יום חמישי, 5 בספטמבר 2024

פרנסות של יהודים: פטריוטיות, אליזבט, תולעי משי, זוארץ, געשעפט

א. תמיכה מלאה בישראל

מחירי שמן הזית בעלייה תלולה, מה עושים? מחפשים יצרנים זולים יותר, למשל בטורקיה. אבל טורקיה היא נגדנו, והסנטימנט הישראלי קורא להחרים את תוצרתה. למה שארדואן האנטישמי יקבל מאיתנו מתנות?

אבל מתברר שלא כל הטורקים נגדנו. אם תצליחו להתגבר על שם היצרן ועל כתובתו הבלתי אפשריים לאוזן הישראלית, תגיעו לשורת המחץ:

מפעל המגלה תמיכה מלאה בישראל

ולא סתם תמיכה, אלא תמיכה מלאה, ועכשיו אפשר לקנות בלב שקט.

צילום: הלל אסף


ב. יד שנייה מאליזבט הראשונה

החנות עם השם הייחודי הזה נמצאת ברעננה.

צילום: מנחם רוזנברג

אליזבט הראשונה ('הבתולה') מלכה על אנגליה ואירלנד בשנים 1603-1558. 

אהבתי גם את 'מחסן הצמר החברתי'. מעניין מה קורה שם במחסן...


ג. תולעי משי: המחירון

'לכל דבר מחיר'. אומנם זו לא פרנסה של ממש. לא מדובר בחנות או במפעל תעשייתי אלא יותר בבוטיק...

אל תרוצו כל כך מהר. מדובר ברחוב אבן גבירול בבני ברק.

צילום: יוחנן פלוטקין

בעבר כבר עסקנו בתולעי משי.

כאן הם היו למסירה וללא תמורה...

צילום: איתמר לויתן

וכאן ברשימה רצינית יותר של עמי זהבי 'התקוות שלא נתקיימו: תעשיית המשי בארץ ישראל' (בלוג עונג שבת, 9 באפריל 2022).


ד. זוּאֶרֶץ ZOO

לא מדובר כאן במחווה לספר ההומור המיתולוגי Zoo ארץ Zoo, אלא במשהו אחר לגמרי, יותר Zoo מ-זוּ.


הבית של חיות המחמד נמצא בקניון ישפרו סנטר, מודיעין מכבים-רעות.

צילום: מנחם רוזנברג

ה. צוקערלעך געשעפט אין ויז'ניץ

צילום: יוחנן פלוטקין

ונסיים ברגע מתוק.

חנות הממתקים הזו בשיכון ויז'ניץ בבני ברק יודעת נפש קוניה: הם אוהבים דברים מתוקים, וביידיש... 


7 תגובות:

  1. התמיכה המלאה בישראל מסבירה מצויין מדוע החברה מתהדרת בשמה הארוך בתואר "סנאייה אנונים שירקטי", שזה בסך הכל המינוח הטורקי למה שמוכר במדינות שונות שאימצו את החוק הקונטיננטלי בתור ,Société Anonyme, חברה בבעלות אנונימית.
    כנראה שבלי אנונימיות קשה שם להביע את התמיכה המלאה הזו.
    (ויתכן גם שזו בכלל חברה ישראלית...)

    Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!

    השבמחק
  2. המונח ה"אנונימי" פרושו בסך הכל "חברת מניות" בפי דוברי הצרפתית.

    השבמחק
  3. תולעי משי - אין חיה כזו! תולעת אינה עוברת גלגול. זחלי משי בקעו מביצה שהטילה נקבת טוואי המשי (פרפר), אחרי שיאכלו הרבה עלי תות (עדיף מעץ נקבה) יתגלמו ומהגולם יבקע פרפר וחו״ח.

    השבמחק
  4. אכן תעשיית המשי היא פרק בהתפתחותה הכלכלית של הארץ, וכפי שמסופר בבלוג שהופנה אליו, הן ליהודים והן ללא יהודים,, מבחינת היהודים זו עוד אופציה שמשום מה לא התפתחה, אולי בגלל הבעייתיות או ההתחרות בעולם עם בד יקר זה, והיו נסיונות במושבות לפתח תעשייה זו, בצד נסיונות אחרים (כמו גידול טבק וכד'...). כמי שגדל בקרית אתא אני זוכר שקראתי שבכופריתא, הכפרון שקדם לקריה, סמוך ליציאה הצפונית, לכיוון עכו, היה נסיון בתקופה העות'מנית של חברה אירופאית לפתוח מפעל משי...זה קשור לסלילת הדרך החדשה, לימין רחוב העצמאות, שהחליפה את הדרך הישנה ממג'דל (רמת יוחנן) לכפר עטא...על אותה דרך, בכניסתה הדרומית, נפתח מאוחר יותר מפעל אתא, והביא להרחבתה..אז אולי לא משי, אבל טקסטיל ובדים אכן היו מנת חלקם של היהודים (כמו אתא או לודז' בתל אביב), כנראה משום שסחר בבדים היה מפותח מאד אצל יהודי מזרח אירופה,, נציין גם כי תעשייית המשי היתה גורם חשוב בהתפתחותה של צפת היהודית, במאה ה16, אז נחל עמוד וסביבותיו היו מלאים מן הסתם עצי תות, בבחינת 'חקל תפוחין קדישין' של האר'י הקדוש .. (?)

    השבמחק
  5. מסקרן לדעת האם חותמת הכשרות על הבקבוק, כוללת השגחה גם על ההצהרה הפומפוזית בדבר התמיכה בישראל...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.