יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

פינת ההלכה: האם ג'ינג'י יכול להתחתן עם ג'ינג'ית?


מִי וָמִי יְהִי חֲתָנִי? ... וּמַה-תָּאֳרוֹ: צַח אִם-שָׁחֹר?

אם שאלתם את עצמכם, מה בדיוק לומדים שם ב'כוללים' ועל מה ולמה ממיתים עצמם בימינו אברכים באהלה של תורה, הנה לכם טעימה קטנה מן 'העגלה המלאה'. יותר נכון זו טעימה מפרי רוחם של אלה שתוקעים את העגלה, וברוחם היצירתית מחפשים בכפייתיות 'חידושי תורה והלכה', ולו גם מיותרים וטיפשיים. בעבר כבר הבאתי כאן כמה דוגמאות לספרות תורנית חסרת טעם הרואה אור בדורנו (למשל, הספרים על ריח הטבק בהלכה, או על העיטוש בהלכה), והנה לנו עוד דוגמה.

לא מיותר בהקשר זה להמליץ על מאמרו החשוב של ישראל לבקוביץ', 'דורכים במקום', שפורסם לפני שנתיים בעיתון 'מקור ראשון', ומסקנתו: 'עולם הישיבות כבר עשרות שנים לא מתקדם לשום מקום'.

פוּל גז בניוטראל. איור: מנחם הלברשטט (מקור: מקור ראשון)

בגיליון כסלו תשע"ד, של הביטאון התורני הנחשב 'בית הלל', הופיע מאמר של הרב אליהו בר-שלום, המתהדר בתואר 'ראש כולל ובית הוראה' בירושלים. המאמר דן בשאלה חשובה מאוד: האם ג'ינג'י יכול לשאת לאשה ג'ינג'ית?

מה הבעיה אתם שואלים? יש חשש 'שמא יצא מהם ג'ינג'י חריף'...

אגב הילוכו מברר המחבר אם דוד המלך היה ג'ינג'י, ומה בין ג'ינג'י לאדמוני. גם מי שאינו בקי בנפתוליה של הלשון הרבנית יוכל להבין בלי קושי על מה מדובר כאן.

דברי הבל כאלה כבר מזמן לא קראתי. בהתחלה עוד חשבתי לתומי שזו כתיבה סאטירית, אבל לא – לכבוד הרב אין בכלל חוש הומור והדיון הוא ברצינות גמורה.

לא רק עצם השאלה מצביע על חיים בכוכב אחר, לא רק תפיסת הנישואין המקורית שמובעת בפסקה שלפני אחרונה ('הנישואין הם בעיקר הווי חברתי ... והילדים הם רק תוצר משני'), שימו לב למושגי היופי המוזרים שלו: 'היום רוב הציבור אינם מחזיקים צבע ג'ינג'י ליפה'.

כבוד הרב כנראה לא שמע שבהולנד (מדינה ובה אחוז ג'ינג'ים גבוה; אף כי לא כמו בסקוטלנד או אירלנד) יש 'יום הג'ינג'ים' ובו חוגגים אלפי מנומשים את היופי האדום.



תכל'ס, אתם בטח שואלים, מותר או אסור?

ובכן, אפשר לנשום לרווחה. הרב בר שלום שייך לבית הלל, והוא מתיר נישואי ג'ינג'ים בלי היסוס. דברי חז"ל – הוא אומר – 'לבן לא יישא לבנה ... שחור לא ישא שחורה' היו רק בגדר של המלצה ועצה טובה, ואינם מחייבים עוד בימינו.

הנה המאמר כולו:




49 תגובות:

  1. חבל שכבוד הרב לא התייחס לפוסקת ההלכה הנודעת, הרבנית מרים ילן-שטקליס בשירה "ג'ינג'י" – המבהיר את המונחים הנדונים: "צהובים תלתליו של המלך דוד / צהובים תלתליו / וכולו אדמוני!".

    הרב גם יוכל להסתייע בפעילות המוצעת כאן, באתר לקידום סובלנות לאחר במוסדות החינוך:
    http://itu.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=1099aa1f-5d23-4739-93c1-6d5fe9c48c81&lang=HEB

    בשם כל הטנקיסטים ופניהם המנומשות (גילוי נאות וגו')

    השבמחק
    תשובות
    1. ואם כבר אנחנו חורגים מתחום ההלכה יש להזכיר את ספר שרלוק הולמס (של קונן דויל) "מועדון הג'ינג'ים".

      מחק
    2. איך נולד מלך?

      מסבא לבן ארמי
      ומאם שעיניה רכות
      מאב תם,
      ומאם אלמנה (פעמיים)

      מאב שמכר את אחיו
      ומרעב שהיה בארץ (ויהי בימי שפוט השופטים)
      משתיית יין במערה
      וממגילה למרגלותיו (של בועז)

      מחק
  2. האירוע המצולם נראה כמו הדבר הכי משעמם בעולם. ליבי על הגינגים ההולנדים שהתפתו להגיע.

