![]() |
צילומים: גונן זיק |
בפתח תקווה יש רחוב הקרוי על שמו של הרב אלעזר אבוחצירא (באבא אלעזר), שנרצח בשנת 2011 בחצרו שבבאר שבע, בידי מתמודד נפש שביקש כביכול בעצתו.
פרט לשמו של הרבי כל התיבות בשלט הן ראשי תיבות או קיצורים. גם אדמו"ר וגם רבי, גם זצוק"ל [זכר צדיק וקדוש לברכה] וגם זיע"א [זכרו יגן עלינו אמן].
ובנוסף, למה התואר Rabbi בלועזית נמצא אחרי השם?
![]() |
הרב אלעזר אבוחצירא (צילום: דוד שביט, ויקימדיה) |
יש ברחוב שלט נוסף, המרחיב את פועלו וסגולותיו של המנוח ומעתיר עליו שלל תארים כמי ש'נחשב בעיני חסידיו לבעל מופתים'.

מה לרב זה, שפעל בכלל בבאר שבע ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים, ולפתח תקווה שעושה לו פרסומי ניסא?
זאת ועוד, חיטוט קצר באינטרנט מראה כי בפתח תקווה נערכת מדי שנה 'הילולת סידנא בבא סאלי', ברוב פאר והדר ו'בהפקה מרשימה'. הנה למשל תיאור מפורט של ההילולה משנת תשפ"ג, לפני שנתיים. הבאבא סאלי פעל כידוע בנתיבות.
לגמרי במקרה, שר הבריאות וסגן ראש עיריית פתח תקווה לשעבר אוריאל בוסו, הוא קרוב משפחה של אותו אדמו"ר (אמו היא בתו של הרב יצחק אבוחצירא, שכונה 'באבא חאקי', ואחייניתו של הבאבא סאלי, סבו של הנרצח).
במרחק כמאה מטר משם נמצא גם רחוב האדמו"ר איפרגאן שלום, שעל פי המוסבר בשלט הוא 'ידוע כעושה נסים על יסוד הקבלה' – הגדרה רציונלית השווה לכל נפש ומבוססת כמובן על עובדות בדוקות.
אדמו"ר זה היה בעצמו אבי שושלת פעילה של רבנים, צדיקים ועושי ניסים (משפחות איפרגן ושריקי), שמתחרים אלה באלה ומוּכָּרים לציבור המאמינים בכינויים ציוריים כמו הרנטגן, הסי-טי, האולטרה סאונד, הבוררת, רב המנהרות ועוד. משפחה שכזאת...
השלט כשלעצמו הוא פלא על פלא, ושום נס לא קרה לו.
נתחיל במוזרות של סידור השם: כמו בצבא גם כאן מתחילים עם שם המשפחה ואחר כך השם הפרטי; נמשיך בכתיב הלא מדויק של השם העברי שצריך להיות איפרגן (Ifargan) ולא איפרגאן, ונסיים בתארוך השגוי של שנות חייו. אומנם אין על אדמו"ר מלוב"ן (מלומד בניסים) זה ערך בוויקיפדיה, אבל ממקורות אחרים למדתי שנולד במרוקו, עלה לארץ בשנות החמישים, התגורר בנתיבות ונפטר לבית עולמו בשנת 1994 (ולא 1944). אחוזת קברו נמצאת בנתיבות, מול קברו של הבאבא סאלי.
פרטים נוספים על בני המשפחה המופלאה:
- יניר יגנה, 'מעצמת הרנטגן: הרב סי-טי, הרב אולטרסאונד והבוררת', הארץ, 31 ביולי 2009
- יוסי בר-מוחא, 'בבא אימפריה', אגודת העיתונאים תל אביב, 17 בנובמבר 2024
השימוש בדת לצרכים עסקיים וממון פוגע פגיעה אנושה בחברה האנושית.
השבמחקכך בהודו, ברומא ובישראל.
