יום שני, 10 באוגוסט 2015

חשמלית ושמה 'אביבית'


מאת בני עוֹרי

בשבוע שעבר החלו הדחפורים הראשונים של מיזם הרכבת הקלה להפוך את חייהם של התל-אביבים לגיהנום. במקרה הטוב יימשכו העבודות חמש או שש שנים, ובמקרה הפחות טוב – תשאלו אותנו, הירושלמים  עשר שנים ויותר. התחלה זו הזכירה לי פרשייה 'עלומה', לה הייתי עֵד לפני כשלושים וחמש שנה. 

בשנות השמונים הייתי כתב בתכנית התחקירים הוותיקה 'כלבוטק', ששודרה בערוץ 1, ערוץ הטלוויזיה היחיד ששידר אז. התכנית שודרה בכל שבוע, ביום שלישי בין שמונה וחצי לתשע בערב, ובשיא הפופולריות שלה נעו אחוזי הצפייה – תאמינו או לא – בין 80% ל- 98%! 

למערכת 'כלבוטק' הגיעו כמה מאות מכתבים בשבוע ומהם למדנו מה מטריד את הציבור בכל תחומי החיים: בצרכנות, בחינוך, בכלכלה ואפילו בתרבות, ומכתבים אלה היו הבסיס לרוב התחקירים והכתבות ששודרו בתכנית. מכיוון ששמה המלא של התכנית היה 'כלבוטק – מגזין לצרכנות ואיכות חיים' יכולנו לכלול בתכנית כמעט כל נושא הקשור לחיים בישראל. בין מכתבי התלונה הרבים היו גם מכתבים של אידאליסטים, חוזים והוזים, בעלי יוזמה וחזון, שהציעו לנו לעסוק בנושאים שונים ומשונים.

יום אחד הגיע למערכת מכתבו של יוסף בן אלכסנדר, שהציג עצמו כיזם ומנהל חברת 'אביבית – תכנון מטרופוליטנה ת"א בע"מ', שמשרדיה שכנו ברחוב שלם 2 ברמת גן. 
למכתב צורף עלון, ששמור אצלי מאז, ובימים אלה ממש, כאשר חלום הרכבת התחתית בתל אביב סוף סוף קורם עור, גידים ופקקים, נזכרתי בו.  



אני זוכר כיצד הגיע אותו אדם לפגישה במערכת התכנית, בקרייה בתל אביב. הוא היה נלהב ומלא מרץ ופרש בפנינו את חזונו לבניית רכבת תחתית בתל אביב, שתחלץ את העיר הגדולה מהפקקים. הימים היו עוד קודם שנפתח הקטע הראשון של נתיבי איילון, בין מחלף השלום למחלף ההלכה, בחודש אפריל 1982.

הדפדפת הצבעונית שהביא עמו יוסף בן אלכסנדר מספרת את כל הסיפור. מסתבר שתכניתו, שהוזכרה בדפדפת, כי הציבור ישקיע מכספו ברכבת, לא הצליחה להלהיב את תושבי העיר, ולכן חשב שכתבה אוהדת ב'כלבוטק' תסייע לו להניע את גלגלי הרכבת התחתית שעליה פינטז. אני זוכר כיצד טען בפנינו, כי עלות הבנייה של הרכבת תמומן כולה בידי חברות מצרפת ומקנדה, שהוא נציגן בישראל, ועיריית תל אביב, כמו גם ממשלת ישראל, לא תצטרך להשקיע כסף בפרויקט.


לצורך כתיבת רשימה זו ניסיתי לאתר את יוסף בן אלכסנדר ולתהות מה עלה בגורלו, אך בלא הצלחה. אולי מישהו מן הקוראים יודע לאן נעלם האיש?

בעלון נזכר שם נוסף: מהנדס הבניין צבי וינלס, בעל משרד 'וינלס צבי מהנדסים'. איתרתי אותו בתל אביב ושוחחנו בטלפון. הוא זכר את ה'אביבית' ואת יוסף בן אלכסנדר כזיכרון רחוק, ומכיוון שכל הרעיון נשאר אז על הנייר, הוא נותר בגדר קוריוז גם בקריירה של האינג'ינר וינלס.

