יום רביעי, 27 במרץ 2019

מתי נולד לוין קיפניס, מתי מת נחום היימן ומתי נוסד קיבוץ מגידו?

א. מתי נולד לוין קיפניס?

לוין קיפניס: ביבליוגרפיה, בעריכת אליהו הכהן, מכללת לוינסקי לחינוך, תשנ"ט

הסופר והמשורר לוין קיפניס, חתן פרס ישראל ומגדולי יוצריה של ספרות הילדים בעברית נולד בט"ו באב שנת תרנ"ד, היא 1894. כך ידוע ומקובל וכך גם כתוב במפורש על מצבת קבורתו.

ויקיפדיה

אבל בשלט שנקבע בבית מגוריו ברחוב ברנדייס 3, בעירו תל אביב, נחקקה שנת תר"ן / 1890 – אולי כדי לעגל את סך כל שנות חייו למאה.

ויקיפדיה

תאריך זה חוזר גם בספרם הנחמד של רותי בן-שאול ודליה מגנַט, שהוציאה עיריית תל אביב–יפו, פֹּה גָר: עיר בעקבות אמניה, מהדורה 2 מורחבת, תשע"ה, עמ' 26, ואולי הא (הספר) בהא (לוח הזיכרון) תליא.


תודה לגדעון פליישמן

פניתי לאליהו הכהן, מי שערך את הביבליוגרפיה המדהימה של כתבי קיפניס (כ-4,800 עיולים!) ויש לו עשרות רבות של 'שעות קיפניס', כדי שיסביר את פשר הסתירה. וכך כתב לי אליהו:
ערכתי מופעי הוקרה ללוין קיפניס במלאת לו 70, 75, 80, 85, 90, 95. כל התאריכים האלה נקבעו בתיאום עם קיפניס שקבע את שנת לידתו ב-1894. לאחר מותו, ולאחר פרסום הביבליוגרפיה של יצירותיו, גילתה כלתו, ציונה קיפניס, תמונה ומסמכים שמהם ניתן ללמוד שהוא נולד ארבע שנים לפני כן, בשנת 1890. 
בעקבות רשימתך פניתי אליה והיא אישרה זאת שוב באוזניי. ידוע שבאותה עת שינו רבים את שנת לידתם מסיבות שונות (גם אמי, שנולדה ב-1905, רשמה בתעודותיה את שנת 1908 כשנת לידתה), פעמים רבות משום שהם עצמם לא ידעו את שנת לידתם האמתית. אך במקרה של קיפניס, שכנראה ידע מתי נולד, לא ברורה הסיבה מדוע הסתיר זאת לאורך כל חייו.

אם כך, הטעות היא כנראה במצבה שעליה כתוב כי נולד ב-1894... מה עושים?

ב. מתי מת נחום היימן?

נחום הימן בקיבוץ בית אלפא, 1965 (אוסף ביתמונה)

המלחין הנפלא וחתן פרס ישראל נחום (נחצ'ה) היימן מת בשנת 2016.

כמה חבל שעל מצבתו היפה, בבית הקברות 'מנוחה נכונה' בכפר סבא, השתבש התאריך העברי ובמקום תשע"ו נכתב תשע"ב.

דומני שבעבודת סיתות קלה אפשר לתקן את הטעות המביכה.

צילום: ויקיפדיה

ג. מתי הקימו את קיבוץ מגידו?

לפי כל המקורות המתועדים, קיבוץ מגידו אשר בעמק יזרעאל הוקם בפברואר 1949.

על המשמר, 2 בפברואר 1949

אבל למחלקת השילוט של עיריית תל אביב יש גרסה משלה, ולפיה הקיבוץ הוקם בימי העלייה השנייה, בשנת 1914...

(ועל הקירבה המשונה לעפולה, כבר אין טעם לדבר)

צילום: איתמר לויתן

14 תגובות:

  1. מילא ששגו בתאריך פטירתו של היימן, אבל הבעיה הקשה יותר היא שהחליפו את סדר הלידה והפטירה כך שנראה כאילו הוא נולד בתשע"ב ונפטר בתרצ"ד... ואת זה קשה לפתור בסיתות קל.

    אגב, גם בתאריכי הפטירה הלועזיים על פי כללי האקדמיה יש לכתוב 1934 - 2016 כאשר כותבים בעברית. אבל זו כבר טעות נפוצה ומובנת יותר.

    השבמחק
  2. על הטעויות במצבתו של היימן אמר כבר יאן הוס "הוי, בורות קדושה"

    השבמחק
  3. עלי כהן - בלשן חובביום שישי, 29 מרץ, 2019

    שבוע לאחר הרצח של יצחק רבין צירפו שני עתוני ה"ערב"-"מעריב" ו"ידיעות" -את צילום ראש הממשלה המנוח בהבדל קטן - ב"מעריב נכתב מתחת לצילום "יצחק רבין 1995-1922" ואילו ב"ידיעות" היה הכיתוב "יצחק רבין 1922-1995" שנראה בעיני ככיתוב הנכון- שני צילומים- זה ליד זה- מעטרים את חדר הכניסה לדירתי ואורחי רואים ותמהים. לפני מספר חדשים לא התאפקתי הפנייתי את השאלה בדבר נכונות הכתיב לד"ר רוביק רוזנטל ("הזירה הלשונית") ועד מהרה השיב לי רוביק את תשובתו - "הכיתוב של "מעריב" הוא הנכון בהתאם לכללי האקדמיה". הגיוני בעיני הוא לא מה שהאקדמיה החליטה אבל מי אני כי אמרוד בדעת הגדולים וההגיון הצרוף?

