יום שלישי, 24 בינואר 2017

מודה ועוזב...

מי שכותב ומפרסם עושה גם טעויות.

בשבוע שעבר עשיתי טעות כזו ואני מבקש לתקנה ולהתנצל בפני מי שנפגע ממנה.

במדור הסאטירי 'פרנסות של יהודים' הבאתי תמונה (אמנם מאחור וללא שום זיהוי), של אדם שאוסף תרומות למען ניצולי שואה בשוק מחנה יהודה בירושלים. מה שתפס את תשומת לבי הייתה העובדה מעוררת החשד שהוא אוסף תרומות לשמונה ניצולי שואה. למה שמונה דווקא? תהיתי בציניות, שאפשר היה גם בלעדיה.


לאחר שהתפרסמו הדברים התברר לי, לצערי, שלא רק ששגיתי אלא גם פגעתי שלא בצדק במוריס אידלסברג, אדם שמקדיש את זמנו, ובאמת ללא כל תמורה, למען נושא שיקר לכולנו – רווחת ניצולי שואה. הצטערתי על כך ומיהרתי להסיר את התמונה ואת הטקסט מהבלוג. בד בבד אני מבקש להתנצל בפניו, ומקווה להיזהר משנה זהירות בעתיד בכגון אלה.

כתבה לי ד"ר לינדה מוסק, מנהלת עמותת קלי"ק (קהילה למען יזמות קשישים), בהוד השרון:

I am honored to inform you that since March 2007 Maurice Eidelsberg has raised over 300,000 N.I.S for needy Holocaust survivors who live in the city of Hod Hasharon. He has done this by standing in the shuk every Thursday evening and Friday for 5-7 hours; sitting in the heat, cold, and rain. He also has endured condescending pats on the head and people mocking his disability

Maurice first came to me because he was troubled by the news reports of survivors living in poverty, unable to afford the basics, medicine and caretaking. In your blog, you referred rather sarcastically to the number of survivors he helps. Why 8? This is because when Maurice started, I chose 12 survivors from our group of seniors, who were especially needy. Since then, 4 have passed away. Hence, the number 8. He meets with them on an annual basis, gets updates from me, and they are forever grateful to him! Each survivor is referred to the CLICK NGO by the head Social Worker of Senior Services at the Department of Community Services. Each donation is forwarded in total - 100% - by CLICK, directly to the Holocaust survivor, with 0 administrative fees. Furthermore, Maurice has donated over 20,000 shekels of his own money over the years

Maurice is a true TZADIK! He only wants that survivors should spend the rest of their lives in comfort. In appreciation for his efforts, he received a certificate of merit from the Mayor of Hod Hasharon

בפעם הבאה שאראה את מוריס בשוק אתרום לקופתו בעין יפה, ואני מקווה שכמוני ינהגו גם קוראים אחרים שיזדמנו לשם.

מוריס אידלסברג מקבל תעודת הוקרה מעיריית הוד השרון

20 תגובות:

  1. דוד אסף, הייתי שואלת אותך בכעס ועלבון גדול אם יש משהו אחד בחיים שלך שאתה עושה ששווה ערך לדבר האחד הענק( מיני רבות) שמוריס עושה מידי שבוע בשוק, אבל אני לא מספיק צרה להניח שאני יודעת את כל כולך ממבט חפוז אחד. אני ממליצה שתימנע מזה בעצמך בעתיד.בתור אישה ירושלמית המכירה את הפעילות באהבה בלי תנאים של מוריס, יותר מנפגעתי מהדברים שכתבת, ומצטרפים אליי חברים וקולגות של מוריס, עובדי השוק השונים וירושלמים רבים שמעריכים את האומץ היושר והעשיה של האיש המיוחד הזה.