    השבמחק
  3. כבוד הרב אינו יודע ש"אדמוני" הוא אדום עור ולא אדום שער

    השבמחק
  4. As if there is no nonsense coming out of the academic world. One article does not reflect on all kollelim. Your post is a good example of the hate of an am-haaretz to talmidei chachomim.
    Sometimes I wonder how you're able to write serious academic books about people you do not respect.

    השבמחק
  5. שלום רב,

    אני לא מבין מה הבעיה.

    האם זאת לא עמלה של תורה? גם לזה אפשר לענות בחיובי אחר 120.
    איזה נושא כן הייתה רוצה לראות שמפלפים בה?

    חוץ מזה, גם כבודו ושאר אקדמאים עושים מחקרים בנושאים שהם לא בהכרח חיונים וכו'. נושאים שדווקא גם מעניינם כמו לדוגמא התרגום החדש של ספרך לאנגלית שגם אני מקווה לקנות פעם. אבל זאת שזה מעניין עדיין לא עושה את זה חיוני

    גרשון

    השבמחק
  6. Some halachic discussions can appear obsessive to outsiders. But for people that love the Torah and the give and take of Torah, it's just a pleasure. His ideas of marriage may not match yours. So what? They obviously harmonize with those of his many students. Find a better target., why don't you.

    השבמחק
  7. רוח הרפורמה נושבת בין כתלי הכולל: "אזהרת חז"ל עצמה לא היתה אלא עצה טובה ההתאימה לזמנם ולכן כהיום אין חובה להקפיד על זה." לא מבית המדרש של הלל יצאו הדברים כי אם דברי הרב גייגר.

    השבמחק
  8. ב"ה יתברך שמו לעד
    אין ספק שעצם הצגת השאלה החשובה בעיני רבש"ע כ"לצון" או "שעשוע" מעידים על כותביהם שהם בורים ועמי ארצות, שלא לומר עכו"ם. בישיבת "אדום הוא מעולה" מבית מדרשו של הח' לנין ואבינו המנוח סטאלין נאמרו דברים חריפים בגנות אלה המבקשים לשאת אשה שהיא לא אדומה מבפנים וחשוב לשאת זאת על כתיפינו בגאווה בלתי מוסתרת שאין עליה דין סיביר ר"ל או ק.ג.ב. ויבוא שלום עלינו ועל עם ישראל

    השבמחק
  9. מעבר לגיחוך על הבחירה ההזויה בנושא, הבהרה אנקדותית קטנה על מקור הביטוי ג'ינג'י - ובכן זה בא מסלנג אנגלי - באנגלית אדמוני נקרא ginger head - וכאן בארץ השתבש הביטוי ל-ג'ינג'י.

    השבמחק
  10. על שכאלה אבא שלי נהג לומר:" מי שטיפש זה כנראה להרבה זמן, ואולי אפילו לתמיד"...

    השבמחק
  11. למה כבר אפשר לצפות מרבנים שתוקעים את אפם בהררי זבל תורני ומפריחים משם קיתונות של בואש

    השבמחק
    תשובות
    1. גועלי!
      שמעון אתה בור ועם הארץ.
      בוודאי שמעולם לא התעמקת בדברים החשובים באמת שהתורה דנה בהם. (אין כוונתי לצבע השיער).
      תגובה גסה כזו לא מכבדת אותך כאדם ליברלי וסובלני, ספק אם אתה מגדיר עצמך ככזה.

      מחק
  12. לא ניראה לי שהרב קם בבוקר והחליט שהיום הוא כותב מאמר בשאלה הרת גורל זו. יותר סביר
    שאדם תמים שאל אותו שאלה זו אחרי שהוצע לבנו או לבתו הג'ינגי' שידוך לבן זוג שאף הוא ג'ינג'י
    בהסתמך על הנאמר במסכת ברכות שהובאה בתשובת הרב.
    הרב דן בנושא והביא את שיקוליו להחלטתו שאין בעיה בשידוך כזה. על מה המהומה?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה.
      חשוב להבהיר שרבנים משיבים על כל שאלה שמופנית אליהם מבלי לבטל את השואל או את עניינים שמטרידים אותו.
      יהיה אשר יהיה הנושא.

