א. ברוך שעשה לנו נס במקום הזה
במתקפת הטילים האיראנית, בחודש יוני 2025, נחת טיל גם בלבה של שכונת הדר הכרמל בחיפה וגרם להרס ניכר. בכל זאת, יש כאלה שחשו שנעשה להם נס ובירכו עליו בראש חוצות.
'זו כמו תקופה של נס', אמרה אחת השרות בממשלת ישראל, שהקב"ה לא חנן אותה בבינה יתרה ובוודאי לא במידה של שפלות רוח וענווה דתית.
![]() |
רחוב ארלוזורוב בחיפה (צילום: אבי בלדי) |
ברכת הנסים היא מושג שנזכר כבר במשנה (ברכות, פרק ט, א), כשההדגשה היא שמדובר בנסים שאירעו 'לישראל', 'לאבותינו', לכלל ולא לפרט:
הרואה מקום שנעשו בו נסים לישראל, אומר ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה.
במקרה זה תוקפו של הנס די מפוקפק. נכון שהטיל המסוים לא פגע בבית המסוים (וגם לא בהרבה בתים אחרים), אבל הוא אשכרה פגע בבית אחר והרס אותו לגמרי (ראו להלן). אז זה נס זה?
מכל מקום, בגמרא (ברכות, נד ע"א) מתלבטים אם ברכת הנסים רלוונטית גם לאדם פרטי, וסיפר אחד החכמים על פלוני שהלך במקום סכנה. קפץ עליו אריה וביקש לבלעו, אך אירע לו נס וניצל. הוא פנה לאמורא הבבלי רבא בשאלה, והלה אמר לו: 'כל אימת דמטית להתם, בריך ברוך שעשה לי נס במקום הזה', כלומר בכל פעם שתעבור באותו מקום תברך 'ברוך שעשה לי נס במקום הזה'.
אבל, כאמור יש כאלה שהנס לא ממש עזר להם, וגם לא צל קורתו של המשיח שליט"א מליובאוויץ', כפי שאפשר לראות בתצלום הזה:
![]() |
בניין שנהרס מטיל איראני ברחוב נורדאו בחיפה (צילום: אבי בלדי) |
ב. משיח לא בא
במושב ציפורי שבגליל יש מתחם הארחה פרטי שנקרא כפר ציפורי. במתחם יש קבר עתיק שלפי השילוט במקום מיוחס לרבי יהושע בן לוי (ריב"ל), שחי על תקופת 'התפר' שבין התנאים לאמוראים. בין כך ובין כך, הוא שייך למה שקוראים חז"ל. אומנם, מקום קבורתו אינו ברור כלל ויש שלוש מסורות שונות עליו: בטבריה, בבית שערים ובציפורי. די והותר לכל חובב קברי צדיקים.
השלט בכניסה לאתר מתחשב בדוברי יידיש. מי הם? אולי חרדים מחו"ל.
תחנת האוטובוס שבתמונה אינה באמת תחנה. זהו גימיק שתחנותיו רומזות למספרים הקשורים במסורת. כך למשל, קו 4 ('שנכנסו לפרדס'), מכוון לארבעת התנאים שעל פי התוספתא למסכת חגיגה נכנסו ל'פרדס' תורת הסוד.
ארבעה נכנסו לפרדס: בן עזאי ובן זומא, אחר [אלישע בן אבויה] ורבי עקיבא [...] בן עזאי הציץ ומת [...] בן זומא הציץ ונפגע [...] אלישע הציץ וקיצץ בנטיעות [...] רבי עקיבא עלה בשלום וירד בשלום.
הצדיקים עולים בקו 36 (ל"ו צדיקים)
המשיח יגיע בקו 613 שרומז לתרי"ג מצוות.
ואם קצרה רוחכם לביאת המשיח – המתינו כאן, בצל.
![]() |
צילומים: יוחנן פלוטקין |
ג. מה חדש בנתב"ג
נתב"ג הוא שער הכניסה והיציאה מהארץ. אלפי אנשים עוברים בו בכל יום, והשילוט? על הפנים (וב'אנגלית' ישראלית : On the face).
אולי שרת התחבורה מירי רגב, בנסיעותיה הרבות לחו"ל, תיתן את דעתה גם לשלט העילג הזה?
![]() |
צילום: טל סגל |
איני יודע לגבי היידיש בציפורי, אבל "לחנות רכבים" עילג יותר מהשמטת אות אחת בשלט הנתב"גי. להחנות כלי-רכב.