    השבמחק
  2. הדרה ! בעיקרון את צודקת, אבל כבר אמר שלמה המלך (משלי כ"ח) וכתב דוד אסף בכותרת כתבתו "...ומודה ועוזב ירוחם", ודומני שדוד,בהגינות רבה, הודה ולא בוש שטעה. הוא אף הבטיח לעשות כל שלאל ידו להימנע להבא מפירסום שכזה בנימה צינית (ללא בדיקה יסודית), וכאן במדורו, במקום שנכשל,תיקן את דבריו הראשונים, ואף שיבח ברבים את פעלו של מוריס, תוך פירסום פעלו הברוך ותמונתו, והבטיח לתרום דרכו לרווחת ניצולי שואה. מה עוד תבקשי מאיתנו מכורה?

    השבמחק
  3. ... מתוך שלא לשמה, בא לשמה.

    דוד אסף; כל הכבוד!

    השבמחק
  4. כל הכבוד לך דוד אסף.
    כל אחד טועה, אך מעטים יודעים גם להודות בטעותם.
    בימינו אין הרבה אנשים שיודעים להודות בטעותם ולהתנצל בצורה שאתה התנצלת.
    בהערכה רבה לנושאים שאתה מעלה, לתכנים שאתה מעלה.
    מיכאל

    השבמחק
  5. פרופסור דוד אסף: אם יורשה לי, המדור ה״סאטירי״ (כך הוא מוגדר על ידך) ׳פרנסות של יהודים׳ הוא מדור קטנוני, לעגני, ומעט פוגעני - כלפי חרדים, דתיים, ואנשים שומרי מסורת. אני מתרשמת לטובה הרבה יותר מן הרשימות האחרות כאן, מן היצירתיות שבהן, וממתן הזדמנות לכותבים שונים למלא את הטנא הקרוי ״עונג שבת״.

    השבמחק
    תשובות
    1. גברת צימת.
      מדוע לדעתך פרנסות כגון: נגר, חייט, סנדלר, מסגר, שוחט, מוהל, רופא, עו"ד, טייס, רב של קהילה, פקיד, מהנדס, גננת, מינקת, שוטרת, מנהלת.
      אינן מככבות בסדרה "פרנסות של יהודים"?
      הרי יהודים רבים עוסקים בהן.
      הסיבה היא שבמדור "פרנסות של יהודים" מתפרסמות מודעות המנסות לעשות מניפולציה כזו או אחרת על היהודי הדתי, פעם על רגשי אשמה, פעם על חרדות משונות, פעם על מצוקות, פעם על אגו מנופח ויש כמובן אפשרויות נוספות.
      הפן הסאטירי מראה את המוכר ואת הקונים, הרי לא כל היהודים הדתיים הם לקוחות, רק אלה ש"קונים" את המניפולציה.

      מחק
    2. יונה, כמה שאת צודקת. לא פעם הערתי לכותב הבלוג על היטפלותו לדתיים ונטייתו לשים אותם ללעג.
      בדקתי סטטיסטית את המדור הסטירי ומצאתי שהדמויות והנושאים שמושמים ללעג ב-90% מהמיקרים הם של יהודים דתיים.
      אני מחפש את הפסיכולוג שייתן שם לתסביך הזה.

      מחק
    3. ואני מחפש פסיכולוג שייתן שם לתסביך של קוראים - אנונימיים בדרך כלל - שנמשכים באופן חולני לקרוא טקסטים שלדעתם לועגים להם ומבזים אותם, ואחר כך עוד באים בטענות כאילו מישהו חייב להם משהו. לא לטעמכם לקרוא את הבלוג? לכו לקרוא דברים אחרים ואל תתלוננו. כפויי טובה שכמותכם - דוד אסף לא עובד אצלכם ולא אמור לכתוב לטעמכם.

      מחק
  6. ואכן במקרה זה "מעז יצא מתוק" , אבל אין בכך פטור מהצורך לתת את הדעת על הקשיים הנוראים שאופפים את חייהם של רוב הזקנים ולכן כה חשוב להזכיר באמצעים מגוונים את קיומם של הזקנים גם למי שמעדיפים לשכוח שהאלטרנטיבה של הזיקנה גרוחעה ממנה בהרבה. ויישר כוח לך דוד אסף!

    השבמחק
  7. כאשר פורסמה הכתבה הלעגנית הזו בשבוע שעבר וגם התגובות הציניות והפוגעות, כתבתי פה שאדם זה זכאי עד שלא הוכחה אשמתו, או משפט דומה. כמה צדקתי.

