![]() |
חצר הקואופרציה במרחביה (צילום: דרור אבי; ויקימדיה) |
מאת נדב מן
בין 1903 (פרעות קישינב) למהפכת 1905 פרצו ברחבי רוסיה הצארית פוגרמים בקהילות רבות. מאות יהודים נרצחו, נפצעו, הוכו ונשדדו. על מה שהתרחש בקישינב כתב ביאליק, כידוע, את הפואמות 'על השחיטה' ו'בעיר הַהֲרֵגָה'.
בעקבות האירועים האלימים הללו החליטו יהודים רבים להימלט מרוסיה. רובם פנו לארה"ב, שבאותה עת פתחה שעריה למהגרים חדשים, אבל היו לא מעט יהודים שבהשפעת הלאומיות הציונית בחרו לעלות לארץ ישראל, שהייתה אז תחת השלטון העות'מני.
אחת הקבוצות שרצו להגיע לארץ ישראל היגרו תחילה לגלאזגו שבסקוטלנד ובה ייסדו ארגון בשם 'עולי ציון', ששם לו למטרה להכינם לעלייה לארץ. במשך כשבע שנים רכשו חברי הארגון את השפה העברית והשתלמו במקצועות שונים עד שבשנת 1911 הגיעה לאוזניהם שמועה על הקמת יישוב קואופרטיבי חדש בעמק יזרעאל, על פי החלטת הקונגרס הציוני העולמי התשיעי והמתווה השיתופי שאותו הגה הרופא והסוציולוג מגרמניה פרנץ אופנהיימר.
![]() |
פרנץ אופנהיימר, רחובות 1936 (צילום: הלל אופנהיימר, ויקימדיה) |
'הסקוטים' פנו למשרד הארצישראלי בבקשה להתקבל ליישוב זה ששמו היה 'הקואופרציה במרחביה'. אנשי המשרד הפנו אותם לאופנהיימר עצמו ולאגרונום שלמה דיק שניהל את חיי היומיום של הקואופרציה, ושניהם ראו בעין יפה את הצטרפותה של חבורת גלאזגו להתיישבות החדשה.
כמה ימים לפני חג הפסח של שנת תרע"ב (מארס 1912) הגיעו מגלאזגו לקואופרציה ארבע משפחות, על נשיהן ועל טפן. באותה שנה הייתה 'חצר' מרחביה בשלבי בנייה והמשפחות ה'סקוטיות' שוכנו במבני בוץ (חוּשׁוֹת)
שהותירו האריסים הערביים על תל אל פולה שליד היישוב.
![]() |
האגרונומים שלמה דיק (משמאל) ומלך זגורודסקי בחושה ערבית בתל אל פולה, 1911 (אוסף קואופרציה מרחביה, ביתמונה) |
המתיישבים הראשונים במרחביה, אלה שהגיעו עם שלמה דיק בשנת 1911, היו רווקים כבני עשרים. משפחות עוד לא היו אז, ובכלל רעיונות השיתוף שהגה אופנהיימר לא נתנו מענה לנושא המשפחות. אבל החיים חייבו פתרון: שנה בלבד לאחר הקמת היישוב אכלסו את הקואופרציה מרחביה ארבע משפחות מטופלות בילדים.
באותה שנה הוקם ליד הקואופרציה יישוב נוסף שייקרא לימים מושב מרחביה. מייסדיו היו יהודים שרכשו באופן פרטי קרקעות באמצעות יהושע חנקין והקימו את ביתם שם. המשפחות מגלאזגו פנו שוב למשרד הארצישראלי בבקשה לקבלת הלוואה לרכישת חלקת קרקע ליד הקואופרציה. עזרת המשרד הייתה דלה, ובנוסף קשיי המחיה והמחלות שלא זכו למענה רפואי הולם הביאו שתיים מהמשפחות לייאוש והן החליטו לחזור לסקוטלנד. שתי המשפחות שנותרו בארץ היו קוּרְש וגוטמן.
ליפא קוּרְש היה רצען. מקצוע זה, שכבר נכחד
מעולמנו, היה חיוני באותן שנים. הוא כלל ייצור, טיפול ותיקון של רתמות בהמות ונעליים.
אולם תנאי המחייה הקשים, ההכנסה המועטה והמחלות שפקדו את בני המשפחה הביאו גם אותם לנדוד. הם עברו להתגורר במושבה יבנאל שבגליל התחתון וב-1914 שבו למרחביה.
