן 'התהילה לאֵל לבדו'). צירוף אותיות זה מבטא את אחד מעיקרי האמונה הלותרנית, ולצדו גם שוויון בגימטרייה (D = 4, G = 7, S = 18, וביחד 29) עם ראשי תיבות שמו של באך J.S.B.)) (J = 9, S = 18, B = 2, וביחד 29).

וכך הופך צירוף אותיות הנכתב בדר כלל כדבר שבשגרה ומן השפה ולחוץ (אפשר לדמות את זה לכתיבת ראשי התיבות בע"ה או בס"ד בתחילת מכתבים), לאמירה אישית ומחושבת של באך, שמבטאת הִתְכַּוונות אמיתית למסר הנרמז בו – לא לי מגיעה התהילה על חיבור היצירה, אלא לאל לבדו.

גם כאשר באך 'מלחין' את שמו באמצעות גימטרייה מוזיקלית (B = סי במולA = להC = דוH = סי בקאר) – צירוף צלילים היוצר את מוטיב הצלב  זו איננה רק חתימתו, כפי שמקובל בטעות לחשוב, אלא גם, ואולי בעיקר, הצהרה על אמונתו בסִמְלהּ העיקרי של הנצרות.  

המוטיב המוזיקלי של השם באך יוצר את מוטיב הצלב

ה. להלחין את דוד

לוקאס ון ליידן, דוד מנגן לפני שאול, 1508 (מכון לאמנות, שיקגו)

הדמות המקראית הקרובה ביותר לליבו של באך היא ללא ספק דָּוִד. אך לא הנער שהכריע את גוליית, ואף לא גִבּור המלחמה ומלך ישראל, אלא זה המנגן לפני שאול המלך, משורר תהלים והמנצח על הנגינות בבית המקדש – 'נעים זמירות ישראל'. את העובדה הזאת ניתן ללמוד מהערות השוליים בכתב ידו של באך הרשומות בעותק התנ"ך הפרטי שלו, שהוא הפריט היחיד שנותר עד היום מכל ספרייתו. מדובר בשלושה כרכים של התנ"ך בתרגום לגרמנית של מרטין לוּתר, הכולל הערות ופירושים של לוּתר עצמו ושל עורך המהדורה, התיאולוג הפרוטסטנטי בן המאה ה-17, אברהם קאלוביוס (Calovius).

עותק התנ"ך של באך עם חתימתו בפינה הימנית למטה. שנת הרכישה היא 1733 אך לא מן הנמנע
 שבאך קנה את הספר עוד לפני כן וכדי לחתום עליו המתין עד שנה זו, שסכום ספרותיה הוא 14(ויקימדיה)

מתברר שבאך גילה עניין מיוחד בפרקים מתוך ספר דברי הימים שעוסקים במוזיקה של בית המקדש. לדוגמה, בהערת שוליים לפסוק 'וַיַּבְדֵּל דָּוִד וְשָׂרֵי הַצָּבָא לַעֲבֹדָה לִבְנֵי אָסָף וְהֵימָן וִידוּתוּן הַנִּבְּאִים בְּכִנֹּרוֹת בִּנְבָלִים וּבִמְצִלְתָּיִם' (דברי הימים א, כה 1), כתב באך: 'פרק זה הוא היסוד האמיתי לכל המוזיקה הכנסייתית האהובה על אלהים'.

הערה בכתב ידו של באך בשולי דברי הימים א, כה 1 (Bach's own Bible)

זיהוי המוזיקה בבית המקדש עם המוזיקה הכנסייתית מלמד עד כמה ראה באך בדָוִד דוגמה ומופת לעצמו, כמנהל המוזיקלי של הכנסיות בלייפציג. על הפסוק 'וְהִנֵּה מַחְלְקוֹת הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִם לְכָל עַבוֹדַת בֵּית הָאֱלֹהִים וְעִמְּךָ בְכָל מְלָאכָה' (שם, כח 21) הוא כתב בשולי הדף: 'הוכחה מופלאה שלצד צורות אחרות של עבודת הקודש, המוזיקה במיוחד הוסדרה על ידי רוח האֵל באמצעות דָוִד'.  בהערה לפסוק בדברי הימים ב, ה 13, כתב: 'כאשר מבצעים מוזיקת קודש, אלוהים תמיד נוכח בחסדו'.

