יום שני, 30 באפריל 2018

העולם התחתון (ג): מוֹצָאוֹת, שירותים מזמרים, לא כאן, השתנה כהלכה, כתב ברייל

רשימות קודמות בסדרה הקסומה והריחנית 'העולם התחתון':

א. 'והמון העם קורין לו תחת', 'ויחנו בתחת', התחת של אגי משעול, של רמי פורטיס ושל בטהובן

ב. חותם על עכוזך, התחת של הפריץ אוסרבסקי ושל הגנרל קֶניג, התוחעס של חנוך לוין ואצל מזרחי בתחת

א. מוצָאות ומבואות

משתנות? מחראות? מיושן ומסריח...

המילה החדשה (והמוצלחת מאוד) בעולם בתי השימוש הכימיים היא 'מוֹצָאוֹת'.

צילום: טובה הרצל

ב. בתי שימוש מזמרים

בחיפה בתי השימוש הציבוריים אומרים שירה.

בשוק תלפיות, למשל, הם שרים את 'שיר השוק' של נעמי שמר:

צילומים: איתמר לויתן



ברחוב יפו שבעיר התחתית שרה המשתנה שיר ללא מנגינה. על השיר חתום המשורר הלא כל כך מוכר אורן עילם (אבל הוא עצמו הכחיש את בעלותו על השיר; ראו בדף שיחה בוויקיפדיה).

צילום: אלון ריבק

ג. די להשתנה

בשכונת נחלאות בירושלים, ליד רחוב אילת, מבקשים מן העוברים ושבים 'לא להשתין ברחובותינו' וגם לא  'בקירות בתינו', 'כפי שאינך משתין בקיר חדרך'. 

'להשתין בקיר' ולא 'להשתין על הקיר'  זו ממש עברית מקראית צחה: 'כֹּה יַעֲשֶׂה אֱלֹהִים לְאֹיְבֵי דָוִד וְכֹה יֹסִיף אִם אַשְׁאִיר מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ עַד הַבֹּקֶר מַשְׁתִּין בְּקִיר' (שמואל א, כה 22).

צילום: דוד אסף

בתל אביב, ברחוב רבי עקיבא שליד שוק הכרמל, כבר פונים ב'היי!' ידידותי, בבקשה ובתודה...

צילום: טובה הרצל

לעומת זאת, ב'שביל הסלט', במושב תלמי יוסף שבחבל הבשור, לא לוקחים שבויים ולא מדברים בשפה רפה.

מספריים אימתניים וזוג ביצים מספרים בציור על הגורל הנורא המצפה למי שיעז להטיל את מימיו מחוץ לשירותים.

צילום: מורן חג'בי

ד. משתנה לימות חול בלבד

במלון 'לאונרדו פלאזה' בחיפה מקפידים על שמירת שבת כהלכתה גם במשתנה.

שומרי מסורת מתבקשים להתאפק או להשתין מרחוק.

צילום: דוד שי

ה. משתנה עם כתב ברייל

בניו זילנד הרחוקה  מדווח שבתאי קוונשטוק  בתי השימוש הציבוריים הם אלקטרוניים, והעיקר הם גם מונגשים לעיוורים. שימו לב להוראות בכתב ברייל. מתי אצלנו?

צילום: שבתאי קוונשטוק


22 תגובות:

  1. לא מדוייק לרפרר לאורן עילם ולכתוב שהוא מכחיש. זה פשוט מישהו אחר עם שם דומה.
    אורן עילם מהויקיפדיה כותב את שמו eilam, וזה מהקיר כותב את שמו ailam.

    השבמחק
  2. לגבי מוצאות - א. זו אינה מילה חדשה לבית שימוש כימי אלא שם של חברה (אמנם, שם מוצלח). ב. השם והחברה אינם חדשים כלל וכלל - הם קיימים כבר 25 שנה...

    השבמחק
    תשובות
    1. על זה אמר אותו גוי, שנשאל למה הוא מרביץ ליהודי על צליבה של ישו שהייתה לפני אלפיים שנה? אני שמעתי על זה רק עכשיו...

      מחק
    2. המקור הוא כמובן בפסוק מספר מלכים ב':
      וַיִּתְּצוּ אֶת-בֵּית הַבַּעַל, וַיְשִׂמֻהוּ למחראות (קרי: לְמוֹצָאוֹת) עַד-הַיּוֹם.

      http://kodesh.snunit.k12.il//i/t/t09b10.htm#27

      מחק
  3. פוסט נהדר

    השבמחק
  4. דפדפתי קצת בפוסטים קודמים ב"עולם התחתון"
    והנה תרומה נוספת לביטויים בעינין ה"שק לי..."

    הראשונה שבשני שבראשון שבקודש הקודשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן "ישקני מנשיקות פיהו...", המילה הראשונה, בפסוק השני בפרק הראשון שבשיר השירים, אותו כינה רבי עקיבא "קדש קדשים". בכך תם הוכוח אם יכנס הספר לקנון התנ"כי או לא.

      מחק
  5. שק-לי; קשקש לי; שקשק לי. והכל מסתיים ב"לי". לי=אני ובסופה של דרך אני ואפסי עוד.

