יום שלישי, 8 באפריל 2014

ברוך הבא: ביעור חמץ



כתב וצילם ברוך גיאן

טקסים יהודיים הקשורים באש יש לא מעט: הבדלה במוצאי שבת, הדלקת נרות בחנוכה, מדורות ל"ג בעומר, ואפילו אמירת קינות לאור הנר בתשעה באב, אבל רק טקס אחד אני מכיר שבו מדליקים אש לאור יום  ביעור חמץ בערב חג הפסח.

בשנים האחרונות אני נוהג להתבונן מקרוב בטקס הזה, בעיקר בשני מקומות בירושלים: ברובע היהודי שבעיר העתיקה, ובבתי אונגרין שבשולי שכונת מאה שערים.

תושבי הרובע היהודי מתכנסים סמוך לחומות העיר העתיקה לשריפת חמץ מאורגנת ומרכזית. מאות אנשים, נשים וטף מביאים את שרידי החמץ, עוגות, לחמים ופיתות וזורקים אותם למדורה, כמין העלאת קורבן ללהבות האש.





אין ספק שיש אנשים הנהנים הנאה מרובה מעיסוק באש. אברכים, כמו גם ילדים, ומוטות ארוכים בידיהם, מלבים את האש, מזיזים את גושי החמץ ממקום למקום עד שיישרפו לחלוטין.







הריחות שעלו מן המאפייה הערבית הסמוכה, שהמשיכה לאפות לחמים טריים ופיתות בשעות הבוקר, סיחררו את חושיהם של ילדים רבים. הם לא התאפקו, עצרו בפתח המאפייה והריחו...




במגרש הגדול והריק לצד בתי אונגרין אין מדורה מרכזית אחת אלא מדורות רבות קטנות, כמעט משפחתיות. היו שהביאו פלטות עץ  גדולות למען תבער המדורה באש גדולה, היו שהסתפקו בזרדים.



בין הבאים היו גם אלה שבהזדמנות זו הביאו את שיירי ארבעת המינים של סוכות באריזת הניילון שלהם. היו ששרפו מיני פסטות והיה גם מי שהשליך לאש את מגבעתו...









הילדים בבתי אונגרין לא מקפידים על הוראות בטיחות ואין מבוגר אחראי שיעיר ויימְנע. שריפת החמץ מתקיימת לצד בלוני גז ענקיים. שומר פתאים ה'...





בחצר תולדות אהרון אכלו את פרוסות הלחם האחרונות. שקיות של לחם אחיד ואריזות גבינה לבנה הונחו בחצר הישיבה. עוד מעט גם השאריות הללו תובאנה לשריפה. החצרות המו ילדים. עוד כמה שעות נכנס החג.





חג שמח!

לא להניח כאן בקבוקים עד אחרי פסח

9 תגובות:

  1. בבני ברק המדורות גדולות יותר
    http://www.wayn.com/photos/18389129/49716016#pkey=49716016
    וזו עוד אחת בינונית

    השבמחק
  2. המון תודה ברוך, כתמיד מרתק, מחדש, מאפשר זווית ראיה חדשה...
    נקודה מעניינת נוספת הקשורה לנושא היא שלא רק יהודים נוהגים לשמור את הלולבים מסוכות כדי להשתמש בהם למדורה בה שורפים את החמץ בערב פסח (כפי ניתן לראות בתמונותיך ולקרוא בדבריך )
    בנצרות גם כן שורפים כפות דקלים שנשמרו מחג אחד לארוע שלקראת חג אחר,
    את כפות התמרים של 'יום א של הדקלים' - Palm Sunday שמורים כמעט 11 חודש ליום רביעי של האפר Ash Wednesday, שפותח את תקופת הלנט , צום הארבעים, הצום הגדול. ביום רביעי זה שורפים את כפות התמרים ואת האפר שנוצר מורחים בצורת צלב על מצחם של המאמנים בטקס בכנסיה

    השבמחק
  3. שלום וברכה,

    והעיקר הוא לשרוף את החמץ שלב (הוא יצר הרע) לאור היום, בשעה שמאיר לאדם, והוא רואה ומכיר ביצר הרע שבו.
    מה שאם כן מהות הדלקת נרות חנוכה ונר של הבדלה היא להאיר את החושך, כי לאש ב' פנים: א) אש בלילה מאירה ב) אש ביום שורפת.

    כל טוב פסח שמח וכשר

    השבמחק
  4. איזה בזבוז משאבים למדורות - מדוע אין שורפים את אשוחי חג המולד, שנותרו מאז אותו יום ימ"ש הכ"ד בדצמבר דאשתקד ? תארן לעצמכם איזה שמחה וששון היתה אצל היהודים הכשרים הללו לראות בסופם של האשוחים הארורים האלה. איזה מדורה היתה עולה מהם? ממש זכר לשריפת המכשפות בימי הביניים טפו-טפו-טפו

    השבמחק
    תשובות
    1. הצילום ה-14 ראוי לעיון מדוקדק --- מה שבטוח הוא שדרדקי ישיבת ,תולדות אהרון' לא היו ב"צופים" או ב"שומר הצעיר" ימ"ש וזכרם לעד אבל נראה שהם יודעים כיבוי צופי מהו ועוד לאור היום כאשר הקב"ה משקיף מלמעלה ורואה את כל מעשיהם של בני אנוש ואחב"י בתוכם והנה הם עומדים עם ה.... השלוף ועושים כמעשי עכו"ם וכופרים למיניהם. אוי-אוי-אוי - לאן הגענו. שישרפו באז הגיהינום על חטאיהם

      מחק
    2. באמת תהיתי מה הם עושים, הבנים, מול האש. ילדים הם ילדים, כלומר - בנים הם בנים...

      מחק
  5. חלק מהתמונות אפשר היה לומר "מה נשתנה" בכלל במאה השנים ויותר האחרונות. שטעטעל.

    השבמחק
  6. התמונות מבתי אונגרין עדכניות? זו הראשונה בודי שלא, בצידה מציצים פיגומי המתכת של בית הכנסת ברסלב שהיה צפוי להיבנות, ונהרסו בינתיים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.