הערה בכתב ידו של באך בשולי דברי הימים ב, ה 13 (Bach's own Bible)

לא ידוע מה הייתה מידת שליטתו של באך בקריאת עברית, אבל אין ספק שהכיר היטב את האותיות העבריות ואת ערכן בגימטרייה. אפשר אפוא להניח שלהִזדהוּתו העמוקה עם דָוִד המקראי תרמה גם העובדה ששניהם חולקים אותו מספר גימטרי: דָוִד 14 Bach =הוא בוודאי לא התייחס לכך כצירוף מקרים, אלא כאות משמים המחזק את מחויבותו למילוי תפקידיו המוזיקליים כקַפֶּלְמַיְיסְטֶר על פי הדגם המדומה בעיניו של דָוִד כמנצח על הנגינות בבית המקדש. 

הזיקה המיוחדת לדָוִד מתבטאת בעיקר ביצירות הרבות שהלחין באך לאורך הקריירה שלו על פי פרקי תהלים או עם טקסטים המזכירים את השם דָּוִד, בדרך כלל בהקשר של המשיח הנוצרי, שגם הוא 'משיח בן דָּוִד'. כזו למשל הייתה אחת היצירות שביצע באך במבחן הקבלה למשרת הקנטור בכנסיית תומס בלייפציג  הקנטטה Du wahrer Gott und Davids Sohn (אתה האל האמיתי ובן דָּוִד). אלא שבעשור האחרון של חייו הוא חש צורך להקדיש לו יצירה משמעותית יותר בהיקפה, שתתייחס במישרין לדמותו ותתבסס  על מוטיב מוזיקלי המורכב מאותיות שמו.

אנדרטה לכבודו של באך בפתח כנסיית תומס בלייפציג (צילום: דוד אסף, 2013)

מאחר שהלחנת השם 'דָּוִד' על פי הכתב העברי אינה אפשרית (האותיות העבריות אינן מסמלות צלילים), היה צורך להלחין אותו כפי שהוא נכתב באותיות הלטיניותDavid :. ככלל, באך לא נהג להשתמש ב'גימטרייה מוזיקלית' לשמות מלבד לשמו שלו, והסיבה לכך הייתה טכנית: כמעט שלא קיימים עוד שמות כמו Bach אשר כל האותיות שלהם מייצגות צלילים (בגרמנית הן אלה הנכללות בתחום שבין A ל-Hובאנגלית מ-A עד G). לכן לשמות כמו GottChristus או Jesusהמופיעים פעמים רבות ביצירותיו, הוא נאלץ, בעת הצורך, להשתמש בגימטרייה רגילה של מספרים.

מבחינה זאת המקרה של David הוא יוצא דופן, גם משום שבאך רצה להעניק לו יחס מיוחד, בשל הזדהותו העמוקה עם דמותו, וגם כי שלוש אותיות המסגרת של שם זה כבר מתאימות להתנגן: D (רה), A (לה) ושוב D (רה). נשאר אם כן רק למצוא דרך לבטא בצלילים את שתי האותיות הנותרות V ו-I, הנמצאות מחוץ לתחום האותיות המסמנות צלילים. כאן נדרשה גישה עקיפה ותחבולה. ניתן לשער שכל מי שיתבונן כמה שניות בצירוף VI ימצא בקלות את הפתרון של באך: צירוף זה זהה בצורתו למספר 6 בכתב הרומי, והמספר 6 בגימטרייה הלטינית מתאים לאות המייצגת בגימטרייה המוזיקלית את הצליל פָה.

באופן זה הושלם המוטיב המוזיקלי של השם David: D (re), A (la), VI (fa), D (re), כלומר, רה-לה-פה-רה. חובבי המוזיקה יזהו בוודאי שמדובר בנושא העיקרי של יצירת המופת הגדולה 'אמנות הפוגה', שבאך הלחין בשנותיו האחרונות.