    השבמחק
  6. עלי כהן מגולת ק"ק קופנהגן4 במאי 2018 בשעה 8:41

    משתנות צעבוריות רבות בדנמרק הן מתוצרת בית חרושת בשם URIDAN , שזה שילוב של שתי מילים - "אורי" שהן החלק הראשון מ"אורין"- "שתן" והמילה "דן" ראשית המילה "דנמרק". אורי דן שנפטר לפני שנות דור ביקר פעם בדנמרק וקצת נעלב מן ... השימוש בשמו. בינתים הוא כבר ז"ל אבל המשתנות ממשיכות להתקיים.

    השבמחק
  7. ע.כ.---- קהילת קודש קופנהגן4 במאי 2018 בשעה 8:44

    הבחור הזעצער מעיר לי שהתוספת של האות "עין" במילה "ציבוריות" מיותרת וסליחת הקוראים מתבקשת

    השבמחק
  8. באשר למוצאות, שאינו חידוש: חברה מתחרה נקראת בשם בראשית, והמבין יבין

    השבמחק
  9. ושוב לעניין 'תחת'. חזרתי אצל הפרסום הקדום שהפנית אליו. ששתי כמוצא שלל רב על דברי פרופ' ח' כהן המייחס את השימוש לרבנו חננאל [מאה 11], ואם הוא בשו"ע גם זו לטובה. אוסיף כאן חוליית ביניים מפירושו של ר' משה קמחי [מאה 12/13]: "ומלת 'בעליו' מצאנוה ביוד סימן הרבים. ועתה אפרש טעם היוד ברמז. ידענו כי האדם מחובר מארבע יסודות וצורתו מחוברת מאבריו העומדים מפה ומפה המשרתים אותו וכל אחד יעזור את חברו. ובעבור היותם רבים דבר הכתוב בלשון רבים. על כן נאמר 'עדיו','בלעדיו', 'אליו', 'בעליו' [...] וכן 'אחריו', 'תחתיו', כי האדם צדדים שנים" [אפרים תלמג', פירושים לספר משלי לבית קמחי, הוצאת מאגנס, ירושלים תשנ"א, עמ' 163]. שני פסוקים שאפשר להחיל עליהם ודאי את פירושו [איברים שניים] הם שמות י, כג; טז, כט. נמצא אפוא שהשימוש ב'תחת' יסודו בהררי קודש מקדמת דנה [לפי הכתיב בס' דניאל ועזרא].

    השבמחק
  10. ע"ש רבים מקרב הגברים (כ-30%) שעברו את גיל ה-50 סובלים מבעיית ערמונים מוגדלת ועל כך נאמר במקורותינו אמנם בכיוון אחר, "מַשְׁתִּין בְּקִיר עָצוּר וְעָזוּב בְּיִשְׂרָאֵל"...

    השבמחק
  11. בעניין במוצאות והמבואות, תהנו כאן מצחות הלשון והברקתה

    http://benyehuda.org/haromi/023.html

    השבמחק
  12. אפרופו כתב ברייל על השלט, נזכרתי בסיפור היהודי על העיוור שקיבל מצה בתחילת סדר ליל פסח. הבעת תמיהה משונה עלתה על פניו, ולשאלת המארח השיב: מי כתב את הג'יבריש הזה?

    :)

    שבת שלום

    השבמחק
    תשובות
    1. אני הייתי קורא לביתן המבואות בשם "שיח ושיג" על פי דודי יהודה שרת שפרש את הפסוק:
      כז וַיְהִי בַצָּהֳרַיִם וַיְהַתֵּל בָּהֶם אֵלִיָּהוּ, וַיֹּאמֶר קִרְאוּ בְקוֹל-גָּדוֹל כִּי-אֱלֹהִים הוּא--כִּי שִׂיחַ וְכִי-שִׂיג לוֹ,
      "אולי משתין ומחרבן הוא" כי בערבית "שוּחְ" זה להשתין ושיג - מלשון שיגים.
      חיים שרת
      הר חלוץ

      מחק
    2. הפסוק - ממלכים א' פרק יח'.
      חיים שרת

      מחק
  13. אפרופו תחת... ישנה בדיחה מפורסמת על ידוען כל שהו (תרתי דסתרי...) שעבר ניתוח להשתלת תחת - והתחת דחתה אותו...

    וסיפור יפה ששמעתי, אמיתי לגמרי!, על דבר שהתארח אצל קרובי משפחתו, וכשנכנס לבית השימוש - הוא החטיא את המטרה לגמרי ומי רגליו היו מוטלים על הרצפה..
    בעלת הבית ראתה אח"כ ואמרה לו "אנו מוכנים להתאבק בעפר רגליך אך לא במימי רגליך"!

    השבמחק
  14. זהר, בחורה מחיפה6 במאי 2018 בשעה 21:27

    סליחה שאין לי להוסיף לענייני התחת והמשתינים, רק בשם העברית באתי הלום:
    מספריים הם זכר (מעניין לעניין באותו עניין) ולכן מספריים אימתניים ולא אימתניות...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.