יהודה לייב גוטמן ורעיתו סוניה אסתר לבית לויטין באו לארץ עם חמשת ילדיהם. שתיים מבנות המשפחה נולדו עוד ברוסיה, מרים ב-1899 ורחל ב-1902. בסקוטלנד נולדו עוד שלושה ילדים: ישראל, שמריה ואליהו. אריה, הבן הצעיר, נולד כבר בארץ ישראל. יהודה, אבי המשפחה, היה אופה, מקצוע שרכש בגלאזגו. הוא היה דמות אהודה בקואופרציה וסיפק את צריכת הלחם למתיישבים. תחילה מהמאפייה המשותפת ואחר כך מתנור אפייה שבנה ליד ביתו. הוא גם החזיק חלקה לגידולים חקלאיים.
![]() |
קבלה על שם יהודה גוטמן ממרחביה על התפקדות לקונגרס הציוני, מאי 1913 |
שנות מלחמת העולם הראשונה לא היטיבו את חייהם של המתיישבים. על גזירות השלטון העות'מני והחולי הבלתי פוסק נוספו גם נחילי ארבה שפקדו את עמק יזרעאל ושכנים ערביים שלטשו עיניהם לרכוש המתיישבים. בקיץ 1917 הוזעק יהודה לגרש ערבים שעלו על חלקתו, בתוך מרוצתו נפגע מחפץ חד. הוא הובהל לבית חולים בחיפה ושם מת. סוניה אשתו קיבלה עליה את עול הפרנסה והמשיכה במלאכת האפייה. במוצאי יום הכיפורים של שנת תרפ"ג (1922) מתה סוניה ממחלת הקדחת. עול פרנסת המשפחה נפל עתה על מרים הבכורה.
![]() |
יהודה לייב גוטמן ורעייתו סוניה |
והנה סיפור בתוך סיפור:
יוחנן רזניק היה בין הראשונים שהגיעו לקואופרציה. הוא היה בן 17 בסך הכל. בני משפחתו נשארו בעיירה מאלין שבפלך קייב הרוסי (היום במחוז ז'יטומיר שבאוקראינה). בעיירה זו, אגב, נולדה גם גולדה לישנסקי, לימים רחל ינאית בן צבי...
![]() |
יוחנן רזניק (משמאל) על התל במרחביה, במלאת חצי שנה לעלייתו ארצה (אייר תרע"ב) |
בני המשפחה והחברים שנותרו מאחור ניסו לשמור על קשרי מכתבים בין שם לכאן, וכך בסוף שנת תרע"ב (1912) שלח יוסף, אחיו של יוחנן, 'מכתב גלוי' (בלשוננו 'גלויה'), ובו ברכת 'שנה טובה' לאחיו החלוץ שבארץ ישראל:
לשנה טובה תכתב ותחתם. לראשית שנת תרע"ג אברכך, אותך ואת ארצך, לחיים טובים וארוכים. שתהיה פועל עברי, ולעבוד את אדמתך באמונה. ותזכה להיות בן ציון נאמן לארצו ולעמו.
ממני אחיך המצפה לראות פניך, יוסף רעזניק
כמה חודשים אחר כך, בד' באדר תרע"ג, במלאת שנה לעזיבתו של יוחנן, שלחו האח דוב, ושניים מחבריו, גלוית זיכרון ואליה צירפו את תמונתם:
למזכרת נצח אנו שולחים לך את תמונתנו, תמונת רֵעים אהובים, לזכר מלאת שנה שלמה ליום נסיעתך לא"י
לשנה טובה! אני מביע לך את ברכתי שלמה לשנת התרע"ד העתידה. יעזרך ה' כי תמשוך את עבודתך על אדמתנו הקדושה ותהיה בן נאמן לעמך העברי הנַעַנֶה.
געגועיו של יוחנן למשפחתו גברו גם הם. על אף הסיכונים וקשיי התחבורה לארץ אויב בזמן מלחמה החליט לבקר את בני משפחתו ברוסיה.
הימים חלפו ויוחנן בושש לחזור לחבריו במרחביה. מזכיר הקואופרציה והאידאולוג שלה יוסף רבינוביץ (1954-1888), שראה בו אדם חיוני להתפתחות היישוב, שלח לו מכתב ובו דברי כיבושין והפצרות לשוב לארץ. 'פוליטיקאים יש לנו הרבה', כתב לו. 'אולם אנשים פשוטים וישרים בלי חכמות יתרות אין לנו כמעט'...
