יום חמישי, 20 במרץ 2025

סיפורי רחובות: פתח תקווה עיר המקובלים

צילומים: גונן זיק

בפתח תקווה יש רחוב הקרוי על שמו של הרב אלעזר אבוחצירא (באבא אלעזר), שנרצח בשנת 2011 בחצרו שבבאר שבע, בידי מתמודד נפש שביקש כביכול בעצתו. 

פרט לשמו של הרבי כל התיבות בשלט הן ראשי תיבות או קיצורים. גם אדמו"ר וגם רבי, גם זצוק"ל [זכר צדיק וקדוש לברכה] וגם זיע"א [זכרו יגן עלינו אמן]. 

ובנוסף, למה התואר Rabbi בלועזית נמצא אחרי השם?

הרב אלעזר אבוחצירא (צילום: דוד שביט, ויקימדיה)

יש ברחוב שלט נוסף, המרחיב את פועלו וסגולותיו של המנוח ומעתיר עליו שלל תארים כמי ש'נחשב בעיני חסידיו לבעל מופתים'. 

מה לרב זה, שפעל בכלל בבאר שבע ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים, ולפתח תקווה שעושה לו פרסומי ניסא?

זאת ועוד, חיטוט קצר באינטרנט מראה כי בפתח תקווה נערכת מדי שנה 'הילולת סידנא בבא סאלי', ברוב פאר והדר ו'בהפקה מרשימה'. הנה למשל תיאור מפורט של ההילולה משנת תשפ"ג, לפני שנתיים. הבאבא סאלי פעל כידוע בנתיבות.

לגמרי במקרה, שר הבריאות וסגן ראש עיריית פתח תקווה לשעבר אוריאל בוסו, הוא קרוב משפחה של אותו אדמו"ר (אמו היא בתו של הרב יצחק אבוחצירא, שכונה 'באבא חאקי', ואחייניתו של הבאבא סאלי, סבו של הנרצח). 

במרחק כמאה מטר משם נמצא גם רחוב האדמו"ר איפרגאן שלום, שעל פי המוסבר בשלט הוא 'ידוע כעושה נסים על יסוד הקבלה'  הגדרה רציונלית השווה לכל נפש ומבוססת כמובן על עובדות בדוקות. 

אדמו"ר זה היה בעצמו אבי שושלת פעילה של רבנים, צדיקים ועושי ניסים (משפחות איפרגן ושריקי), שמתחרים אלה באלה ומוּכָּרים לציבור המאמינים בכינויים ציוריים כמו הרנטגןהסי-טיהאולטרה סאונדהבוררתרב המנהרות ועוד. משפחה שכזאת...

השלט כשלעצמו הוא פלא על פלא, ושום נס לא קרה לו. 

נתחיל במוזרות של סידור השם: כמו בצבא גם כאן מתחילים עם שם המשפחה ואחר כך השם הפרטי; נמשיך בכתיב הלא מדויק של השם העברי שצריך להיות איפרגן (Ifargan) ולא איפרגאן, ונסיים בתארוך השגוי של שנות חייו. אומנם אין על אדמו"ר מלוב"ן (מלומד בניסים) זה ערך בוויקיפדיה, אבל ממקורות אחרים למדתי שנולד במרוקו, עלה לארץ בשנות החמישים, התגורר בנתיבות ונפטר לבית עולמו בשנת 1994 (ולא 1944). אחוזת קברו נמצאת בנתיבות, מול קברו של הבאבא סאלי.

פרטים נוספים על בני המשפחה המופלאה: 

27 תגובות:

  1. השימוש בדת לצרכים עסקיים וממון פוגע פגיעה אנושה בחברה האנושית.
    כך בהודו, ברומא ובישראל.

    השבמחק
  2. הקידומת המקובלת אצל המקובלים הנזכרים היא סידנא ולא אדמו"ר למרות שהמשמעות המילולית דומה

    השבמחק
  3. מדהים למצוא רחובות כאלה ושלטים כאלה בפתח תקווה...