    השבמחק
  8. הטעות עם המתרים אשר בשוק נעשתה בתום לב. צדיקותו המופלגת של האיש, בולטת בתוך ים הרמאים. תארו לכם כמה כסף הוא היה אוסף, אילו כול העוברים לידו, היו מאמינים לו. אבל למה בכלל צריך לשנורר עבור שרידי השואה? למה צריך לשבור את הראש, אם להאמין לאיש היושב ליד השלט? למה לא נשב כולנו עם שלטים, ליד המוסדות אשר קיבלו מיליארדים עבורם? עכשיו, לאחר שבעים שנות "עצמאות", שולחת המדינה שנוררים מטעמה חסרת הטעם, כדי לממן את "חגיגות העצמאות". אז מי כאן "עצמאי"?

    השבמחק
    תשובות
    1. כואב את כאב מחסורם של שרידי השואהיום חמישי, 02 פברואר, 2017

      לא צריך ללכת רחוק ולראות/לשמןע את הרמאים הרבים, המנסים לשנורר (דתיים ולא דתיים כאחד). ישנם חסידים אמיתיים, שאינם חובשים כיפות ומטיפים בכל לב לתת לשרידי השואה חלק מן הפיצויים שהגיעו לידיים הלא נכונות . הכספים אינם של המדינה המונעת אותם מלהגיע לידיים הנזקקות של ישישי ןשרידי השואה. אזכיר שניים העושים ימים כלילות בשידורי רדיו 103 - גבי גזית ונתן זהבי-- מנסיוני כמאזין מושבע שלהם הם כבר על משמר זה מזה עשות (!!!) שנים ודבר עדיין נלא זז. כספים לאומיניוק ועמונה יש-- לא לנזקקים האמיתים.

      מחק
  9. בידוע הוא שעולמו של פרופ' דוד אסף גדוש הווי של חסידות. המדור "פרנסות של יהודים" אינו אלא המשך חביב של ספר הבדיחה והחידוד של דרויאנוב. לטעמי אין פה יחס לעגני לדת או לאנשים דתיים. יש פה הומור יהודי בריא ומתוך השגיאות ועילגות הלשון ניתן ללמוד ולתקן. הרשומה המתנצלת כאן מעידה כאלף עדים ובגילוי לב על כוונה טובה שלא עלתה יפה. רק מְכַסֶּה פְשָׁעָיו לֹא יַצְלִיחַ...

    השבמחק
  10. באחת, רשימות כאלה נחוצות, וגם ההתנצלויות נחוצות כשצריך אותן. כששומעים, קוראים ויודעים על המון מעשי נכלים ונבלים, בלי הבדל מגדר ומגזר וכיו"ב, יובן שלפני שאי-אלו אנשים מחפשים פסיכולוגים, צריך לחפש, להתריע ולהרתיע מפני רמאויות ופשעים הנעשים מכל סיבה, תירוץ ואמתלה. לא מעט מבין קוראי עונ"ש יודעים ודאי או קרוב לוודאי על מעשים כאלה. אני בעצמי "נפלתי" - לא הרבה ולא בגדולות, כי אני זהיר - במעשי "חסד וצדקה" לטיפוסים כאלה. אשר על כן, אני רואה ברשימות האלה גם תמרורי אזהרה וגם ביקורת מועילה.

    השבמחק
  11. ניסיתי לכתוב תגובה כמה פעמים, מחקתי וכתבתי שוב ובסופו של דבר הבנתי שאין לי מה לומר.
    כאשר מעלים כמעט כל שבוע מודעה בעלת אופי מלעיג, אזי סטטיסטית אחד מאלף או מרבבה תצא תקלה ושגיאה תחת יד הכותב. אם כן - חכמים ,היזהרו (מאד) בדבריכם.
    שבוע טוב.

    השבמחק
  12. שמי מוריס איידלסברג. אני האיש עליו כתב דוד אסף את הכתבה.

    דבר ראשון, אני רוצה להודות לדוד על כך שפרסם התנצלות מכל הלב.