הנה תעתיקו בתיקוני עריכה קלים:
מרחביה י"ד אייר תרע"ד
חברי יוחנן רזניק, שלום לך!
זה חדשים אחדים שהנני חושב לכתוב לך ואינני מוצא רגע פנאי לזה, כל כך הרבה דאגות ועגמת נפש יש לי.
הייתי רוצה לכתוב לך הרבה מאד, ולספר לך מנסיונותי החברותיים במשך שנים בארץ ישראל, אולם אין ביכולתי למלאת את רצוני.
ולכן אגיד לך במלים אחדות מה שאני מוצא לחובתי להגיד לך. והנני מאמין שתשים לב לדברי:
בסוף השנה שעברה באספה הכללית של חברי א.ה. [אגודת ההתיישבות] קרא לך מר דיק ושאל מדוע הנך עוזב אותנו. אתה ענית לו שאין לך שום דבר נגד מי שהוא מאתנו, אולם אתה החלטת ללכת מפה ללמוד את החיים. עכשיו הנני מוצא לנחוץ להודיע לך שאם רעיון אגודת ההתיישבות יקר לך, עליך לשוב אלינו בהתחלת השנה החדשה להיכנס לחברתנו ולעבוד יחד אתנו עבודה משותפת לטובת התגשמות מפעלנו. מובן מאליו שזאת עליך לעשות אם הרעיון של עבודה קאופרטיבית יקר לך. זאת עליך לעשות מפני שידוע לך היטב שקשה למצוא בארץ ישראל אנשים שיתמסרו לרעיון ידוע ולא יעופו באויר. פוליטיקאים יש לנו הרבה, אולם אנשים פשוטים וישרים בלי חכמות יתרות אין לנו כמעט.
ומכיוון שאנו מכירים אותך בתור איש ישר, מפני זה אני אומר לך שעליך לבוא ולעבוד ולסבול אתנו. ועוד דבר עליך לא לשכוח: שאם כל אחד מאלה שעובדים באגודת ההתיישבות יעשה כמוך, וכמו פריץ [כנראה שמו של חבר אחר שנסע לחו"ל] למשל, אז לעולם לא יהיו לנו חברים באגודתנו. עליך לדעת שהחברה שלנו נתנה לך מה שהיה ביכולתה. כשבאתי היית עדיין נער ובין החברים שלך במרחביה גדלת, התפתחת ולמדת את העבודה, ועכשיו כשהחברה שלנו רואה בך איש שיוכל להיות לחבר ולעזור לפעולת החברה, כשהחברה זכתה לזמן שאתה כבר גדלת ויכולת להכניס לחברה גם את המעט מֶרֶץ שלך – אז קמת והלכת לך... עכשיו, חביבי, אחרי שבילית שנה בגלות עליך לשוב למחננו ולמלאת גם את חובתך אתה כלפי החברה אשר קיוותה לך ולצעירים דומים לך ואשר היא טיפלה בהם בעודם עדיין יותר מדי צעירים.
אנכי חושב שאתה הבנת את דבריי. יש לי רשות לדבר כך, כי אנכי כן נותן הכל, מה שהשם יתברך נותן לרשותי – לטובת מפעלנו.למפעל שלנו צריכים עכשיו, דווקא עכשיו, בעת שהוא מתחיל להתפתח בלי מכשולים חיצוניים גדולים אשר היה עד עכשיו. אנשים מסורים לרעיון, אנשים אשר מסוגלים להלחם במכשולים העומדים על דרכיו ושאינם נסוגים אחור מפני צל של מכשול.
אם יהיה לנו די כח והמפעל שלנו יתגבר על המכשולים ויתקיים – אז תפתח דרך חדשה ונכונה להתיישבות היהודים הרוצים באמת לעבוד. ואם אנחנו ניפול כחללים על שדה המלחמה – אולי יהיו אנשים שיסלחו לנו את חטאינו – אולם בפני הפועל העברי תהיה סתומה הדרך להתישבות.... עליך, חביבי, לחשוב על אודות כל זה שכתבתי לך הפעם ולהשיב לי על מכתבי.
