יום רביעי, 27 במרץ 2013

'הגדה של פסח' מאת ד"ר מלכיאל זוארץ


הספר הסאטירי ZOO אָרֶץ ZOO?, שראה אור לראשונה ב-1975 (ושוב ב-1982 בהוצאת 'דומינו'), הגדיר את דמיונם, ערכיהם ומאוייהם של דור ישראלים לאחר מלחמת יום כיפור, ובמידה רבה גם עיצב את ההומור החדש של אלה שההומורסקות של אפרים קישון כבר לא הצחיקו אותם. הוא נכתב ונערך על ידי חבורת סחב"ק, ראשי תבות שמם של ב. מיכאל, חנוך מרמרי, קובי ניב, ואפרים סידון, שאליהם הצטרפו גם המאיירים דודו גבע ודיק קודור. למעשה, הספר התבסס על מדור שבועי בשם 'ZOO הארץ', שהופיע בגילונות 'העולם הזה' בין השנים 1976-1973.

דמות גרוטסקית שזכתה ל'טיפול' מיוחד בספר הייתה של עורך העיתון, כביכול, ד"ר מלכיאל זוּארץ. זו הייתה הגחכה של ד"ר הרצל רוזנבלום, שהיה אז, בתוארו הרשמי, עורך העיתון 'ידיעות אחרונות' והתפרסם במאמרי המערכת המליציים שלו.

למרות הזמן הרב שחלף, הספר ברובו עדיין מצחיק מאוד. במדור 'חגים וזמנים' לפסח הובאה בספר ההגדה המבוארת של מלכיאל זוארץ (עמ' 191-179). הנה היא:











תודה לשמואל גביש

2 תגובות:

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.