דָּוִד הוא הנושא הראשי של 'אמנות הפוגה'

מסתבר אם כן שזו איננה רק אחת מהיצירות הגדולות בכל הזמנים, והביטוי החשוב ביותר למורשת המוזיקלית של באך בתחום ההלחנה של פוגות וקנונים (קונטרפונקט),  אלא שהיא גם, ואולי לפני הכל, שיר תהילה נשגב לדוד. את העובדה הזאת חשף המלחין והמוזיקולוג הגרמני וולפגנג וִימֶר (Wiemer(2023-1934בספרו Die Kunst der Fuge: Bachs Credo (אמנות הפוגה: ה'אני מאמין' של באך), שיצא לאור ב-2018, והוא משתייך לסוג הגילויים המעוררים תמיהה על כך שאיש מאיתנו לא הִבחין בהם קודם... 

על החשיבות המיוחדת שהיתה ליצירה זו בעיני באך ניתן ללמוד מרמז מספרי נסתר החבוי בשם שהעניק לה. בכתב היד מופיעה המילה 'פוּגה' שבכותרת בכתיב הלטיני-איטלקי 'Fuga', ולא בנוסח הגרמני 'Fuge'. כך יוצא שהסכום בגימטרייה של שם היצירה במקור שווה לזה של שמו המלא של המלחין: Die Kunst der Fuga = 158 = Johann Sebastian Bach (ואולי אף אין זה מקרה שסכום הספרות של 158 הוא 14).

ציון קברו של באך בכנסיית תומס בלייפציג (צילום: אבישי טייכר, ויקימדיה)


ז. הזמנה למפגש מטפיזי משולש

לא נוכל להתייחס כאן ליצירה כולה, אלא רק לפרקהּ האחרון, ובמיוחד לתוכן הנסתר החבוי בו, שניתן לתארו כ'קבלת פנים לדָוִד'. המבנה של הפרק הוא פוגה על ארבעה נושאים, שזוהי צורה מוזיקלית מורכבת ומסובכת במיוחד, ויחידה במינה בתולדות המוזיקה. באך בחר בה לא רק כדי להפגין באמצעותה את יכולותיו יוצאות הדופן כמלחין, אלא גם כדי להשתמש בה כפלטפורמה לטווית 'עלילה', שאותה התכוון להחביא בחלק המסיים. העובדה שפרק אחרון זה הוא הקונטרפּוּנקטוס (הפוּגה) ה-14 ביצירה, כשלעצמה רומזת על זהות ה'שחקנים' שאמורים להופיע בו – באך ודָוִד – כאשר בהמשך יתברר שצפויה להשתתף גם דמות נוספת.

הנושא הראשון בנוי ממנגינה הזורמת ברחבוּת בצלילים ארוכים, ושאין בה בכלל חצאי טונים. שתי התכונות הללו נחשבו בתקופת הבארוק סמל למוזיקה של העבר, מה שנקרא: stile antico (הסגנון העתיק), ובהקשר הנדון הדבר מרמז למבט המוּפנה לעָבָר הרחוק, אל דָוִד המלך והנגינות בבית המקדש. 

הנושא הראשון של הפרק המסיים, הפלינדרום

ההתבוננות בנושא זה מגלה שהוא בנוי כפָּלִינְדְרוֹם, כלומר את הצלילים שלו (רה-לה-סול-פה-סול-לה-רה), ניתן לקרוא באופן זהה משני הכיוונים. משמעות הדבר היא ביטול הזמן הכרונולוגי לטובת הזמן האלוהי, שהוא גם ההתחלה וגם הסוף, על פי כתבי הבשורה: 'אני האָלֶף והתו, הראש והסוף, הראשון והאחרון' (יוחנן, כב 13)

בנוסף יש כאן גם רמז לשם 'דָוִד' בעברית, שאף הוא פָּלִינְדְרוֹם שניתן לקוראו משני הכיוונים. בנושא הראשון גלומה אפוא התכנית הכללית של הפרק כולו: הזמנה למפגש עם דָוִד, שאמור להתאפשר על ידי שחרור מכבלי הזמן הארצי, ולהתקיים בתוך הזמן השמימי, הנצח.

הנושא השני, המנוגד לחלוטין לראשון, בנוי מצלילים קצרים הזורמים בתנועה גלית מתמדת, היוצרת אפקט של זרימת מים בנחל.

