ראובן רובין, הרוקדים במירון (1926) |
עברו חלפו הימים שבהם היתה מירון אתר תמים וצנוע לחסידים ואנשי מעשה... הפסטורליות המופלאה שמשתקפת בציורו של ראובן, כנראה לא תשוב עוד.
פולחן רבי שמעון בר יוחאי שמתרכז במירון כבר חרג מזמן מגדר פולקלור חביב והפך לפסטיבל פגאני ולעסק כלכלי. ואכן, אם עשרה קבין של וולגריות ואמונות תפלות וטפלות ירדו לעולם, תשעה נטלו חגיגות ל"ג בעומר במירון. די להעיף מבט באתרי האינטרנט של המוסדות השונים שקנו בעלות על החגיגות.
הנה למשל, אור הרשב"י. כאן לא תצטרכו לנסוע רחוק או להידחק עם ההמונים ולהזיע. כאן אפשר לקבל סגולות וירטואליות ולזכות בניסים ובישועות בלחיצת מקשי מקלדת.
עמותה אחרת, המתקראת 'אוהל רשב"י', תשמח לשים עבורכם פתק ('קוויטל') על הקבר, כמובן ללא תשלום, אם כי תרומות תתקבלנה ברצון.
ויש אתר הנקרא 'מתחברים לרשב"י', וגם שם סיפורי נפלאות...
אבל לא על זה ייסובו דבריי, אלא על תגלית מרעישה שהתגלתה לי: תמונתו של התנא האלוקי הקדוש רבי שמעון בר יוחאי, תלמידו של רבי עקיבא ומחברו הקדמוני של ספר 'הזוהר', שחי במאה השנייה לספירה!
אז הנה שיטוט קצר בממלכת הדמיון.
באתר 'הזמנה לפיוט' מופיע הציור הבא, מתוך חמשה חומשי תורה שנדפסו בהולנד בשנת 1679 (באדיבות משפחת גרוס, תל אביב). לדברי הכותב זהו ציור של רשב"י.
אינני יודע לאיזו מהדורת תנ"ך בדיוק הכוונה, ואין זה מן הנמנע שדווקא משה, עליו נאמר 'כי קרן עור פניו', הוא המצוייר כאן. מכל מקום, ייתכן שמציור זה השתלשלו כל הציורים האחרים שיובאו להלן.
סנסציה – צילום ארכיון! |
רשב"י נראה כחכם ספרדי. זו כנראה הגרסה המוקדמת עם הכיתוב 'שמע ישראל'. |
רשב"י במחיר מבצע – השלייקעס במלוא אורכן |
וזו גרסה מתוחכמת ועתירת הצבע. המבט אינו רך אלא נחוש. רשב"י עטוף בגלימה בלי שלייקעס. (באדיבות 'אמנות יהודית', טלפון 0505-823050; כל הזכויות שמורות) |
רשב"י כפוסטר. כאן גם נחשפת המערה שבתוכה הוא כתב את חיבוריו, ויש גם ים... (באדיבות 'אמנות יהודית', טלפון 0505-823050; כל הזכויות שמורות) |
כאן החליף רשב"י את צבע הגלימה ואת הכיפה. הכתובת 'שמע ישראל' הוסרה. |
ומה תגידו על התמונה הזו?
זה כנראה השלב שבו החל רשב"י לחזור אל מקורותיו 'האשכנזיים'...
הכומתה עם הכתובת 'שמע ישראל' הוחלפה בירמולקה חסידית
(באדיבות 'אמנות יהודית', טלפון 0505-823050; כל הזכויות שמורות) |
עוד מאותו דבר |
את הגרסה הכי 'אשכנזית' מצאתי תחילה דווקא באתר של תנועת ש"ס... (אבל כמובן שהתמונה הזו נמצאת במקומות רבים נוספים), וכאן נכונה לי הפתעה.
על גבי התמונה כתוב לאמור: 'תמונה זו צוירה על פי רישום שנמצא בספריית המלומד ר' גרשם שלום ז"ל. וזה הכתוב על גב הרישום: הא לכם מטמון יקר הנימצא בבית אוצר הספרים (ביבלאטיק) ה"ה תמונת התנא הקדוש האלהי ר' שמעון בן יוחאי ז"ל אשר חי בשנת ג"א תתפ"א לב"ע. מקובל ביד רבני קשישי שהיא אמתית'.
ר' גרשם שלום ז"ל? לא פחות ולא יותר!
מתברר כי התמונה המקורית מופיעה באתר של 'מרכז סולם רפאל', שמפיץ את תורתו הקבלית של הרב יהודה אשלג (בעל פירוש 'הסולם' לזוהר), ושם נטען כי תמונה זו צויירה בידי דני אלחייני, 'על פי ציור שנמצא בספרייה'.
ד"ר צבי אלחייני, חוקר והיסטוריון של האדריכלות הישראלית, הבהיר לי (במכתב אלי מיום 23 באוגוסט 2015), כי לאביו דניאל אין שום קשר לתמונה. הציור, כתב לי צבי, אכן הוזמן על ידי אביו, שמנהל עסק למזכרות ומוצרי דת, והזכויות עליו שייכות לו, אך הוא נעשה בידי צייר מקצועי.
וזו הגרסה לנוער, על כריכת ספר ילדים חרדי:
וזו הגרסה 'האשכנזית' האולטימטיבית. רשב"י בדמות סופר סת"ם, הכותב את ספר התורה במין מערה מודרנית.