השבמחקסליחה על הדקדקנות, אבל לגבי ריב"ל "שיש המייחסים אותו לתקופת התנאים ויש המייחסים אותו לתקופת האמוראים", צ"ל שיש הרואים בו תנא ויש הרואים בו אמורא כיוון שהוא חי בשנים שעל התפר בין התנאים לאמוראים.
השבמחקואם כבר דקדקנות, משווה ומעלה :-) : רמת העברית באתר הזה היא שופרא דשופרא, לכן אני מרהיב עוז להעיר: בקטע "ציפורי" - הביטוי התקני והמקובל הוא "בין כך ובין כך" (ולא "בין כך או כך").
השבמחקתודה על הפרגון ותודה על התיקון.
מחקעונג שבת (עונ"ש): חידון ט"ו בשבט למביני עניין https://share.google/XaIJiphqsv6QXwUSV
השבמחקלבעל העונ"ש צייד השגיאות וחוקר הטעויות - שלום רב וערב ש"ש.
השבמחקהואיל והתססת אצלי את מיצי הקיבה בהזכירך-המליצך על כנס 'השמאל-האמוני', שהעלה על נס [פרטי] את דמותו של המלומד הגדול רבם של ההיסטוריונים החדשים [ואולי גם מורך ורבך?] הפרופ' הגמור יעקב טלמון, נזכרתי במעשה שהיה וממנו לקח חשוב ב'ידיעותיהם' וב'יושרם' האישי והמקצועי של מלומדים מסויימים.
בעיתון מעריב פורסם לפני שנים אחדות על מבצע הענקת פרס של חמישים פונט ישראלי למי שימצא טעות בעיתון שלהם. באותו גיליון פורסם מאמר גדול [שהשתרע על עמוד שלם] ופרוגרמטי על יהדות זמננו [תחום 'התמחותו' של הפרופסור], ובו נכתב: 'המסורת היהודית מפי רבנו תם אומרת: "החדש אסור מן התורה".
בתי שהייתה אז בעונת הפעוטות הזדרזה וכתבה למערכת מעריב ובקשה פרס משולש כנגד שלוש השגיאות שבאמירה הנ"ל. לצערה הסכימו להעניק לה רק פעם אחת.
הבה נעמיק קצת במקרה זה, אין כאן שכחה ח"ו או בלבול הדעת שהרי ה'ציטו' הזה לא היה ולא נברא, בוודאי לא מפי רבנו תם [שהיה חדשן מופלא] ולא מן ה'מסורת היהודית' שאינה ח"ו נגד חידושים, והרי יודע כל למדן ששיא חפצו לזכות לחדש חידושי תורה לרוב, מדובר כאן ב'מליצה' של חידוד לשוני של דו המשמעות של המלה 'חדש'. זו מליצה מחודדת המיוחסת לרבי משה סופר בעל החת"ם סופר על רקע מאבק האורטודוקסיה בריפורמה המשכילית בימיו. המליצה מיוסדת על מימרא במשנה במסכת ערלה ומדברת על האיסור לאכול מתבואה חדשה שנקצרה בטרם הקרבת העומר, שהוא איסור מן התורה. ואין כאן אלא משחק מלים להביע את ההתנגדות לרפורמה בהלכה היהודית.
נמצא שאין זו סתם טעות אלא בדיה מגונה שחלם [והוא מסוג 'החלומות שחלמו אחרים על אחרים!] אותו פרופ' באישון לילה, ואינה אלא המצאה כוזבת מצוצה מהבטן, כדי ללגלג על המסורת היהודית הנושנה והמאובנת [אצ"ל: עפ"ל, זה כבר אחרי זה].
שלום לאנונימי הנכבד, שלשונו השלוחה קודמת למחשבתו הצלולה. יש לי הרגשה שזהותו ידועה לי ולצערי אין זו הפעם הראשונה שהוא מוצא בי ערוות דבר אף על פי שלא היו דברים מעולם.