שלך, יוסף רבינוביץ
![]() |
יוסף רבינוביץ, 1914 (אוסף קואופרציה מרחביה, ביתמונה) |
מכתבו של רבינוביץ עשה את שלו ויוחנן חזר מרוסיה אל חבריו בקואופרציה. הוא גם התאהב בשכנתו מרים גוטמן שאף הרתה לו.
והנה מתרחש אסון. בפסח תרע"ז (אפריל 1917) גירשו הטורקים את יהודי תל אביב וסביבתה, ומקצתם הגיעו למרחביה. חברי הקואופרציה המבודדת נחלצו לספק להם מלון ומזון. על כך סיפר יוסף רבינוביץ בשפתו המיוחדת בחוברתו מרחביה, שנדפסה בשנת 1937:
![]() |
יוסף רבינוביץ, מרחביה, עמ' 80-79 |
יוחנן רזניק, האדם הפשוט והישר, נקבר בבית העלמין של מרחביה על גבעת המורה. בן 23 היה.
![]() |
מצבת קבורתו של יוחנן רזניק |
וכאן נכנסת לסיפורנו דמות חדשה: נפתלי כ"ץ, שהיה מאנשי ארגון 'השומר' שבאו למרחביה עוד בשנת 1910 ונודע בין המתיישבים כבעל 'פתיל קצר'. זמן קצר לאחר מותו של יוחנן רזניק נשא נפתלי את מרים גוטמן לאישה והיא בהריונה.
![]() |
מרים גוטמן ונפתלי כ"ץ ביום נישואיהם |
כאשר נולדה הבת נקרא שמה בישראל יוחננה, על שם אביה המת. אך התינוקת לא שרדה את קשיי החיים ומתה כמה שבועות לאחר לידתה. שמועה עיקשת – יש שיאמרו עוד אחת מאגדות העמק – סיפרה כי יוחנן רזניק לא נרצח בידי בני עוולה אלא בידי נפתלי כ"ץ שהתחרה בו על אהבתה של מרים...
![]() |
מרים גוטמן ובתה התינוקת יוחננה |
סוף דבר: בני משפחת גוטמן התפזרו ברחבי הארץ.
מרים כ"ץ-גוטמן נפטרה בתשנ"ב (6 ביולי 1992) ונקברה במרחביה ליד בעלה נפתלי. את הכיתוב על מצבותיהם בקושי ניתן לקרוא היום.
![]() |
מצבותיהם של נפתלי ומרים כ"ץ במרחביה (צילום נדב מן) |
ישראל גוטמן הגיע לקיבוץ בית השיטה, שמריה ואריה היו מראשוני תנועת הנוער העובד וממייסדי קיבוץ נען. שמריה, הילד השני שנולד בגלאזגו וגדל במרחביה, יתפרסם לימים כארכאולוג שמריה גוטמן (1996-1909). שמריה, איש הפלמ"ח, היה מן הראשונים שעסקו במה שנקרא פעם 'ידיעת הארץ' והתפרסם בחפירות שניהל בין השאר במצדה ובגמלא. על מפת ארץ ישראל שפוסלה על קברו בקיבוץ נען צויינו הנקודות העיקריות בחייו המקצועיים כארכאולוג: מצדה וגמלא, אך לצדן לא נשמט גם מקום הולדתו: גלאזגו שבסקוטלנד.
![]() |
מצבת קבורתו של שמריה גוטמן בקיבוץ נען (צילום: אודי שטיינוול, ויקימדיה) |
לעיון נוסף
יוסף אהרונוביץ, מרחביה, ספריית ארץ ישראל של הקרן הקיימת לישראל, חוברת נח-נט, הוצאת אמנות, תל אביב תרצ"ז
נדב מן, 'הקואופרציה: חברי "השומר" והסוציאליזם היהודי', 14 במאי 2010, ynet
חומר צילומי רב על הקואופרציה מרחביה שמור באוספי ביתמונה.
_______________________________________________
נדב מן הוא המייסד והמנהל של ביתמונה: תולדות עם ישראל בתמונות bitmuna@gmail.com
סיפור מעניין ומרתק.
השבמחקשאלה: הכתובות על הגלויות הן בעברית. לא נראה סימן שהודבק שם בול דואר. לכן, להערכתי, הגלויה הושמה בתוך מעטפה שעליה הייתה כתובת שפקיד הדואר בפולין / סקוטלנד יכול היה להבין ולמען את המכתב. האם נכונה השערתי ?
