יום שני, 31 באוקטובר 2016

הכתובת הייתה על הקיר: פרס חוזר; בנימין הצדיק; התראה

א. הוא עוד ישוב...

אולי? מי יודע?

(ושימו לב לחץ המפלח את בלוריתו הכסופה)

ירושלים, מגדל העיר ברחוב בן יהודה 34 (צילום: יעקב גדעוני)

ב. בנימין הכובס

עין כובס הוא מעין הנובע בפאתיה הדרום-מערביים של עיר הקודש צפת. המעיין נוכס זה מכבר על ידי חסידי ברסלב, שטובלים במימיו וצובעים את קירות המבנה שסביבו בצבעי נ-נח-נחמן מאומן.

זאב קינן שם לב לקיומה של 'ועדת שמות' מסתורית שהחליטה לקרוא למעין על שם 'בנימין הצדיק'.

שבט בנימין נמצא כידוע הרחק מכאן. היש מן הקוראים יודע מיהו צדיק נסתר זה ואיך הגיע לגליל?

צילום: זאב קינן

ג. זהירות תינוקת!

'כתובת כזאת אף פעם לא ראיתי', כתב לי ברוך גיאן. היא צולמה בשכונת אהל משה, מול בור המים של בית משפחת יצחק נבון.

צילום: ברוך גיאן

12 תגובות:

  1. תגובת הצלם של סע' ב': ניסיתי בזמן הביקור לברר עם הצדיקים הטובלים (בעירום, בשטח ציבורי...) את מקור השם, ואחרי שגמרנו לריב על חוסר ההתחשבות (לכאורה, לכאורה) שלהם בנשים המגיעות לאיזור, הם אמרו לי "מה, בנימין בן יעקב, מה זאת אומרת?".
    אז הנה השערה נועזת: ידוע, שעם הצטמצמות ממלכת ירושלים הצלבנית (מועד ב') לצפון, הועברו מסורות מקראיות מן הדרום לצפון (ע"ע גשר בנות יעקב, ג'וב יוסף בעמיעד, ועוד). אז אולי חסידי ר' נחמן ממשיכים מסורת זאת? או אולי בנימין הצדיק הוא ב"ז הרצל בכלל?

    השבמחק
  2. נראה לי שכל מי שאי-פעם פתח דלת ופגע בתינוק שבצד השני יכול להזדהות עם האזהרה בחלק השלישי...

    השבמחק
  3. http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=31800

    צדיקים מצדיקים שונים.

    צדיקים גם במיתתם קרויים חיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רק הפראיירים, הקונים הבלים מבורכים ומקודשים,( סכינים, נרות ושמן ) לא מתים,
      גם הצדיקים לא מתים . עובדה, לקבר הם קוראים ציון, המצבה היא רק שלט לציון. וכך במקום לקיר, הם מדברים אל הרוח, והמפעל ממשיך לעבוד כמפעל מאושר, ולמה לא ? הכסף מביא אושר.

      מחק
  4. אין מדובר בבנימין בן יעקב, אלא בתנא בנימין הצדיק (ר' גוגל). על שמו גם בית כנסת בשכונה הדרומית, סמוך למפעל עלית ששכן במקום שנים רבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. פתרון קבר הצדיק בנימיןיום שישי, 04 נובמבר, 2016

      ע"פ תורות חכמת הנסתר אתם טועים - מאחר ול(בנימין) זאב תיאודור יש כבר חלקת קבר בהר בקרוי על שמו בעיר קדשנו נשאר רק צדיק אחד הנושא את השם "בנימין" (ובכינויו הידוע "ביבי") ומקום זה מיועד לו. בל נשכח שהביבי הזה צדיק אמיתי, שנולד אחרי קום המדינה אבל ראה במו עיניו חיילים בריטים מהלכים ומפחידים. אז-הפתרון- הוא כמובן "בנימין" ביבי הצדיק ותתחילו להתאמן בעליה לרגל לצפת

      מחק
    2. אכן התנא בנימין הצדיק. ראו שער הגלגולים לר' חיים ויטאל:
      http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14180&st=%u05D4%u05D9%u05E9%u05DE%u05E2%u05D0%u05DC%u05D9%u05DD
      טור א' למטה.
      מצוטט אצל וילנאי, אנצ' אריאל, ערך בנימין הצדיק.

      מחק
    3. עד כמה אפשר לסמוך על זיהוייו של ר' חיים ויטל אפשר להיווכח מאותו עמוד ב'שער הגלגולים' שאליו הפנית. הוא גורס שמצפון לצפת, ליד עין זיתים, קבור ישו הנוצרי...

      מחק
    4. האם אתה יכול להוכיח שישו הנוצרי אינו קבור שם?...

      מחק
  5. כמובן, על שם בנימין הצדיק שציון קברו (שימו לב - ציון קברו, לאו דוקא קברו) נמצא ליד אכסניית הנוער 'בית בנימין' בשכונה הדרומית של צפת. מי שרוצה לקרוא עליו קצת ועל מיקום הציון של אותו צדיק בנימין(המיקום הנוכחי אינו תואם לכאורה את התיאור של ר' חיים ויטאל בספר שער הגלגולים) שיקרא בספרנו 'מקומות קדושים וקברי צדיקים בגליל' שיצא לאור על ידי אגודת אהלי צדיקים על ידי חב' מפה - מיפוי והוצאה לאור, מהדורה שנייה תשע"א, כרך ב' עמ' 49 - 50. שם המעיין בעברית הוא עין כובס ע"ש שיח' קוויאס שציון קברו העתיק כנראה-ממלוכי (הגג של המבנה התמוטט לפני מספר שנים) נמצא במדרון מתחת (ממערב) למעיין על השביל היורד כאן לנחל עמוד. אבל במפת המנדט באנגלית שם המעיין הוא Ein el Wuhush שאשמח לדעת מה משמעותו...
    שבת שלום יוסי סטפנסקי

    השבמחק
    תשובות
    1. יוסי, חבל שאתה לא בפייסבוק. זה מכבר העליתי כמה מאמרים על מעיינות צפת. עובד בדיוק על מאמר על עין כובס. פירוש השם הערבי של המעיין 'עין אל ווחוש'הוא 'מעיין חיות הבר' (בניגוד ל'חיוון' שפירושו חיות באופן כללי, ובעיקר חיות הבית והמשק). ממילה זו נגזר גם הביטוי המעליב 'וואחש' למי שהוא פרא, כאילו היה חיית בר.

      מחק
  6. זהו בנימין הצדיק

    בבא בתרא דף יא' עמ א':
    תניא אמרו עליו בנימין הצדיק, שהיה ממונה על קופה של צדקה, פעם אחת באה אשה לפניו בשנת בצורת, אמרה לו רבי פרנסני, אמר לה העבודה (לשון שבועה), שאין בקופה של צדקה כלום. אמרה לו רבי, אם אין אתה מפרנסני, הרי אישה ושבעת בניה מתים, עמד ופרנסה משלו. לימים חלה ונטה למות, אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, רבש"ע, אתה אמרת: כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא. ובנימין הצדיק שהחיה אשה ושבעת בניה ימות בשנים מעטות הללו?! מיד קרעו לו גזר דינו... והוסיפו לו עשרים ושתים שנה על שנותיו

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.