מחקאומנם השמאל האמוני יקר ללבי ובהחלט ראוי להמליץ עליו ולשבחו, אך איני נמנה עם חבריו בשל חסרון מסוים שיש בי. מכל מקום, ככל שידוע לי וזיכרוני עומד לי, מעולם לא המלצתי עליו ולא הזכרתי אותו בבלוג, ואני מוכן לתת לך לא חמישים פונט אלא שישים, אם תראה לי היכן עשיתי זאת . גם בתך החכמה לא תמצא זאת. מעולם גם לא הזכרתי כאן את שמו או תורתו של יעקב טלמון, שלצערי לא נמניתי על תלמידיו. ואגב אורחא, תחום התמחותו של טלמון לא היה יהדות זמננו, אלא היסטוריה מודרנית. של נעליך מעל רגליך לפני שאתה משמיץ אותו. מלבד זאת, אשמח אם תביא מראה מקום למאמר הגדול הזה, שכן עיתון מעריב מצוי לפנינו באתר עיתונות יהודית היסטורית. אין צריך לומר שכל הסיפור המשעשע הזה לא קשור בכהוא זה לפוסט שלפנינו.
כבוד הפרופ' עורך עונ"ש ירום הודו
מחקאחרי שהשלתי נעלי מעל רגלי הנני קרב בחילו ורחימו לגלות לך את מקורו הטהור [?] של המאמר הגדול והפרוגרמטי שפורסם תחילה באנגלית כאור לגויים בירחון הבריטי אנקאוטר
ותורגם ללה"ק ופורסם במעריב בד' באייר לכבוד חג העצמאות של שנת תשל"ו, בשם: תיסכול לאומי גורם לקיטוב אידיאולוגי, וזה לשונו שם:
'... כמו ביקשו היהודים להמרות פיו של רבנו תם ש פ ס ק ש"כל חידוש אסור מן התורה",
ניצבו היהודים בארבעת היובלות האחרונים בשורות נחלוץ של כל אוונגרד ...'.
שכחתי לציין טעות נוספת של חדש/חידוש, מה שקורין בלשוננו, בור בריבוע.
כלום תתיר לי לשוב ולנעול את נעליי, ולמחול לע"ה הזה גם על בורותו וגם על רמאותו ל'צטט' דברים שלא ראה אותם מעולם ואולי המציאם ואולי שמעם בשיחת ילדים בקפיטריה בגבעת רם.
הייתי מצפה ממי שבונה מגדלים על שגיאה 'נוראה' כל כך - כמו החלפת חתם סופר ברבינו תם - שידקדק קודם כל בדבריו שלו, שיוצאים מקולמוסו. כידוע לך היטב, לא קרבים 'בחילו ורחימו' אלא בדחילו ורחימו, ואולי יזהר גם קצת יותר כשהוא מצטט מחכמת העמים: שמו של כתב העת באנגלית הוא 'אנקאונטר' ולא 'אנקאוטר' (אגב, כדאי אולי גם לבדוק במקור, אם גם שם נרשמה טעות מזעזעת זו). על כל טעות כזו של טלמון אוכל למנות לך מאה טעויות של מלומדים אחרים (וכמובן שלי עצמי), ואלף טעויות של רבותיך ורבניך.
מחקכיוון ששבת בפתח, שוב ונעל מנעליך ואכול בשמחה חלותיך, ועדיין אין לי מושג איך קשרת את טלמון לפוסט הזה...
ואנ הייתי מצפה מאיש משכיל שידע להבחין בין שגיאה תוכנית-רעיונית שמהווה יסוד של התזה העקרית של הדיון, שגיאה בריבוע כאמור, ויותר, אין זה פ ס ק של רבנו תם, גם לא של החת"ס, זה חידוד לשוני של החת"ס, לא 'חידוש' אלא 'חדש', ולא במובן חדש בניגוד לישן, אלא איסור אכילת 'חדש', כבמשנה (כל השאר, אם נשאר משהו הוא נכון ...!) ובין 'ד' שנשמטה באשמת תקלה במקלדת הוירטואלית, כשם שנשמטה ה'n'. דומני שעורך מקצועי צריך לדעת זאת.
מחקקביעתך על ריבוי שגיאות במחילה מכבודך אינה אלא גבהות לב ורמות רוחא, אתה משלה עצמך ומטעה את הקוראים! שקר אתה דובר באמרך שתוכל להראות מאה טעויות של מלומדים כמוך, וכנגדם דומה לך שתצביע על אלף טעויות אצל רבותי ורבניי.
אדרבה, הוצא חכמתך והראה אפילו פרומיל ממה שאתה מתיימר לשווא. למשל הראה
לי כזאת בששת אלפי דפי הפוליו הצפופים בספרי החזון איש, או בספרי הגרי"ז או הגרא"ז
או באלפי דפי חידושי הגרי"י ובנו הגר"ח, או הגר"ח גריינימן, באלפי דפי האנציקלופדיה התלמודית.