    השבמחק
  4. אין לדעתי הצנועה בית קברות בעולם שבו לא נמצא טעויות . או שהטעות נעשתה על ידי כותב הנוסח במקור או על ידי הסתת. לדוגמה : נתקלתי במצבה שעליה היה כתוב״ והיא היתה טובה לבריאות״. כמובן הם התכוונו לנוסח״והיא היתה טובה לבריות״ מה לעשות מי שעובד עושה לפעמים טעויות.... (אני לא עובד.....)

    השבמחק
  5. השם 'מגידו' מופיע בתנ"ך, לפי פרויקט השו"ת של אוניברסיטת בר אילן, 11 פעם ותמיד מְגִדּוֹ. בכתיב חסר ניקוד נהוג להוסיף י' לציון החיריק. ברם, נהוג אצל חוקרים של טקסטים עתיקים [שירים ופיוטים] שאינם מנוקדים והם כתובים בכתיב מלא ומפרסמים אותם, במיוחד בפעם הראשונה, לא לשנות את הכתיב המקורי ולנקד כראוי ונכון [אלא אם כן יש אילוצים של משקל]. לפיכך יש טעם מסוים לדבר על ה"שגיאה", במיוחד מפני שאינה מופיעה בחיבור מחקרי. ובאשר ל"שגיאה" במלה לבריאות יצוין שכתיב זה מופיע במדרש ויקרא רבא במהדורה הטובה של מרגליות, ועוד כמה פעמים בספרות הרבנית. כנראה שמחברי הטקסט למצבה לא היו מנוערים מתורה ומידיעת העברית לדורותיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי כללי הכתיב החדשים של האקדמיה ללשון (יוני 2017), "מְגִידּוֹ" היא צורה תקינה. הגם שאני אישית מעדיף "מגידו" בלא ניקוד או "מְגִדּוֹ" בניקוד מלא.

      מחק
  6. והיא היתה טובה לבריות = הכוונה היא היא היתה טובה לבני אדם שזה דבר שונה בהחלט מאשר והיא היתה טובה לבריאות, מלשון המנוחה היא טובה לבריאות לכן זה לא משנה באם המילה בריאות מופיעה במקורות או המילה בריות .הכוונה הראשונה לחלוטין

    השבמחק
  7. בעניין תאריך לידתו של לוין קיפניס. הוא אמנם נולד בשנת 1890, ומסיבות השמורות לו הצעיר את עצמו בארבע ‏שנים.
    בספרי "מלך הילדים, סיפורו של לוין קיפניס" בעמוד האחרון (289) תוכלו למצוא את אחת ההוכחות לכך. צילום של גלויה ששלח לאחיו עם עלייתו לארץ, ובה גילו האמיתי ותאריך שליחת הגלויה. לאחר יציאת ספרי שלח לי ד"ר יוסף לנג, שאיננו עוד איתנו, הוכחות נוספות: מסמכים שמצא כאשר חקר את ‏ההסטוריה של בוריס שץ, ביניהם המסמך (השני והקובע) בו ביקש לוין קיפניס להתקבל לבצלאל, ושם כתב את גילו האמיתי.
    אין ספק. הוא נולד ב1890.

    השבמחק
  8. אין להתפלא על קישורה של מגידו דוקא לעפולה. צומת מגידו הוא תחילתו של כביש הסרגל ועפולה היא החור שבקצה הסרגל. בין לבין פחות מתשעה ק"מ. הנה כי כן, לא הרחק מעפולה.

    השבמחק
    תשובות
    1. המרחק בין מגידו הקיבוץ לעפולה הוא 13 ק"מ. מרחק לא גדול שבהחלט ניתן להגדיר את הקיבוץ כשוכן סמוך לעפולה, שהיא גם עיר המחוז שאליו שייך הקיבוץ.

      מחק
  9. מאיר גולדברגיום שישי, 29 מרץ, 2019

    מי זו הילדה שיושבת ליד נחום היימן וקוראת? שמתם לב למילה Крокодил ‎ (קרוקודיל) שבתחתית כתב העת ‏שהיא מחזיקה? היתכן שהיא קוראת את כתב העת ההומוריסטי בשם הזה שיצא בברית המועצות?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט ייתכן שבבית אלפא עיינו וקראו בשנות החמישים בעיתונים רוסיים

      מחק
  10. דיון כל כך ארוך על קיבוץ מגידו ובלי להזכיר את פלוטו? הניקוד בספר הוא בכתיב חסר וניקוד מלא - עם דגש בדל"ת.
    אגב, יש לו הכל - מרק ועצם. אבל בעצם... וגו'.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.