      ראוי שהמגיבים החושבים עצמם "נאורים" ילמדו להתייחס בכבוד לבריות ולא משנה מה השכלתם, אמונתם...
      ישנה כזו התלהבות להשתלח ולנגח כל מה שמזכיר דת.
      כפייה חילונית שכזו שכל מה שלשונם פולטת נתפסת אצלם כאמת לאמיתה ושכך נכון ששאר החברה ובמיוחד ה"דתיים" יתנהלו - על פי הבל רוחם של היועצים הריקניים מטעם עצמם
      .
      לא כך כשמדובר בבוהמה (מלשון בהמה?!) שמתעסקת ברפש וסגידה לעניינים חיצוניים (תרתי משמע) כמו לבוש והמחיר שלו, סיליקון בחזה במקום חכמת הלב והשכל וכדו'

      מחק
  13. לא ממש תגובה.
    רציתי רק להודות לך שהבאת לידיעתי את המסמך של ישראל לבקוביץ' 'דורכים במקום',
    שהוא כל כך חיוני להבנת הפער ההולך וגדל בתוך העם היהודי.
    דוד תירוש, רחובות

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מפנה אותך לחלקו השני של המסמך - 'הקיפאון הקדוש'. לינק:
      http://musaf-shabbat.com/2012/05/11/%D7%94%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9C%D7%91%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5/

      נורא חבל כי כוחות יצירה כה רבים מושקעים בנישה כל כך קטנה.

      מחק
  14. כדאי שכל חכמי החלם פה יסתמו פיות ודברי חכמים נשמעים גם בדברים שנשמעים לאנשים כמוכם טיפשים,זאת היהדות מתייחסת לפרטים הקטנים בדיוק כמו לפרטים הגדולים...דין פרוטה כדין מאה..מי שמזלזל הוא הטיפש על זה אמרו חז"ל מכל מלמדי השכלתי..לכו תלמדי תלמוד בבלי ותבינו כמה חכמה יש ביהדות וכמה אתם רחוקים ממנה..בורי ארצות

    השבמחק
  15. כבר הערתי לכותב הבלוג בשעתו במייל ישיר, אך ללא הועיל.
    כמו פעמים רבות אחרות, דוד אסף שם לו כמטרה את הגחכה של הציבור הדתי.
    בבלוג הנוכחי שיש בו 4 אייטמים - שניים מהם הם כאלו.
    וחבל, הבלוג הוא על רמה והצילומים משובחים. האובססיה של ההיטפלות לציבור הדתי שמופיעה כמעט בכל שבוע לא מוסיפה כבוד לכותב אלא מעמידה אותו באור מגוחך.
    לא ראיתי היטפלות לציבורים אחרים בבלוג... "הפוסל במומו הוא פוסל".

    השבמחק
    תשובות
    1. דוד אסף לא "מגחך את הציבור הדתי"---הציבור הדתי מגחך את עצמו בהתעסקות בפרטים מגוחכים, ב"בעיות הרי עולם" כמו חלבי/בשרי, בטלית קטן וטלית גדול, בתלבושות הלקוחות ממזרח אירופה, מיחס הציבור הדתי (ברובו) לנשים, בכיסויים מוזרים בשני המינים, בהשמצות מכוערות מכל צד ולעבר כל צד, בשמירה על "מצוות" שכלל אינן מצוות ובפירושים מוזרים שאינם מתחדים, ב"מסורות" שאף אחד לא יודע מקורם, בתוארים שאין להם מקום במאה העשרים ואחד ושהם אינם מתאמים עצמם אליהם ועוד ועוד ועוד. מי מגחך? מי מגוחך?

      מחק
  16. בס"ד
    לאלי6
    כאדם המחזיק עצמו יהודי כשר ושמר תורה ומצוות ומכיר ההלכה לפני ולפנים אין לי אלא לנוד לך. שהרי יודעים אנו מאז היינו חובשי ספסלי בית המדרש שלא אחת עסקו חכמינו, ר"מינו ורבנינו בדברים שבינם לבין מציאות ימינו רחוק המרחק כרחוק מזרח ממערב. הבל מה כל שאתה מחפש זה את החשש שמא אומרים או כותבים משהו שאינו מתיישר עם דעותיכם. מה לעשות וזו דרכו של עולם וגם עולם ההלכה שהיו דנים בכה ומשיבים בכה ולא כולם הסכימו עם כולם ואף יצאו נגדם ולעיתים בשל רצונות אישיים. אז נא אל תתבכיין!

    השבמחק
  17. מי שמגחיך את הדת ואת הציבור הדתי (מה זה בכלל 'הציבור הדתי' ומי קיבל רשות לייצג אותו ולדבר בשמו?) אלה הם האנשים והתופעות שמדי פעם אני מציג את מרכולתם המגוחכת לראווה. מי שסופר לי את מספר הפעמים שבהם אני עוסק ב'דת' הוא כנראה אובססיבי בעצמו.

    אומר שוב את המובן מאליו: הבלוג הוא שלי, ורק שלי. ואני לא עובד עבור אף אחד, בוודאי לא עבור מי מהמוחים, שלמיטב ידיעתי לא תרם פרוטה לבלוג.

    מי שלא טוב לו כאן, ולא אוהב את מה שאני כותב, יתכבד ויקרא דברים אחרים שינעימו את ימיו ואת לילותיו. לא לחינם הבלוג נקרא עונ"ש.

