יום רביעי, 26 ביולי 2017

שוד ושבר: חילול בתי קברות נוצריים בחיפה

מאת חיים גורן

מראה כללי של בית הקברות הטמפלרי בחיפה (ויקיפדיה)

מחללי המצבות והקברים הגיעו גם לצמד בתי העלמין שבעיר התחתית של חיפה – בית הקברות הצבאי הבריטי לחללי מלחמת העולם הראשונה ובית הקברות הטמפלרי – והפריעו את מנוחת הנצח של הטמונים שם. בתי הקברות הללו, הסמוכים זה לזה, הן 'פיסות' היסטוריה, מן החשובות בחיפה, שעד כה, למרבה המזל, נהנו מהשקט והשלווה שהם מנת חלקם של אתרים כאלה. לא עוד. לפני כשבועיים הן חוו מסע מתועב של הרס ושנאה.

בני המושבה הגרמנית בחיפה, קהילה שראשיתה באוקטובר 1868, הקימו את בית הקברות שלהם כבר בשנת 1875. שיטוט בין הקברים הוא שיעור מאלף בתולדות ארץ ישראל. די אם נזכיר את המהנדס גוטליב שומאכר, שעסק גם בארכאולוגיה, במדידה, במיפוי, בתכנון ובבניית מבנים, שהיה מן הדמויות החשובות של חיפה והצפון. קברה השטוח של אליס אוליפנט (רעייתו של לורנס אוליפנט) נמצא בין שני בתי הקברות ואין עליו צלב – אולי בשל כך 'זכתה' שמצבתה לא חוללה. לעומת זאת, חללי הקרבות במלחמת העולם הראשונה מקרב בני המושבה הגרמנית, היוו מטרה נוחה למהרסים. על מה ולמה? כיוון שהמצבות נושאות בראשן, רחמנא ליצלן, צלב...

הפעם המשטרה הייתה זריזה ועשתה את עבודתה נאמנה: בעקבות פעילות סמויה יכלה דוברת מחוז החוף להוציא הודעה לעיתונות על מעצרם של שלושה קטינים בני שש-עשרה (נער ושתי נערות) ובעקבותיהם עוד ברנש, שנחשדים במעשה.

אינני יודע מי הם החשודים, לאיזה מגזר בחברה הישראלית הם שייכים והאם באמת עשו את המעשה המיוחס להם. אבל אני בהחלט יודע איזה חינוך גרוע הם קיבלו ואיזו הכוונה אידאולוגית נפשעת עומדת ברקע למעשה. 

כל מי שראה את התמונות מ'שדה הקרב' הגיב בזעזוע. ואיך אפשר שלא להשוות זאת לתגובתנו הנזעמת נוכח חילול בתי קברות יהודיים בניכר. אבל זה קרה כאן. אצלנו ובתוכנו. ומכיוון שבארצי אני יושב, אינני איש בשורה לצערי. התופעה הזו בוודאי תימשך, אם לא יהיו כאלה שיעצרו אותה. לא שמענו גינויים של שרים וחברי כנסת, רבנים ואנשי ציבור. היכן שר החינוך (החשודים הם תלמידים) ואיה שרת התרבות? מדוע הרבנים הראשיים אינם משמיעים קול? מה שמתחיל ביריקות על אנשי כמורה בירושלים, ממשיך בכתובות נאצה על כנסיות ומסגדים, מוכרח להסתיים בוונדליזם בבתי קברות. 

 רק שינוי דרסטי בחינוך, בהבנת 'האחר' ובקבלתו, יוכלו אולי להפחית את הגועל הזה.

הנה צרור תמונות שקיבלתי מעמיתיי באגודת הטמפלרים בגרמניה שמרכזה בשטוטגארט. התביישתי.

 
_____________________________________

פרופסור חיים גורן מלמד במכללה האקדמית תל חי ומתמחה בגאוגרפיה היסטורית ובפעילות הגרמנית בארץ ישראל עד מלחמת העולם הראשונה.