הנושא השני של הפרק המסיים, הנחל


מאחר שנחל בגרמנית הוא Bach, ניתן להבין שהמלחין מציג כאן את עצמו, וכוונתו היא: 'אני, באך, הוא המזמין והמארח בקבלת הפנים לדָוִד'. הזיהוי של נושא הנחל עם דמותו הספציפית של באך, הופך ודאי כאשר מתגלה שמספר הצלילים בו הוא 41 (גימטרייה: J.S.Bach), וכן גם על פי רמז נוסף: בתוך הזרימה הרצופה של צלילי הנושא, מופיעים שני זוגות של חלקי 16, שהפונקציה המוזיקלית הגלויה שלהם היא של קישוט מלודי וריתמי, אשר אמור לגוון במקצת את הרצף החד-גוני של התנועה בשמיניות. אך אם נצרף את שני זוגות הצלילים הקצרים הללו זה לזה, יתקבל המוטיב: פה–מי–סול–פה דיאז, שזהה למוטיב המלודי הנוצר מאותיות שמו של באך: B (סי במול), A (לה), C (דו), H (סי בקאר).

ייתכן שהרעיון לשַלֵב בפרק תֵאוּר של נחל עלה מלכתחילה מתוך זיקה למזמור קי בתהילים. באך למד תנ"ך באופן מעמיק משך כל חייו המקצועיים והכיר היטב את מזמורי תהלים המיוחסים לדָוִד. מזמור קי מכוּון כולו לדָוִד. פתיחת הפרק מתאימה מאוד לקבלת הפנים הנרקמת: 'לְדָוִד מִזְמוֹר נְאֻם ה' לַאדֹנִי שֵׁב לִימִינִי', בעוד הפסוק האחרון: 'מִנַּחַל בַּדֶּרֶך יִשְׁתֶּה עַל־כֵּן יָרִים רֹאשׁ', היה אולי מקור ההשראה הראשוני לנושא הנחל כמייצג את דמותו שלו במפגש עם דָוִד.  

הנושא השלישי בנוי על בסיס הגימטרייה המוזיקלית של אותיות השם Bach

הנושא השלישי של הפרק המסיים, על בסיס האותיות .B.A.C.H

השאלה המתבקשת: מהי ההצדקה לנושא נוסף עם השם באך, כאשר גיבור העלילה הראשי הוא ללא ספק דָוִד? התשובה לכך, שכבר נרמזה קודם, היא שאותיות השם באך בצלילים יוצרות את מוטיב הצלב, ומשמעות הדבר בהקשר הנוכחי היא שהמלחין מצביע בצורה זו על משיח בן דָוִד (הנוצרי), שעל פי אמונתו הוא מצאצאי דָוִד המלך ('אָנֹכִי שֹׁרֶשׁ דָּוִד וְתוֹלַדְתּוֹ' – חזון יוחנן, כב 16), ומזמין אף אותו לפגוש את דוד, האב הקדמון של השושלת המשיחית. 

עכשיו הכל מוכן להופעתו של דָוִד עם הנושא הרביעי, שהוא הנושא הראשי של היצירה כולה, אך ברגע האחרון, לפני שהדבר מתרחש, קורה דבר מפתיע: נושא הנחל מושמע שוב, אך בשינוי מזערי של צליל אחד נוסף (מי) בתחילתו. כלומר, במקום: פה-סול-פה-מי-רה-דודיאז-רה, מתקבל:  מי-פה-סול-פה-מי-רה-דודיאז-רה.

אצל כל מלחין אחר לא היתה הצדקה לייחס לשינוי מינורי כזה משמעות רבה, וניתן היה להבינו כדרך לקשור את הנושא למה שקרה ביצירה לפני הופעתו הנוספת. לא כך אצל באך, בעיקר לאור העובדה שנושא זה הופיע קודם לכן שמונה פעמים בצורתו המקורית עם 41 צלילים בדיוק, המרמזים כאמור לשם המלחין. הסיבה לשינוי במספר הצלילים מ-41 ל-42 מתבהרת כאשר מעיינים בשושלת הדורות שבין אברהם אבינו למשיח בן דָוִד, שכבר הוזכרה קודם (מַתָּי, פרק א), שכוללת שלוש תקופות של 14 דורות, ובסך הכל 42 דורות. זו דרכו של באך להצביע על התקופה ההיסטורית הרחוקה שמתוכה אמור להופיע דָוִד  לקראת המפגש השמימי המפואר עם משיח בן דָוִד ועם המלחין עצמו.