    עכשיו שכולם הגיבו לכתבה,אני רוצה להגיב גם כן. אני לא רוצה שיחשבו שאני אדם נכה פתטי שאינו בר דעת.

    אני בן 59. נולדתי בניו יורק ועליתי לארץ לפני 16 שנה. יש לי שיתוק מוחין מלידה. יש לי תואר שני בכתיבה יוצרת, אני משורר, והייתה לי קריירה בפרסום וקופירייטינג בניו יורק.
    לשמחתי הרבה, לפני שנתיים הפכתי אבא לתינוקת יפהפייה, יחד עם זוג נשים לסביות.

    אני רוצה לומר לכולם שאיסוף הכסף הזה הוא אחד הפעילויות הכי משמחות בחיי, מכמה סיבות. קודם כל, אני יודע שאני עוזר לניצולים לחיות את שארית חייהם בצורה נוחה יותר. (השתתפתי בהפגנות וניסיתי לארגן עוד הפגנות, אך זה לא הגיע רחוק.) דבר שני, עם השנים פגשתי את 8 הניצולים האלה באופן אישי, ואני מקבל דוחות על איך שהכסף עוזר להם לקנות תרופות, לשלם עבור עזרה סיעודית, ואף לקנות מקררים ותנורי חימום.

    בנוסף, אני גם כל כך נהנה לשבת בשוק עם השלט שלי כל חמישי בערב ושישי. יצא לי להכיר אנשים כל כך יפים. אנשים שאומרים לי יישר כוח. אנשים ששואלים אם אני צמא בקיץ. אנשים ששולחים ילד בן שנתיים לשים כסף בקופה שלי. אפילו אנשים עניים נותנים לי כסף ממה שהם אספו לפני רגע. אנשים מאפריקה ומאסיה. ילדים בני 10 שנותנים מדמי הכיס שלהם. יצרתי חברויות אמת ב-9 השנים האחרונות, ואני כמעט חלק מהנוף בשוק. אנשים ניגשים אלי בכל מיני מקומות ואומרים - היי, אתה האיש שאוסף בשוק עבור ניצולי שואה! אני גאה על כך שאספתי יותר מ 300,000 שקל, בשקלים ואגורות.
    אבל לא הכל משמח. הרבה אנשים חושבים שאני אוסף עבור עצמי, למרות השלט שלי. יש שנותנים לי אוכל כי חושבים שאני עני. יש עובדים בשוק שצוחקים עליי ומנסים להזיז את כסא הגלגלים שלי. אבל הכי נורא זה כשחושבים שאני אוסף לעצמי. זה קרה מספר פעמים. לכן תליתי על השלט עמוד שלם עם כל המידע לגבי העמותה עבורה אני אוסף, ועם מספר הטלפון של מנהלת העמותה שאפשר להתקשר אליה אם יש שאלה.

    לצערי, זה כנראה לא מספיק, וזה מעציב אותי.
    אך כנראה שזה המחיר שכל מי שפועל באופן ציבורי צריך לשלם. אנשים יכולים לשפוט אותך ולהגיע למסקנות שגויות. אני יודע כי בחיים שלי אני גם עשיתי טעויות - שפטתי אנשים שלא בצדק וגרמתי להם כאב כתוצאה מכך. אז בשביל זה אני מודה לדוד אסף שהזכיר לי איך כולנו שבריריים ועד כמה אנחנו צריכים להיות זהירים לגבי מה שיוצא מהפה והעט שלנו.

    אז ביום שישי הבא, אני מזמין את כולכם (גם אתה, דוד אסף) לבוא ולומר לי שלום בשוק, ולתרום עבור הניצולים!

    השבמחק
    תשובות
    1. מוריס היקר,
      דבריך נוגעים בלב כל מי שקורא אותם, ואני שמח בעיקר ברוח הטובה שעולה מהם - רוח של אופטימיות ואהבת האדם. בדיעבד, היה שווה לטעות ולהיכשל כדי להכיר אותך...

      מחק
    2. thank you david. your words are a real tikkun

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.