    השבמחק
    תשובות
    1. דוד, אתה צודק במאת האחוזים. זה מזכיר לי את הספור על בחור ישיבה ש"במקרה" עבר ליד חוף של נודיסטים וזה כה הכעיס אותו שאנשים מתרחצים עירומים כביום היולדם . הוא רץ מהר לישיבה וקרה לכל חבריו לספסל הלימודים שיבואו מהר לחוף וימחו על הנוהג הבזוי הזה ,להתרחץ עירומים, ההפגנה נמשכה כמעט כל היום.....
      מי שעונ"ש כבד עליו שלא יכנס לאתר הזה ושלום על ישראל

      מחק
    2. אין חדש תחת השמש והבדיחה / הסיפור על תלמיד הישיבה שראה בחוף בתולות חשופות וגו' מזכיר ולא במקרה את המערכון של "הגשש" (יבורכו!!) על משגיח הכשרות בחוף (שייקה לוי, יבורך!!) המזדעק ומספר על הגילוי הלא-נאות שלו שיש בחוף הים בתולות החושפות גופן לשמש (תבורך אף היא!!!!) וכו' וכו'

      מחק
  18. דוד, יש רגליים לדבר שגם אצל הרבנים צריך לפרסם כדי להתקדם...

    השבמחק
  19. כתבתי כאן כבר לא פעם שאותו האחד הקורא לעצמו "אנונימי" מתבייש בשמו שנתנו לו אבותיו וזה דווקא לא פלא כי הוא כנראה דתי מהסוג הגרוע. לעצם העניין, מה רע בלדון בנושא הג'ינג'ים? יותר חכם לדון בשאלה (ולפסוק !!!) באם מותר בשבת לחטט באף (ולמי שלא יודע: הפסיקה הייתה שאסור, מחשש לעקירת שערה באף, בשבת. )?

    השבמחק
  20. למרות שאני חילונית א"אדוקה" אני מסכימה הפעם דווקא עם הדתיים שענו. היה לי מורה חילוני לגמרי, לתלמוד, שלימד אותנו לא רק את הזוטות שבתלמוד ( שאגב, תמיד מסתתרים מאחרי הדברים אנשים מן הישוב ששאלו שאלות, וגם אם הם מעטים - כבודם במקומו מונח) אלא, גם את ה"תרגילים" המחשבתיים שישנם שם. ויש! הבעיה לדעתי,אינה רק בורות הכותב, אלא גם חוסר הרצון של הבקיאים ברוחו של התלמוד "לתרגם" ולתווך לאחרים את ההגיון שמצוי שם. כמובן, שכמו בכל ציבור אנשים יש גם בין הדתיים אנשים עם מנת משכל נמוכה שוויתרו על חשיבה ונוהים אחרי חכמים מהם בלי להפעיל את ה"מסננת" הפרטית שלהם. אבל ממנהיגי החרדים אני מצפה שירחיבו את המעגלים של היהדות לאו דווקא ע"י עבודת האלילים של נישוק מזוזות, או חיקוי תפילות כתוכי, אלא הבאת רוח היהדות, כמשמעותה הרלבנטית גם לימינו אלה, וכך גם את חכמתה הגדולה שלא נס ליחה גם בימינו אלה. אני מברכת את כל אלה שמנסים לקחת את עיקרי היהדות ו"לתרגם" אותם לעולמנו עם כל הידוע לנו עליו בשלב זה. מבחינתי מי שגדל על אהבת אדם - ינסה לשכנע בדרכי נועם, ולא בכפיה.נילי דיסקין.

    השבמחק
    תשובות
    1. נילי דיסקין יישר כח!
      ממני:
      ח י ל ו נ י ת - א נ ו נ י מ י ת.

      מחק
  21. כבר אמרו, השינאה מקלקלת את השורה.
    הרב נשאל והוא ענה. הקביעה שלך היא התלושה מהמציאות. אנשים אוהבים בלונד אבל לא ג'ינג'י והסיפורים מהולנד לא ישנו זאת.

    השבמחק
  22. אפשר בהחלט להבין שדברי אותו רב נתפסים כמגוחכים, אך לשים את זה תחת הכותרת: אם תהיתם מה הם לומדים שם בכוללים אז הנה... זה או בורות (במקרה שאכן דוד סבור שסוגיות כאלה אם הנלמדות בכוללים ובישיבות), או השמצה לשמה.
    אגב, אין חדש תחת השמש, חז"ל במדרשים מתייחסים בכמה מקומות לעמי הארצות אשר לועגים לחכמים על עיסוקם הנראים בעיניהם כטפלים וחסרי משמעות. (כמדומני במדרש שה"ש על הפסוק אל תראוני שאני שחרורות),
    וכמה אופיני שדוד שעיסוקו הוא בפולקולר של היהדות סמך שני ידיו על מאמרו של לבקוביץ שגם הוא לא קרא ולא שנה. כאחד הנטוע בבית המדרש ועוסק בתחום של הספרות התורנית לדורותיה, אני יכול לומר בפה מלא שהיצירה התורנית בחמשים שנה האחרונות היא מדהימה ואין לה אח ורע. כך למשל כל ספרי היסוד של ארון הספרים היהודי, יצאו לאור במהדורות מופת; (רמב"ם הוצאת שבתי פרנקל, שו"ע וטור בהוצאת מכונים שונים), מפעל האנציקלופדיה התלמודית שהוא יצירה מונמטלית; כתיבת פירוש חדש, למדני ומעמיק לכל התלמוד (י"ל ע"י הוצאת ארטסקרול ומכונה ש"ס שוטנשטיין), תחומים שלמים של ספרות חז"ל שהיו מוזנחים קבלו תנופה אדירה, כמו סדרי זרעים וקדשים, שזכו לספרות שלמה (הכוללת ספרי עזר עד ספרים למדניים ומעמיקים) שהתחברה סביבם. גם בתחום של אופי הלימוד ודרכי החשיבה יש מהפכה שלימה. ויקצר המצע מלתאר הכל במתכונת של תגובה,,,