אלא שלמרבה הצער הדבר לא קרה. בסמוך לרגע שבו דָוִד היה אמור להופיע במלוא הדרו ולממש את המפגש הנשגב המיוחל, היצירה נקטעה פתאום באמצע הכתיבה, כביכול עזב המלחין לרגע את שולחן עבודתו ולא חזר...

הסיבה לכך אינה ברורה. בנו של באך, קרל פיליפ עמנואל, הוסיף הערה לכתב היד כמה שנים מאוחר יותר: 'במהלך עבודתו על הפוגה הזאת, שֶבָּה הופיע נושא שמו B.A.C.H., מת המחבר'. אלא שחוקרים מודרניים מפקפקים בתיאור זה, מתוך ההשערה שכתיבת הפרק האחרון הסתיימה כשנה לפחות לפני מותו של באך. גם הכותרת שניתנה לפרק זה במהדורה המודפסת הראשונה מ-1751Fuga a 3 soggetti (פוגה על שלושה נושאים) אינה של באך ומשקפת רק את מה שקיים בפרק הלא גמור ולא את תכניתו של המלחין, אשר ללא ספק כללה ארבעה נושאים.

כל שנותר ללמעריצי באך ולמאזיני הפוגה הוא לדמיין לעצמם את החלק האחרון ולקוות שאולי באחד הימים יתגלו הדפים החסרים...

הדף האחרון של 'אמנות הפוגה' בכתב ידו של באך (1749) עם ההערה של קרל פיליפ עמנואל באך (ויקימדיה)

במהלך השנים נעשו נסיונות רבים להשלים את החלק החסר. ציון מיוחד לשבח יש לדעתי לתת להקלטה חדשה יחסית (2021) של היצירה השלימה, בביצוע נגנים וזמרים מ'חברת באך ההולנדית', בהובלתו ובתזמורו של הכנר Shunske Sato. השלמת הפוגה הבלתי גמורה נעשתה על ידי שני נגני עוגב הולנדיים – Kees van Houten ו-Leo van Doeselaar, אשר גם משתתף כנגן בביצוע היצירה.

היצירה נמשכת שעה ארוכה, ולמי שקצרה רוחו ורוצה להגיע ל'עיקר', הנה התזמונים המדויקים לפרק האחרון:

  • תחילת הפרק (הפָּלִינְדְרוֹם) – 1:17:35 מבוצע על ידי ארבעה זמרים ללא מילים
  • נושא שני (נחל) –  1:22:16 מוצג על ידי הויולה ואליה מצטרפים שאר כלי המיתר
  • נושא שלישיB.A.C.H) ) – 1:25:27 מוצג על ידי הפגוט ואליו מצטרפים שאר כלי הנשיפה
  • הנקודה שבה מסתיים כתב ידו של באך ומתחילה ההשלמה  – 1:27:15
  • הופעת הנושא הרביעי (דָוִד) – פעם ראשונה, בכלים הגבוהים – 1:27:48; פעם שנייה, בכלים הנמוכים  1:28:16

היצירה מסתיימת כשארבעת הנושאים המושמעים במשולב מתמזגים לאקורד מג'ורי רב הוד, המגשים את חזון המפגש המטפיזי המופלא שבאך כיוון אליו את הפרק האחרון, ואולי אף את היצירה כולה.

מתבקש סיכום קצר של הרשימה ומה שניסית להראות

____________________________

פרופ' רון זרחי הוא מוזיקאי ומנצח מקהלות. עד לאחרונה ניצח על מקהלת הגליל העליון ron.zarchi@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', אם יש לכם חשבון דוא"ל בגוגל, לחצו על 'חשבון גוגל' ושמכם יעלה מיד. אם לא - לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.