יום שישי, 27 באוקטובר 2023

החיטה תצמח שוב

רחוב עזה בירושלים הפך לרחוב נוֹבַה, שֵׁם פסטיבל המוזיקה ליד קיבוץ רֵעים (צילום: דוד אסף)
כיכר החטופים והנעדרים, רחבת מוזיאון תל אביב (צילום: יוחנן פלוטקין)

אמר העורך:

מלחמת עזה נכנסה לשבוע השלישי, ובשבוע זה הביא עם ישראל לקבורה מאות מתים. לוויות יצאו מבתי הקברות כמו בסרט נע והסוף מי ישורנו? 'עוֹד זֶה מְדַבֵּר וְזֶה בָּא וַיֹּאמַר אֵשׁ אֱלֹהִים נָפְלָה מִן הַשָּׁמַיִם וַתִּבְעַר בַּצֹּאן וּבַנְּעָרִים וַתֹּאכְלֵם, וָאִמָּלְטָה רַק אֲנִי לְבַדִּי לְהַגִּיד לָךְ' (איוב, א 16).

חברתי ובת-כיתתי גילי זיוון מקיבוץ סעד, שביקרה את חבריה מקיבוץ כפר עזה שנמצאים כעת בשפיים, שלחה לי את הצילום הזה: 'סידור הלוויות', שמזכיר באופן מחריד את לוחות התורנויות של סידור עבודה או 'גיוסים' בקיבוצים. 


קשה להכיל זאת. משפחות שלמות נכרתו מן העולם, ולצידן נותרו משפחות שכולות ושבורות של אלמנים ואלמנות, יתומים ויתומות. לא נשכח ולא נסלח!

אחד הנרצחים הוא עופר רון, חבר קיבוץ כיסופים בן שבעים, רווק ללא ילדים.  

שמות הנופלים (אתר כאן)

סיפר רז שכניק, מן העיתון ידיעות אחרונות:
כששמעו חבריה של אחותו, טלי רון-וינרוך, על מותו של עופר הם התחברו לאהבתו למוזיקה ישראלית וקראו ברשת למוזיקאים להגיע לנגן בלוויה בראשון לציון. באופן מדהים, הגיעו יותר משבעים נגנים, זמרות וזמרים.
רק לפני חודש, לקראת יום כיפור, פרסמתי בבלוג עונג שבת רשימה על גלגולי שירה של דורית צמרת 'החיטה צומחת שוב', שנכתב על רקע נפילתם של 11 בני קיבוץ בית השיטה במלחמת יום כיפור. והנה עתה, מול עינינו הכלות, אירע אסון כפול ומכופל, משולש ומרובע ואף יותר מזה. בטבח בקיבוץ בארי נרצחו לפחות 130 בני אדם!

כשצפיתי בסרטון מלווייתו של עופר רון, בה ניגנו המנגנים את 'החיטה צומחת שוב', נקוו דמעות בעיניי. 

לירי בורק שביט העלתה את התיעוד הזה בעמוד הטוויטר שלה, ואני מודה לה שהרשתה לי להביאו כאן. 


הדרמה של שחרור השבויים וכניסת הצבא לתוך מקום הָרֶשַׁע עזה וסביבותיה עדיין לפנינו, ומי יודע מה צפוי שם לשבויינו ולחיילינו. השבוע עלה בדעתי שהיהודי החשוב האחרון שגר בעזה היה נתן העזתי, נביא השקר של שבתי צבי. עשו עם פיסת המידע הזו מה שתרצו... אפשר לדרוש אותה לכאן ולכאן.

כולנו מבולבלים וחרדים, ואת החשבון עוד נגיש. ובינתיים, זה בסדר לכעוס או לפחד, זה בסדר לבכות ולהתפרק. האופק רחוק, אבל הוא שם.

צילום: מנחם רוזנברג


28 תגובות:

  1. במקום שנגמרות המילים, מתחילה המוסיקה.

    השבמחק
    תשובות
    1. החיטה צומחת שוב??? אפילו דורית צמרת, טרם מותה לא האמינה בזאת. היום, אמרה ביאוש, לא הייתי כותבת את השיר. וזאת עוד לפני המלחמה.

