יום רביעי, 30 באפריל 2014

קרל מרקס בירושלים

איור: מרק אנדרסון (Jewish Review of Books, Spring 2012)

ותיקי עונ"ש אולי זוכרים כיצד הצלחנו לאתר את פריד אל-אטרש בהרצליה, את הארי פוטר ברמלה ואת ויליאם שיקספיר בבית הקברות הצבאי בהר הצופים בירושלים.

עכשיו, לכבוד אחד במאי, הצלחנו למצוא את קרל מרקס!

אני גר בירושלים כבר שלושים וחמש שנים, וכל אותן שנים לא ידעתי שיש בעירי חנות מנורות ששייכת לקרל מרקס.

צילום: נטע אסף

רותי פריד היא שהפנתה את תשומת לבי אל החנות, לאחר שקראה את הרשימה בבלוג על גלגולי השיר 'תכול המטפחת', ובה הופיעה הפרסומת הזו מתוך התכנייה של תיאטרון 'המטאטא' משנת 1944.


'גדלתי בקיבוץ של השומר הצעיר' – כתבה לי רותי – 'וכבר בשנותיי הראשונות בירושלים ראיתי את שם החנות ולא האמנתי שיש עוד קרל מרקס... בית המסחר של מרקס לנורות ונברשות פתוח עד היום'.

ואכן כך. ברחוב בן-סירא 2 פינת רחוב שלומציון המלכה (רחוב שבימי המנדט הבריטי נקרא 'פרינסס מרי' או 'הנסיכה מרי'), ממש מול ביתו דאז של זאב ז'בוטינסקי, נמצאת החנות, כמימים ימימה.

צילום: נטע אסף

בשוטטות קצרה באתר 'עיתונות יהודית היסטורית' מצאתי עדויות נוספות לחייו ולמותו של קרל מרקס הירושלמי.

מודעות פרסומת כמו אלה:

דבר, 16 בנובמבר 1938
דבר, 8 בספטמבר 1944
על המשמר, 29 במרס 1946

או עדות לכך שקרל מרקס היה מפקד הג"א בירושלים בימי מלחמת העצמאות, ובתוקף זה פיקח על ההאפלה...

מעריב, 14 באוקטובר 1948

ולבסוף, ממאמר שנון של אב"א אחימאיר, 'אדמ"ורים אצל אומות העולם', שפורסם בעיתון חרות, ב-21 בנובמבר 1958, למדתי על פטירתו של קרל מרקס הירושלמי, באותה שנה:




בעלי התוספות

מיכאל, נכדו של קרל מרקס, כתב לי (9 באוקטובר 2014):
נתקלתי בבלוג שלך ברשימה על סבי  קרל מרקס. אז כן, הוא אכן סבא שלי. חנות המנורות והכל. שמחתי ללמוד שהוא היה מפקד הג"א בירושלים, אני שמעתי רק דברים על 'ההגנה'. בהתחשב בכך שהוא נפטר כ-15 שנה לפני שאני נולדתי זה בהחלט משעשע ללמוד דבר או שניים עליו. ראיתי בעניין רב גם את המודעות השונות. אפנה אותך למודעה הבאה, שהיא גולת הכותרת, שתלויה במשרדי: גיליון ה' באייר תש"ח של ה-Palestine Post מיום הקמת המדינה. בפינה העליונה השמאלית נדפסה מודעה של סבי.


מיכאל גם שלח לי את תמונת מצבתו של הסבא בהר המנוחות בירושלים:


רשימות נוספות על אחד במאי

קומו התנערו: מסע מן הכורסא בעקבות 'האינטרנציונל'
'הוא היה אדם פשוט'...

16 תגובות:

  1. שלום וברכה,
    דברי מרקס נשמעים כציטוט מההגדה של פסח.
    כל טוב

    השבמחק
  2. זו תופעה ירושלמית שכל יום מכירים פינה חדשה, אפילו מי שגר בעיר שנים

    השבמחק
  3. אפשר למצוא גם את נתן זהבי בתל-חי (שם גם נקבר) ואח"כ בחיפה. איש שלחם עם טרומפלדור, היה טבעוני, יבואן פחם (הראשון) ועוד ועוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. נתן זהבי וקרל מרקס אכן נמצאים באותו מישור של חשיבות...

      מחק
  4. Marx the capitalist - a light unto the nation.