    השבמחק
    תשובות
    1. למה מדהים? פתח תקווה הוקמה על ידי משפחות שהתייחסו לעליית הגאון מוילנה ב 1810 הרבה לפני העליות הראשונות. זו גם עיר עם לא מעט שכונות דתיות כגון כפר אברהם.
      המידע ממקור ראשון. אני גם בן למשפחת סלומון (לא ממשה יואל אלא מאח שלו) וגם פתח תקוואי לשעבר 😀

      מחק
    2. למען הדיוק, הגאון מווילנה מעולם לא עלה לארץ. מקצת תלמידיו - כן.

      מחק
    3. זו היתה כוונתו, יש להניח

      מחק
  4. בבא קמא, בבא בתרא, ועל הבאב אללה - כולם גם קשורים למשפחה הזותי?

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי הנמרות חומיבבא ובבתא יהיו יותר לעניין

      מחק
  5. מ״אם המושבות״ בעלת הזכויות בהקמת היישוב - הפכה פתח תקווה לשטעטל של עושי ניסים שבשערה מקבלים את פני הבאים עפרונות דוקרניים ומכוערים.

    השבמחק
  6. אכן, שגיאות נופלות בשלטי רחובות. אבל גם בכתבה כאן נפלה שגיאה: 'שלל תוארים'. אין תוארים, אלא תארים. תואר ביחיד, תארים ברבים. כמו בוקר - בקרים, קוטב - קטבים. כך נוהגים המלעליים.

    השבמחק
  7. אני מבינה שנח מאד (בפרט למי ששנה ופירש...) להתגולל על נושאים שכאלו. אבל גם בתל אביב מלא רחובות על שם: סופרים וסופרות אמנים ואמניות כרבים מהם היודי אנונימיים וחלקם מוזרים מאד. ככה זה. אפילו בפתח תקווה שלאחר רמת גן הייתה מעוז,עצום של אנשי האצ"ל הרחובות המרכזיים הם ההגנה, ההסתדרות וכד' ורחובות קטנים בפאתי השכונות נקראו אצ"ל לח"י וחלק מהרוגי מלכות...

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי בגלל שההגנה היתה גדולה והלח'י היה קטן?

      מחק
    2. אז? לא הבנתי את הרציונאל בתגובה

      מחק
  8. דוקא בפתח תקווה פעיל מרכז גדול ללימודי הקבלה, אולי הגדול בארץ, מרכז קבלה לעם של ארגון בני ברוך (בהנהגתו של הרב לייטמן...), ככל הידוע לי הם רחוקים מאד מקבלת הקמיעות המזרחית נוסח נתיבות והדרום, ואולי אינם ממש אורתודוכסים, בכל מקרה זהו מרכז גדול הממוקם באיזור התעשייה המערבי של העיר, מושך אליו מאות ואף אלפי לומדים לעיתים, ומחזיק גם ערוץ טלויזיה (ערוץ קבלה לעם..). נלמדים שם בעיקר כתבי משפחת אשלג (האב והבן), שישבו בבני ברק במהלך המאה ה20, וכתביהם הקבליים הכילו מסרים אישיים וחברתיים רבים המדברים מסתבר אל בני זמננו, אגב - הידעתם ששעת קבלת השבת בפתח תקווה היא כשעת קבלת השבת בירושלים מכיוון שמקימיה המקוריים היו ירושלמים? זו אגדה אורבנית ששמעתי פעם מישהו יכול לאשש/או להפריך? מציע להציץ גם בפרסומיו של אהוד בן עזר על פתח תקווה, יש הרבה גם באינטרנט, על השומרים הראשונים ממשפחת כהנא וגם סיפורי משפחת ראב וכד'..

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, בפתח תקווה זמן כניסת השבת הוא לפי ירושלים כי המייסדים הגיעו משם. בזמן הנכון מושמעת צפירה בעיר להכריז על כניסת השבת. אני שהגעתי מתל אביב מכניס את השבת לפי זמן תל אביב.

