א. גלוית דואר, חנוכה תש"ב (1941)
הגלויה הנדירה הזו נוגעת ללב, ובעיקר הפסוק שמצוטט למטה. היא הופקה על ידי 'הועד הארצי למען החייל היהודי', שהוקם על ידי יוסף ברץ עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוועד, שסייע לנוטרים וכמובן לחיילי הבריגדה ולמתנדבים לצבא הבריטי, פעל עד הקמת צה"ל ואז הוחלף על ידי 'הוועד למען החייל'.
(אוסף ירמיהו רימון, מוזיאון העיר, חיפה; תודה לאלכס נקריאקוב)
ב. 'השנה לא הדלקתי נרות': שיר חנוכה של יהודה עמיחי
'פני ילדותי המודבקים לעד, בפנת החלון, כמו בול' |
בשיר היפה הזה של יהודה עמיחי נתקלתי לגמרי במקרה. אבל אם שני הבתים הראשונים עשירים בדימויים ומובנים היטב, הבית האחרון מדבר על חוויה אישית מאוד של המשורר, 'מן הימים ההם', שאיני יודע לפענחה.
ג. דייב ברובק וחנוכה
פול דזמונד בסקסופון ודייב ברובק, 1958 |
בשבוע שעבר נפטר בגיל 92 ענק הג'ז האמריקני, הפסנתרן דייב ברובק. היצירה המפורסמת שהייתה מזוהה אתו נקראת 'Take Five'. אמנם לא הוא חיבר אותה, אלא נגן הסקסופון הנפלא פול דזמונד שהיה חלק מהרביעייה של ברובק. היצירה הזו הוקלטה לראשונה ב-1959 באלבום Time Out ומאז הושמעה, עובדה וצוטטה באין ספור הזדמנויות. אחרי מותו (1977) תרם דזמונד את כל התמלוגים של השיר – כמאה אלף דולר כל שנה – לצלב האדום האמריקני.
כאן כתבה מעניינת שפרסם בן שלו בעיתון 'הארץ'.
הנה רביעיית ברובק עם Take Five, בהופעה חיה בגרמניה (1966):
משונה, אבל ברובק לא היה יהודי. אז איך הוא בכל זאת קשור לחנוכה?
לפני שנתיים (2010), הופיע הראפר הישראלי סגול 59 (שם הבמה של חן רותם) בתכנית חנוכה בערוץ הילדים. הקשיבו:
ד. דודו פישר קורא לך
ונסיים בחיוך. דודו פישר וליצני תכנית הטלוויזיה 'מצב האומה' (גורי אלפי, אורנה בנאי, עינב גלילי וליאור שליין) מנסים לשמר את המורשת האשכנזית ובשבוע שעבר הם שרו ביידיש את 'צ'ירי-בים, צ'ירי בום'.
(תודה לאחשתרן)
בנוגע ל"דודו פישר קורא לך".
השבמחקזהו נסיון דוחה להציג את המורשת היידישאית כצוענית לגמרי. א פאטש אין פנים.
בנוגע לגלויה, אני חושבת שהיא זכר לימים שבהם כולם שרו (או לפחות הכירו) את כל בתי השיר 'מעוז צור'.
השבמחקWho says we don't?
מחקHow about arguing about the various versions of
of the last verse?
מה לעשות, היום רק הדוסים שרים את כל הבתים, ולגבי הבית האחרון - על חילופי נוסחאותיו - יש נוהגים לא לשיר אותו כלל.
השבמחקהערת עורך
השבמחקדייב ברובק המנוח לא היה מבני ברית כלומר לא היה יהודי
אם כן אין לכתןב עליו שהוא נפטר אלא מת
רק יהודי נפטר
נפטר מן המצוות
או כלשון אבותינו הקדושים
פוטר גיווערן
נכון לומר: נפטר געווארן.
מחקאהוד
מעשה שהיה, לפני שנים. בקלושמרל שלנו נפטרה פלונית, קליפה ידועה. ימים ספורים לאחר מכן בחזרי ממסע, השלימה לי העזר כנגדי את מה שהחסרתי ובין השאר:
השבמחק"ר' פלוני (שהיה בעלה של הפלונית ז"ל), נפטר".
"מה, גם הוא?", התפלאתי
"לא", הסבירה העזר, "הוא נפטר מאשתו".