    השבמחק
  5. מעניין:)
    ואגב האחד במאי - עוד סיפור מעניין, אודות הקשר בין תנועת הפועלים שראתה במארכס (ב- כ' כמובן!...) את נביאה, ובין נביאי המקרא:
    http://ivri.org.il/2014/05/socialism-and-bible/

    השבמחק
  6. החנות קיימת הרבה שנים תחת השם הזה. היום, לבעלי החנות אין קשר עם בעל החנות הראשון אבל הם השאירו את שם החנות כי החנות הפכה זה מכבר לפיקנטיה ירושלמית.
    אגב, אהילי הקלף שמייצרים ונמכרים במקום מקסימים ושווים כתבת צילום

    השבמחק
    תשובות
    1. פעם, מזמן, קראו לאהילים האלה אבז'ורים.
      אבי התפרנס בשנות ה-40 מציור אבז'ורים על קלף בחנות המנורות של יקים אחרים* - "גולדשמידט את שוובה" מחיפה, צמד גיסים שהיה להם בית מלאכה למנורות עוד בגרמניה.

      * בהנחה שקרל מרכס הירושלמי היה יקה.

      מחק
    2. מיכאל - נכדו של קרליום שבת, 11 אוקטובר, 2014

      חייב לתקן את האמור - החנות אכן שייכת עדיין למשפחה.

      מחק
  7. החנות שווה סיפור בעצמה, שורדת בין הרשתות שמוכרות מוצרי תאורה מסין בזיל הזול. בחנות זאת דווקא יש מנורות ענתיקות אמיתיות נפלאות. מומלץ.

    השבמחק
  8. היכן האיש עצמו? ילדיו? זיכרונות משפחתיים על תגובות הסביבה?

    השבמחק
  9. נו, לפחות קרל מרקס אחד הוריד קצת אור לעולם...
    אגב, את שמו הפרטי של ק"מ הראשון, שהוריד בעיקר חושך וצלמוות, כותבים ב-K ולא ב--C.

    היה מעניין לראות תמונה של ק"מ הירושלמי, וכן לברר אם אכן היה נצר לאותו אילן יוחסין (שיש בו, אגב, כמה וכמה אישים גדולים בתולדות ישראל, כמבואר בספרו של ביק 'מוצאו של מרקס').

    השבמחק
  10. Sometime in the early 1980's I wrote a monthly column from Jerusalem for the London 'Jewish Chronicle'. One of them featured Yerushalmim with famous names - including the aforementioned Karl/Carl Marx, and a long list of others (Saadia Gaon, Moses Mendelssohn etc etc).

    השבמחק
  11. מה ה״קשר״ בין ה-קרל מרקס הידוע מהעיר טרייר וה-״קפיטל״ וקרל מרקס בירושלים. ובכן המכנה המשותף הוא נורות חשמל. קרל מרקס הירושלמי עסק בעסקי חשמל בירושלים ומכר נורות ואביזרי אור שונים. הדוד של קרל מרקס המפורסם היה ליון פיליפס (אשתו של ליון ואמו של קרל מרקס היו אחיות ) מהעיר צאלטבומל בדרום הולנד ובנו בנימין פיליפס היה הבן דוד הישיר של קרל מרקס. אותו בנימין פרדריק פיליפס ייסד יחד עם בנו ג׳רארד את המפעל ליצור נורות חשמל ״פיליפס״, בעיר אינדהובן בדרום הולנד . מפעל קטן שנהפך ברבות הימים לקונצרן ענק של מוצרי חשמל. גם קרל מרקס וגם משפחת פיליפס המירו את דתם בשנות ה 30 של המאה ה 19.
    כך יש לנו ״מכנה משותף״ בין שני ה קרל מרקס מטרייר בגרמניה ו מירושלים.........והוא נורות חשמל.

    השבמחק
  12. לכל המעוניין,
    ב 11/5/14 תתחיל במכון ון - ליר בי-ם סדרה בת 3 הרצאות על קרל מרקס (מטעם מכון שפינוזה, ובהמשך לסדרה על הגל)

    השבמחק
  13. עלי כהן, קופנהגןיום חמישי, 08 מאי, 2014

    מתוך הסיפור על קרל מארקס צץ סיפור נוסף: בתחילת שנות הששים של המאה שעברה , לפני 51 שנים פלוס קצת ("מעריב", 24.12.1962) התפרסמה כתבה של אלי טייכר שלוותה על ידי צילומים שלי -באותם ימים מצאתי את פרנסתי כצלם עתונות ירושלמי. ומה הקשר לקארל מארקס? אלי טייכר ואנוכי הלכנו לבעלי שמות כפולים "מפורסמים" ובכתבה מופיעה הרוקחת גולדה מאיר, הנפח משה שפירא (שבן זוגו לשמו היה שר הפנים המפד"לי), , שמעון פרס בעל חנות להלבשה ברחוב יהודה המכבי (שמעון פרס היה אז "רק" סגן שר הבטחון) ובעל חנות מכולת ששמו זהה לשמו של הרמטכ"ל דאז, צבי צור (צ'רה). אז הנה תודות לקארל מארקס הגענו לעוד נושא שאפשר להמשיך ולמצות אותו בעונ"ש ירום הודו של פרופסור דוד אסף..

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.