יום שלישי, 13 במאי 2014

הנחפז אתה? מדריך הטלפון של פלשתינה (א"י) לשנת תש"ד



מי היה מאמין שספרי טלפונים ישנים יכולים לעניין מישהו? אבל עובדה.

בית המכירות הפומביות 'קדם' מציע השבוע למכירה שלושה מדריכי טלפון ישנים משנת תש"ד (1944), בהוצאת משרד הדואר פלשתינה (א"י), ירושלים: אחד לירושלים ולדרום הארץ, אחד לחיפה ולצפון הארץ, ואחד ליפו, תל-אביב ומערב הארץ. זהו מדריך הטלפון השלישי שיצא בארץ ישראל  מספרים עורכי הקטלוג – והראשון שפורסם בכרכים נפרדים לערים השונות (במדריכים הקודמים כרך אחד הספיק לכל מספרי הטלפון בארץ).



בעמוד הראשון של ספר הטלפונים של ירושלים מופיע סמל הנציב העליון עם מספרי הטלפון של המזכיר הפרטי ושאר צוות 'הוד מעלתו הנציב העליון'. הנציב העליון דאז היה הרולד מקמייקל, שנחשב עוין ליישוב היהודי. באוגוסט 1944, זמן לא רב לאחר פרסום מדריך הטלפון הזה, ניסו אנשי האצ"ל להתנקש בחייו אך נכשלו, ולאחר מכן סיים מקמייקל את תפקידו בארץ.

חיוג ישיר למזכיר הפרטי של הנציב העליון ולעוזריו

אלי שטרן, איש 'קדם' ובעל הבלוג המצוין 'נוטריקון', העביר לי בטובו, כמה צילומים משעשעים מן המדריכים, שלקחו את שמם ברצינות. עורכי המדריכים סברו כי אין מדובר רק בספרי שימוש ויש לנצל את ההזדמנות ולהדריך את תושבי הארץ בנימוסים והליכות. שימו לב לעצות ולמשפטי החכמה והמוסר, שנדפסו בראש כל עמוד ונועדו לשפר את נימוסיהם של המדברים בטלפון. האמת, לא יזיק לנו לאמץ כמה מהם, ובמיוחד את העצה: מספר מוטעה! אמור 'אני מצטער'...

ענה לטלפון מיד. דבר ברורות (ובהזדמנות זו רשום לפניך את מספר הטלפון של דניאל אוסטר, שבתוך כמה חודשים יהיה ראש העיר).

דבר ישר לתוך השפופרת

אל תאמר 'האללו', מסור את שמך. משנגמרה השיחה החזר את השפופרת.


אם פרצה דליקה  סובב 2222 (וכדאי להזמין מיד מיטה בבית החולים הבריטי לעיניים סנט ג'ון)

משטרה  4444 (ליתר ביטחון, כדאי להצטייד גם במספר הטלפון של עו"ד משה דוכן)

מספר מוטעה! אמור 'אני מצטער' (ד"ר משה וולך, מייסד בית החולים 'שערי צדק', יידע להעריך זאת)


הנחפז אתה? הזמן שיחה דחופה (כולל מספרי הטלפון של חברת 'טבע' וקפה 'טעמון')

לבטחון בדיקנותך – הזמן שיחת יקיצה


אם רוצה אתה להתלונן – דבר עם המפקח(ת)




בעלי התוספות

מתן סבר, שלהנאתו אוסף מדריכים וספרי טלפונים ישנים, שלח לי תמונות של כמה מהספרים שברשותו:









 


8 תגובות:

  1. ועדיין מצויים ספרי טלפונים.


    http://cafe.themarker.com/post/3059466/

    השבמחק
  2. ולא לפספס את: כבוד מעלת השופט פרנסיס

    השבמחק
  3. כאן ניתן לדפדף בצורה מקוונת בכמה מדריכים:
    http://genealogyindexer.org/directories

    השבמחק
  4. עותקים של מהדורות שונות של מדריכי טלפון נמצאים גםם בארכיון
    עיריית ירושלים וגם תל-אביב.