הקידומת המקובלת אצל המקובלים הנזכרים היא סידנא ולא אדמו"ר למרות שהמשמעות המילולית דומה
השבמחקמדהים למצוא רחובות כאלה ושלטים כאלה בפתח תקווה...
השבמחקלמה מדהים? פתח תקווה הוקמה על ידי משפחות שהתייחסו לעליית הגאון מוילנה ב 1810 הרבה לפני העליות הראשונות. זו גם עיר עם לא מעט שכונות דתיות כגון כפר אברהם.
מחקהמידע ממקור ראשון. אני גם בן למשפחת סלומון (לא ממשה יואל אלא מאח שלו) וגם פתח תקוואי לשעבר 😀
למען הדיוק, הגאון מווילנה מעולם לא עלה לארץ. מקצת תלמידיו - כן.
מחקזו היתה כוונתו, יש להניח
מחקבבא קמא, בבא בתרא, ועל הבאב אללה - כולם גם קשורים למשפחה הזותי?
השבמחקאולי הנמרות חומיבבא ובבתא יהיו יותר לעניין
מחקמ״אם המושבות״ בעלת הזכויות בהקמת היישוב - הפכה פתח תקווה לשטעטל של עושי ניסים שבשערה מקבלים את פני הבאים עפרונות דוקרניים ומכוערים.
השבמחקאכן, שגיאות נופלות בשלטי רחובות. אבל גם בכתבה כאן נפלה שגיאה: 'שלל תוארים'. אין תוארים, אלא תארים. תואר ביחיד, תארים ברבים. כמו בוקר - בקרים, קוטב - קטבים. כך נוהגים המלעליים.
השבמחקתודה על התיקון
מחקאני מבינה שנח מאד (בפרט למי ששנה ופירש...) להתגולל על נושאים שכאלו. אבל גם בתל אביב מלא רחובות על שם: סופרים וסופרות אמנים ואמניות כרבים מהם היודי אנונימיים וחלקם מוזרים מאד. ככה זה. אפילו בפתח תקווה שלאחר רמת גן הייתה מעוז,עצום של אנשי האצ"ל הרחובות המרכזיים הם ההגנה, ההסתדרות וכד' ורחובות קטנים בפאתי השכונות נקראו אצ"ל לח"י וחלק מהרוגי מלכות...
השבמחקאולי בגלל שההגנה היתה גדולה והלח'י היה קטן?
מחקאז? לא הבנתי את הרציונאל בתגובה
מחקדוקא בפתח תקווה פעיל מרכז גדול ללימודי הקבלה, אולי הגדול בארץ, מרכז קבלה לעם של ארגון בני ברוך (בהנהגתו של הרב לייטמן...), ככל הידוע לי הם רחוקים מאד מקבלת הקמיעות המזרחית נוסח נתיבות והדרום, ואולי אינם ממש אורתודוכסים, בכל מקרה זהו מרכז גדול הממוקם באיזור התעשייה המערבי של העיר, מושך אליו מאות ואף אלפי לומדים לעיתים, ומחזיק גם ערוץ טלויזיה (ערוץ קבלה לעם..). נלמדים שם בעיקר כתבי משפחת אשלג (האב והבן), שישבו בבני ברק במהלך המאה ה20, וכתביהם הקבליים הכילו מסרים אישיים וחברתיים רבים המדברים מסתבר אל בני זמננו, אגב - הידעתם ששעת קבלת השבת בפתח תקווה היא כשעת קבלת השבת בירושלים מכיוון שמקימיה המקוריים היו ירושלמים? זו אגדה אורבנית ששמעתי פעם מישהו יכול לאשש/או להפריך? מציע להציץ גם בפרסומיו של אהוד בן עזר על פתח תקווה, יש הרבה גם באינטרנט, על השומרים הראשונים ממשפחת כהנא וגם סיפורי משפחת ראב וכד'..