    בקיצור הבלוג הוא אכן של דוד, וזכותו לכתוב את אשר על ליבו, ותודה לו על האפשרות להגיב בה ניתן לכתוב את אשר על ליבי. וליבי אומר לי שהבדיחה אולי יש להם מקום, אבל כל המלל שסביבה הוא שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים שלא נס ליחה.

    שבוע טוב

    השבמחק
  23. נניח להאשמות האישיות. אולי אני בור ועם הארץ, אבל אני בטח לא שונא תלמידי חכמים.

    דווקא הפירוט שנתת להישגים הגדולים של עולם התורה בחמישים השנים האחרונות מוכיח את ההפך הגמור.

    כבר יותר משישים שנה שעשרות-אלפי בניה של 'חברת הלומדים' ממלאים את הישיבות הקדושות ואת הכוללים (ובאותה הזדמנות משתמטים משירות בצה"ל) ומה בדיוק נוצר שם? פירושים, קיצורים, ליקוטים, אנציקלופדיות - שום דבר חדש, מקורי וחשוב באמת, שאפשר להגיד שהוא תרומה של ממש ל'ארון הספרים היהודי' הקלאסי. האם גדל כאן אביי חדש, רמב"ם חדש, רמח"ל חדש?

    אגב, האנציקלופדיה התלמודית היא מפעל ציוני-דתי ולא חרדי; ואילו פירוש התלמוד (שוטנשטיין) נוצר, למיטב ידיעתי בארה"ב ולא בישראל.

    אז מה הם ההישגים הכל כך גדולים שיש מה להתפאר בהם? במונחי השקעה (של החברה הישראלית) ותועלת, התוצאה די מאכזבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. דוד, למה אתה קורא "מקורי"? המשנה פירשה את התורה, הגמרא פירשה את המשנה והתורה. מפעלו הגדול של הרמב"ם, היד החזקה, היה להכניס סדר במצוות. הקיצו"שע עשה עוד סדר. בין לבין התחדשו דברים וצמחו חידושים, אבל הם לא גלויים לעין השטחית. כעבור שנים רבות יושב חוקר ואומר - הו, הנה חידוש. ללומדים היה הדבר ידוע מימים ימימה. החידוש הגדול שבחסידות - אתה עוסק בו, איני יודע אם שמת לב לחידוש הענק שבספרות המוסר הליטאית, שאינה פוסקת מליצר רעיונות חדשים זה 150 שנה, עד היום, והיא קדמה לפרויד ביכולתה לחדור אל התת מודע. במאות ספרי ההלכה שיוצאים, אפילו שאתה מכנה אותם ליקוטים, טמונים חידושים רבים, אבל לעין המעיין השטחי אינם מתגלים.
      פלא שאתה משבח מישהו - אולי דתי לאומי - שכתב מאמר על הקיפאון הישיבתי וכו' - תמהני מה יצרה היהדות הדת"ל בשדה הלימוד והיהדות שהוא כל כך מקורי, חוץ מאשר לדקלם קלישאות על דמוקרטיה ושוויון לאור ההלכה וכאלה, כדי למצוא חן בעיני נדיבים רפורמים. הדופק החרדי רחוק ממך ומעיני המתבוננים מבחוץ, אני מבטיח לך שיום אחד ישב איזה חוקר בדומה לך ויקרא טקסט הלכתי בן ימינו ויקפוץ ויאמר - הן זה חדש. מטבע העיסוק בתורה, שהיא מתחדשת ללומדיה וזה ממש חלק מהעניין, אבל ח\כדי למצוא את החדש בתוך ה"קפוא" - עלי לומר את האמת - יש להעמיק הרבה יותר. לעבוד יותר. כלומר, מי שנמצא מבחוץ ולא חווה את הדופק מבפנים.
      העולם החרדי רועש וגועש, רעיונות מתנגשים וחוברים, ונוצרות השקפות עולם חדשות, אבל צריך להבחין בכך בתוך המלל הרב שמכסה לפעמים את עומק הדברים.
      אתה טוען שהרבנים מגוחכים מעצמם כי המציאות מגחיכה אותם. הרי אתה כמו מראה מעוותת שטוענת - הנה המציאות המשתקפת בי היא מגוחכת. ולא יודעת המראה שהיא עצמה מעוותת ורואה מציאות כמגוחכת. כבר נאמר "תורתך שעשועי". רבנים ות"ח אוהבים להשתעשע בכל מיני שאלות איזוטריות, זה מעניין אותם כתרגיל בלימוד, לכן אפשר למצוא כל מיני שאלות ובעיות מוזרות שהת"ח עונים עליהם כתרגיל מחשבתי בלימוד. אלה הם השעשועים שלהם, לא קונצרטים עם התזמורת הפילהרמונית. מה לעשות שהם כאלה... ברוך השם וישתבח שמו לעד.

