יום שישי, 27 באוקטובר 2023

שישו את ירושלים

כתב וצילם דנצ'וּ ארנון

לא רק שלא כל העולם נגדנו ולא כולם שונאים אותנו, אלא שיש רבים שהם בעדנו וממש אוהבים אותנו. הם לא מסתפקים באהבה מרחוק, אלא באים לכאן בגופם ועל חשבונם, בכל שנה ושנה, כדי להוכיח זאת, לעצמם ולנו.

'צעדת ירושלים' נערכת באופן מסורתי באחד מימי חול המועד סוכות  השנה נערכה הצעדה ב-4 באוקטובר 2023, שלושה ימים בלבד לפני 'השבת השחורה'. 

הצעדה מתחילה בבוקר. היא מתפצלת לשלוש, לפי דרגות קושי, וכולן מסתיימות על המדשאה הגדולה של גן סאקר. עד שלוש אחר הצהריים נערכים בגן אירועים שונים ובשלוש בדיוק מתחילה תהלוכה צבעונית ענקית ובה משתתפים עשרות אלפי אנשים, רובם נוצרים שהגיעו במיוחד. 

הצועדים עלו ברחוב בצלאל והלכו עד רחוב דוד, שם הוקמה במה מרכזית ומולה התארגנו מעגלי ריקוד. בנוסף 'צעדה על גלגלים' תהלוכה של מכוניות מקושטות. האירוע כולו הסתיים אחרי שעתיים.

את הצעדה מארגנת דרך קבע 'השגרירות הנוצרית הבין-לאומית' (ICEJ), בשיתוף עם עיריית ירושלים, וזו לה השנה ה-43! השגרירות הנוצרית היא גוף האוהד ותומך בישראל ובציונות, שכן מייסדיו ופעיליו רואים בשיבת ציון המודרנית את הבסיס לשיבתו המובטחת של ישוע כמשיח. רוב חברי הארגון הם נוצרים פרוטסטנטים, בעיקר מן הזרמים הפונדמנטליסטים והאוונגליסטים. הם אינם מכנים את האירוע 'צעדת ירושלים' אלא 'חגיגת סוכות'. 

כל פעם שאני צופה באוהדים הנלהבים הללו אני שואל את עצמי, למה מגיעה לנו אהבה כזו, מה עשינו כדי לזכות בה? 

אני גם נזכר בתשובת המחץ של טדי קולק, כאשר נשאל אם אין לו בעייה עם תמיכתם של נוצרים שבעצם רוצים שגם אנחנו, היהודים, נכיר בבשורה של ישוע כאשר ישוב ויופיע. טדי אמר אז: את הוויכוח איתם אתחיל כשישוע אכן יגיע...

בין כך ובין כך, הצועדים מגיעים במאורגן מעשרות מדינות – מאמריקה ועד יפן, מברזיל ועד פינלנד – הם צועדים בבגדים לאומיים, מניפים דגלים, מנגנים ושרים. רבים מהם הביאו עמם דגלונים ומזכרות קטנות שאותם הם מחלקים לצופים, ובמיוחד לילדים שעטים על המתנות.

זו חגיגה מחממת לב של דמויות צבעוניות מכל העולם. דגלים, בגדים, כלי נגינה (כולל שופרות!). ובסך עוברים נשים וגברים, מבוגרים וצעירים, וכולם שופעי חיוכים, אהבה וידידות אמת, מצרכים שאנו כל כך צריכים בימים אלה.

הנה מבחר תמונות שצילמתי בצעדה. הן מפיחות תקווה ואופטימיות לימים טובים יותר.

 ___________________________________________

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי roshyarok@barak.net.il

11 תגובות:

  1. בימים אלה, כאשר כאב ושחור ממלאים את עולמנו, באה כתבה יפה, וצבעונית כזו, מחממת את לבנו, ומאירה את היום.

    השבמחק
  2. עוד יגיעו ימים טובים, עוד נשמח ונשיר ונרקוד. אמן

    השבמחק
  3. עבדתי במשרד התיירות בנתב"ג בשנות ה-80, אני זוכרת את הטיסות המיוחדות שהגיעו מיפן עם קבוצות הצליינים של המאקוייה, בדרך כלל היו נוחתות בלילה. הצליינים היו נערכים באולם הנכנסים בשורות, נושאים עיניים לשמיים (או לתקרה המג'וייפת של הנתבג הישן) ושרים במקהלת ארבעה קולות. זה היה מרטיט.
    כל הצליינים מכל המדינות שהיו מגיעים היו אנשים טובים, נעימים, אוהבי ישראל, אדיבים וכל כך שמחים להגיע לכאן, זה באמת היה עונג מיוחד במינו להפגש איתם.

    השבמחק
  4. מחמם הלב. המיוחד בימים קשים

    השבמחק
  5. " והלכו עמים רבים ואמרו: לכו ונעלה אל הר ה' אל בית א-לוהי יעקב..." (ישע' ב,ג)

    השבמחק
  6. תודה על התמונות מחממות הלב. לא יכולתי שלא להשוות בין המצעד הצבעוני הזה המקרין אהבה וצועד ברחובות ירושלים באזורים שאינם יוצרים חיכוך ומריבה, לבין המופע המבעית של "מצעד הדגלים", להבדיל אלף אלפי הבדלות. בתקווה לימים טובים מאלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. למרות ש... מן הסתם הצועדים בצעדה המרגשת הזו שדנצ'ו צילם, יזדהו עם צועדי הדגלים שאת כה מסתייגת מהם!

      מחק
    2. האם באמת מצעד הדגלים זה 'המצעד המבעית' שעלול להבעיר את כל המזרח התיכון?

      תושבי עוטף עזה ושדרות ומשתתפי פסטיבל נובה יכולים לספר לך מה זה מצעד מבעית באמת (לא כולם נותרו לספר וגם מי שנותר לספר לא בהכרח מסוגל, אבל נניח לזה).

      קצת פרופוריציות בחיים לא הזיקו לאף אחד, וגם ענווה לא. שאול בר אילן, כפר דרום תובב"א.

      מחק
    3. יהודים בעד ירושלים כבירתה הנצחית של עם ישראל = נורא ואיום גזענות איכס.
      נוצרים בעד ירושלים כבירתה הנצחית של עם ישראל = בסדר גמור, מחמם את הלב.

      מחק
  7. דנצ'ו היקר, אין כמוך!!!!!! אתה תמיד ממלא את ליבנו שמחה ומעניק לנו מבט נוסף על סביבתנו. תודה

    השבמחק
  8. נקודת אור בימים שחורים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.