יום ראשון, 26 במאי 2019

סיפורי רחובות: מורשת ומולדת, יהודי וציוני, טוני הלה

א. מה היא מורשת?

הרבה הסברים יש למילה 'מורשת', שם שימושי מאוד במקומותינו (ערוץ מורשת, אתרי מורשת, מורשת: בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ, שמשכנו בגבעת חביבה, ועוד ועוד).

וכך מבואר במילון אבן-שושן:


אבל בנאות אפקה ב' שבתל אביב יש לרחוב מורשת הסבר מקורי שכמותו לא מצאנו: מורשת הוא שם נרדף לארץ מולדת...

צילום: רחלי רוגל

והנה, בתל אביב יש גם רחוב ושמו מולדת, אך עליו לא כתוב שהוא שם נרדף למורשת.

ברחוב מולדת צירפו יחדיו כמה הסברים:

צילום: איתמר לויתן

מולדת היא אפוא המקום שבו נולד האדם ('האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו', כתב שאול טשרניחובסקי והתכוון לפלך טוורידה ברוסיה, שם נולד), וגם המקום שבו נולדו אבות-אבותיו ('הוי ארצי! מולדתי!', כתב טשרניחובסקי והתכוון לארץ ישראל). בנוסף, 'מולדת' היא גם שמו של מושב שיתופי בגליל.

יפה שלא הכניסו לכאן גם את המפלגה 'מולדת', את אוניית המעפילים 'מולדת', ובעצם למה לא גם את 'שיעור מולדת'?

ב. גם וגם 

הגדרה קצת מוזרה לאמן הרמן שטרוק. הוא גם היה ציוני...

הרחוב והשלט הם בתל אביב.

צילום: איתמר לויתן

ג. טוני הַלֶה

טוני הלה (1964-1890)

טוני הַלֶה (Tony Halle), מייסדת ומנהלת 'תיכון חדש' בתל אביב, הייתה אשת חינוך נערצת. על כך יעיד השלט יוצא הדופן הזה, שהותקן בכניסה לבית מגוריה לשעבר, ברחוב דב הוז 20 בתל אביב.

צילום: איתמר לויתן

את זכרה כיבדה העירייה בקריאת רחוב קטן על שמה. הרחוב נמצא ביפו, בין שדרות ירושלים לרחוב עזה. אבל אבוי, כיצד מנקדים את השם 'הלה'? קטן ככל שיהיה הרחוב, מנחם רוזנברג מצא בו מגוון גרסאות בעברית ובלועזית.

צילומים: מנחם רוזנברג

ד. אבל מה מספר הבית?

את שם הרחוב הזה ביפו לא יפספס אף קורא עברית, ערבית או אנגלית.

רחמנות על הדוורים או שליחי הפיצה שמחפשים את רחוב 1331 בית מספר 13 או 31...

צילום: איתמר לויתן

7 תגובות:

  1. את השלט 1331 צילמתי כמדומני במתחם גינדי בשוק הסיטונאי לשעבר בתל אביב
    ולא ביפו כפי שנכתב דוד.
    יש בעצם רחוב ב"שם" דומה ביפו..אני כבר בעצמי מבולבל ...

    השבמחק
  2. הקטע המצולם ממילון אבן שושן מדגים את הבעייתיות במילון הזה.
    א. המילה מורשה בתנ"ך מתייחסת תמיד לרכוש *לאומי* *שעובר מדור לדור*. כלומר לא נכון להגדיר את המילה כאחוזה או נחלה סתם, כי אי אפשר לומר מורשה בהקשר של אדם פרטי וגם לא בהקשר של דור אחד.
    ב. ההגדרה של המילה מורשת היא ארכאית (obsolete) ומקומה כנראה לא במילון לעברית בת זמננו. מורשת במובן מוֹרָשָׁה זה שימוש שהיה מקובל בימי הביניים אך כיום כבר אינו נהוג לדעתי.
    ג. חסרה אצלו הגדרה של מורשת במובן של cultural heritage, כלומר הנכסים הרוחניים ההיסטוריים של האומה; התרבות שנמסרה לנו במשך הדורות. זה השימוש הבלעדי במילה הזאת היום. ומעניין שציטוט מתאים לזה נמצא אצלו דווקא תחת "מורשה". [אמנם אפשר בעיקרון לפרש את המילה מורשת בציטוט הזה גם כצורת הנסמך של מורשה, אבל לפי דעתי שז"ר התכוון דווקא למורשת כפי שאנחנו מבינים אותה היום ולא כמתייחס לנחלה או לאחוזה].
    ד. בהקשרים מסוימים בלשון ימי הביניים אפשר לדעתי לפרש מורשת כמולדת, כגון בתקבולת הבאה אצל סעדיה גאון: "דור אחרי דור היה לנו למורשת. מדי היותינו בארץ ירושתינו" (סעדיה גאון, אגרון, הקדמה, 912).

    השבמחק
  3. גם לעונ"ש יש בעיית שילוט: הלה נולדה ב-1890 כמובן, ולא כפי שנכתב תחת תמונתה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה. הבה נאמר שבעיית השילוט היא הקטנה בבעיות שיש לעונ"ש :)

      מחק
    2. ומה הבעיות הגדולות שיש לעונ"ש? :-)

      מחק
  4. בגליל התחתון ישוב דתי (מתכנית המצפים המפורסמת) בשם "מורשת".
    קוריוז נחמד, החלק התחתון הישן של הישוב נקרא "מורשת הישנה"...
    יש לנו מורשת חדשה ומורשת ישנה.

    השבמחק
  5. רוני שטרקשל31 במאי 2019 בשעה 18:16

    כשתיכון חדש כבר היה בבניינו החדש בדרך נמיר והיו בו מאות תלמידים טוני הכירה כל תלמיד בבית ‏הספר‎. בסוף כתה י', או השישית כפי שנקראה אז, הייתי צריך לעבור בחינה באנגלית כי היה לי ציון ‏ממש גרוע. ‎טוני נסעה בקייץ לחו‎"‎ל וחזרה אחרי סוכות. ‎רצתי במסדרון‎ ‎קרוב לחדר המורים ולפתע ‏הרגשתי יד על כתפי וטוני במבטא היקי האופייני לה שאלה: ‎רוווני, עברת את הבחינה ‏באנגלית? ‎חשוב להזכיר שיחד עם טוני השתתף בייסוד תיכון חדש גם ד‎"‎ר אהרון ברמן‎.‎

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.