      מחק
  24. אני שמח על התשובה העניינית: אנציקלופדיה תלמודית, רוב רובם של הכותבים שם הם חרדים ולא דתים לאומים, כמו שיכול לראות כל אחד ברשימת העורכים, פירוש התלמוד שוטנשטיין נוצר בארץ, הפירוש באנגלית (שהוא שונה לחלוטין גם באופיו) נוצר בארה"ב. כל אלה היו דוגמאות בלבד למהפכה האדירה שחלה בארון הספרים היהודי בחמישים שנה האחרונות. לתומי נקטתי בדוגמאות שהיה לי מקום להניח שהם נשמעות גם לאוזן חילונית, (אגב לאדם המתבונן מהצד שלא לן בעומקה של הלכה, מהו משנה תורה לרמב"ם אם לא אנציקלופדיה מרשימה?) אבל אם מדברים על יצירות מקוריות, הרי שכאלה ישנם למכביר. למשל אינו דומה מי שניגש היום ללמוד כל מסכת מסדר קדשים, זרעים וטהרות למי שעשה זאת לפני חמישים שנה. בעבר מסכתות אלו היו בקרן זווית והעוסקים בהם היו מתי מעט, כיום ישנם עשרות ומאות ספרים המתייחדים בעיון מעמיק בתכני המסכת ופירושי הראשונים, ומגלים בהם רבדים ועומק שאיש לא עשה זאת מקודם. וזו דוגמא בלבד. גם בתחום הלמדנות, נוסחאות מבית מדרשם של רבי חיים מבריסק והנוהים אחריו, שהיו נחשבות לפני מאה שנה כפורצות דרך, שגורות בפי נערי בר מצוה, והלומדים בישיבות הגדולות (כמובן לא ניתן לכלול את כל הישיבות בהגדרה אחת) מעמיקים בסגנון שכלל לא היה מוכר לפני חמישים שנה. ישנם היום "בחברת הלומדים" תלמידי חכמים מופלאים, שצריך הרבה אמונה כדי להאמין שהם נופלים במעלתם מהראשונים. אין ספק שיש כאן גם חילוק מהותי בהנחות יסוד המגדירות מהו הישג בעולמה של תורה, מול הישג והצטיינות באקדמיה. האם האריז"ל והרמח"ל היו פשוט גאונים מבריקים, או שיש בתורתם סוג של 'התגלות' שאינה בהישג יד אדם שלא יועד לכך, וכמובן האמונה הבסיסית בגדולתם של ראשונים על פני אחרונים (ושוב, בעיניים חילוניות, למה אביי גדול יותר מהרב אלישיב ששלט בכל מכמני התורה ללא מיצרים?) אבל הדברים התארכו יותר מדי.

    שבוע טוב וכל טוב סלה

    השבמחק
  25. ועוד משהו קטן, בכדי להגדיל את הגיחוך הפוסט נפתח כך: בגיליון כסלו תשע"ד, של הביטאון התורני ה נ ח ש ב 'בית הלל', הופיע מאמר וכו'.

    עם כל הכבוד, הבטאון הזה אינו נחשב ולא קרוב לנחשב. מדובר בבטאון עממי למדי והוא אינו עומד בשורה אחת עם הבמות התורניות הנחשבות כמו: ישורון, ירושתנו, מוריה, בית אהרן וישראל. אני יכול לומר בפה מלא שבכל אחד מהבטאונים שנקבתי, לא היה עולה על דעת עורכיו לפרסם מאמר בסגנון כזה.

    אין לי ספק שדוד לא שמע על הבטאון הזה מימיו, עד שהביא מי שהביא לידיעתו את הסנסנציה שהתפרסמה בו, ולכן אני לא ממש מבין מאיפה הקביעה המופרכת הזו, כביכול מדובר בבטאון נחשב, אא"כ...

    השבמחק
  26. Professor Asaf,

    I may have not donated any money to your blog but I have spent money and time on your books and articles. Now that you have shown your true sentiments about religious Jews I see that the scholarship is biased and wonder if the time and money were well spent.