לפעמים אני שוכח כמה אנשים הקריבו כבר אז למען ארצנו.. תודה לך על הבלוג המצויין המשמר את ההסטוריה של ארצנו.
השבמחקיהי זכר מייסדי מרחביה ברוך.
מרתק! הלוואי וזה היה גם באנגלית, לטובת חברים סקוטים
השבמחקרשימה נהדרת! בארוחת ערב היום אספר עליה לאחדים מבני משפחתי. אחד מהם הוא חבר של נכדתי, אשר אימו היא בת מרחביה, ואם אני לא טועה, ונראה לי שאני לא טועה - היא נכדתו של משה מן ויש קשר למשפחתך, נדב מן. מחר אוכל להוסיף עוד פרטים. תודה!!!
השבמחקמעלה הרהורים: "מי עשה בארץ הזו מה".
השבמחקשאלה לנדב מן. בעוד נראה שמצבותיהם של מרים ונפתלי כ"ץ הן אבן מקומית, מצבתו של יוחנן רזניק היא שיש. תוכל להסביר מה מקורה? ואולי גם מי היה הסתת, שברור שהיה מנוסה?
הסתתים שעבדו באותה תקופה במרחביה היו יהודים יוצאי תימן מכפר השילוח (סילוואן) בירושלים. הם היו אומנים ונדרשו לעבודה, כיוון שהטורקים אישרו רק לבעלי נתינות עות'מאנית לעבוד בבנייה. מצבותיהם של בני משפחת כ"ץ הוקמו על ידי הנכדים, שנים רבות אחר כך, והבחירה בסוג האבן וצורתה היא שלהם.
מחקשאלתי כדי לאשש את חשדי. הנה סיפורו של יוסף רבינוביץ' - מזכיר הקואופרציה על המוות הראשון בקואופרציה: מתוך ספרו: "מרחביה":
מחק"כעבור ימים ספורים התחיל קציר השעורים. קבענו מקום לגורן. בקש יצחק אחדותי להוביל את העגלה הראשונה אל הגורן. החברים סרבו, בדעתם כי אין הוא שולט עדיין כראוי בפרדות הפרועות, אך סוף סוף לא יכלו לעמוד כנגד רצונו הכביר, והוא הסיע את העגלה. הפרדות משכו בעגלה בכל כחן, יצחק איבד את שווי המשקל ונפל מעל ערמת התבואה תחת גלגלי העגלה בעצם מרוצתה. הוא נפצע פצע מוות בקדקודו ומקץ רגעים מספר פרחה נשמתו.
"ציפינו לחג לכבוד הגורן הראשונה ולכבוד חברינו ששוחררו ממאסרם ביפו, כי יצאה לאור צדקתם, והנה נהפכה שמחתנו לאבל. אליעזר שוחט ושלמה דיק יצאו השדה לקבע מקום לבית-קברות. זיכרון בית-קברות לא עלה על דעתנו עד היום ההוא. היינו צעירים, מלאי כוח עלומים, פנינו היו מועדים לחיים והנה אנו כורים את הקבר הראשון במרחביה. מקץ שעה קלה שבו שליחנו. בית-הקברות נקבע במורד גבעת המורה.
"והנה מוטל לפנינו חברנו התמים, בן יקיר לנו, אשר לפני שעות מספר היה מלא שמחת חיים ושאיפות נשגבות. ישבתי מראשותיו ובכיתי מרה. משאלתו של יצחק נתמלאה. מדרגת השיש שהוצאה מן התל הונחה על קברו הרענן ועליה חקוק בידי חברנו אליהו סט: פ"נ יצחק אחדותי".
תודה על הסיפור. תיקון קטן, ברשותך: אליהו, ולא אריה, הקים עם שמריה את נען. אריה היה ממקימי אלונים, התגורר גם בבאר טוביה ובכפר ורבורג, ומשם הצטרף - יחד עם נדוניה של 8 פרות - אל אחיו הגדולים בנען.
השבמחקלאוני קמינסקי (Kaminsky [לבית סלומון], 1980-1897), הייתה המתיישבת היקית הראשונה בקואופרציה במרחביה. היא נולדה בברלין, גדלה בבית אורתודוקסי ולא הייתה מעורבת בפעילות ציונית. אביה ביקר בארץ-ישראל ב-1911 וקנה לה ולאחיה (ולטר) 350 דונם במרחביה, שנוספו עליהם 100 דונם שרכש חותנה, סימון קמינסקי, כמתנת חתונה לבנו הוגו. לאוני בת השש עשרה והוגו עלו לארץ ב-1913 ונישאו מיד לאחר עלייתם. הזוג הצעיר הצטרף לקואופרציה במרחביה.