בסופו של דבר, כתבה ב'כלבוטק' לא יצאה מהפגישה. גם רכבת לא. אבל אולי יזמי הרכבת הקלה מתל אביב יקחו בהשאלה את השם החינני 'אביבית', ובכך יכבדו את איש החזון יוסף בן אלכסנדר, שעקבותיו אבדו.


בעלי התוספות

וזו מודעה שהתפרסמה ב-6 באוגוסט 1967 בעיתונים 'מעריב' ו'דבר' (פרסם איתן דקר בדף הפייסבוק שלו).


אבל האמת היא שהפנטזיות התחילו הרבה לפני כן.

ב-28 ביוני 1943 פינטז מנחם גילוץ, ממיסדי תל אביב, מעל דפי עיתון 'המשקיף' על רכבת תחתית בין תל אביב לבת-ים...


ושוב התעוררו בעלי הדמיון הנמרצים זמן לא רב לאחר הקמת המדינה. הנה דיווח מ'המשקיף' (20 באוגוסט 1948), על חזונו של שר העבודה והבינוי הראשון, מרדכי בנטוב: רכבת תחתית מתל-אביב לחיפה, ואוטוסטרדה מנמל עקבה למטולה. לא פחות...



ב-1962 נכנסה עיריית תל-אביב להילוך ממש גבוה... חבר הנהלת העירייה מר חייקל רמות נסע לחו"ל למשך חודש, כדי ללמוד איך נוסעת ה'מטרו' בפריז...

כך דיווח העיתון מעריב, ב-8 בינואר 1962:


(תודה לרמי נוידרפר)

ומתל אביב לירושלים.

בסיוטי הלילה של החרדים מופיעה רכבת תחתית שתעבור בשכונת בתי ורשה (ליד כיכר השבת)....

צילום: יהושע לביא

זו שכונת בתי ורשה, וכאן תהיה 'תחנה ענקית לרכבת התחתית'...

בתי ורשה (מקור: ויקיפדיה)

14 תגובות:

  1. אנו הירושלמים סבלנו תקופה ארוכה. עכשיו שיש לנו רכבת קלה אין לנו תחבורה ציבורית. עד שהיא הוקמה לקחתי אוטובוס ברחוב והגעתי עמו העירה. עכשיו אליי לקחת אוטובוס שייקח אותי לרכבת הקלה; עליי לעלות לרכבת הקלה ולרדת בעיר; משם לקחת עוד אוטובוס ליעד. מה עושים בימי גשם? מה עושים הנכים? בניו יורק נהג האוטובוס מעלה את הנכה עם כסאו לאוטובוס. באוטובוס יש מקום מיוחד לכיסאות גלגלים שם הוא נקשר על ידי הנהג - Kneeling Bus (ברכבת ישראל יש מעלית ניידת להעלאת נוסעים נכים). ניסיתם לעלות לאוטובוס בארץ עם כיסא גלגלים?

    תל אביבים!
    נצלו את ההזדמנות להשתמש בתחבורה הציבורית כל עוד היא קיימת.
    אחר הרכבת הקלה לא תהיה עוד תחבורה ציבורית ישירה.

    השבמחק
  2. הי עורי. גם אלי בימים ההם, ככתב "הארץ" בתל אביב, הגיע אותו יוסף בן אלכסנדר. נדמה לי שאפילו פרסמתי ב"הארץ" על היוזמה שלו. הוא היה איש אצ"ל והציע שכל התחנות בתל אביב ייקראו על שמם של לוחמי האצ"ל שעלו לגרדום. הפגיש אותי איתו אם אני לא טועה יגאל גריפל, שהיה אז מ"מ ראש העירייה ואיש אצ"ל בעברו שתמך בו. אבל מי שהיה ראש אגף התנועה אז מהמפלגה הליברלית דוד שיפמן, שהיה סגן ראש עייירה, ראה בו קוריוז. גם צ'יצ.....