ציור על גבי אלבום של מוסיקה חסידית המוקדש כולו לרשב"י בהפקת עיתון 'משפחה' (תש"ע) |
אם הבנתי נכון - כל הציורים המודרניים מקורם באותו ציור - עליו נכתב שהוא נדפס בהולנד בשנת 1679. אני צודק?
השבמחקולגבי הציור ההוא - האם ניתן להסיק ממנו על מקורו? אני מתכוון לפי פרטי הלבוש האם ניתן להצביע על מיקום גאוגראפי ונקודה בהיסטוריה בה הילכו כך יהודים? (אותה השאלה גם לכפי הכיפה המוזרה בציורים המודרניים, מהי מקורה של הכיפה הזו?)
האם התמונה המקורית אינה מזכירה במעט את תמונת ה'בעל שם מלונדון' ר' יעקב פולק? [תמונה שמיוחסת עד היום בטעות לבעל שם טוב ממז'יבוז']
השבמחקד"ר יונתן מאיר העירני שבספרו של אליק מישורי, שורו הביטו וראו (הוצאת עם עובד), עמ' 298-281,יש דיון בתמונה של רשב"י ובגלגוליה,
השבמחקגרשם שלום מאד החשיב את התמונה של רשב"י.
השבמחקהבעיה היא שגרשם שלום היה חוקר השבתאות ומעריצה.
הנ"ל אף התבטא כי השבתאות סללה את הדרך לציונות. אכן, יש הרבה מן המשותף ביניהן. ואיני מתכוון לציונות של היום (ע"ז שבטלה) אלא לציונות של לפני חמישים ושישים שנה.
ציונים מסוג זה אפשר למצא כיום במרכב הזב
ילדים קטנים.
השבמחקבאמת, מה הקשר?
הרבה יותר מוצלח:
השבמחקחדש!!!
תמצית
ח"י רוטל מרוכז
100% טבעי
אפשרות למילוי בבקבוקים שנתברכו מפי קדשו של כ"ק
דער שוועפסער רבי שליט"א
שיסלח לי האנונימי מאתמול (ההוא עם גרשם שלום).
השבמחקעם כל הכבוד למתנגדי הציונות (ואף אני נמנה עמהם), לא יפה לכנות כך ישיבה אפילו של מזרחיסטים.
חזק ביותר!!! לזה לא ציפיתי.
השבמחקאדמו"ר מדונמה???
באמת מה שקורה היום במירון מזכיר את ענייני כת הדונמה הידועה לשמצה.
חפשו בגוגל את דונמה.
כדאי לקרא את ספרו של הרב בנימין המבורגר "משיחי השקר ומתנגדיהם". ואני ממליץ יותר על המהדורה השנייה.
אחד הציורים צויר בידי הצייר דני אלחייני.
השבמחקמי זה דני אלחייני? האם הוא צייר? גרפיקאי? מקורי? מעתיק? חיי? מאיפה?
על פי רישום שנמצא בספריית גרשום שלום ז"ל נכתב על גב הרישום: "הא לכם מטמון יקר הנמצא בספרית (ביבלאטיק) ה"ה תמונת התנא הקדוש האלוהי ר' שמעון בן יוחאי ז"ל אשר חי בשנת ג"א תתפ"א לב"ע, מקובל בידי רבני קשישי שהיא אמתית".
האם הדיוקן מבוסס על תמונה עתיקה הנמצאת בבית אוצר הספרים בפריז?
האם זה אותו דיוקן?
ולאיזה דיוקן הכוונה מבין כל אלה המופיעים לעי"ל?
ייתכן מאוד שאב טיפוס הדמות נלקח מדיוקן אחר ומישהו סבר שראוי לזהותו כרבי שמעון בר יוחאי כמו מתוך חמשת חומשי תורה, הולנד, 1679, (באדיבות אוסף משפחת גרוס).
אך מצד שני הבן איש חיי מתאר בספרו את רשב"י כאפוף באור לא רק מכוח תורת הקבלה אלא גם מדמה אותו למשה רבנו שאור פניו קרן כשקיבל את התורה. נראה כי רומז הבן איש חיי שרשב"י הוא גלגול של משה רבנו.
אשמח לקבל תשובות
אני לוי
כפי שהוספתי בפוסט למעלה, ד"ר צבי אלחייני מסר לי, כי אביו דני אלחייני אינו הצייר. הציור הוזמן על ידו והזכויות עליו שייכות לו, אך אין לו קשר למעשה הציור עצמו.
מחקבס"ד
השבמחקמצחיק מאוד לראות איזה הבנה בקיאות ועמקות אני רואה בניתוח ציור הרשב"י שבהוצאתינו.....לידיעתך לציור יש זכויות יוצרים.....בברכה אמנות יהודית 0505823050
מיותר לציין שגם הציור המיוחס למר לחיאני -אין מר לחיאני צייר כלל אלא הוא הזמין ציור זה עבור עיסקו בלבד.
בתמונתו על הדיסק כסופר סת"ם, מן הסתם רצו להראותו כותב את ספר הזוהר ולא סתם סופר...
השבמחקלכל ידידיי קוראי הבלוג של אסף.
השבמחקלפחות התאריך ג' תתפ"א הוא סביר, שנת 121 לספה"נ.
מה שלא סביר הוא דברי בלע והלעג על תלמידי חכמים אמיתיים שלמדו בישיבת "מרכז הרב". תגובת ה"אנונימי" הייתה אמורה להיזרק מהבלוג הזה,כפי שעושה דוד אסף לתגובות לא ראויות. ממש לא חשוב היכן למד ה"אנונימי" אך 'דרך ארץ' לא הייתה בתוכנית הלימודים שלו.