      מחק
  9. #תיקון - אשלג האב ישב גם בירושלים, דומני, אולי אף שימש כרב בשכונת גבעת שאול, הבן בזמנו ישב גם בבני ברק..

    השבמחק
  10. ארגון אִצְטְלָה לעם מרכז הקבלת כספים אכן ממוקם באיזור הנדל"ן הזול של דרך פתח תקווה .לא אתפלא אם בעתיד יתגלו דברים שם בסגנון קטר גייט וגרוע מכך

    השבמחק
  11. לא נעשתה להם פרסומת, גם לא לביבי, פשוט מצביע על היבטים שונים של פתח תקווה, גם לכיוון ה'מסורתי', הלא-צפוי..אגב, אני מעדיף שהעם הזה ילמד קבלה ולא יהיה ביביסטי חבר

    השבמחק
    תשובות
    1. הייחוס בכל הניסים הללו לקבלה הוא בעייתי מאוד שכן כבר האר"י הקדוש מצפת אסר על שימוש בקבלה מעשית (עשיית ניסים ו"פלאים" למיניהם) ובטח ובטח שהאיסור הזה מתחזק בכל מקרה שבו עשיית הנס מלווה בדרישה כספית מצידו של "בעל הנס" (גם אם קוראים לה צדקה או כל שם מכובס אחר). שמעתי פעם תשובה של רב אורתודוכסי ספרדי לשאלה הבאה: אם אני רוצה ללכת למקובל כדי שיעזור לי בעולמות העליונים איך אדע שהוא לא שרלטן? התשובה התחלקה לשני חלקים: 1) למה צריך ללכת ל"מקובל" או ל"צדיק" כדי לבקש מהאל משהו? מי שרוצה לבקש מהאל שיתפלל אליו בלב שלם, יתרום לצדקה (לא ל"צדיק" - לעניים) ואז האל יענה לו ישירות. 2) אם בכל זאת הלך האדם אצל "מקובל" או "צדיק" איך ידע אם הוא אמיתי או שרלטן? אם הכל בחינם ואין שום דרישה לשום צורה של תשלום - הרי זה צדיק אמיתי. ולשומע ינעם

      מחק
  12. לצד האדמו"רים הרנטגן, הסי.טי. והאולטראסאונד, נשכח משום מה האדמו"ר קולונוסקופיא זיע"א

    השבמחק
    תשובות
    1. בעל-מחבר "הפרוקטולוגים של זקני ציון"

      מחק
    2. אני רוצה לציין שיש פה כמה מגיבים בשם אבי 👍

      מחק
  13. תיקון קל: ראשי התיבות זיע"א הם "זכותו יגן עלינו" ולא "זכרו יגן עלינו".
    לראיה, מובאה מן המילון שבאתר האקדמיה ללשון העברית:
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    במילון
    זיע"א (ללא ניקוד: זיע"א)
    חלק דיבר: ראשי תיבות
    הגדרה: זכותו יָגֵן עלינו אָמֵן
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    ולעניין התמיהה בדבר המין הדקדוקי של המילה זכות (יגן - מין זכר), הנה הערה מתוך הערך זיע"א בויקיפדיה המיישבת תמיהה זו:
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    בספרות הרבנית של ימי הביניים שמות-עצם בעלי סיומת -וּת נתפסו כבעלי מין דקדוקי זכר, ולכן התקבע הביטוי "זכותו יגן" ולא "זכותו תגן".
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    השבמחק
  14. מסורת בידי שזיע"א זה זכרו ולא זכותו, ואלו ואלו דברי אלוהים חיים. האמת היא שלא זכרו ולא זכותו מגינים על אף אחד, אבל המאמין יאמין.

    השבמחק
  15. זה זכותו יגן עלינו, גם לפי המסורת שבידינו

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.