    השבמחק
  27. וכמובן הלוגיקה המלוטשת שבפתיחת הפוסט מוכיחה בעיקר על הכותב.

    כלך לך אצל כל תחום ממדעי הרוח החביבים עליך, ותוכל לפטרם כולם כהבל ורעות רוח באשמת מאמר מגוחך אחד של פרופסור מאן דהו שחזקה עליו מצוות "publish or perish". (שאגב, תקפה גם לאישי הדיסציפלינות התורניות מגיל מסוים ומעלה.)

    מה תסיק, למשל, מסיפורו של הפרופסור ההולנדי למדע החברה שהודה שמרבית מאמריו ומחקריו היו מפוברקים? מה זה אומר על התחום בכללותו, בהתחשב בכך שהתוצאות התקבלו ללא עוררין? http://www.nytimes.com/2013/04/28/magazine/diederik-stapels-audacious-academic-fraud.html?_r=0

    ולסיום,מכיון שלא ברור לי כלל שאכן תטרח בכך (כידוע שנאה מקלקלת את השורה וחזקה עשרת מונים מחיפוש האמת), גחנתי וליקטתי מספר דוגמאות לבזבוז משווע של עצי יערות הגשם ע"י בעלי תארים מכובדים, גם בתחום המדעים המדויקים, לתועלת באי המקום הקדוש:

    דיון מעמיק בענייני אצבע משולשת והמסתעף: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=982405

    מקבץ: http://www.oddee.com/item_90683.aspx (תפעול נכון של רוכסן המכנסיים, משיכה תרנגולית לבני אדם אטרקטיביים, מהירות על קולית בגבינת צ'דר.)

    שערוריית סוקל: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%A1%D7%95%D7%A7%D7%9C

    וכמובן איך אפשר בלי זוכי האיג נובל המפורסם : (תודו שלא ידעתם שפאשר להפסיק שיהוקים באמצעות עיסוי רקטלי, או לרפא ג'ט לג באוגרים באמצעות ויאגרה)
    http://news.walla.co.il/?w=/8/986869



    השבמחק
  28. כידוע, בטורנירים ספורטיביים נהוג במסדר המשלחות השונות להציב את משלחת ישראל בין נבחרות אירלנד ואיטליה, כדי שלא תיקלע לבין משלחות איראן ועיראק ר"ל. והנה, מנסיוני הדל במעמדים אלה (הייתי בנעורי ספורטאי פעיל בקליעה ברובה ובחץ-וקשת בספורט הנכים) גיליתי שבין עמיתינו האירים היה שעור גבוה במיוחד של ג'ינג'ים אדומי שיער ומנומשים למשעי. כשהבעתי בפני האירים את תמיהתי והתפעלותי מהתופעה הנ"ל הם הגיבו בתמיהה משלהם: מה? לא ידעת שהאירים הם עם של ג'ינג'ים? - וואללה, לא ידעתי עד שלא ראיתי זאת במו עיני...

    השבמחק
  29. אל: סתיו שפיר וליאור שליין
    לפני שתי עונות רואיינת, סתיו, ב"מצב האומה" כאשר גורי הפסיק את הדיון ושאל אם לא כדאי שתעשו ביחד ילד כי זן הג'ינג'ים הולך ונכחד. התחמקתם מתשובה חד משמעית, כפי הנראה משום שלא ידעתם מה ההלכה פוסקת בנושא (אף על פי שיכולתם לשאול את המועמד שלכם לתפקיד הרב הראשי). עכשיו אתם יכולים להיות רגועים, אז אולי...?

    השבמחק
    תשובות
    1. סתיו, כידוע ליודעים, מחומצנת. עוד ידוע, שהחמצון אינו עובר לילדים.
      אגב, פרויקט הג'ינג'ים היפים:
      http://www.mouse.co.il/CM.art_item,418,208,32307,.aspx

      מחק
  30. כנס ישראלי
    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4560706,00.html

    השבמחק
  31. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4692740,00.html

    השבמחק
  32. עצוב מאוד למצוא כי יש מי שמנסים להכתיב את גישתם גם למי שאיננו פונה אליהם אישית ובמישרין . כל מי שצללו במרץ כדי לחפש כוונות זדון מתחת למה שנכתב מסביב להצגת התשובה על נישואין אפשריים בין אדמוני לאדמונית - עלולים רק לתרום עוד משהו לתחושת המיאוס מהיהדות, שגורמת כיום ללא מעטים מהצעירים להעדיף נישואין עם לא - יהודייה על פני האפשרות של נישואין ליהודייה כשרה.