    השבמחק
  3. ליוסף בן אלכסנדר היחידי שנמצא במרשם האיכלוסין רשום שהוא נפטר ורשום שהוא עלה מיוון והוא גר ברמת גן באלוף דוד 50 אשתו נקראת אילנה
    רשום שיש לו בן בשם ירון בן אלכסנדר
    זה המידע http://www.kadisha.biz/ShowItem.aspx?levelId=59689&template=18&ID=337808
    מקווה שעזרתי לך במעט
    אני מאוד נהנה מהתוכן של הפורום

    השבמחק
    תשובות
    1. http://www.kadisha.biz/ShowItem.aspx?levelId=59689&template=18&ID=337808

      מחק
  4. האין "פלוני ושמו מ' גילוץ" מנחם גילוץ ממייסדי תל אביב.? ראו
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%9D_%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%A5

    השבמחק
  5. מה זה במודעה "החלצו חושים לביטול המזימה"? איני יודעת האם חושית הנני ועלי להחלץ :(

    השבמחק
  6. וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אֲשֶׁר אִם הֲבִיאֹנֻם אֶל מְקוֹמָם וְיָשַׁב טַפֵּנוּ בְּעָרֵי הַמִּבְצָר מִפְּנֵי יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ (במדבר, לב יז)

    אם את גרה בחיפה את בטט חושית..

    השבמחק
  7. פרופ' אסף, כשראיתי לראשונה את המודעה על הרכבת התחתית בירושלים, היא נראתה לי כהלצה. מי כותב בפאשקוויל שנים לועזיות? וממתי ועד סוחרי גאולה מוציא פשקווילים? נראה לי שיש כאן איזו מתיחה...

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להיות שזה מפוברק (למרות שהיסוד הסאטירי כאן אינו גלוי לעין), אבל הרקע אמיתי. בעבר היו הפגנות חרדיות גדולות על רקע נסיונות של העירייה להסיט קווי אוטובוסים באזור כיכר השבת, בשל העבודות על הרכבת הקלה.

      מחק
  8. עלי כהן, קופנהגןיום ראשון, 16 אוגוסט, 2015

    נדמה לי שבאחד מסיפורי חלם (במקרה שלפנינו - תל- אביב/חלם) מתחילים לבנות משהו מהגג ואחר כך יורדים ליסודות, וכל כך למה? עוד אין מסילה ואין תכנית אבל את "גשר מעריב" כבר הורסים בשביל איזה תחנה זנוחה שתהייה כאן אולי ביום מן הימים. נו, טוף. בירושלים חסמו את העיר למשך 12 שנים עד שהרכבת הקללה/קלילה הסתיימה ואז עשו את המעשה החלמאי ביותר : הוציאו מהרחוב הראשי את כל תנועת התחבורה הציבורית לרחוב אגריפס, ומי שיודע מה זה הרחוב הזה שבקושי יש בו מקום לשני זוגות אופניים זה בצד זה ותקוע ברחוב המסכן הזה לשעות (כולל זיהום אויר נוראי מהאוטובוסים התקועים). ומה זה קשור לקופנהגן מקום מושבי?---פשוט מאד : שני קווי מטרו נסללו משך 6 שנים בלי להרוס את חיי הנהגים והמטרו הזה כבר עובד ללא תקלות 13 שנים. המטרו של קופנהגן כבר סומן על ידי מומחים כאחד הטובים בעולם. עכשיו סוללים קו מטרו סיבובי עם קשר לרכבת הפועלת כבר. העיר חפורה אבל למרבה הפלא - לא(!!!) פקוקה והנהגים לא מקללים. בעוד כ-3 שנים יצירת המופת הזו תהיה גמורה ויתווספו עוד כ-17 ק"מ של מטרו. בבנקוק הפקוקה להחריד הקימו SKY TRAIN מעל לרחובות והכבישים תוך כדי שהתנועה המשיכה לזרום. מה יהייה בתל-אביב. נותר רק לנחש שהמדובר ב-10/20/30 שנים או לנצח נצחים....ולוואי ואתבדה

    השבמחק
  9. כמאמרם, אין חדש: בשנת 1888 החל תכנון קו הרכבת לעיר הקודש (נחנך 1892). התחנה הסופית תוכננה לקום במרכז העיר, צמוד לאדמות השכונה החרדית "כנסת ישראל". הדבר עורר דאגות כלכליות ורוחניות בקרב פרנסי העדה והם הכריזו על מספר ימי תעניות "נערכו תפילות מיוחדות... לביטול הצרה הזאת" (הורביץ, מוסד היסוד, כמצוטט אצל יהושע בן אריה, עיר בראי תקופה, ב', עמ' 271)

    השבמחק
  10. סבא שלי יוסף בן אלכסנדר ז"ל היה איש מיוחד בהחלת. תודה על הכתבה, שמחתי לקרוא

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.