חוששני שהגענו כבר לצורך ולחובה שתתנצל. אני לא השמצתי את טלמון כי הצגתי עובדות
אבל אתה סתם משמיץ ללא שמץ אמת. המקלדת עדיין לקויה והכתיבה קשה ועל כן אקצר באמרים. לעניין הקשר אתה אינך קורא או חלילה אינך שם לב שבמומלצי העונ"ש מופיע ספר שמהלל את טלמון ומרעיו, ואתה מתעלם מהבטחתך לתשלום שישים פונט פלשתינה-א"י!
נהנתי מאד מההתנצחות ביניכם. מצפה להמשך..
מחקרבינו הגדול והחשוב, שלמרות אנונימיותו זהותו ברורה וגלויה לי. מתלמיד חכם אדיר כמוך אפשר היה לצפות להבין שמה שנקרא 'מומלצי עונ"ש' אינם אלא בלוגים של אחרים שתכניהם מתחלפים מדי כמה ימים או שבועות ואני איני אחראי לתוכנם. בעולם הבלוגים נהוג כך, שבלוג ממליץ על 'חבריו', כלומר על כאלה שעוסקים בנושאים קרובים. אין לי שום בעיה להמליץ לא על תומר פרסיקו, לא על יעקב טלמון ולא על השמאל האמוני - כולם אהובים וברורים - אבל זה לא אני, זה בלוג אחר, וביום שתומר יכתוב פוסט אח ההמלצה הזו תיעלם מהפוסט הזה וקוראי הבלוג לא יבינו מה אתה רוצה מחייהם. ולכן את השישים פונט שלך תקבל למועד מועדיים, כשהרבי שלך יתגלה בפועל ממ"ש. וכיוון ששנינו יודעים שזה לא יקרה, הלכה חמורך טרפון. שבת שלום ידידי.
מחקצחקתי עם דמעות. נקווה שיהיה המשך להתנצחות זו.
מחקלאנונימי המגיב ,
מחקפרופסור דוד אסף כותב וחותם בשמו. כיוון שאתה בא בעלילות קשות על הפרופסור טלמון
מן הראוי היה שתכתוב גם אתה את שמך המלא למען הפרוטוקול :
פרופסור טלמון כותב כך , מר אלמוני אומר כך .
ובאשר לבקשתך להראות טעויות "בכל אלפי הדפים " - אין צורך לסרוק את כולם
תלמוד בבלי מגילה דף יב "אמר רבא אף דניאל טעה בהאי חושבנא "
ואם נביא יכול לטעות בחשבון אז וודאי גם ראשונים ואחרונים
לאנונימי המסתתר ומאחרים מבקש גילוי, כנראה יש לך קשיים בקריאה ו/או בהבנה. בלשוננו העברית אין מכנים את דבריי 'עלילות' אלא אם התכוונת למובן אחר של המלה כגון 'עלילות חסמב"ה', או 'עלילות הבארון ממינכהויזן'. אני מצטט דברים כהוויתן, ורק רפי מוח ימעיטו בחשיבות ההערה על תיזה שלימה שבנויה על בדיה ועל דמיון מזרחי. ואגב רק בדמיון מזרחי ידוע, שכיום מצטיינים בו גם אנשי הצבא שלנו וד"ל. עיקר כוונתי היא שאני ערב לכך שלא עורך העונ"ש ולא אתה כבוד אנונימיותך, מסוגלים להצביע על אלפי טעויות אצל רבותי ואצל רבניי, שאינם ממ"ש ולא דמות ממ"ש, לא מסיטרא דימינא ולא מסיטרא דשמאלא. והרי זה דומה למה שסיפר לי ידיד ששמע במקווה מאיש חב"ד טוען בויכוח עם מתנגד רח"ל שגם 'עולמ'שע גדוילים' מעריצים את ממ"ש, שאלו הלה ומי הם? השיב לו הרב [!] מנחם פרוש שליט"א...!
מחקאסכם את הדברים מנקודת מבטי: מה שטעה יעקב טלמון - שבמקום *חתם* [סופר] כתב [רבינו] *תם* - אינה הטעות הכי גדולה שראיתי בכתבי האחרונים, ובטח שאין מדובר בשקר מודע ומחוצף, שמי כמוך יודע כמה כאלה יש בכתבי האחרונים רבותיך ורבניך (ואם תרצה כלך לך לספרי 'נאחז בסבך', לפרק על התנצרותו של משה בעל התניא, ותמצא שם די והותר, וד"ל). במקרה זה - חילופי חתם בתם - זה כל כך אנושי ויום יומי - מי לא שוגה בדברים כאלה? אפשר פשוט להעיר, לתקן ולהמשיך הלאה.