    השבמחק
  33. אין מקרה בעולם כלל: ביום שפורסם הפוסט בפרסום-חוזר, התבקשנו לא לקנות תקליט של הג'ינג'יות. למותר לציין, שנעניתי לבקשה ולא קניתי את התקליט, וכנראה שלא אקנה אותו גם בשארית ימי חיי. https://timeout.co.il/%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%A8-%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%98-%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA/

    השבמחק
  34. הדיון הארוך חסר הבט חשוב: הזמן ושינוייו, ובעיקר מה דינו של ג'ינג'י לשעבר, ששערו האפיר או חו"ח הלבין?
    (השאלה מתייחסת לשני המינים וגם למינים אחרים)

    השבמחק
  35. זה לא נקרא ג'ינג'י לשעבר, זה נקרא טרנסג'ינג'י

    השבמחק
  36. שלום,

    מעבר לשאלת ההגחכה מחד גיסא והלמדנות המתפלפלת מאידך גיסא, הדיונים האיזוטריים בגמרא, יכול שיראו ארכאיים, אך לטעמי הם ממש לא. ולא זו בלבד, אלה רק דיונים המתחזים לשאלות הילכתיות. אולם למעשה אלו דיונים עמוקים בשאלות פילוסופיות. החל מאפיסטמולוגיה (איך אנו תופסים את העולם) דרך שאלות אונטולוגיות (מה יש בעולם) וכלה בשאלות פנומנולוגיות (התופעות בעולם כפי שנתפסות).


    אבהיר ואדגים. כולנו יודעים מה זה שחור, כולנו יודעים מה זה לבן. ישנה חשיבות עצומה לחיינו כשמדייקים ומוצאים בדיוק את הגבול: מתי האפור שייך לקבוצת השחורים ומתי לקבוצת הלבנים. לכן הדיון בגמרא בשאלה אם האפרוח במרחק חמישים אמה מהקן ומותר לקחתו או פחות מחמישים אמה ויש להשיב לבעליו. זו שאלה של הבנת עולם התופעות (מה המרחק שאפרוח בן יומו יכול לצעוד, למשל). ואם נתרגם אפרוח לאובייקט אחר כמו קוד תוכנה שנכתבה ונתבעים הבעלים על העתקה מתוכנה קודמת, מאד רלוונטית שאלת המרחק (עד כמה קרובה או רחוקה התוכנה החדשה מהמקורית). וכן הלאה. הדיונים בגמרא, מדייקים פעמים רבות ומבררים היכן עובר הקו.

    וזו רק דוגמא אחת מעולם הרכוש והאובייקטים. אולם ניתן למצוא הרבה דיונים בשאלות מהותיות הרבה יותר עבורנו. עבור מטרת ומשמעות חיינו. עבור שאלת חשיבותנו לנוכח שמונה מיליארד אנשים בעולם. לנוכח היקום הענק. רק כשאנחנו מתאמנים בחלוקה והפרדה שכלתנית בין דברים, ולא נתנפל בחמדה על הטישטוש הפוסט מודרניסטי בין אמת לנרטיב. בין טוב ובין רע, רק אז נצליח לפענח משהו כלשהו על חיינו.

    השבמחק
  37. אייל וירצבערגעריום שלישי, 13 דצמבר, 2022

    יישר כוחו ויישר חילו של הפרוספסור החשוב והנכבד בדבריו המירים והנהירים בדבר פסק ההלכה בעניין קידושי האדומיים (ג'ינגיי"ם בלע"ז). אכן כת"ה הראה פנים בסוגיות החמורות והנוראות שנלמדות בישיבות על חשבון המלכות (רח"ל), ועל כך הקב"ה יברכהו וינצרהו לאורך ימים ושנים. אך בעודו עסוק בתורה היוצאת מהיכלי הישיבות, אל לו לכת"ה להניח את האוניברסיטאות (או שמא י"ל "אוניברסיטרא-אחרא"), ושלא תהי כהנת כפונקדאית. הנה זה עתה נמצא תחת ידי מאמר של פרופסור בשם דוד אסף, בו דורש וחוקר בחקירות חמורות בשאלת המקורות והיסודות לכינויים ותארים של אברי הרביה הזכריים ("גלגולו של זנב"). המאמר גדוש ומגודש בחידושין וחידודין ופלפולא טבא, המחבר לא הניח אף אבן ללא הופכין, לא מש מידו שום ספר בחיפוש אחר הפין המבוקש. מי יוכל לשער כמה לילות עברו על המחבר ללא שינה בעודו דן והוגה בסוגיה הנוראה עם החברותא ישראל ברטל, בכמה ייסורים התמרק גופו הטהור להוציא הלכה פסוקה סולת נקיה זכה ומזוקקה, להכריע בשאלת הפין שמעסיקה את ישראל מיום נהיה לעם.
    אשרינו שזכינו בדורנו לתלמידי חכמים גדולים בישראל היוצאים מהיכלי האוניברסיטאות הקדושות, שאנו ממנים ממיטב כספנו ומשכורתם משתווה לכעשרים אברכים, ואותם חכמים מגלים פנים בתורה ומחדשים בה ועל כל קוץ של אות דורשים תלי תילים של הלכות חידושים בדבר אברי רבייה, עד שמשה רבנו עליו השלום עומד ליד רבש"ע ואומר "אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי?".
    בברכה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.