      מחק
    2. היא תצמח, היא תמיד צומחת שוב, אחרי כל מלחמה

      מחק
  2. תודה לכל האנשים הטובים (זיהיתי נגנים מהפילהרמונית) שהגיעו.

    השבמחק
  3. ישכר גולדרט המנוח שרת בממר"ם (וכן אנכי), וזאב גלילי פרסם בקישור הבא את מאמרו " מנורה, שופר ולולב במסגד בעזה". סבה של מיכל רפאל, אשת ידידי דב רפאל, היה הרב האחרון של עזה.
    שבת מנוחה ושלום!
    https://www.zeevgalili.com/2009/07/5109

    השבמחק
  4. ההקלטה עם רעשי הרקע לא פגעה בעצמה האדירה של הרגע הזה

    השבמחק
  5. יש יהודי נוסף שמתגורר בעזה, הרחוב, ואשר הביא עלינו את הרעה הזגדולה הזו

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא כבר לא גר ברח' עזה כי המדינה משפצת לו את הבית והוא עבר לבית של מיליארדר ידיד עם מקלט אטומי, וכך נכון לעכשיו המדינה מממנת ארבעה בתים

      מחק
  6. האירועים המחרידים ביישובי העוטף הושוו - ובדין - למעשים בשואה. להלן קישור למוזיאון POLIN והצהרה על התמיכה בישראל.
    https://polin.pl/en/statement-terrorist-attacks-israel?utm_source=SARE&utm_medium=email&utm_campaign=POLIN-EN-27102023

    השבמחק
  7. מזעזע - ואנושי.
    אשר ליהודים בעזה, אלו חיו שם כבודדים וגם כקהילה קטנה גם בעת החדשה, מתקופת העליה הראשונה ועד לפני כמאה שנה.

    השבמחק
  8. תבורך דורית צמרת. שיר שהפך לקלסיקה - אמוץ שורק

    השבמחק
  9. החיטה תצמח שוב בדרום הרצועה לאחר שהאזרחים התמימים יפונו לצפונה עד הניקוי הסופי

    השבמחק
  10. כל כך מרגש, כל כך עצוב. חבל שאי אפשר היה להעניק לו את ה״הופעה״ הזו בחייו...

    השבמחק
  11. תודה, דוד, שהבאת לנו את הרגע המפעים הזה. זו הרוח הישראלית ש ת נ צ ח.

    השבמחק
  12. גם הפייטנים ר' ישראל נג'ארה, ובנו, שימשו כרבנים בעזה (במאות ה16 17, דומני שאף נטמנו שם)

    השבמחק
  13. תודה רבה דוד על שחלקת איתנו את הרגע הנפלא הזה

    השבמחק
  14. נניח לפוליטיקה. עד כמה שידוע לי, היישוב היהודי בעזה פונה אחרי פרעות תרפט פינוי מונע כדי להגן על היהודים (איש לא חשב כמובן להעניש את הפורעים). הכל בספר של קלמן ליבסקינד. שאול בר אילן (בית 118 כפר דרום תובב"א)

    השבמחק
  15. עם או בלי קשר לפוליטיקה יהודים במהלך הדורות ועד ראשית הציונות גרו כמעט בכל מקום בארץ כולל בקרב ערבים כמו קהילות בפקיעין, שפרעם, שכם או יריחו,, החלוקה שעימה מזוהה הציונות (כמו תכנית החלוקה למשל) נוצרה בעקבות ה-N ההתיישבותי הציוני המודרני, שכלל את העמקים - הירדן, יזרעאל ומישור החוף...הוא זה שאיפשר 'לקלוט ספיחים' מן היישוב הישן, כמו טבריה או יפו, ואפילו צפת נקלטה רק בשוליו...היישוב הישן, הכולל חברון או עזה, תרומתו להתפתחות ה-N הזה היא חלקית, אם בכלל, והגאופוליטיקה של ישראל כיום (ולא זו הרומנטית), יש לה כמובן את התכתיבים שלה

