יום שלישי, 10 במאי 2011

בכפר חב"ד ייסדנו את מדינת ארץ ישראל


על 'מדינת ארץ ישראל' שמעתם?

אם לא, אז כנראה שלא צפיתם אמש בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.

הטקס הכל כך ממלכתי  אולי השריד האחרון מימי התום של המדינה  עבר אתמול עם כמה צרימות (התפרצות של יואל שליט וחברתו  מי יכול להאשים אותם נוכח הנפיחוּת של הסיסמאות על ערבות הדדית?; החלקה סלפסטיקית של הזמרת קרן פלס  גם זה קורה; אבל את אזני צרמו במיוחד דבריו של הרב החב"דניק שמעון רוזנברג, ששכל את בתו וחתנו בפיגוע במומבאי.

הכל התחיל בוויכוח שהסעיר את חב"ד בימים האחרונים אם בכלל ראוי שרוזנברג ידליק משואה ביום העצמאות  'טקס שתוכנו ורוחו זרים לרוח ישראל סבא' (כלשון מכתבם של 'רבני חב"ד בארץ הקודש' שמובא למטה, מתאריך ד' באייר תשע"א). הוויכוח הסתיים בהחלטה כי אם יסרב יהיה זה חילול השם גדול יותר ולכן עדיף שידליק בשם עצמו ולא חלילה בשם שלוחי חב"ד...



לטקסט הנמלץ שמושם בפיהם של מדליקי המשואות מטעם מרכז ההסברה הוסיף אפוא רוזנברג דברים משלו שלא היו במקור.

גם בלי מכתבם של הרבנים אפשר היה לנחש שתהיינה בעיות. לא רק שמדובר בחב"דניק מהזרם המשיחי, אלא שבחב"ד אף פעם לא אהבו את המושג 'מדינת ישראל'.

ואכן כך היה, מסתבר שלהגות את הצירוף הזה קל יותר לאיש העדה החרדית (יהודה משי זהב) מאשר לחסיד חב"ד. בפעם הראשונה רוזנברג איכשהו התגבר על המעצורים ואמר 'מדינת ישראל' אבל בסוף זה כבר היה מוגזם, ואז יצא לו 'מדינת ארץ ישראל'...

והעיקר, הוא לא היה מסוגל להתאפק ודחף פנימה גם את הרבי-המשיח...

במקום להגיד את מה שהיה כתוב בטקסט המקורי 'כי נצח ישראל לא ישקר ומשיח צדקנו בוא יבוא', הוא אמר: 'כי נצח ישראל לא ישקר והרבי משיח צדקנו בוא יבוא'...

הנה הקטע המדובר, וכמו שאמרו המנחים (לדעתי בפעם הראשונה בטקס המשואות): 'בכבוד!'

לא יבש הדיו מעל הרשומה והלל גרשוני הוסיף את האנקדוטה המעניינת על פיה מתברר שרוזנברג לא המציא את הגלגל וכבר קדמוהו בהכרזה משונה זו. ומי אם לא רחל ינאית בן-צבי שהכריזה בשנת 1968: 'לתפארת מדינת ארץ ישראל השלמה'...

אני מפקפק אם היא זו שהיתה מקור ההשראה לרוזנברג, אבל מכל מקום זכות הראשונים ניטלה ממנו...



5 תגובות:

  1. באדיבות הלל גרשוני הרי שנוסח זה עתיק יומין הוא:
    http://3.bp.blogspot.com/-iVA4HqmQjtQ/TckP3tInhjI/AAAAAAAAIr8/0mPzNzujbEQ/s1600/240820_10150193269212366_807362365_6815164_8029452_o.jpg

    השבמחק
  2. ברגע שמדינת ישראל מכניסה את האמונה במשיח לטקס רשמי שלה, זה כבר לא משנה אם מדובר במלך המשיח או ברבי מלך המשיח או בביבי מלך ישראל. ההדרדרות במדרון החלקלק של הלאומנות הפנדמנטליסטית החלה כבר מזמן

    השבמחק
  3. תודה לאנונימי שהוסיף את דבריי ולדוד שהזכיר אותם. עם זאת לא הובא כאן הקישור לפוסט במלואו: http://bloggershuni.blogspot.com/2011/05/blog-post_10.html

    ברור שהביטוי אינו חדש. הוא היה קיים שנים רבות. הרב עוזיאל כתב "הצעות לחוקת מדינת ארץ ישראל" בתש"ח. והביטוי הזה היה קיים עוד לפני כן, והתחדש ביתר שאת בעקבות מלחמת ששת הימים והמעבר מ"מדינת החלוקה" ל"מדינת ארץ-ישראל" (הגדרותיו של אליעזר ליבנה, ראו בפוסט שם).

    היו חב"דניקים שאמרו בפורומים למיניהם שהרבי השתמש בביטוי הזה, כחלק מהסתייגותו מהקישור בין המדינה לבין עם ישראל דווקא. בקיצור, זה לא היה במקרה אלא מתוכנן מראש. ועיינו בפוסט שם, שם.

    השבמחק
  4. אני מכיר את חב"ד ככתובת לכל עניין יהודי. יום העצמאות לא עניין יהודי? מוזר.

    השבמחק
  5. אנשי חב"ד לא אוהבים את המושג מדינת ישראל? מעניין, כי הם גרים בה והיא שומרת עליהם ומספקת להם שירותים, וחיילי מדינת ישראל מתים בשבילם במלחמות. אם אתם כאלה יהודים אתם אמורים לאהוב איש את רעהו ולא רק את עצמכם. למה למה למה דת היא כזו פנטית? ממפת ארץ ישראל קטנה מדי בשביל קנאים.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.