מחקבניגוד לדבריך, על משפט אחד בודד זה לא עומדת התיזה של טלמון, ומאומה לא היה נופל ממנה גם אם לא היה כולל בתוכו את המשפט הזה - צא ולמד, לך וקרא. ברור לחלוטין שטלמון התכוון לחידודו של החתם סופר על 'חדש', שהרי מאחורי החידוד על החדש עומדת ההתנגדות העקרונית של היהדות החרדית (אולטרה-אורתודוקסיה) לחידושים כלשהם שהביאה עמה המודרנה (יהא טיבה אשר יהא) בכנפיה, גם אם אין שום סיבה הלכתית להתנגד להם. 'חדש אסור מן התורה' לא היה פסק הלכה כמובן, אבל הפך ססמת גיוס (לא לצבא, חלילה) ודגל להתנוסס בו, שהורה את דרכם של החרדים מאז המאה ה-19 ועד היום ('נמות ולא נתגייס'!). וכבר לימדנו מורנו ההיסטוריון פרופ' יעקב כ"ץ, שאמירתו של החתם סופר כי חדש אסור מן התורה - אין לך חידוש גדול מזה! (אז גם כ"ץ לא הבין שזה חידוד וחשב שזה פסק הלכה?).
תם הוויכוח מבחינתי, ואני מקווה שגם נחתם. ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך ולנו שלום.
בשלט מנתב"ג גם התרגום לערבית ל'מחלקת עסקים' אינו נכון ומה שכתוב שם פירושו "אנשי עבודות" .
השבמחקhttps://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D8%A9_%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84
מחקאם כך, איך אומרים בערבית אנשי עסקים?
מחקבשלט של כפר ציפורי חסרה כתובת מתחת "להמתין כאן" - "עד ביאת המשיח"...
השבמחקמה אפשר לומר, בצד שמאל של העונ"ש יש טור ובו נושאים שונים, ומהם אחד המתקרא: מומלצי העונ"ש, ובו הופיע הקטע הבא:
השבמחקמינים - תומר פרסיקו, פדות רחמים שלום
– ספר וכנס של השמאל האמוני, לפני 4 ימים
כשלוחצים עליו הוא נפתח ומציע פרטים ופירטי פרטים על 'גדולי זמננו'... ומהם: יעקב טלמון.
כמדומה שזכיתי בששים פונט פלשתינה-א"י (ולא בכסף של ממשלה פושעת שאתה מתפלל לנפילתה).
תיתי לך שלא היית תלמידו. ולבירור המקור חבל שלא הקצבת גם לזה כמה פונטים, אבל כיוון שהזיכרון הזה קשור אצלי עם מעשה שהיה ועם קבלת פרס, הנני בטוח בנכונות הציטוט. אבל דל מהכא חיטוטי מקורות, אנא חווה דעתך לעצם התופעה, הכיצד אדם שמופיע כאינטלקטואל וכאקדמאי מפריח דמיונות כזב שמצץ מאצבעו, ומטיל דופי מראש המקפצה,
ברעש גדול, ביהדות ובמסורת היהודית כולה.
צדק המסכן קורצווייל וצדק שלום במאמרו הרהורים וכו' על טיבם של חכמי הר הצופים ומדעי היהדות.
זכית בתואר: סתום ראש השנה הנוכחית
מחקהתגובות (כולל אלה הלא-קשורות) מתעלות על הפוסט גופו, ולוואי שיהיה המשך להתנצחות זו, שהרי בידוע שכל מחלוקת שהיא לשם שמיים סופה להתקיים.
מחקאינני יודע טעמו ועניינו של ויכוח 'לוהט' בין אנונימי לבין עורך עונ"ש המשקיע וודאי שעות רבות מדי שבוע במלאכת הכתיבה והעריכה. תיתי לו לאנונימי שאם 'פשעיו' של העורך, הפרופ (המלא) דוד אסף גדולים כל כך, ימשוך ידו מעונ"ש ולא יחוש כמי שקיבל עונש. שבת שלום.
השבמחקדווקא אחלה ויכוח. ההתנצחות בתגובות מתעלה על הפוסט שבשוליו היא ממוקמת.
מחקועדיין חטופי מחדל ממשלת ישראל נמקים במנהרות הצוררים. וישיבת הר המור חיה ומגדלת בוגרים...
מחק