השבמחקאריה גוטמן, בנם של יהודה לייב וסוניה ואחיהם הצעיר של מרים, רחל, ישראל ושמריה ואליהו, ראיין את לאוני וכך סיפרה לו על קשיי החיים בקואופרציה: "כדי לדמיין באיזה קשיים היו צריכים להיאבק המתיישבים הראשונים, אזכור רק כי בעלי היה נוסע פעמיים ביום עם שתי עגלות לעפולה, עם 8 חביות להביא מים מהבארות הערביים ליד הקואופרציה. את המים למטבח הייתי נושאת בדליים. נאלצתי ללמוד מיד לבשל בתנורי ברזל קטנים שהיו מוסקים בפחמי עץ. את הלחם אפיתי בעצמי בתנור ערבי קטן, (טבון). בדרך כלל אפיתי שלוש פעמים בשבוע, לחם, חלות ולשבת קצת עוגות. החיים שלנו היו פשוטים מאוד, ואין צורך לומר, פרימיטיביים; העבודה החלה עם זריחת השמש, והסתיימה עם חשכה."
על מכת הארבה ספרה: " ביום יפה אחד חשכו השמים, ומחנה ארבה נחת על השדה שלנו. בזמן קצר הם אכלו הכול, כל שהשיגו. הם נכנסו לכל הבניינים, לרפתות, לבנייני המגורים, אכלו וכרסמו כל אשר היה בהישגם. לאחר זמן קצר הם המשיכו להתפתח והטילו ביצים שלאחר שבועות מועטים השאירו לנו כמתנה דור ממשיך של הארבה אשר זללו כל אשר הותירו הוריהם, או אשר עם הזמן צמח שנית."
משפחת קמינסקי סבלה מאד מהתעמרות של הצבא הטורקי בתקופת מלחמת העולם הראשונה "בראשית שנת 1915 קיבלנו הוראה לאכסן בחלק גדול מדירתנו גנרל תורכי ומשרתיו. לא מספיק שהם לקחו לנו כל אשר בבית, ואנחנו אכלנו את המעט שנשאר, הם שחטו גם את הפרות שלנו מבלי לשאול אותנו ובלי לפצות אותנו. כך נהיה המצב ללא-נשוא."
ב-1915, לאחר כשלוש שנים של תלאות וסבל בקואופרציה במרחביה, שבו בני הזוג קמינסקי לגרמניה עם שני בניהם הקטנים שנולדו בארץ. בשנת 1932 חזרו ארצה, הפעם עם ארבעה בנים, והתיישבו בכפר סבא בה הייתה לאוני פעילה בארגון 'ויצ"ו'. בנה גדעון נפצע בקרבות מלחמת העצמאות ובנה האחר, נחום בן צור (קמינסקי), נפל במבצע בן-נון א' בלטרון.
קראתי בעניין רב את כתבתו של נדב מן. בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת הייתיֿ נער בקבוצת גפן שבמוסד החינוכי של קיבוץ מרחביה. נער אחר באותה קבוצה באותן שנים היה מיכאל אופנהיימר, נכדו של הוגה רעיון הקואופרציה פרנץ אופנהיימר. מיכאל פרסם ספר על תולדות משפחתו, "מפעל וחיים".
השבמחקבחצר מרחביה מוצב שלט עם תמונה שצילם איש הטייסת הבווארית ב-1918, של כ-40 איש מחברי הקואופרציה. מס' 9 (ימין למעלה) הוא נפתלי כ"ץ הנזכר כאן. התמונה שמורה אצלנו כי סבי הוא אבן-עזרא, מספר 32 משמאל למטה (ככל שאני יודע הוא היה פועל אבל לא חבר הקואופרציה).
השבמחקתודה רבה על פרק ההיסטוריה החשוב כלכך. בטח בימים טרופים אלה עת מנסים לכותבה מחדש מתוך מבט תעמולתי בוטה.
השבמחקמרתק ותודה!!
השבמחקתודה מקרב לב!
השבמחק