    השבמחק
  16. א. "לא נשכח ולא נסלח" - סיסמת מגורשי תוכנית "ההתנתקות", שעכשיו אנחנו מבינים יותר ובדיעבד, את האיוולת האסונית שעמדה בבסיסה. את פירות הבאושים שלה אוכלים כולנו (וקיבוצי העוטף שוחרי השלום התמימים שהיו מגדולי התומכים שלה, נטבחו באכזריות נוראה, בידי שכניהם שמעבר לגדר) ב. בפיוט הנודע לשבת "יה ריבון עלם" שחובר בעזה בידי רבי ישראל נג'ארה, נכתב: "...פרוק ית ענך מפום ארייוותא" (=הצל את צאנך מפי האריות). בשבת - "שמיני עצבת" - 7 באוקטובר, קרעו חיות הטרף הדו -רגליות הללו לגזרים, את הצאן השליו הזך והתמים - טף ונשים צעירים וישישים, ולא נושעו, לא בידי שמים ולא מן הארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. אם כבר, 'לא נשכח ולא נסלח' הייתה סיסמה שנקבעה בעקבות השואה, ואחר כך חזרה ועלתה בעקבות רצח רבין.
      'תכנית ההתנתקות' הייתה מצוינת, למעט הטיפשות שבנסיגה ללא הסכם בינלאומי חתום ומוכר על ידי האו"ם. אני מקווה שבקרוב תהיה תוכנית דומה גם משטחי יהודה ושומרון, וצה"ל יתפנה לעיסוקו העיקרי - הגנה על מדינת ישראל ולא הגנה על המתנחלים.
      ב. ובכן, מה מסקנתך בעקבות כשלונו (החוזר ונשנה) של הקב"ה להגן על צאנו, עם ישראל?

      מחק
    2. מוות למחבלים באשר הםיום שלישי, 31 אוקטובר, 2023

      אף אחד לא יודע מה היה קורה לו היינו נשארים אז שם ,מבחינת כמות הנרצחים בכוחותינו, ולכן הדיון עקר מאוס ופוליטי.
      כמו כן ברור כי אלוהים לא עזר לא עוזר ולא יעזור.

      מחק
    3. תגובתי על "כשלונו (החוזר ונישנה) של הקב"ה להגן..." כלשונך, אמורה כבר מפיו של החכם באדם: "איוולת אדם (ועם) תסלף דרכו, ועל ה' יזעף לבו", אבל עד שאתה קובל על כך שבורא העולם שעובד אצלך, לא עשה את המוטל עליו, תזכור מה שאמר אביו: "לולא ה' שהיה לנו יאמר נא ישראל...אזי חיים בלעונו בחרות אפם בנו". הכל עניין של השקפת עולם ואמונה, וכבר הבינו קוראי הבלוג, שהתנתקת ממנה. זו כמובן זכותך.

      מחק
  17. "התנתקות" (חלקית) אכן היא איוולת, (צריכה להיות מלאה. יש אומרים.

    השבמחק
  18. עם השקפת עולם ודרך חיים שלכם , אכן כבר יש התנתקות מוחלטת מארץ ישראל וממדינת ישראל, והצעירים בהמוניהם, נוטשים את המדינה לטובת חיים שקטים ונוחים בניכר.
    דוד, "ההתנתקות הייתה מצוינת, למעט הטיפשות שבנסיגה ללא הסכם בינלאומי..."זה כמו לומר שהכלה הייתה מאופרת נפלא, רק חבל שהיא מכוערת, נו באמת, אחרי מה שראינו אתה עוד חושב שיש לך עם מי ועם מה לסגור שם על הסכם? תקוותך שתהיה נסיגה דומה ביהודה ושומרון מעידה על תבונתך המדינית ורמת ההיסק שלך. אתה באמת חושב שככל שנקרב את המפלצות האלה אל ערי מרכז הארץ, ללא כל עומק אסטרטגי, כן ייטב? שלא מדבר על הזיקה ההיסטורית שלנו אל יהודה ושומרון, שרק מכוחה הגענו הנה, ורק בזכותה יש לנו איזו שהיא זכות על הארץ.

    השבמחק
  19. ב"ה =בעזרת החייליםיום רביעי, 01 נובמבר, 2023

    הם תמיד יהיו פה הערבים לכן הראייה שלך פוליטית,מקושקשת ולא מעשית.
    לגבי אלוהיך צבאות זה ברור שהוא לא עוזר ומבוכתך מובנת.מה שגורם לך להאשים את "דרך חיינו" ו"צורת מחשבתינו".. בעינייך בלבד.
    אנחנו פה להשאר ויחד ננצח

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.