יום רביעי, 23 במרץ 2016

משלוח מנות: פורים תשע"ו

כרזת קק"ל לפורים. עיצוב: ש' כרמי, תאריך לא ידוע (מקור: Dan Wyman Books)

א. איזה דיכאון: זכרון יעקב, 1904

גליה ירדני, דיליז'אנס לשנים ראשונות, ירושלים 1965, עמ' 86; איור יוסי שטרן

ב. משבר הנדל"ן, 1949

כמעט שבעים שנה ולא הרבה השתנה...

ערב פורים תש"ט התמלאו קוראי עיתון 'מעריב' בתקווה כאשר קראו את הידיעה הזו על 'דירות מפוארות לכל', שחיבר 'סופרנו המיוחד'.

מעריב, 15 במארס 1949

האמת המרה התבררה רק בסוף הרשימה:
ואתה הקורא, שהאמנת והתרשמת ולבך נתמלא תקווה, כי אולי גם אתה בעצמך, כמוני, זקוק לדירה – אתך הסליחה. הבן תבין לרוחו של ריפורטר בחג הפורים, לאחר שנה של כתיבה על האמת האפורה...

ג. איראן זה כאן

ברחוב הרב יצחק אריאלי בביתר עילית מתכוננים לפורים. מכל סמלי החג כאן בחרו לשחזר דווקא את תלייתם של המן ועשרת בניו (הקלקה על התמונה תגדיל אותה).

עניין של טעם...

צילומים: יחיאל חרז

ואם מדברים על תלייה ועל חרדים, ראו את מי תולים בחוצות מאה שערים בפורים תשע"ו...

כן, כן. חייל חרדי שהעז להתגייס לצה"ל!


ד. פרנסות של פורים: חרוזים למשלוח מנות

זו לא בדיחה אלא מודעת פרסום אמתית. לא התעניינתי במחיר, אבל החרוזים לא משהו.


ה. חניון לפורים

האם יש קשר לממוכן מן המגילה?

וַיֹּאמֶר מְמוּכָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים לֹא עַל הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה כִּי עַל כָּל הַשָּׂרִים וְעַל כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ (אסתר, א 16)

צילום : בועז גוטהלף

8 תגובות:

  1. אפרופו רחוב הרב יצחק אריאלי. כדאי לדעת: אמנם אין רחוב על שמו בירושלים בה נולד, אבל יש רחוב על שם ספרו "עינים למשפט" -הרחוב חולק את שכונת מזכרת משה לאורכה עם רחוב שיריזלי. מזכרת משה סמוכה לשכונת מגוריו של הרב אריאלי, שהתגורר בשכונת כנסת ג'.

    הרב אריאלי הינו חתן פרס ישראל לספרות תורנית.

    השבמחק
  2. אין מלכות פון צלם23 במרץ 2016 בשעה 12:54

    פרט מעניין הוא שהמן בביתר עילית, בדומה למסורת הנוצרית, לא נתלה כי אם נצלב

    השבמחק
    תשובות
    1. זו מסורת שמופיעה במדרשים; ראו למשל (מתוך חיפוש קצר בפרוייקט השו"ת)
      ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים אחרים (בובר) נוסח ב פרשה ד
      "למחר המן נצלב"
      ובמקור נוסף:
      פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק ד
      וביום י"ו בניסן נתלה המן, לא עמד גזירתו אלא ב' ימים, וביום ג' נצלב

      כך מפורש גם בסליחות שאומרים בתענית אסתר: "לוחם וניניו נתלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים"

      ככל הנראה, מסורת זו גורסת שתלו את המן ובניו ואח"כ צלבו אותם. למען יראו וייראו.


      מחק

      מחק
  3. אני מתפעל מהחכמה של מי שקישר את חניון ממוכן לממוכן מהמגילה. איזה יצירתיות. בראבו!

    השבמחק
  4. ואם בחניון ממוכן עסקינן, הרי שבשכונת גבעת מרדכי בירושלים נקראות תחנות השנאים של חברת החשמל על שם דמויות מן המגילה: פרשנדתא, ויזתא, אחשורוש.

    השבמחק
  5. הסצנה של תליית החייל החרדי במאה שערים מזעזעת ומעוררת שאט נפש. אבל בו של תליית עשרת בני המן דוקא נחמדה לטעמי, ואני לא חושב שהיא מעידה על הטעם הרע של היוצרים (ילדים מן הסתם), זה פשוט חלק מהמיתולוגיה של היום.
    אגב, בביתר עילית היו כמה וכמה המנים תלויים, לא אחד ולא שניים.

    השבמחק
  6. אני מתקשה להבין את פשק המונח "נחמד" לתלית אנשים ברחובה של עיר. על מורשת מהוללה זו גדלים ילדים ובמקום לצהול ולשמוח, פורים ידמה עבורם לתליית בני אדם בכיכר העיר. זה מבהיל

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה לגמרי! ממילא כל הטבח בסוף סיפור המגילה מעורר בי תמיד אי נוחות רבה - בהמעטה... כשהמחזתי את המגילה לתיאטרון בובות, מן הסתם סיימנו בחגיגות ולא בשחיטות...

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.