השבמחקאכן, בפתח תקווה זמן כניסת השבת הוא לפי ירושלים כי המייסדים הגיעו משם. בזמן הנכון מושמעת צפירה בעיר להכריז על כניסת השבת. אני שהגעתי מתל אביב מכניס את השבת לפי זמן תל אביב.
מחק#תיקון - אשלג האב ישב גם בירושלים, דומני, אולי אף שימש כרב בשכונת גבעת שאול, הבן בזמנו ישב גם בבני ברק..
השבמחקארגון אִצְטְלָה לעם מרכז הקבלת כספים אכן ממוקם באיזור הנדל"ן הזול של דרך פתח תקווה .לא אתפלא אם בעתיד יתגלו דברים שם בסגנון קטר גייט וגרוע מכך
השבמחקלא נעשתה להם פרסומת, גם לא לביבי, פשוט מצביע על היבטים שונים של פתח תקווה, גם לכיוון ה'מסורתי', הלא-צפוי..אגב, אני מעדיף שהעם הזה ילמד קבלה ולא יהיה ביביסטי חבר
השבמחקבהחלט
מחקהייחוס בכל הניסים הללו לקבלה הוא בעייתי מאוד שכן כבר האר"י הקדוש מצפת אסר על שימוש בקבלה מעשית (עשיית ניסים ו"פלאים" למיניהם) ובטח ובטח שהאיסור הזה מתחזק בכל מקרה שבו עשיית הנס מלווה בדרישה כספית מצידו של "בעל הנס" (גם אם קוראים לה צדקה או כל שם מכובס אחר). שמעתי פעם תשובה של רב אורתודוכסי ספרדי לשאלה הבאה: אם אני רוצה ללכת למקובל כדי שיעזור לי בעולמות העליונים איך אדע שהוא לא שרלטן? התשובה התחלקה לשני חלקים: 1) למה צריך ללכת ל"מקובל" או ל"צדיק" כדי לבקש מהאל משהו? מי שרוצה לבקש מהאל שיתפלל אליו בלב שלם, יתרום לצדקה (לא ל"צדיק" - לעניים) ואז האל יענה לו ישירות. 2) אם בכל זאת הלך האדם אצל "מקובל" או "צדיק" איך ידע אם הוא אמיתי או שרלטן? אם הכל בחינם ואין שום דרישה לשום צורה של תשלום - הרי זה צדיק אמיתי. ולשומע ינעם
מחקלצד האדמו"רים הרנטגן, הסי.טי. והאולטראסאונד, נשכח משום מה האדמו"ר קולונוסקופיא זיע"א
השבמחקבעל-מחבר "הפרוקטולוגים של זקני ציון"
מחקאני רוצה לציין שיש פה כמה מגיבים בשם אבי 👍
מחקתיקון קל: ראשי התיבות זיע"א הם "זכותו יגן עלינו" ולא "זכרו יגן עלינו".
השבמחקלראיה, מובאה מן המילון שבאתר האקדמיה ללשון העברית:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
במילון
זיע"א (ללא ניקוד: זיע"א)
חלק דיבר: ראשי תיבות
הגדרה: זכותו יָגֵן עלינו אָמֵן
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ולעניין התמיהה בדבר המין הדקדוקי של המילה זכות (יגן - מין זכר), הנה הערה מתוך הערך זיע"א בויקיפדיה המיישבת תמיהה זו:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
בספרות הרבנית של ימי הביניים שמות-עצם בעלי סיומת -וּת נתפסו כבעלי מין דקדוקי זכר, ולכן התקבע הביטוי "זכותו יגן" ולא "זכותו תגן".
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
מסורת בידי שזיע"א זה זכרו ולא זכותו, ואלו ואלו דברי אלוהים חיים. האמת היא שלא זכרו ולא זכותו מגינים על אף אחד, אבל המאמין יאמין.
השבמחקזה זכותו יגן עלינו, גם לפי המסורת שבידינו
השבמחק