    השבמחק
  5. In the first picture of the phone book - the one with Daniel Oster - you could also see Rachel Osorgin, Adv. She was Ahad Ha'am's daughter and her law partner, and sister in law, Shoshana Ginnosar (Ginzberg was the first woman lawyer.

    השבמחק
  6. עוד ניתן לראות את בית ספר כי"ח ואת טנוס סולימן שאם אינני טועה היה עסקן גדול וגר בטלביה (חובבי ציון 19) והוא שבנה את בית המשרדים בממילא בית טנוס.

    השבמחק
  7. ממליץ מאד על הספר של משה חננאל שעוקב אחרי האנשים שהופיעו במדריך הירושלמי.

    ‫ הירושלמים : מסע בספר הטלפון המנדטורי 1946 / משה חננאל ; (עורך: ידין רומן ; יעוץ היסטורי: משה מוסק)..

    ‫ (תל אביב) : ארץ וטבע, (2007)..

    השבמחק
  8. חננאל, מ., רומן, י., & מוסק, מ. (2007). הירושלמים : מסע בספר הטלפון המנדטורי 1946 / משה חננאל ; (עורך: ידין רומן ; יעוץ היסטורי: משה מוסק).

    ===

    משה חננאל, "הירושלמים: מסע בספר הטלפון המנדטורי 1946", תל אביב: ארץ וטבע, 2007, עמ' 277-278.

    עבדול האדי אל-עלמי משפחת עבדול האדי / Abdul Hadi , Dr. Burham מופיד ביי, בנו של אמין ביי, נסע לגרמניה, שם שהה בתקופת השלטון הנאצי והצטרף לפלסטינים אחרים שפעלו עם הנאצים בחסות קשריו של המופתי הירושלמי. בגרמניה הצטרף למאות בני משפחות האצולה הפלסטיניות, שפעלו עם הנאצים בחסות קשריו של המופתי הירושלמי. מופיד עמד בקשר קבוע עם המופתי וביקר אותו תדירות במעונו בברלין. בזמן שהותו בברלין התארגנה שם קבוצת לאומנים סורים ופלסטינים, שצידדו בסוריה הגדולה. סמל הקבוצה היה צלב קרס הפוך. מספר רופאים ערבים, שהיו חברים בקבוצה, אף שירתו בצבא הנאצי, לפחות אחד מהם במחנה השמדה. המודיעין הבריטי ניהל מעקב צמוד אחרי הקבוצה הזו, שחלק מחבריה לא חזר לארץ ישראל לאחר המלחמה.


    https://books.google.com/books?id=TxsXAQAAIAAJ

    Hannanel, Mosheh (2007), Ha-Yerushalmim: Masa be-sefer ha-telephonim Ha-Mandatory.
    [Jerusalemites : a journey through the british mandate telephone book 1946], Tel Aviv; Eretz Vateva.ץ, pp. 277-278:


    Abdul Hadi Al-Alami Abdul Hadi family / Abdul Hadi, Dr. Burham Mufid Bey, the son of Amin Bey, went to Germany, where he stayed during the Nazi regime and joined other Palestinians who worked with the Nazis under the auspices of the Jerusalem mufti's connections. In Germany, he joined hundreds of members of Palestinian aristocratic families, who worked with the Nazis under the auspices of the connections of the Jerusalem mufti. Mufid was in regular contact with the mufti and visited him frequently at his residence in Berlin. During his stay in Berlin, a group of Syrian and Palestinian nationalists, who sided with Greater Syria, was organized there. The symbol of the group was an inverted swastika. A number of Arab doctors, who were members of the group, even served in the Nazi army, at least one of them in an extermination camp. British intelligence closely monitored this group, some of whose members did not return to [E.] Israel after the war.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.