פולני שלא מבין באוכל |
חיים וקסמן העביר לי את סרטון הפרסומת 'החביב' הזה. צפיתי בו אבל זה בכלל לא הצחיק אותי.
אכן, כדי להבין כמה שטחי, מטומטם, וגם מסוכן, הוא עולם הפרסום מספיק לראות את הפרסומת הזו. המטרה היא לקדם סוג מסוים של בייגלאך של חברת בייגל-בייגל ולעשות זאת בדרך קלילה ומשעשעת. התוצאה – מביכה.
תנו כבוד למשרד הפרסום המתוחכם 'באומן, בר, ריבנאי', שבארבעים שניות הצליחו גם לדחוס קצת גזענות עדתית, גם לדבר ביידיש ישראלית מקולקלת, וגם ליפול בטעות היסטורית מביכה.
הסרטון, בכיכובו של שחקן התאטרון הוותיק שלמה בר-שביט, מתרחש כביכול ב'מאפיית בייגל בייגל, פולין 1880', ועל הדרך יש קטע 'הומוריסטי' (ממש מצחיק בטירוף!) על בן-גוריון הקטן שעובד במאפייה... נכון שבן-גוריון נולד בפולין, אבל זה היה ב-1886 (וגם לא קראו לו בן-גוריון, אלא גרין; את השם בן-גוריון הוא נטל לעצמו רק בארץ ישראל, בשנת 1910).
אבל החלק המגעיל באמת, שמקדם סטריאוטיפים גזעניים ובעיקר מנציח אותם, הוא על ה'פולנים' וה'מרוקאים'.
נכון שזו בסך הכל פרסומת סרת טעם, אבל אני, כ'פולני' נטול חוש הומור ובמיוחד נטול הבנה בתבלינים ובטעמים, כבר לא בטוח שאקנה את הבייגלך הדקים שלהם. מה אני 'מרוקאַנער'?
הבייגל הקדוש (Playboy 1971) |
אוי :) והרי זו פרודיה.....אני לא חושב שאף מרוקני יראה בזה גזענות :)
השבמחקאם זה מצחיק או לא ישפוט כל אחד בעצמו (אני חושב שלא משהו...) אבל טעות היסטורית? גזענות? מוגזם
ואם היה כתוב 'פולין 1780' זו כן היתה טעות היסטורית מביכה?
השבמחקואם זה היה על בלונדינית יפה אך מטומטמת זה כן היה גזעני?
נו, באמת... גם אני פולני, או יותר מדויק: גאליציאני. וממש לא נעלבתי. להיפך, צפיתי בפרסומת הזו כ-50 פעם וריאותי נתמלאו בצחוק עד כדי התפקעות.
השבמחקלמה שמישהו ייעלב? הפולנים אכן לא אוהבים מתובל, והמרוקאנערס כן אוהבים. למה להיעלב?
ובקשר לטעות ההיסטורית: תכניס לך את העובדה הפשוטה הזו לראש, פרסומת זה לא סרט תיעוד.
א גוטן שבת.
יידיש כאן חלש מאוד
השבמחקולא יפה כשמדברים חלש.
אני לא בטוח. אי דיוקים היסטוריים - ממילא (ואם היו אומרים "דוויד גרין" מי היה מבין את הבדיחה?). יידיש חלש (כמה מקהל הצופים בכלל יודעים יידיש?) ובאשר לחלוקה השרירותית של שעם בין מורוקאנערים ופולנים - במה זה יותר גרוע מהקטע של גפילטע פיש בסרט קזבלן?
השבמחקנכון שהפרסומת מנציחה סטריאוטיפים קולינריים בין יהודי מזרח אירופה ועדות המזרח תחת הכותרות הכוללניות של "פולנים" ו"מורוקאיים" אבל היכן הגזענות. האם ווזווזים שמים פחות סחוג על הפלפל?
אבל אפיית גבינת עכו"מ (צ'דר) בדברי מאפה סתמיים אין זאת בגדר בפני עוור לא תשים מכשול?
תראו מי מדבר על גזענות!
השבמחקהפורום שלך, דוד, ה'מחבב' מאוד את החרדים לא בדיוק מתאים לגנות את הגזענות.
נכון, החרדים הם לא ממש 'גזע' אחר, אז בגלל זה מותר ללעוג עליהם בכל דרך וצורה אפשרית.
מצטרף לאנונימי.
השבמחקהאם אתה מדייק בעובדות היסטוריות?
האם אתה מוודא שהפשקווילים שאתה מפרסם לא ערוכים בפוטושופ??
האם אתה בודק כמה אנשים ויותר מכך כמה רבנים ומנהיגים מעודדים את הקמיעות שאתה צוחק עליהם?
טעויות היסטוריות, גזענות, זה רק "אצלם"...
אתה סתם כבד.
השבמחקלאט לאט מסתמן שכותבי הבלוג (בעידודו של העורך) כותבים נהדר, ידענים גדולים, אנשי ספר סופר וסיפור, ועדיין מייצגים את השמאל העיוור (דני), הטרחנות וההתעלקות בדברים של מה בכך (הצלם שמתעלק על משה כהן), חוסר התמצאות בתרבות העכשווית והעדר חוש הומור משווע (הכתבה הנוכחית)ץ
השבמחקמה יהיה?
איזו מין אלטרנטיבה היא זו?!
ביקורת "כבדה" של מבקר "כבד" - שחוש ההומור הסאטירי ממנו והלאה...
השבמחקאתה בגדר ״דפוק״ סידרתי
השבמחקמתנשא ובכך ממשיך ונוטע זרעי פרוד בין מגזרים באשר הם
הומור מכל סוג שהוא מצביע על בגרות
ילד צעיר אינו מסוגל הרי לראות עצמו בבדיחות הדעת... הרי אין בילתו ואף אחד שיערער על כך
מעידך אנשים בוגרים הם בעלי יכולת הכלה
אני מקוה שגם הפולנים, גם הרומנים ... ואפילו המרוקנים, הם בעלי כושר מנטלי גבוה ממה שיחסת להם בכתבה המלומדת שפרסמת
פלורליזם סלקטיבי מרנין, הגבתי תגובה מנומקת ומכובדת, אך ישירות חדה וחרדיות זה היה יותר מידי בשביל אסף, הוא מיהר תוך דקות ספורות למחוק ולטאטא כל זכר
השבמחקהתגובה שלך הייתה גסת רוח - לא מנומקת ולא מכובדת. אין לי בעיה עם אנשים שחולקים על דעתי, אבל אל תנסה לעשות לי ניתוחים פסיכולוגיים שמעידים עליך יותר מאשר עליי. אם אתה כל כך בז לי ולכתיבתי, מדוע אתה נמשך לקרוא אותה? לך קנן לך במקומות אחרים ושם תשבע נחת.
מחקלא היתה בה שום מילה גסה מעבר לסרקזם קצת יותר צודק ממה שאתה משתמש בו השכם והערב על שנואי נפשך מתוך הדחקת נעוריך כאמור, ברוך הבא המחליט מתי זה גס, כנראה האמת שבה הקפיצה אותך יתר על המידה, תודה למאבחן הבלעדי הסלקטבי, נראה אותך נותן לקהל לשפוט
השבמחק