13 תגובות:

  1. נקודה למחשבה-
    בלי הצדקה ובלי קבלת מעשה חמור שכזה, האם אי פעם זכו הקוראים הנכבדים לקרוא פוסט מזועזע מהכותב המהולל על ההרס והחילול שחוזר חדשות לבקרים בבית הקברות בהר הזיתים?! מה יש לנו היהודים להתאהב ולקבל את כולם חוץ מאשר את עצמינו?

    השבמחק
    תשובות
    1. בקשר להר הזיתים - מה יועיל גינוי של פרופסורים בארץ, בעברית, למחללי הקברים בהר הזיתים שהם כנראה ערבים.
      גינוי לחילול הקברים בהר הזיתים צריך לבוא מפרופסורים ערבים בגדה המערבית בשפה הערבית !!

      מחק
    2. לתחושתי, מה שיוסי רצה לבדוק זה לא את הגינוי ביחס להר הזיתים אלא לבחון את השאלה האם חילול בית קברות יהודי בא״י גורם לכאב וזעזוע כמו חילול בית קברות נוצרי

      מחק
    3. ישנו הבדל מהותי בין הדברים.
      חילול בית קברות הוא מעשה מגונה בגלל שמחללים את כבודם של הכי חלשים, המתים, שאינם יכולים להגן על כבודם. מבחינת גיבור על חלשים
      חילול בית קברות של מיעוט דתי או אתני הוא מבחינת גיבור על חלשי חלשים ולכן הרוב שהוא החזק צריך לצאת נגד חילול קברים של המיעוט בקול רם ונישא.
      ולכן הגינוי הוא שונה.

      מחק
    4. לא בטוח שזה מעשה ידי יהודים. יתכן שהדבר נעשה ע"י מוסלמים במסגרת מלחמתם בכופרים.
      בכל מקרה ברור שזהו מעשה שלא יעשה.

      מחק
    5. תשובה נקודתית ל"יוסי": זה לא קשור כלל. הרס המצבות בהר הזיתים התרחש בשנות ה-50 או תחילת ה-60, משמע לפני כ-60 שנה. חזקה על העורך שאם היה מעשה כזה מתרחש בימינו, הוא היה מגיב עליו. נוסף לזה הופיעו כאן לא מעט כתבות שבהן אוזכר חילול קברי יהודים באירופה. ושלישית, חילול קברי יהודים מופיע בחדשות בצורה בולטת, לנוצרים אין לובי שיכתוב עבורם ולכן זה המקום להגיב. תודה לחיים גורן.

      מחק
  2. בקרוב יפורסם איה פוסט ארוך ומפורט על חילול קברים של יהודים בידי יהודים בבלוג זה.יש למה לחכות איתמר

    השבמחק
  3. יהיו המחללים הארורים אשר יהיו. אילו ניתן לי להביאם לדין ולגזור משפטם, לא פחות מ- 25 שנות כליאה, מהן כל שנה חודשיים בצינוק

    השבמחק
  4. מבלי להפחית מחומרת המעשה, אין המדובר במהנדס המפורסם גוטליב שומכר שנולד ב-1875 (תאריך הלידה שמופיע על המצבה הוא 1837). ייתכן שמדובר בקרוב משפחה. יוהנס קרפט, כנראה קשור לבעלים של מלון כרמל שנצב בעבר בשדרות בן גוריון (אז רחוב הכרמל).

    השבמחק
    תשובות
    1. הצדק אתך לגבי גוטליב שומאכר. תוקן.

      מחק
    2. נולד ב-1857 ולא ב-1875 כפי שרשמתי לעיל. על המצבה המחוללת רשום הפסוק ״אדוני מעון אתה היית לנו בדור ודור״ שהולם מאוד משפחת בנאים.

      מחק
  5. בלי להצדיק השחתה של קברים, לתשומת ליבך הטמפלרים בחלקם היו פרו נאצים.
    למיטב ידיעתי חלקם חזרו לגרמניה לשרת במלחמת העולם השניה

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, גם המתים, שחיו עוד לפני תקופת עלית הנאצים גם הם היו פרו-נאצים. דהיינו, השחתת מצבותים לא רק מותרת אלא חובה.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.